שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הילד צמחוני? דברים שכדאי שיקפיד לאכול
    אילו קטגוריות של צמחונות קיימות, למה חשוב לבצע מעקב אחר מה שהילדים הצמחוניים אוכלים, היכן אפשר למצוא תחליפים שיעניקו להם את הוויטמינים והמינרלים להם הם זקוקים ולמה מומלץ לצרוך גבינה צהובה?

    אין ספק שלגדל ילד היום זה לא כמו שהיה פעם. הילדים חשופים היום לכמויות עצומות של מידע כבר מגיל צעיר הודות לאינטרנט, מה שיכול להיות מאוד שלילי אבל גם מאוד חיובי. המודעות היום היא עצומה וכיום יכול הילד לחזור הביתה עם איזו החלטה שהוא קיבל בגן או בבית הספר בהשראת חברים, מורים או המחשב. לפעמים מדובר בהחלטה משפחתית אליה הוא גדל מהיום שנולד כמו למשל להיות צמחוני. בכל מקרה, הנה דברים שכדאי שיקפיד לאכול:

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    קודם כל נרגיע את ההורים המודאגים שפוחדים שהתזונה המוגבלת תפגע בהתפתחות של הילד: מחקרים מכל העולם מצביעים על כך שצמחונים סובלים פחות ממחלות כמו מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סרטן וסוכרת. כמו כן, גם קצב ההתפתחות של הילדים תואם לקצב ההתפתחות של אוכלי בשר. יחד עם זאת, אם לא מקפידים כמו שצריך ולילד יהיו חוסרים תזונתיים, עלולה להיות פגיעה בהתפתחות רקמות ואיברים כמו עצמות, שיניים ושרירים או פגיעה תפקודי הגוף. לכן, יש צורך להתאים תזונה נכונה לילד מוגבל באוכל.

     

    טליה לביא, דיאטנית קלינית ויועצת לתנובה מבהירה ראשית, שיש כמה סוגים של צמחונים. "יש צמחונות שמגיעה מהילד, ממקום מוסרי של אהבת חיות.

    זה קורה לפעמים במשפחות שהצמחונות זרה להם. במקרים כאלה חשוב לכבד את הרצון ואת הבחירה של הילד. צמחונות נוספת היא צמחונות שמגיעה מהבית, זו הבחירה של ההורים והם מהווים דוגמה עבוד הילד מבחינת הרגלי התזונה שלהם".

     

    למה לחלק את הצמחונות לקטגוריות? "כי מדובר בהבדליים משמעותיים," אומרת לביא. "הורים שהם צמחוניים בעצמם בדרך כלל מאוד ערניים לגבי מה בריא ומה לא, והתזונה בבית היא באוריינטציה בריאותית. לעומת זאת יש צמחונים שהפוקוס שלהם הוא על מה שהם לא אוכלים מה שהופך את התזונה שלהם לכזו שעלולה להיות לא מספקת עם בורקס, פיצות, סמבוסקים וכדומה, וכאן חשוב מאוד לשים לב."

     

    יש צורך גם בהבחנה בין צמחוניים לטבעונים, הבדל משמעותי הוא בעניין החלבון. מכיוון שצמחוניים אוכלים מוצרי חלב וביצים, אין שום סיבה לדאגה מבחינת כמות חלבון. "ילד שאוכל ביצים ושני מוצרי חלב ביום מכסה כמעט לחלוטין את ההמלצה לצריכה היומית של החלבון ובנוסף, הכניס לגוף שלו חלבונים מאוד איכותיים", אומרת לביא. "גם מבחינת סידן וויטמין B12 הוא מסודר, מכיוון ששני אלה נמצאים בשפע בחלב ומוצריו".

     

    הנה טיפ קטן - כוס חלב מספקת שני שליש מכמות ה B12 שילד בגילאים 4-8 צריך. לכן, אם הילד שתה כוס שוקו למשל או אכל קורנפלקס עם כוס חלב, הוא קיבל 66% מהצריכה היומית המומלצת.

      

    "אחד הדברים שילדים הכי אוהבים הוא גבינה צהובה. הבעיה בגבינה הצהובה היא שהיא נתפסת אצל רוב האמהות כמשהו מאוד לא בריא בגלל אחוזי השומן הגבוהים. כאן זה המקום להדגיש שכשמדברים על אחוזי שומן, מדברים על כמות השומן שיש ב-100 גרם מוצר. מגבינה צהובה לא אוכלים 100 גרם לכן, אם יש 28 אחוזי שומן ב100- גרם, זה אומר שפרוסה אחת תכיל 7 גרם שומן שזה כמו לאכול חצי גביע קוטג' 5%.

     

    "יחד עם זאת, הגבינה הצהובה מאוד מרוכזת, בפרוסה אחת יש 200 מ''ג סידן שמספקים 20% מההמלצה היומית. אם הילד אכל שתי פרוסות, הוא קיבל כבר כמעט ממחצית הסידן שאמור לקבל ביום," אומרת לביא. "גבינה צהובה זהו פתרון נפלא, ללא סוכר, שמכיל גם חלבונים, גם סידן וגם ויטמין B12."

     

    ומה לגבי ילדים שלא אוכלים גבינות?

    "יש סידן גם בעולם הצומח. בברוקולי, טחינה ושקדים יש סידן, הבעיה היא שלא כל הילדים רגילים או מוכנים לאכול ברוקולי וטחינה. חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק גם אם זה אומר לקנות מוצרים מועשרים בסידן, מכיוון שהוא קריטי בגיל הגדילה."

     

    לגבי אומגה 3, חומצות שומן חיוניות לבריאות: "המקור העיקרי של אומגה 3 הוא דגי ים. יש גם אומגה 3 ממקור צמחי למשל באגוזי מלך, שמן קנולה, זרעי פשתן וחשוב מאוד לצרוך אותם יחד עם זאת, לילדים עד גיל 5 אסור לאכול אגוזים בשלמותם, לכן אפשר לטחון אותם."

     (צילום: נעמי אבליוביץ)
    (צילום: נעמי אבליוביץ)
     

    מרכיבים נוספים שחייבים לדאוג לאספקה שלהם הם ברזל ואבץ. המחסור בברזל מאוד שכיח בארץ, גם בשל צריכה נמוכה של בשר אדום, וגם מכיוון שבבשר כשר יש פחות ברזל. ילדים עד גיל שנה ואפילו מעבר לכך מקבלים תוספים כדי לגשר על החוסר. הדרך להשיג ברזל ואבץ בתזונה צמחונית היא דרך קטניות. שעועית משלל סוגים, אפונה, חומוס, עדשים בכל הצבעים. גם מאגוזים, שקדים ומיני זרעים כמו טחינה, פשתן, חמניות ודלעת. אגב, כל הגרעינים האלה הם ספקים מאוד טובים גם של חלבון. גם ממרח חומוס הוא מקור טוב לחלבון ומינרלים וזה משהו שהרבה ילדים מאוד אוהבים. והנה אולי גולת הכותרת עבור צמחוניים. הסויה.

     

    "הסויה היא למעשה קטנית, מעין פטנט שהטבע המציא בשביל צמחונים וטבעונים," אומרת לביא. "למה היא כל כך מיוחדת? גם כי יש בה הרבה יותר חלבון מאשר בקטניות באחרות, וגם משום שהחלבונים שבה דומים באיכותם לחלבונים של בשר, בנוסף לעובדה שהיא עשירה בסידן ובברזל, ומכילה גם אומגה 3."

     

    יש הורים שעדיין מאוד חוששים מהסויה. לביא רוצה להבהיר שאין סיבה לדאגה: "לפני כעשור, משרד הבריאות הוציא הנחיות שהזהירו מפני צריכה של סויה ומוצריה בפעוטות ובילדים. טענו שצריכה של סויה מזרזת התפתחות מינית. עברו עשר שנים ומשרד הבריאות יחד עם עמותת הדיאטנים בישראל פרסמו מסמך מדעי עם המלצות עדכניות שמסירות כל אשמה מהסויה. מדובר על מסמך פורמלי על פיו יש להתיר את הצריכה של סויה לכולם."

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    לסיום, מכיוון שהתזונה של הילדים שלנו כל כך חשובה להתפתחות תקינה, אם הילדים שלכם מוגבלים בתזונה מאיזשהו כיוון, לביא ממליצה לערוך לפחות פעם אחת התייעצות עם איש מקצוע: דיאטן או דיאטנית בנוגע להעדפות והצרכים של הילד, על מנת שיוכל לקבל את כל הרכיבים שהוא צורך ולהתפתח באופן תקין.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים