שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    תעלומת המיניונים והבננה: האם ממרח "השחר העולה" שינה טעמו?

    בעקבות הוספה זמנית של דמויות המיניונים לאריזה, שאחת מהן אוחזת באשכול בננות, החלו לקוחות להתלונן: הטעם השתנה לרעה. החברה מכחישה שינוי מתכון או פגם במוצר, אך לא הודיעה שערכה בדיקת מעבדה מיוחדת עקב הטענות. נראה שהאשמה היא בהטיה פסיכולוגית: שינוי אריזה עלול להוביל לשינוי בתפיסת הטעם, גם לקוקה קולה בארה"ב זה קרה

    בננה, תות, תפוז או מנטה: מה קרה לטעם של "שוקולד השחר"? כלום לא קרה, כנראה, אבל רבים מצרכניו הנאמנים של ממרח "השחר העולה" מאמינים שטעמו השתנה. לממרח הוותיק, שנחשב לאחד המוצרים הנצרכים ביותר בישראל, נוסף טעם לוואי, כך מתעקשים כבר שבועות ארוכים חובבים רבים שלו.

    בחברת השחר העולה, המייצרת את העיסה השמנונית הממכרת (שאינה מכילה כלל שוקולד, אלא קקאו), טוענים: לא היה ולא נברא. לא נעשה שום שינוי מכוון בטעם (כפי שחלק מהמתלוננים טוענים), לא נפל במוצר פגם שגרם לשינוי בטעמו, ואין פה הסתרה של תקלה (למרות שהחברה שולחת למתלוננים מוצרים עם שליח עד הבית, מה שהעלה את חשדם). אם כך, איך ייתכן שטועמים כה רבים דבקים בעמדתם וטוענים: זה לא הטעם שאנחנו מכירים ומוקירים?

     

    כך, למשל, קובלים חלק מהמתלוננים: "שיניתם את האריזה ובעקבותיה שיניתם את הטעם של המוצר. למה לא להודיע?". מתלוננת נוספת שפנתה ל-ynet אמרה: "הממרח לא טעים לי. יש פה תקלה. היה לי מוזר ששלחו לי פיצוי עם שליח עד הבית, ממתי חברות עושות את זה? מקסימום שולחים איזה שובר בדואר". מתלונן אחר אמר ל-ynet שהוא קנה חמש אריזות כדי להבין אם אכן יש שינוי בטעם: "חלקן בטעם הרגיל וחלקן בטעם החדש והלא טעים", הוא טוען. עוד מתלוננת סיפרה ל-ynet שיש שרשור של מאות תלונות בקבוצת פייסבוק של אימהות. מצאנו גם עשרות תלונות בנושא זה בעמוד הפייסבוק של החברה.


     

    כבר חודשיים: לקוחות מתלוננים ()
    כבר חודשיים: לקוחות מתלוננים

      

    רמז על גבי האריזה: בננות

    על גבי האריזה החדשה והזמנית  של הממרח, מופיעות דמויות המיניונים, שידועים כחובבי בננות. אחד מהם, שמופיע בחלק מהאריזות, אף אוחז באשכול של בננות. כאן אולי טמון הפתרון לחידה. רוב המתלוננים מספרים שהם ולפעמים גם ילדיהם חשים כי טעם של בננה התווסף לממרח.

     

    האמת היא שאין כזה דבר "טעם בננה" או "טעם של שוקולד". אנחנו מסוגלים לחוש בארבעה טעמים בלבד: מתוק, מלוח, מר וחמוץ. חריף, אגב, הוא לא טעם, אלא תחושה האמת היא שאין כזה דבר "טעם בננה" או "טעם של שוקולד". אנחנו מסוגלים לחוש בארבעה טעמים בלבד: מתוק, מלוח, מר וחמוץ. חריף, אגב, הוא לא טעם, אלא תחושה של צריבה בחלל הפה. עם זאת, יש הטוענים שגם שומן זה טעם, ומלבד זאת יש "טעם" המכונה אוּמאמי, שמשמעו טעם עשיר, בעל נפח, או בפרשנות נוספת - אותה תכונה מסתורית שמעניקה לאוכל את היכולת להפיק מהטועם את אנחת העונג "טעים". אוּמאמי זה בדיוק מה שחווים אוהבי "השחר" כשהם נוגסים בפיתה גדושה ב"קרם מובחר למריחה". לטענתם, שינוי מסתורי במתכון גרם לאובדן טעם האומאמי של השחר.

     

    טעם (כמו למשל טעם של בננה או שוקולד), כפי שרובנו תופסים אותו, הוא בעצם ריח. אם כך, האם נוסף ריח של בננה לממרח שבימים כתיקונם מריח כמו שוקולד-וניל-אומאמי-טועם-זר-לא-יבין-זאת-אוהבי-נוטלה-אתם-לא-מבינים-כלום?

     

    ולמה שהחברה תוסיף ריח/טעם בננה לממרח האהוב, שהמתכון שלו לא השתנה מאז שנות ה-50 של המאה ה-20 ותנסה להסתיר זאת מצרכניה (שחלקם אולי אוהבים טעם שוקו-בננה)? וכל זאת בעודה "שותלת רמזים" לכך על גבי האריזה, בדמות אשכול של בננה? זה לא נשמע הגיוני.





     

    קוקה קולה הפכה את הפחית ללבנה - הצרכנים התלוננו שהטעם השתנה

    לכן, סביר להניח שמדובר בתופעה שמוכרת למדע: האריזה עשויה להשפיע על הטעם. מחקר בנושא שפורסם ב-1995 מצא כי הוספת 15% צבע צהוב לאריזה הירוקה של פחית המשקה 7up גרמה לצרכנים לטעון שהם חוו טעם לימוני יותר מהרגיל, אף שהרכב המשקה לא השתנה כלל. כלומר' שינוי האריזה גרם לשינוי תת-הכרתי בתפיסת הטעם של הצרכנים, לא רק ממראה עיניים, אלא גם בטעימה של ממש.

     

    הדוגמה הכי מפורסמת לכך אירעה ב-2011. קוקה קולה הפכה את פחיות הקולה האדומות שלה ללבנות ושינתה את צבע פקקי הבקבוקים ללבן - כדי לקדם תרומה במסרונים לארגון World Wildlife Foundation עבור שימור סביבת החיים של דובי הקוטב. בעקבות זאת, נשטפה החברה בתלונות לא צפויות במדיה החברתית. צרכנים התלוננו לא רק על עיצוב האריזה, שבלבל אותם, אלא גם טענו שטעמו של המוצר השתנה לרעה ושקוקה קולה שינתה את הפורמולה. למרות שהחברה חזרה והדגישה והצהירה כי הדבר היחיד שהשתנה במשקה הוא צבע ועיצוב האריזה ושלא נעשה כל שינוי בהרכבו - צרכנים המשיכו לטעון שהטעם של המשקה שונה, מה שגרם לחברה לסגת מהקמפיין מוקדם מהמתוכנן.  

     

    פופקורן מלוח נתפס כמתוק כשהוגש לנסיינים בקערה אדומה

    בכתבה שפורסמה ב"ניו יורקר" ב-2015, מתוארים ניסוייו של צ'רלס ספנס, פרופסור לפסיכולוגיה ניסויית מאוניברסיטת אוקספורד. בשל מוזרוּת מחקריו, ספנס אף זכה באיג נובל הידוע לשמצה ב-2008 (פרס שניתן ל"מחקרים שגורמים לך לצחוק ואחר כך גורמים לך לחשוב", כלומר למחקרים שנחשבים ללא חשובים).

     

    בין היתר גילה ספנס ששינוי במרקם ואפילו בצליל שנוצר בפתיחת שקית חטיף צ'יפס, גרמו לשינוי בתפיסת הטעם וכך גם שינוי בצליל פתיחת פחית של משקה תוסס. עוד הוא גילה בניסוייו שמוס בטעם תות נתפס כ-10% מתוק יותר כשהוצע לטועמים במכל לבן, לעומת אותו מוס שהוגש במכל שחור; וכן שטועמים חשבו שקפה הוא חזק פי שניים והרבה פחות מתוק כשהוא מוגש בספל לבן לעומת כוס שקופה.

     

    הוא גילה שהצבע האדום מקושר בעקביות עם מתיקות, עד כדי כך שבאחד מניסוייו תיארו המשתתפים במחקר פופקורן מלוח כמתוק - כאשר הוא הוגש בקערה אדומה. וגם: הוספת משקל למכל פלסטיק של יוגורט, גרמה לאנשים לתאר את היוגורט כמשביע יותר.

     

    מחקרים אחרים הראו גם הם שהאריזה בכללותה (כולל צבעים, דפוסים, משקל, טקסטורה וצליל) עשויה להשפיע על הטעם של המוצר. למשל: יוגורט במכל זוויתי נחשב לעז יותר בטעמו מיוגורט במכל עגול, ומוצר שהוגש בכוס כחולה או ירוקה נחשב מר יותר ממוצר שהוגש בכוסות בצבעים אחרים, למרות שהיה מדובר באותו המוצר בדיוק.
    גוון וצורת המכל משפיעים על תפיסת היוגורט כחמוץ יותר ()
    גוון וצורת המכל משפיעים על תפיסת היוגורט כחמוץ יותר

     

    הצבעים על גבי אריזת "השחר" גורמים לתחושת טעם תות, תפוז, מנטה או סתם טעם לוואי?

    מכאן ניתן להסיק ששינויים פתאומיים יכולים להשפיע באופן שלילי על האופן שבו הצרכן חווה טעמים. ישראלים אומנם רגילים לראות דמויות מצוירות (כמו המיניונים) על גבי אריזות של מוצרים שמיועדים לילדים, אבל ייתכן מאוד שבשחר העולה היו צריכים לחשוב פעמיים אם להשתמש בציור של בננה על גבי אריזה של ממרח קקאו.

     

    ברם, המקרה של השחר העולה לא מסתיים רק בטעם לוואי של בננה. יש צרכנים שטוענים כי הם חשים בטעמים אחרים לגמרי בממרח השחר-מיניונים: טעם תות (יש גם תמונה של תות טבול בשוקולד על גבי האריזה השנויה במחלוקת), מנטה או תפוז (ייתכן שזו השפעה של המכסים הצבעוניים שנוספו למוצר, בצבע ורוד, כתום, ירוק וסגול). עם זאת, יש צרכנים שטוענים כי למוצר נוסף פשוט "טעם לוואי" לא נעים, שאינו בהכרח טעם של שום פרי או ירק. מלבדם יש צרכנים שחשו בהבדלי טעם  רק בחלק מהאריזות ורבים אחרים שלא חשו בשום הבדל בטעם.

    למהדורת המיניונים יש טעם של.. תפוז? ()
    למהדורת המיניונים יש טעם של.. תפוז?

    או של תות? או של מנטה ()
    או של תות? או של מנטה

     

    נראה שלא נבדקה תקלה במוצר בעקבות התלונות 

    האם המתלוננים מדמיינים? האם זה באמת תעתוע תפיסתי שמוכר מעולם הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, או שיש בכל זאת דברים בגו? ואולי בכלל מעורבות פה שתי תופעות. האחת: קישור ציור הבננה על גבי האריזה עם תפיסת ריח/טעם בננה שנוסף למוצר, למרות שמתכון הממרח לא השתנה (transfer effect); והשנייה: אולי באמת נפל לכאורה איזשהו פגם במוצר שגרם לשינוי קל בטעם, מה שמעצים את התופעה הראשונה.

     

    בחברה שומרים דגימות מכל סדרת ייצור. החברה מסרה לצרכנים כי לא שינתה את הרכיבים ולא את תמציות הטעם, אך גם לא השיבה לשאלת ynet: האם בדקה את המוצרים במעבדה בעקבות התלונות. לפי משרד הבריאות לא נערך ריקול רשמי (איסוף יזום של מוצרים) כדי לבדוק את העניין. אולי אחד הרכיבים התעפש? אולי יש בכל זאת איזה שינוי בטעם?

     

    מאותו פס ייצור מיניוני שווקו מוצרים גם לשוק המוסדי (מסעדות, מלונות) ולשוק הערבי (שמחבב אריזות גדולות) – ללא "שרוול" אריזת המיניונים, ומשם לא הגיעו לכאורה תלונות. עם זאת, אי הגעת תלונות ממגזרים אלה לא בהכרח מעידה על כך שאין שינוי בטעם, כפי שקרה בעבר במוצרי מזון תעשייתיים.

     

    כולם נושמים לרווחה: המיניונים ייעלמו בקרוב

    בכל מקרה, אם אכן מדובר בהשפעה תפיסתית בלבד של ציור בננה או ציור של דמויות חובבות בננה, שמקנה למוצר טעם נתפס של בננה – זה אחד המקרים המשונים והמעניינים ביותר שבהם נתקלנו במחקרים השונים בתחום. המציאות עולה על כל מעבדה.

     

    כך או כך, כולם יכולים לנשום לרווחה: הזיכיון של החברה לשימוש בדמויות המיניונים הוגבל מראש לתקופה קצרה ופרק זמן זה הסתיים. בקרוב יחזרו למדפים האריזות הוותיקות, שכמו המוצר - לא השתנו במשך עשרות שנים, והסערה סביב שוקולד השחר תשכך ותחזור לסעור רק בסוגיות חבוטות כמו האם הוא יותר טעים מנוטלה והאם מדובר במרגרינה בצבע חום, או במתת האל לכריך.

     

    מ"השחר העולה" נמסר בתגובה: "לא שינינו ולא נשנה לעולם את המתכון של השחר העולה הקלאסי. האריזות המדוברות הן מהדורה מוגבלת עם איורי המיניונים לצד פירות כגון בננה. רוב התלונות היו על טעם לוואי של בננה ומכאן ברור שמדובר באפקט פסיכולוגי על הלקוחות הנאמנים של השחר, אשר רגישים לכל שינוי בממרח הוותיק והאהוב. כראיה, אריזות אלו יוצרו על אותו קו ייצור של מוצרים אחרים באריזות אחרות מהמיניונים ולא הגיעה שום תלונה על טעם שונה.

     

    "אנו שומרים דוגמית מכל ייצור, וגם כשפנו עם תלונות על טעם בננה או טעם לוואי של המיניונים בדקנו ולא מצאנו כל בעיה. תקופת החגים והחזרה לבית הספר היא תקופת פיק לשחר העולה ועל מנת לתת ללקוחותינו הנאמנים את השירות הטוב ביותר ללא עיכובים, אנו שולחים למתלוננים מוצר חלופי ופיצוי ישירות לביתו. אנו מאחלים חג שמח ומתוק לכל בית ישראל".

     

    במשרד הבריאות לא ערכו בדיקה למוצר ומסרו: "לא היה שינוי בהרכב המוצר אלא במדבקות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים