שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    היפותרמיה, תת-תזונה ולבוש: מדריך הישרדות למבוגרים בחורף
    הטמפרטורות הנמוכות מביאות איתן סכנות בריאותיות במיוחד לבני הגיל המבוגר. דיאטנית קלינית ועובדת סוציאלית מסבירות למה החורף מסוכן לקשישים, מה מצריך בירור נוסף ואיך אפשר להתגונן ולהתכונן
    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    החורף בפתח ועימו מגיעים אתגרים בריאותיים שמשפיעים על כולנו ובייחוד על מבוגרים בני ה-60 ומעלה. תזונה לא מאוזנת עלולה בימי החורף לגרום לתת תזונה ואיטום או חימום לא מתאימים עשויים להוביל להיפותרמיה ולסכנת חיים.

     

    "תופעת התת תזונה בקרב בני הגיל השלישי נמצאת במגמת גדילה מדאיגה ביותר בעולם המערבי". אומרת רונית דוייב, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית בחברת אבוט. "בישראל נמצא שכ- 25% מהקשישים הגרים בקהילה נמצאים בסיכון תזונתי, כ10% מתוכם נמצאו בתת תזונה. כ- 44% מבני הגיל השלישי, המאושפזים במחלקות הפנימיות, נמצאו בסיכון לתת-תזונה או בתת-תזונה. המספרים עולים במיוחד בחורף". 

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    למניעת דלקת ריאות: 3 החיסונים שמבוגרים חייבים לקבל

    לסטייל אין גיל: 3 פאשניסטיות בגיל הזהב קובעות את הכללים

    6 הסיבות להיווצרות עור יבש בגיל מבוגר - ואיך לטפל 

      

    ירידה בתיאבון במיוחד בחורף (shutterstock) (shutterstock)
    ירידה בתיאבון במיוחד בחורף(shutterstock)

     

    תת תזונה: תופעה שכיחה בגיל מבוגר

    למצב של תת תזונה יש השפעות קשות על בני הגיל המבוגר. "תת תזונה עלולה לפגוע בתפקוד מערכת החיסון, שגם כך חלשה בקרב המבוגרים", מסבירה דוייב, "כמו כן הנתונים מצביעים על ירידה ביכולת ההתמודדות של הגוף עם תהליך ההחלמה ממחלה, פציעה או ניתוח, עליה בשיעורי סיבוכים וזיהומים, הארכת זמן אשפוז וכמובן עליה בשיעורי התמותה".  

     

    "שפעת יכולה בקלות להפוך לדלקת ריאות ולאשפוז ממושך, והדבר אף בעייתי יותר כאשר מלכתחילה יש מחלות כרוניות ברקע. כאשר יש לזכור שככל שהגיל עולה, לעבר שנת ה- 80 ומעלה הרגישות לתופעות אלו גדלה יותר".

     

    3 נורות אזהרה לתת תזונה

    "המפתח להצלחה בטיפול בתת תזונה או בסיכון תזונתי בגיל השלישי נמצא בידי בני המשפחה והסביבה הקרובה לאדם המבוגר". אומרת דוייב ונותנת שלוש שאלות שיש לשאול ומהוות סימנים הדורשים בירור נוסף אצל אנשי המקצוע מתאימיםץ

     

    1. האם ההורה נמצא בתת-משקל? "על פי מדד BMI -Body Mass Index, מדד מסת הגוף הנותן הערכה כמותית האם אדם נמצא במשקל תקין,  בגיל המבוגר כאשר ערכו מתחת ל-23 קיים סיכון לתת תזונה". מסבירה דוייב. 

      

    2. האם ההורה איבד משקל באופן בלתי רצוני? "כלומר 5% מהמשקל בשלושת החודשים האחרונים או 10% מהמשקל בחצי השנה האחרונה. באופן מעשי ירידת משקל של 2-3 ק"ג ויותר, תוך מספר שבועות כבר צריכה להוות סימן אזהרה הדורש התערבות לבלימת התהליך".

     

    3. האם יש ירידה בתיאבון? האם חל שינוי בתיאבון ההורה או האם חלה ירידה בצריכת המזון.

     

    "אם התשובה לאחת מהשאלות חיובית, יש להמשיך ולהעריך את הסטטוס התזונתי של המטופל כדי לתת לו את התמיכה התזונתית הנכונה". מסכמת דוייב. 

     

    תזונה מתאימה לגיל המבוגר - הטיפול המתאים

    "הטיפול הטוב ביותר הוא שמירה על משקל יציב ואכילה מאוזנת של מזון מגוון המכיל את כל אבות המזון החיוניים גם בזקנה. מבוגרים רבים ממשיכים בדיאטה שהומלצה להם לפני שנים רבות אך בשלב זה של חייהם לעיתים קרובות אין כבר צורך במשטר דיאטטי נוקשה. במקרים רבים משקל גופם כיום נמוך ממה שהיה לפני 20 שנה ולכן גם רמות הסוכר, הכולסטרול או לחץ הדם מאוזנים והדיאטה שהומלצה בעבר אינה מתאימה כיום".

     

    "במקרים רבים אבחון תזונה לקויה/סיכון תזונתי נעשה רק לאחר התדרדרות המצב הרפואי והפיזי של המבוגר, כאשר היה ניתן למנוע זאת על ידי ערנות של הקרובים/הסביבה התומכת. יתרה מזאת, הקפדה על תפריט תזונתי מלא הייתה יכולה למנוע את ההתדרדרות ולסייע בהחלמה ובשיפור המצב של מערכות הגוף".

     

    צעד ראשון: רופא משפחה. כאשר יש ירידת משקל או מצב תזונתי ירוד יש לפנות לרופא המשפחה אשר יבצע בדיקה גופנית מתאימה, ישלח בדיקות דם כלליות וישקול במידת הצורך בדיקות נוספות. כמו כן הפחתת תרופות במידת האפשר יכולה גם כן לעזור.

     

    צעד שני: הרבה ארוחות קטנות. בו זמנית צריך לדאוג לכך שהמבוגר יאכל יותר אוכל. בשלב הראשון יש לדאוג לארוחות איכותיות בכמויות קטנות 5-6 פעמים ביום. צורת ההגשה, בחירת מזונות מותאמים לטעם האישי, דרבון, אכילה בחברת אנשים נוספים, הוספת תבלינים, עשויים לעודד אכילה. 

     

    צעד שלישי: מזון רפואי. בנוסף ניתן להיעזר ע"י הוספת מזון רפואי המהווה מקור להעשרה תזונתית מלאה ומאוזנת. מומלץ להשתמש בו כתוספת לתפריט הרגיל (כארוחת ביניים או כשתיה בין הארוחות או לפני השינה) או במידת הצורך כמקור תזונה יחיד .

     

    קשה לשמור על חום גוף  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קשה לשמור על חום גוף (צילום: shutterstock)

      

    קור: מודעות והכנת הבית

    "היכולת לווסת את חום הגוף פוחתת בגיל מבוגר", אומרת אדווה בובליל, עובדת סויציאלית מאתר רעות - משפחה מטפלת. "יש מבוגרים שכמעט ואינם פעילים, דבר שמקשה אף הוא על שמירת חום הגוף. בנוסף, ישנם מצבי בריאות מסויימים ותרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור, במצב זה קיימת סכנה אמיתית להיפותרמיה".

     

    "כאשר שהבית אינו חם, קשה מאוד לשמור על חום גוף, בייחוד בגיל מבוגר. לכן, כדאי להקפיד לאטום את הסדקים והחלונות בבית לקראת החורף, ניתן להדק יריעות פלסטיק אל חלונות שאינם אטומים היטב, בייחוד בסביבת אדני החלונות. דלתות ניתן לאטום בעזרת ערכות איטום שניתן לרכוש בחנויות ציוד לבית, אולם ניתן גם לאטמן באמצעות גליל בד שתמלאו בפולי שעועית או גרעיני תירס יבשים. במידה ועדיין חודרת רוח פרצים לאחר האיטום, כדאי לשנות את סידור הרהיטים בבית, כך שהרוח לא תגיע אל אזורי הבית בהם אתם נוהגים לשבת".

     

    חימום בחורף: הבטיחות מעל הכל

    הטמפרטורה המומלצת היא בין 20 – 24 מעלות צלזיוס. "כדאי לרכוש מדחום שיראה את הטמפרטורה בחדר", אומרת בובליל ומוסיפה, "חשוב לחסוך באנרגיה בעת חימום הבית, אולם חשוב  יותר לעשות זאת באופן בטיחותי. חימום הבית עשוי להיות מסוכן, ולכן מראש מומלץ לרכוש מכשירים ייעודיים ובטיחותיים".

     

    "למשל רדיאטור מוגן ללא שמן בהספק של 2000 וואט הוא הפתרון הבטיחותי ביותר עבור מבוגרים העלולים לשכוח לכבות את החימום, בין השאר, כיוון שהוא מצוייד במפסק לכיבוי אוטומטי בעת נפילה".

     

    "על פי הנחיות משרד הבריאות חל איסור מוחלט להשתמש בתנורי נפט משום שהם פולטים את הגז חד תחמוצת הפחמן. הגז חסר הריח והצבע הנפלט מתנורי חימום, רעיל מאוד לשאיפה ועלול לגרום לדום נשימה במצב של הרעלה קשה. גם בריכוז נמוך, פליטתו מערפלת את כושר השיפוט, את הראיה ואת יכולת קבלת ההחלטות".

     

    7 המלצות ללבוש מתאים לשמירה על חום גוף

    לצד חימום הבית חשוב להקפיד על לבוש מתאים אשר יעזור לשמור על חום הגוף בימים הקרים. בובליל נותנת המלצות להתנהלות נכונה:

     

    לבוש בשכבות. כדאי ללבוש כמה שכבות דקות ונוחות, כיוון שחום הגוף יכלא ביניהן ולא יתנדף. צמר, פוך וסיבים סינתטיים הם חומרים הכולאים אוויר חם באופן מוצלח.

     

    התאמה לשעת היום. בשעות הבוקר, כשהגוף עדיין לא פעיל, חשוב שהלבוש יהיה חם יחסית.

     

    הקפדה מיוחדת בזמן השינה. בשעות הלילה, בעת השינה, הקפידו להתכסות בשמיכה מתאימה, ללבוש ביגוד חם, הכולל גרביים. ישנם גם סדינים שיכולים לחמם יותר (פלנל). בנוסף לכך, דאגו לחימום החדר באופן בטיחותי (לא תנור/מפזר חום), המנעו מחימום יתר על המידה.

     

    עוד שמיכה ליתר ביטחון. השאירו לידכם שמיכת פליז קטנה על מנת לחמם את הרגלים או הכתפיים בעת הצורך.

     

    אל תלכו יחפים בבית. מומלץ לנעול נעלי בית העשויות מפליז.

     

    הגנה מפני רטיבות. ביציאה מהבית, וודאו ששכבת הבגדים העליונה מבודדת מרטיבות ומגנה מפני רוח (השתמשו במעיל).

     

    כפות ואוזניים: הגנה מיוחדת. שמרו מפני קור במיוחד על כפות הרגליים, הידיים והאוזניים על ידי שימוש בכובע ובכפפות.

     

    לחצן מצוקה וביקורים: למתגוררים לבד

    "מבוגרים המתגוררים לבד עשויים להיות בסיכון רב יותר". אומרת בובליל. "זאת משום שבמקרה של נפילה ושהייה ממושכת על הרצפה הקרה הם עשויים להגיע להיפותרמיה קשה".

     

    "לצורך מניעה יש להקפיד על קשר רצוף ולהגיע לביקורים, לפחות פעם ביום, מעבר לבני משפחה, ניתן להיעזר בשכנים, חברים, מתנדבים. כדאי לדאוג שיותקן בבית לחצן מצוקה, הכולל שעון אותו עונד המבוגר ובאמצעותו יכול להזעיק עזרה מכל מקום בבית. כמו כן צריך לוודא שכל הפרטים של האדם, שם, טלפון, פרטי בני משפחה ואמצעים ליצירת קשר, מחלות , רשימת תרופות, יהיו מונחים בהישג יד".

     

    החורף משפיע גם על מצב הרוח. על דיכאון חורף והסכנות שיש בו:

     

       (צילום: אלי סגל, רועי עידן)

       (צילום: אלי סגל, רועי עידן)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים