שתף קטע נבחר

בוי ג'ורג' וקאלצ'ר קלאב: חגיגה של נוסטלגיה

עם להיטים גדולים מהעבר ואמירות מודעות על הזמן שחלף - ההופעה של קאלצ'ר קלאב בניצוחו של בוי ג'ורג' הייתה כל מה שרצינו: נוסטלגיה מחממת לב לתקופה שלא תחזור. נכון, זאת לא הייתה הופעת השנה, אבל לבטח אחת המרגשות

זה לא באמת מפתיע שרובו המכריע של הקהל שהגיע אל היכל מנורה מבטחים אמש (ג') להופעה של קאלצ'ר קלאב בישראל היה מורכב מבני 40 ומעלה. ההרכב שהוביל בוי ג'ורג' מתחילת האייטיז חווה את עיקר תהילתו באותו העשור, בטרם התפרק ושב לתחייה מספר פעמים במהלך העשורים האחרונים. ואלו שבאו אתמול לחזות במי שללא ספק נמנתה עם הלהקות האהובות בשנות ה-80' - הגיעו במידה מסוימת לחזות בעברם. מחייכים ומחופשים הם באו להיפגש ללילה אחד עם עצמם של פעם, הם - כפי שהייתה גרסתם הצעירה, הנועזת. אולי השמחה יותר.

 

כי הופעה של קאלצ'ר קלאב ב-2017, ויעידו על כך חבריה בעצמם, היא לא פחות ולא יותר מחגיגה של נוסטלגיה. טיול בשביל זיכרונות נעורים שכולו מראות וצלילים שעיצבו את עולמם של מי שהיום נזכרים בערגה בפסקול נעוריהם. וגם בוי ג'ורג', לנצח הפנים של ההרכב ודמות שחשיבותה חוצה הרבה מעבר לעולמות המוזיקליים שהיא פועלת בהן, יהיה הראשון שיודה בכך.

 

מסע בזמן (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מסע בזמן(צילום: עידו ארז)

"אנחנו כאן בתקווה לקחת אתכם למסע נוסטלגי", הוא אומר עם תחילת הערב, מייד אחרי "Church of the Poison Mind". "אף שיותר מדי נוסטלגיה זה לא טוב לבריאות שלכם. אז נצטרך לבצע כאן כמה ניסים". מכאן מגיע ביצוע מתבקש ל"It's A Miracle" מ-1983, שיכתיב את הטון לערב שרובו ככולו יתבסס על להיטי עבר ופחות על החומרים שהגיעו בשלבים מאוחרים יותר.

 

היו שם "Black Money" (כולל וידאו ארט שכולו מראות של וול סטריט בשנות ה-80') ו"Victims" מהאלבום Colour by Numbers, וגם "Time" מ-1982. ואגב זמן - ניכר שבניגוד לתדמית האאוטסיידר המנותק שנבנתה לו במשך שנותיו הרבות, בוי ג'ורג' דווקא מודע למעמדו המשתנה ולאותות שהותיר בו (ובכולנו) השעון המתקתק.

 

 

להיטים גדולים שהרימו את הקהל  (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
להיטים גדולים שהרימו את הקהל (צילום: עידו ארז)

"אתם לא חושבים שזה היה קריפי אם הייתי נראה ונשמע בדיוק כמו פעם?" הוא אומר, כמו עונה לכל אלו המבקרים את השינויים הפיזיים שחלו בו עם השנים. "כן, אני בן 56!" הוא אומר, "ואני ללא ספק חכם יותר מבפעם האחרונה שהייתי פה, זאת אני יכול להבטיח לכם". בהמשך הוא יגיד: "לפני כמה חודשים קראתי כתבה שאמרה שאני לא רלוונטי. אני אודיע לכם כשלא אהיה רלוונטי, אוקיי?".

 

והוא גם זוכר את הפעם האחרונה שהוא היה פה. "לפני כמה שנים הייתי כאן עם מארק רונסון", אומר מי שמעולם לא ניסה להסתיר את חיבתו לארץ או את התרגום הקלוקל שניתן לשם להקתו בעברית בקליפ שהפך אייקוני מאז. שגיאה שהונצחה אתמול על חולצות "תרבות אגדה" שנמכרו ביציעים. "כשאמרתי לאנשים שאני בא לישראל הם אמרו לי 'לא, אל תיסע לשם'", הוא מספר. "ואני אומר - שילכו להזדיין, אני עושה מה שאני רוצה. טוב לנו פה". וד"ש לרוג'ר ווטרס.

ואף מילה על רוג'ר ווטרס  (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ואף מילה על רוג'ר ווטרס (צילום: עידו ארז)

אם נדמה לכם שמדובר בכמות מלל חריגה עבור אומן מבצע בהופעות חיות, ייתכן שאתם צודקים. ואם יש דבר אחד שקשה להאשים את בוי ג'ורג' בו, הרי שזה היעדר תקשורת עם הקהל שלו. זה, מצידו, הרעיף עליו אהבה והושיט אליו ידיים לגעת בו כמו הייתה השנה 1982 ו"Do You Really Want to Hurt Me" (רגע שיא מתבקש אמש) חורך את תחנות הרדיו. מדובר במוזיקאי אסיר תודה, שמכיר בכוחם הרב של הזיכרון וחסד הנעורים ולא מפחד להודות למעריציו על קבלת הפנים החמה בעודו מוריד את הכובע בפני האומנים שעל ברכם התחנך.

 

"כל להקה היא סך כל השפעותיה", הוא אומר לקראת סוף הערב, רגע אחרי ביצוע עם דנה אינטרנשיונל ל"Karma Chameleon", שמרים את כל ההיכל על רגליו. "כל כך הרבה דברים השפיעו עליי ככותב, כפרפורמר, ואני עדיין מתרגש ממוזיקה עכשיו ממש כפי שהתרגשתי ממנה כשהייתי בן 10. אני תמיד אומר שיש שיר לכל סיטואציה, שמחה או קודרת. והשיר הבא הוא כזה שמשליך אור על פני כל היקום. הוא משליך צבע מסוים, והצבע הזה הוא סגול". וזו הקדמה מתבקשת ל"Purple Rain", מחווה של בוי ג'ורג' לאומן אחר ששיחק עם מיניות, שונות וצבעים.

 

פרינס הוא לא היחיד שזוכה למחווה בערב שכולל גם ביצוע (מעט מיותר, אם לומר את האמת) ל"You Can't Always Get What You Want" של הרולינג סטונס וסיום מפואר בדמות קאבר ארוך ל"Get It On" של טי רקס.

  

מחווה מתבקשת לפרינס (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מחווה מתבקשת לפרינס(צילום: עידו ארז)

כן, יש שיגידו שהוא דיבר המון, אולי יותר מדי. "מופע בידור במלון", יגיד אחד הנוכחים בהתייחסו לעובדה שאולי הזמר שעל הבמה הוא יותר אנטרטיינר משהוא מוזיקאי. וזה בסדר, למען האמת, שכן גם כשהוא בעשור השישי לחייו - בוי ג'ורג' הוא עוף מוזר. "תמיד הרגשנו שאנחנו סמל לכל מי שמרגיש מוזר, סוטה מהנורמה, קצת שונה", הוא אומר. "ואני חייב להגיד שהאנשים שמרגישים הכי נורמליים הם הכי מפחידים".

 

זו לא הייתה הופעת השנה, לא קרוב אפילו לגבהים שאליו הגיע אותו היכל לפני מספר חודשים בהופעה של טירז פור פירז, נניח. אבל לא נראה שבוי ג'ורג' ומועדון התרבות שלו מכוונים לכך. 36 שנים לאחר שהוקמו, הם פשוט שמחים להיות על במות בעולם ולנגן את השירים שהפכו אותם, לפחות למספר שנים, לאחת הלהקות החשובות בזמנן. וג'ורג' עצמו, גם אם הגזרה קצת השתנתה, יוביל את מחול המוזרים, ינפנף בשונות שאפיינה אותו פיזית ומגדרית וייראה היום אולי יותר מאי פעם - שלם ונוח בעורו שלו.

 

 

בן 56, ומודע לכך (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
בן 56, ומודע לכך(צילום: עידו ארז)

"בארצות מסוימות מסתכלים עליך כאילו אתה מוזר כשאתה אומר להם שאתה לא שותה", הוא אומר בחיוך ומתכוון למאבקיו לאורך השנים בתחביב ההרס העצמי שסיגל לעצמו עם בוא ההצלחה באמצע שנות ה-80'. "סמכו עליי שכששתיתי הייתי ממש מוזר. והיום אני נקי", הוא מכריז לקול צהלות הקהל, בטרם הוא ממשיך לביצוע של "Different Man", מהחדשים שבשירי ההופעה ושיר שמסכם את השינויים הרבים שעברו עליו מאז פרץ לתודעה.

 

והם אכן עברו. בוי ג'ורג' אומנם שר עכשיו את אותם שירים ישנים מפעם, אבל ניכר היום שהוא רגוע, שליו, שלם יותר מאז. המוזיקה בעיקר משמשת עבורו פסקול זיכרונות וסיבה לחגוג את מה שעבר. מה שעברנו. כי כמוהו, גם אנחנו השתנינו לא מעט, וככל שעוברות השנים אנחנו מחפשים סיבות ודרכים להתפייס עם עצמנו של פעם, להביט במה שלא ישוב עוד ולפעמים גם לנסות לחיות אותו שוב לכמה רגעים. על רקע הופעה מנחמת כמו זו של קאלצ'ר קלאב אמש, זה פחות עצוב מאיך שזה נשמע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מסע מרגש לעבר
צילום: עידו ארז
לאתר ההטבות
מומלצים