שתף קטע נבחר

המספרים שמאחורי הרייטינג: מי באמת צופה בתוכניות הטלוויזיה?

כמה גברים צופים ב"בייבי בום"? מה ההבדל בין צופי "ארץ נהדרת" לאלה של "גב האומה"? ואיזו תוכנית ריאליטי מושכת פחות אקדמאים? צללנו לתוך הנתונים הפחות מוכרים של הוועדה למדרוג - וחזרנו עם מסקנות

מדי יום מתפרסמים אחוזי הצפייה בתוכניות השונות של הטלוויזיה בישראל: מי נחלש, מי טיפס, איזו השקת עונה הצליחה ואיזו כשלה. אבל הנתונים הללו הם רק חלק זעום מהמידע שאוספת הוועדה הישראלית למדרוג: על הצופים נאסף מידע נוסף הנוגע לשלל המאפיינים שלהם - מוצא, גיל, השכלה, מין ואזור מגורים.

 

רגע לפני "המפץ הגדול" של הטלוויזיה המסחרית - פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים והמעבר לאפיקים החדשים של קשת, רשת וערוץ 10 - צללנו לתוך הנתונים שלא נחשפים בדיווחי הרייטינג השוטפים, ובדקנו מה מאפיין את הצופים של תוכניות הדגל של הזכייניות השונות.

 

חשוב להדגיש: הנתונים והמאפיינים השונים מתייחסים לקהל הצופים של אותה תוכנית - ולא לאחוזי הצפייה שלה בקרב אותה אוכלוסייה. כלומר, יכול להיות שכמותית, יותר מבוגרים צופים ב"אח הגדול" מאשר ב"גב האומה" - אולם הנתונים מתייחסים להרכב הצופים של כל אחת מהתוכניות.

 

מהדורות החדשות: פערים עדתיים, ואיפה הצעירים?

במשך שנים טענו על הערוץ הראשון שצופים בו רק אלה ש"נתקעו על השלט" מהימים שהיה רק ערוץ טלוויזיה אחד. מאז רשות השידור התפרקה, ובמקומה קם תאגיד השידור הציבורי - עם פנים חדשות, תוכניות חדשות, פעילות מוגברת בזירות הדיגיטליות ותכנים שלפחות למראית עין, אמורים היו לחבר קהלים חדשים לאפיק 11 בממיר. אלא שהנתונים מציגים תמונה שונה.

 

כמחצית מצופי מהדורת הערב של כאן הם בני 65 ומעלה - זאת בהשוואה ל-34.4 אחוזים מצופי חדשות 10 ו-21.7 אחוז בלבד מצופי המהדורה המרכזית בערוץ 2. ומה לגבי הצעירים? ל-13.8 אחוזים מצופי המהדורה של 2 ול-11.3 אחוזים מצופי חדשות 10 טרם מלאו 25 שנים. בכאן, לעומת זאת, רק 4.7 אחוזים מצופי המהדורה משתייכים לקטגוריית הגיל הזו.

 

למעשה, כפי שעולה מנתוני התוכניות האחרות שנבדקו - אופיו המבוגר של קהל צופי התאגיד הוא גם מנת חלקן של תוכניות מז'אנרים אחרים, כמו תוכנית הסאטירה "היהודים באים" והדוקו-ריאליטי "טיול אחרי צבא".

 


נתוני ההשכלה דומים בשלוש המהדורות: כשליש מהצופים הם בעלי תואר אקדמי. בכל הנוגע לאזור מגורים, הפער הבולט ביותר הוא בזירה הירושלמית - בעוד שתושבי הבירה מהווים אחוזים בודדים מהצופים במהדורות של 2 ושל 10 (7.1 ו-4.1 אחוזים בהתאמה), הרי שבמקרה של כאן - 14.1 אחוז מהצופים הינם ירושלמים.

 

 

ומה לגבי הפערים העדתיים? זהו נתון שקשה יותר למדוד, בשל שיטת איסוף המידע של הוועדה למדרוג. הצופים מחולקים למעשה לחמש קטגוריות: ילידי אירופה או אמריקה, ילידי אסיה או אפריקה, ישראלים שאביהם יליד אירופה או אמריקה, ישראלים שאביהם יליד אסיה או אפריקה, וישראלים שגם אביהם נולד בישראל.

 

 

למרות שמדובר בנתון חלקי (רק צד אחד במשפחה, ורק דור אחד אחורה), אפשר בכל זאת לזהות הבדלים בין המהדורות: בעוד ש-36.9 אחוזים מצופי המהדורה של כאן ו-35.4 אחוזים מצופי חדשות 2 הם ילידי אסיה או אפריקה או שאביהם משוייך למוצא זה, בקרב צופי חדשות 10 רק 23.9 אחוזים משתייכים לקטגוריות המוצא הללו.

 

הצעירים עם הריאליטי, המבוגרים עם "גב האומה"

בכל הנוגע לז'אנר הריאליטי, ניתן לזהות כצפוי דומיננטיות מוחלטת של צופים צעירים. "המירוץ למיליון", "הישרדות", "הכוכב הבא לאירוויזיון", "האח הגדול" - כל אחת מהתוכניות הללו נהנית מאחוז גבוה יחסית של צופים מתחת לגיל 18 (בין 14.6 ל-17.9 אחוז). רק "מאסטר שף" פונה לקהל מבוגר יותר - ופחות מעשרה אחוזים מצופיה משתייכים לקטגוריית הגיל הזו. בגזרת תוכניות הסאטירה, "ארץ נהדרת" מושכת קהל צעיר יותר עם 11.2 אחוזים מצופיה שטרם מלאו להם 18, לעומת 6.3 אחוזים בלבד אצל "גב האומה".

 

 

תמונת מצב דומה ניתן לראות גם כשבוחנים את אחוז הצופים שחצה את גיל 45: בתוכניות הריאליטי וב"ארץ נהדרת" מדובר באחוזים נמוכים יחסית (פחות ממחצית מהצופים), בעוד שבמקרה של "גב האומה" מדובר ב-62.4 אחוז. אחוז הצופים המבוגרים הגבוה ביותר - כמו במהדורות - מאפיין כאמור את תוכניות תאגיד השידור הציבורי "כאן".

 

צופים פחות משכילים ב"אח הגדול", גברים מתרחקים מ"בייבי בום"

"גב האומה" היא לא רק תוכנית עם קהל מבוגר יחסית - אלא גם קהל משכיל: יותר מ-45 אחוז מצופיה השלימו תואר אקדמי. לשם השוואה, במקרה של "ארץ נהדרת" מדובר ב-35.5 אחוז (עם זאת, מובן שלגיל הצופים יש השפעה גם על נתון זה). גם תוכניות דוקו-רפואיות כמו "המתמחים", "איכילוב" ו"בייבי בום" מושכות ציבור משכיל יחסית - בין 29.8 ל-38.8 אחוזים מצופיהן הם בעלי תואר ראשון לפחות.

 

 

בתוכניות הריאליטי, לעומת זאת, מדובר באחוזים נמוכים יותר - כש"האח הגדול" בסוף הרשימה עם 26.1 אחוז: שלושה אחוזים פחות מ"המירוץ למיליון", למרות שדווקא האחרונה חזקה יותר בקרב הצופים בגיל בית הספר. ומה לגבי תוכניות התחקירים? כאן, ידו של ערוץ 10 על העליונה: בעוד ש"עובדה" ו"המערכת" מושכות קהל שרק כ-30 אחוזים ממנו הם בעלי תואר אקדמי - במקרה של "המקור" מדובר ב-41 אחוז מהצופים.

 

ומה לגבי החלוקה המגדרית? מתברר שברוב התוכניות, אחוז הצופות עולה על אחוז הצופים. המקרים החריגים הם "גב האומה" (כמעט שוויון בין המינים, עם יתרון גברי זעום), "היהודים באים" (שכמעט 60 אחוז מצופיה הם גברים) ומהדורת החדשות של כאן (51.8 אחוז גברים).

 

הפער הגדול ביותר - בקרב צופי "בייבי בום", הדוקו-ריאליטי השאוב מחדרי הלידה, שיותר מ-63 אחוז מקהל הצופים שלו מורכב מנשים. גם התוכניות "זוג מנצח", "האח הגדול", "איכילוב", "הכוכב הבא לאירוויזיון" ו"מאסטר שף" מושכות קהל נשי גדול יחסית.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מי באמת צופה בתוכניות השונות? מאחורי המספרים
צילום: shutterstock
לאתר ההטבות
מומלצים