שתף קטע נבחר

הקרב על נתב"ג 2: "אני סובל בשבילך, אתה תסבול בשבילי"

ל-ynet הגיעה הקלטה של הדברים שאמר אביגדור יצחקי, ראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה, למתנגדים להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. לדבריו, גם הוא סובל מרעש מטוסים מנתב"ג - ואין מניעה שגם אחרים "יסבלו". חברי הוועדה שמעו את התנגדויות תושבי הצפון - ולא קיבלו החלטה

 

 

"אני צריך לסבול בשבילך ולכן אתה גם צריך לסבול בשבילי", כך אמר היום (ג') ראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אביגדור יצחקי, בדיון שעסק בבניית נמל תעופה בינלאומי נוסף - ברמת דוד בעמק יזרעאל או בנבטים סמוך לדימונה. בהקלטה מהדיון, שהגיעה לידי ynet, ניתן לשמוע בבירור את יצחקי אומר את הדברים לאזרח החושש לפגיעה באיכות חייו בשל הקמת שדה תעופה סמוך לביתו. בסופו של דבר הוחלט כי המועצה תשוב ותבחן את החלופות להקמת שדה תעופה משלים ותלווה הכנת תוכנית מפורטת להקמת השדה - בין היתר לאחר שיוכן תסקיר השפעה על הסביבה.

 

מדו"ח שהוגש למועצה עולה כי העדיפות הראשונה היא להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד והעדיפות השנייה היא בנבטים. בשני המקומות נמצאים כיום בסיסים של חיל האוויר. לדברי הנוכחים בדיון, אמר יצחקי למתנגדים להקמת נמל תעופה בצפון, בין היתר בשל הרעש מהמטוסים: "גם אני, מהבית שלי, סובל מהרעש של נתב"ג. אבל אני בחרתי לגור שם. אם אני סובל בשבילך, אתה יכול גם לסבול בשבילי".

‏‎בתשובה אמר נציג התושבים: "אבל למה מישהו צריך בכלל לסבול? אם השדה יוקם בנבטים, אף אחד לא יסבול".

 

‏‎ראש מועצת מגידו, יצחק חולבסקי, אמר בדיון כי המקום המתאים לשדה תעופה, הוא צפון הנגב. "בואו לא נעשה טעות, שנתחרט עליה עשרות שנים אחר כך. להקים פה שדה תעופה, זה להרוס את העמק", הוא אמר.

 

התעופה הבינלאומית לישראל וממנה מבוססת באופן כמעט בלעדי על נמל התעופה בן גוריון, ורק מיעוט מבוטל של טיסות בינלאומיות משדות עובדה וחיפה. נכון לשנת 2016 עברו כ-17 מיליון נוסעים בנתב"ג ומגמת הגידול במספר הנוסעים נמשכת. העלייה הקבועה בהיקף הנוסעים בנתב"ג והגבלות הבנייה שהוא מטיל על סביבתו, יצרו צורך דחוף באיתור, תכנון והקמה של שדה נוסף אשר ייתן מענה תכנוני הולם לדרישות התעופה האזרחית הבינלאומית.

 

מגדל הפיקוח בנתב"ג (צילום: רשות שדות התעופה) (צילום: רשות שדות התעופה)
מגדל הפיקוח בנתב"ג(צילום: רשות שדות התעופה)

 

המועצה הארצית בדיונים שונים החליטה על חשיבות הקמת שדה תעופה משלים, וממשלת ישראל דנה בנושא עוד בשנת 2011. ב-2014 ציינו כי המקום המועדף הוא במרחב בסיס רמת דוד. אותרו 21 אתרים פוטנציאלים ראשוניים, ולאחר סינון נותרו 6 אתרים: עמק זבולון, רמת דוד, בקעת נטופה, נבטים, תמנע ועובדה. לאחר סינון נוסף נותרו שני אתרים: רמת דוד ונבטים. בבדיקה עלה כי לאתר רמת דוד יתרונות משמעותיים, הן מבחינת המרחב האווירי והן מבחינה כלכלית.

 

פורום ההתיעצות במועצה הארצית המליץ בעבר על אישור אתר רמת דוד כאתר הנבחר למיקום שדה תעופה משלים לנתב"ג. "לרמת דוד עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי, לנבטים מגבלות אוויריות, אך עדיפות מבחינת השפעה סביבתית בהיבט רעש", נכתב בדו"ח. יחד עם זאת ציינו כי הטיפול ברעש הוא "נושא פתיר".

 

בחברה להגנת הטבע מתנגדים לקידום תוכנית הקמת שדה התעופה הבינלאומי רמת דוד וקוראים לקדם את שדה התעופה בנבטים, שמבחינה סביבתית עדיף. בסקר שנערך והוגש למועצה ציינו את החסרונות בנבטים, ובהם ריחוקו ממרכז הארץ והתחבורה היבשתית הבעייתית אליו וממנו, כמו גם פעילויות חיל האוויר בו. בדרום רואים בהקמת שדה תעופה בנבטים כמנוע לצמיחה כלכלית. ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ הסביר כי "באר שבע הופכת בשנים האחרונות למרכז ידע וחדשנות בינלאומית. טבעי ומתבקש שהשדה, שהוא מחולל פיתוח ומנוע צמיחה משמעותי, יוקם בנבטים. זוהי שעת כושר של הממשלה לחולל שינוי אמיתי בנגב".

   

סגן ראש העיר באר שבע טל אל על, המחזיק את תיק ההנדסה בעיר, אמר: "נפלו פגמים מהותיים בדו"ח. הפגיעה הסביבתית ברמת דוד משמעותית ממה שמופיע בדו"ח. לא ברור לנו איך הדו"ח מתעלם מהפגיעה בטבע ובחיי התושבים הסמוכים. מכלי הבחינות, נבטים ערוך ומוכן לשדה התעופה הבינלאומי. גם תשתיות התחבורה מפותחים ויתפתחו. הרכבת זמינה וקרובה והשטח האווירי רחב יותר ורחוק כמעט מכל יישוב אפשרי. הוא מרוחק כשעה מירושלים ושעה ורבע מתל אביב ואין כמעט מגבלות להתפתחות השדה".

 

לעומת זאת, נציג משרד הביטחון במועצה, ציין במהלך הדיון: "הדרום מהווה צומת אסטרטגית חשוב למדינת ישראל. במצב של הקמת שדה תעופה בנבטים, צה"ל יידרש להזיז תשתיות רבות לרבות תשתיות תעופה רבות בהן הושקעו מיליארדים רק לאחרונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
נתב"ג. מאיפה עוד ימריאו מטוסים?
צילום: דני שדה
מומלצים