שתף קטע נבחר

טיפים וטעויות: כך תצלמו נכון את הטיול בחג

הקפידו שהשמש תהיה מול המצולם ולא מאחוריו, השאירו מקום מכובד לשמיים בצילומי נוף, אל תציפו את הפייסבוק במאות תמונות ובכל מקרה - אל תפחדו לעשות טעויות ולנסות דברים. 4 צלמים מקצועיים עם עצות שיפרידו אתכם מהליגה של החובבנים

המצלמה, בדרך כלל זו שבטלפון הנייד, הפכה כבר מזמן לשותף קבוע ומשמעותי בטיולים ובחופשות שלנו. לכבוד החג, ביקשנו מצלמים מקצועיים כמה טיפים לשיפור התוצרת, לצד אזהרות שימנעו מאיתנו לבצע טעויות נפוצות.

 

"אל תצלמו בלי לחשוב". רועי גליץ

רועי גליץ, צלם טבע ומנכ"ל "פוטוטבע מסעות בעולם", בחר לפתוח עם חמש טעויות עקרוניות שאנחנו עושים כשאנחנו מצלמים בטיולים.

רועי גליץ בפעולה, משאיר את הטלפון בכיס (צילום: יאיר שוורץ) (צילום: יאיר שוורץ)
רועי גליץ בפעולה, משאיר את הטלפון בכיס(צילום: יאיר שוורץ)
 

לא עושים מחקר מקדים על היעד - אם תעשו מחקר קליל באינטרנט ובעיקר בגוגל על השם של היעד שאליו אתם טסים, תגלו צילומים נהדרים. תנסו לברר מהיכן צילמו אותם, מאיזו זווית, באיזו שעה או באיזו תקופה בשנה, ותמצאו את הדרך לצלם את המקום שאליו אתם טסים בצורה הכי טובה עוד לפני שהגעתם.

 

מצלמים בלי לחשוב - לא כדאי מיד להוציא את המצלמה, אלא להסתכל מסביב ולבחון את הסצנה ואת ההתרחשויות. תחפשו את הרעיונות המעניינים והמקוריים לצלם במקום שאליו הגעתם. אם אתם מצלמים אנשים, תשלבו את הרקע בתמונה באופן שיחמיא לקומפוזיציה הכוללת, וכמובן הקפידו לצלם מגובה העיניים של המצולם.

 

 

סלפי של רועי גליץ (צילום: רועי גליץ ) (צילום: רועי גליץ )
סלפי של רועי גליץ(צילום: רועי גליץ )

אם תפגשו בדב (צילום: רועי גליץ ) (צילום: רועי גליץ )
אם תפגשו בדב(צילום: רועי גליץ )

מתעצלים להוציא את המצלמה - כשהטלפון כל כך זמין ונוח לצילום, לא מעט פעמים אנחנו עשויים להתעצל להוציא את המצלמה הטובה מהתיק. הרי ברור שאתם הרבה יותר תיהנו מהתוצאות שצילמתם במצלמה המקצועית יותר מאשר בטלפון. השאירו את המצלמה בחוץ, תלויה על הצוואר ועם מכסה העדשה בכיס - ועכשיו אין לכם סיבה להתעצל ולעכב את כולם.

 

משתפים יותר מדי - מכירים את זה שמישהו חוזר מטיול ומיד מעלה לפייסבוק אלבום עם 300 תמונות שרובן משעממות? אז אל תהיו האנשים האלה! בחרו את הצילומים הטובים ביותר ושתפו את החברים ואת כולנו ב-20 הצילומים הטובים ביותר, שיעוררו השראה והנאה בכולנו. את שאר הצילומים שימרו בארכיון לבני המשפחה הקרובים שאוהבים אתכם.

 

לא מפתחים את הידע בצילום - היום אין דבר כזה "מצלמה גרועה". כל המצלמות הן מצוינות מעל ומעבר לצרכים של הצלם המתחיל עד הממוצע. מה שהופך את הצילומים לטובים הרבה יותר, זה הצלם. תקראו מאמרים באינטרנט על קומפוזיציה וטכניקות צילום הכרחיות כדי לשפר את הידע, ואם ממש תרצו לקפוץ ליגה - אתם יכולים גם לקחת קורס צילום באחד מבתי הספר לצילום המובילים בארץ ולגמרי לצאת מוכנים לצילומים שיישארו לנצח.

 

לעמוד הפייסבוק של רועי גליץ

 

 

"אל תתביישו להפוך לצלמי פפראצי". צלם האופנה ערן לוי 

צלם האופנה ערן לוי בחר לתת לנו כמה טיפים, חלקם טכניים, להשגת התמונה האולטימטיבית:

 

שעת הצילום – עדיף לצלם בשעות הבוקר או שעות אחר הצהריים, שבהן האור רך ונעים יותר. אם בכל זאת מצלמים בצהריים, עדיף לצלם את בני משפחה בצל, אחרת האור לא יהיה מחמיא.

  

כיוון הצילום – אם מצלמים אנשים, צלמו כשהשמש נמצאת מול המצולם ולא מאחוריו. ככה השמיים לא ייצאו שרופים והתמונה תהיה מוארת בצורה נכונה. לעומת זאת, בשעת שקיעה, צילום של אובייקט כשהשמש השוקעת מאחוריו דווקא ייתן לנו אור אחורי עם אפקט רך ויפה.

משחק עם הטבע (צילום: ערן לוי ) (צילום: ערן לוי )
משחק עם הטבע(צילום: ערן לוי )
   

סוג העדשה – כאשר מצלמים נוף, עדיף להשתמש בעדשה פתוחה כדי להמחיש את הגודל ולתפוס כמה שיותר מהיופי. לעומת זאת, אם מצלמים אדם או אובייקט ספציפי, עדיף להשתמש בעדשת זום. אם מצלמים שקיעה ורוצים להתמקד בשמש עצמה, נשתמש בעדשת זום ונקבל את כל הגוונים היפהפיים. נסו לא לצלם על איזון לבן אוטומטי – בצילומי שקיעה הוא עלול לפגוע קצת בגוונים הכתומים הבוהקים.

  

נצלו את הטבע סביבכם – נסו לצלם בזוויות מעניינות, שחקו עם זה ותראו שתפיקו תמונות הרבה יותר מעניינות. למשל, אם אתם ביער ואתם מצלמים מזווית נמוכה, תקבלו תמונה מרשימה שתעצים את גובה העצים. אם אתם מצלמים פרח, רדו לגובה שלו.

 

לתפוס את הרגע – נצלו רגעים משפחתיים ואל תתביישו להפוך ל"צלמי פפראצי" לפעמים. תפסו רגעים מהצד בטבעיות. נסו אפילו לצלם מבעד לעלים או ענפים, וכך תצרו "עומק" לתמונה. אם אתם מצלמים תמונה משפחתית, עשו משהו מצחיק – וברגע שכולם צוחקים תהיו מוכנים לתפוס את הרגע בתמונה. זה תמיד ייצא יותר אמיתי ומרגש.

צילום שנותן כבוד לשמיים (צילום: ערן לוי ) (צילום: ערן לוי )
צילום שנותן כבוד לשמיים(צילום: ערן לוי )
     

קומפוזיציה – לא להיבהל מהמילה, זה פשוט: בצילומי נוף רחבים, חלקו בראש את התמונה לשלוש והשאירו 1/3 או 2/3 שמיים. זה לא כלל ברזל, אך אם תשאירו שטח שמיים גדול התמונה ברוב המקרים תראה הרבה יותר יפה. אתם תתפלאו כמה זה ישדרג.  

 

תאורה – אני אישית מאוד לא אוהב להשתמש בפלאש בצילומי חוץ. אני אוהב את התאורה הטבעית והרכה שהטבע מספק לנו. אבל יש מקרים שבהם הפלאש יהיה יעיל, למשל כשמצלמים אנשים מול שמש ורוצים שהם לא ייצאו חשוכים. גם בצילומי שקיעה – צילום קרוב יחסית של מישהו עם פלאש על רקע השקיעה יכול ליצור אפקט יפה.

 (צילום: ערן לוי ) (צילום: ערן לוי )
(צילום: ערן לוי )
  

 (צילום: ערן לוי ) (צילום: ערן לוי )
(צילום: ערן לוי )

ערן לוי, האיש מאחורי השקיעות (צילום: ערן לוי ) (צילום: ערן לוי )
ערן לוי, האיש מאחורי השקיעות(צילום: ערן לוי )

טיפ אחרון וחשוב – קחו את כל מה שאמרתי ותמחקו! בסופו של דבר, צילום הוא חקירה אין סופית. פשוט קחו את המצלמה ושחקו איתה. שחקו עם הזוויות, עם התאורה, עם הכיוונים, עשו טעויות ותופתעו כמה תמונות יפות יוצאות מה"טעויות" האלה. אם צילמתם תמונה שנגעה בכם, זה מה שחשוב.

 

לעמוד האינסטגרם של ערן לוי

 

"תחשבו על רקע מעניין". יוסי בייטלמן

מדריך צילום הנוף וצילום מתקדם יוסי בייטלמן מוסיף עוד כמה דברים ששווה לחשוב עליהם בזמן הצילום:

 

הרקע – נכון, הילד שלכם הכי יפה בעולם. אבל הוא מצולם על רקע מסוים שלפעמים מושך את העין של הצופה, ולא תמיד מוסיף. לפעמים זה דווקא גורע מהתמונה. תחשבו על רקע מעניין שלא יפגע במי שמצולם.

 

בלי משקפי שמש – תבקשו מהמצולמים להוריד את משקפי השמש כשאתם מצלמים אותם. העיניים מאוד חשובות בצילום, במיוחד אם זה פורטרט, והן תורמות לקשר עם הצופה.

נוף מרהיב בשעת שקיעה (צילום: יוסי בייטלמן ) (צילום: יוסי בייטלמן )
נוף מרהיב בשעת שקיעה(צילום: יוסי בייטלמן )

 (צילום: יוסי בייטלמן ) (צילום: יוסי בייטלמן )
(צילום: יוסי בייטלמן )

כשהשמיים נצבעו ירוק (צילום: יוסי בייטלמן ) (צילום: יוסי בייטלמן )
כשהשמיים נצבעו ירוק(צילום: יוסי בייטלמן )
 

בלי כובע – תבקשו מהמצולמים להוריד גם את הכובעים בזמן הצילום. הם עושים צל על העיניים ומנתקים את המצולם מהצופה.

 

רגישות לזמן ולאור – תהיו רגישים לזמנים שבהם אתם מצלמים. שמש חזקה יוצרת ניגודים והצללות ושורפת פרטים, טקסטורה וצבע. שמש נמוכה תבצע את כל האזור בצבע זהוב ויפה, שרק יתרום לעומק של הצבע ויחזק את הרגש שהתמונה מעבירה.

יוסי בייטלמן בסלפי מאושר (צילום: יוסי בייטלמן ) (צילום: יוסי בייטלמן )
יוסי בייטלמן בסלפי מאושר(צילום: יוסי בייטלמן )
 

לוקיישן לוקיישן לוקיישן – העין והמצלמה לא רואות אותו הדבר. לפעמים אנחנו מגיעים ללוקיישן עוצר נשימה ומצלמים אותו ללא הפסקה מכל זווית, אבל כשאנחנו מגיעים הביתה אנחנו מגלים שזה לא מה שראינו ולא הצלחנו להעביר את המקום בצורה טובה. לפעמים עדיף פשוט ליהנות ולהשאיר את המצלמה בצד, או לצלם כמה תמונות מעטות שהוקדשה בהן מחשבה – על פני אלפי תמונות שרובן ייזרקו לסל המחזור.

 

לאתר של יוסי בייטלמן

 

"תפסיקו לחשוש מלצלם אנשים זרים". עודד וגנשטיין

עודד וגנשטיין, צלם תרבויות ומדריך בבית הספר לצילום "גליץ", בחר להתמקד בטיפים שיסייעו לנו לצלם באופן הטוב ביותר את האנשים המעניינים שאנו פוגשים בטיולים בארץ וברחבי העולם.

 

"מעולם לא פגשתי צלם שמפחד לצלם נוף. אך בעבודתי כמדריך צילום פגשתי חובבי צילום רבים שחוששים לצלם אנשים זרים. גם אני הייתי אחד מהם. חוסר הנוחות, המבוכה, החשש לפגוע, כל אלה מצטרפים לכדי תחושה לא נעימה שעבור אנשים מסוימים יכולה להביא למועקה של ממש", הוא מסביר, ואומר שבעצם מדובר בטיפ אחד – "הפסיקו לפחד!".

צילום פנים מקרוב (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
צילום פנים מקרוב(צילום: עודד וגנשטיין )

 (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
(צילום: עודד וגנשטיין )

 (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
(צילום: עודד וגנשטיין )

לא לצלם מרחוק – לצילום מרחוק יש לעתים יתרונות, אך הבחירה לצלם אדם מרחוק תמיד תמנע מכם את הדבר הטוב ביותר שהמצלמה יודעת לתת והוא המפגש עם האחר.

 

לתת למצולם להחליט – ניגשים ושואלים: "שלום אדוני/גברתי, האם אפשר לצלם אותך?", ונותנים לאדם שממול לקבל את ההחלטה. ומה אם יש מחסום שפה? עוד יותר טוב, פשוט מרימים את המצלמה, מחייכים והצד השני יבין מייד מה אתם רוצים. כעת, כל שנותר הוא לחכות גם לחיוך מצדו.

 (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
(צילום: עודד וגנשטיין )

 (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
(צילום: עודד וגנשטיין )

 (צילום: עודד וגנשטיין ) (צילום: עודד וגנשטיין )
(צילום: עודד וגנשטיין )
 

עודד וגנשטיין, האיש מאחורי הפרוטרטים (צילום: ירין קליין) (צילום: ירין קליין)
עודד וגנשטיין, האיש מאחורי הפרוטרטים(צילום: ירין קליין)

להשכיח מהמצולם את המצלמה – תלמידים רבים שלי משתמשים בתירוץ הבא כדי להישאר באזור הנוחות של לצלם מרחוק: "אבל אם אבקש, האותנטיות של הרגע תיעלם". נכון, כשמשוחחים עם אדם הוא הופך להיות מודע לקיום המצלמה. אך התפקיד שלכם כצלמים הוא לגרום לו לשכוח אותה. שיחת חולין קצרה שלאחריה מגיע שקט, כזה שיאפשר לאדם לחזור לעבודתו או לשקוע במחשבות – זה הרגע שאתם מחכים לו.

 

תנו משהו בחזרה – אם האדם המצולם השקיע בכם זמן, בהחלט ראוי להעניק לו משהו בתמורה. אבל אל תתנו כסף. אדם שהסכים לתת מזמנו ועשה זאת מכל הלב עלול להיעלב אם תכניסו כסף לעסקה. זה גם עלול להזיק לצלמים הבאים שיגיעו לאזור, אם אותה אוכלוסייה תתרגל להתניה שתמונה מזכה בכסף. אל תתנו גם דברים מזיקים כמו סיגריות, אלכוהול או ממתקים, וגם אל תתנו שום דבר ישירות לילדים, זה מייצר קבצנות.

 

מה כן אפשר לתת? שי צנוע בהתאם לאדם ולתרבות. במדינות נוצריות ומוסלמיות, גלויה מארץ הקודש יכולה להיות מתנה מרגשת. במדינות טרופיות וחמות, מגבונים לחים או תכשיר טבעי נגד יתושים יכולים להיות יופי של מתנה. המתנה הכי טובה – שלחו את התמונה למצולם, אפשר גם בדואר.

 

לעמוד הפייסבוק של עודד וגנשטיין

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שוורץ
הצלם רועי גליץ בפעולה
צילום: יאיר שוורץ
מומלצים