שתף קטע נבחר

נהגי גט טקסי סירבו להסיע נכה צה"ל, עיוור עם כלב נחייה

שני נהגי Gett (גט) סירבו להעלות למונית לוחם נכה צה"ל, שאף שירת בצבא קבע 10 שנים לאחר הפציעה. הוא הזמין מונית אחרי שסיים להרצות בפני חיילים: "החמאס לא שבר אותי וגם אלה לא". החברה: "התנהלות שכזו מנוגדת לחוק וכמובן שגם עומדת בניגוד מוחלט למדיניות גט והנהגים נחסמו מהשירות"

השפלה במוניות Gett, (גט - לשעבר גט טקסי): איש צבא קבע עיוור המלווה בכלב נחייה לא הועלה למונית על-ידי שני נהגים שלא התחשק להם להסיע כלב. כשנהג מונית שואל אותך בקוצר רוח "נו איפה אתה?", אתה כבר יודע שהנסיעה אתו לא תהיה חלומית, אבל כשבנוסף לכך, הוא מבטל את הנסיעה ברגע שהוא מגלה שאתה מלווה בכלב נחייה - זו כבר עבירה על החוק.

 

 

לפי חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, "לא תוגבל זכותו של אדם עם עיוורון להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בכל מתקן המצוי בו, ולא תוגבל זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה. כן לא ייגבה ממנו תשלום (נוסף) בשל היותו מלווה בכלב נחייה. העובר על החוק - ייקנס".

 

המקרה אירע ב-2 באוקטובר לאורן בליצבלאו, לוחם וקצין מודיעין שנפצע על-ידי מחבל מתאבד במוצב אורחן שברצועת עזה. חוץ מפגיעת הדף קשה וכוויות, הוא גם סבל מפגיעה בשמיעה ומאבדן ראייה. ביום העצמאות 2015 נבחר לגיבור ישראלי וקיבל עיטור מהרמטכ״ל גדי איזנקוט. בליצבלאו הוא גם ספורטאי שזכה במדליות כסף וארד באליפות אירופה בפאראטריאתלון בקטגוריית העיוורים.

אורן בליצבלאו וכלבו ()
אורן בליצבלאו וכלבו

  

שירת בצבא קבע 10 שנים, אבל לא יכול לעלות למונית עם כלב נחייה

בליצבלאו סיים להעביר הרצאה במרכז יצחק רבין, לאחת מיחידות צה"ל, בה דיבר על משברים, פציעה, נכות ושיקום. בתום ההרצאה הלך לשתות קפה והזמין מונית מ-Gett. "המונית הגיעה וכעבור שתי דקות התקשר אלי הנהג ואומר לי, 'נו איפה אתה ?'", כתב הנוסע בפוסט פייסבוק שהפך לויראלי. "עניתי לו, 'שנייה גבר אני עוור הולך קצת יותר לאט, תפעיל מונה הכל בסדר דקה אני אצלך'. הגעתי למונית ואז הוא אומר לי:

 

"'אני לא לוקח אותך אתה עם כלב'".

"עניתי לו: 'זה כלב נחייה'".

"הוא אומר לי: 'לא מעניין אותי זה כלב לברדור למה אתה לא כותב שאתה עם כלב'"?

"עניתי לו: 'אני לא צריך לנופף בנכות שלי בשביל לקבל שירות. חוק שיויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות'".

 

זה לא עזר. הנהג החליט להימלט: "מבלי להתבלבל, ביטל את הנסיעה ונתן גז ככה מול הפרצוף נסע", הוא כותב. "הייתה לידי מישהי שראתה ושמעה הכל, היא הייתה בשוק.

הזמנתי עוד מונית, תכלס הייתי צריך להגיע הביתה".

 

"כעבור 3 דקות מגיעה עוד מונית ואז הנהג אומר לי: 'הכסא תקוע אין איך לעלות את הכלב' .בשלב הזה קפץ עליו מישהו מאחור ואמר לו אני נהג בגט טקסי... מה זה הכסא תקוע? אתה לא רוצה לקחת אותו כי הוא עיוור עם כלב. בשלב הזה הם התחילו לקלל אחד את השני... במונית השלישית הצלחתי להגיע לביתי עם כלב הנחייה שלי. כזאת השפלה לא עברתי זמן רב".

 

"רגע אחד לדבר במרכז יצחק רבין בפני 250 חיילים קצינים ומפקדים על התרומה של השירות. על השירות שלי כעיוור במשך 10 שנים לאחר פציעתי. על הזכות שנפלה בחלקי להמשיך לשרת את המדינה על אף פציעתי הקשה. ובהפיכת מגל, שעה אחרי, לקבל סטירה מצלצלת כזאת, אבל אל דאגה יקיריי, החמאס לא שבר אותי וגם זבי החוטם הללו לא יפילו את רוחי". הוא הוסיף שבכוונתו לבוא חשבון עם הנהגים בבית המשפט.

 

"אני גם אמשיך להילחם על הגברת המודעות של חוק שיויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות וחוק איסור אפליית עיוור הנעזר בכלבי נחייה. מדינת ישראל אוקטובר 2017 שני נהגי מוניות מגט טקסי לא מעלים עיוור נכה צה"ל לרכבם בגלל שהוא עם כלב. זה לא מקרה, זה לא צירוף מקרים, אני לא הראשון, זאת כבר שיטה ובשיטה הזו אני אלחם בכל כוחי".


 

בליצבלאו ל-ynet: "גט מתנערת מאחריות"

בליצבלאו כבר הגיש לפני שנתיים תביעה נגד גט טקסי על מקרה דומה. את התביעה הגישו עורכי הדין עמית מור ואלעד לוי ממשרד נשיץ ברנדיס אמיר.

 

ל-ynet אמר: "יש בסך הכל 450 כלבי נחייה בארץ, לעומת 23 אלף עיוורים. זה הכל. עיוורון זו נכות כל כך קשה - כלב נחייה מאפשר לך עצמאות ויש חוק שמחייב להעלות כלב נחייה למונית".

  

מה בדיוק קרה עם הנהג השני?

 

"בנסיעות במונית, אני יושב מאחורי הנהג והכלב יושב על הרצפה בכיסא שליד הנהג, כשהנהג מסיט את הכיסא עד הסוף קדימה. אז נניח שהכיסא תקוע. אולי הכלב יישב מקדימה? או מאחורי הנהג? זה תירוץ מצוץ מהאצבע".

 

לטענתו רק עכשיו אחרי פרסום הפוסט התנצלו בפניו בחברת Gett. "שימי לב שגט כתבה בתגובה ש'השירות ייחסם בפני הנהגים'", הוא טוען. "הם מתנערים מאחריות. היא לא נותנת שירות. זו תחנת מוניות. כשהעניינים הולכים טוב הם מפרסמים עצמם כתחנת מוניות וכשהעניינים מתחרבשים, הם פתאום רק אפליקציה"?

 

"יש הרבה עיוורים שמורידים את הראש ואין להם זמן וכוח להילחם. החלטתי שאני אשמש פה לחבריי העיוורים. אני אלחם בדבר הזה, כי העובדה שזה חוזר על עצמו, מראה שגט לא באמת פועלת למגר את התופעה הזאת כפי שהיא טוענת וזה מה שבאמת מקומם. שזה חוזר על עצמו כל הזמן".

 

תגובת החברה: "אין מקום אצלנו לנהגים שלא נותנים שירות כחוק"

כיוון שאת הנסיעה האיש הזמין דרך חברת Gett הוא יכול לבקש פיצוי מהחברה ולתבוע את הנהגים. זה לא המקרה הראשון שאירע לעיוורים במוניות. בניגוד לאוטובוסים ולרכבת, מונית היא אמנם שירות ציבורי, אך היא שייכת לאדם פרטי שלא תמיד מתחשק לו להעלות כלב למוניתו.

 

מ-Gett נמסר בתגובה: "אנו מצרים מעומק הלב על סירוב הנהגים להסיע את אורן עם כלב הנחייה שלו. התנהלות שכזו מנוגדת לחוק וכמובן שגם עומדת בניגוד מוחלט למדיניות גט לנהגים העושים שימוש בשירותיה. לנהגים שאינם נותנים שירות כחוק, ובכלל זה הסעת כלבי נחייה, אין מקום אצלנו, ולכן הם נחסמו מהשירות מיידית!

 

"מנכ"ל החברה ומנהלת השירות שוחחו עם אורן והתחייבו בפניו שהחברה תמשיך לפעול על מנת לקדם מודעות והסברה בקרב הנהגים ביחס לאוכלוסיית אנשים בעלי עיוורון. חברת גט פועלת וזמינה, מיום הקמתה, לכל סוגי האוכלוסיות בישראל, ובכלל זה לאנשים בעלי עיוורון, לרבות הנגשת האפליקציה לאוכלוסיית העיוורים. גט פועלת בהתאם להוראות הדין ומגנה כל התנהלות בניגוד לדין, ובפרט התנהלות מפלה, מצד נהגים העושים שימוש בשירותיה.

 

"משרד התחבורה הוא הגוף האמון על נהגי המוניות במדינת ישראל ואכיפת הוראות החוק בכל הנוגע לנהגי המוניות והוא מטפל במקרים כאלו בצורה ברורה. גט מחויבת לשירות מקצועי, איכותי ומכבד ותמשיך לעשות כל שביכולתה כדי לעמוד במחויבות זו".

 

עשרות מקרים דומים הובילו עם השנים לעלייה בסכומי הפיצוי לנוסעים

לא מדובר במקרה נדיר אלא בתופעה. באפריל 2017, פורסם ב-ynet סיפור דומה. "הנהג ראה את כלב הנחייה ונתן גז", כך תיאר לקוי הראייה את החוויה המשפילה שעבר. גם שם מדובר היה בשני נהגי מוניות בחברת Gett. האיש לא ויתר ופנה לנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות שהגישה כתב תביעה. במקרה הזה, הוא המתין בשינקין בת"א והנהג שהזמין באפליקציה, כעס כשגילה שמדובר בעיוור עם כלב.

 

כמו במקרה הנוכחי, תהה "מדוע לא הודיע מראש" (החוק לא מחייב זאת) וסירב להסיעו (למרות שהחוק מחייבו). בנוסף, לטענתו, הנהג צעק עליו מול בתו שהמתינה עמו ולאוזני עוברים ושבים ברחוב ואז נמלט מנקודת האיסוף. ב-Gett הציעו לו 30 שקל פיצוי לנסיעה הבאה. בכתב התביעה הוא דורש פיצוי בסך 125 אלף שקל.

 

נראה שיש עלייה בסכומי הפיצוי שנפסקים בבתי-המשפט לעיוורים שסובלים מיחס כזה מצד נהגי מוניות. ב-2002 חויבו נהגים ב-4,000 שקל קנס ששולם למשרד התחבורה, על סירוב להסיע עיוורים עם כלבי נחייה. ב-2003 פיצה נהג מונית מירושלים נוסע עיוור ב-1,000 שקל על סירוב כזה. הוא נקנס בנוסף ב-5,000 שקל - ששולמו למשרד התחבורה. לעומת זאת, ב-2011 חייב בית-המשפט לתעבורה בירושלים, ב-4,000 שקל פיצוי לנוסעים וב-1,000 שקל קנס, נהג מונית שסרב להסיע זוג עיוורים עם כלב נחייה. הוא אף נענש בשלילת רישיון לתקופה של 3 חודשים. 

 

ב-2016, סכום הפיצוי שנפסק לנוסעים שתבעו נהגים על אי העלאת כלב נחייה גדל עוד יותר. בית-משפט השלום בירושלים קיבל את תביעתה של אורה דרשן, נגד נהג שסירב להעלות את כלב הנחייה שלה למונית ופסק לה 10,000 שקל פיצוי. דרשן הזמינה מונית ביום גשום כדי להגיע עם בנה הפעוט לרופא. הנהג לא הסכים להכניס את כלב הנחייה שלה לרכב. 'הוא אמר שבגשם כזה הוא לא מעלה כלב לאוטו', סיפרה ל-ynet.

 

"מאוד כעסתי עליו. לא הבנתי איך בן אדם יכול להיות ברכב חדש ולראות אותי בגשם עם תינוק ולברוח. אני מקווה מאוד שנהגי מוניות ילמדו מזה. אני חושבת שכל אחד צריך להבין שכלב נחיה הוא ממש העיניים של הבן אדם ואי אפשר לסרב לקחת נוסע בגלל שהוא נעזר בכלב".

נהג המונית ברח והשאיר אותה, את כלבה ואת בנה הפעוט בגשם (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
נהג המונית ברח והשאיר אותה, את כלבה ואת בנה הפעוט בגשם(צילום: אלי מנדלבאום)

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על-פי התקנות חלה חובה על כל נהג מונית להסיע עיוורהמלווה בכלב נחייה. כל סרוב להעלות למונית עיוורים המלווים בכלב נחייה, מהווה הפרה חמורה של החוק. משרד התחבורה רואה בחומרה רבה את את התנהגות נהגי גט טקסי וסירובם ללהסיע עיוור המלווה בכלב נחייה. בכוונת המשרד לזמן לחקירה את הנהגים המעורבים במקרה ,במטרה למצות איתם את הדין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים