תושבים בעקבות מות הפעוט בתאונה בערערה: "אין לנו כבישים, מפקירים אותנו"
אחיו של אמיר אבו סעלוק, הפעוט שנדרס למוות בידי קרוב משפחתו בערערה, עדיין מחכים שישוב הביתה. תושבים בדואים בנגב מתריעים שוב ושוב: "אין לנו תשתיות, אין מרחבים ציבוריים. סכנה שהילדים נאלצים לשחק בכבישים"
רק לפני עשרה ימים חגגו אדאם (37) ואנסה (33) אבו סעלוק מערערה את הולדת בנם השביעי. השמחה התחלפה באבל כבד על בנם אמיר, רק בן שנה וחצי, שנהרג מפגיעת רכב שלשום (יום ה') של קרוב משפחה שלא הבחין בו.
קרוב משפחה סיפר: "מדובר באסון מזעזע, לא קל להם להתמודד. בני המשפחה עדיין במצב נפשי מאוד קשה. רק לפני כמה ימים חגגו את הולדת הבן, כל הזמן דיברו עליו. הם ממש לא ציפו שיקבלו בשורה קשה כל כך, שבנם מת באסון". הוא סיפר כי כל האחים שואלים על אמיר, שנהרג. "הוא היה מיוחד. האחים שואלים מתי הוא יחזור. הכאב ילווה אותנו".
בחודש האחרון נהרגו שלושה ילדים בנגב בתאונות דריסה. באזור כפר עזזמה נדרסה למוות ילדה בת 6 על ידי אביה שנהג במיניבוס. לפני כן פגע נהג רכב בפעוט בן שנתיים בכסייפה. הנהג נמלט מהזירה אך בהמשך נעצר לחקירה.
"אין מקום לשחק, רק בכביש"
תושבי הנגב סובלים מבעיית תשתיות ומחסור בכבישים, כמו גם מחסור במקומות בילוי ציבוריים. עלי עומר שמתגורר בכפר ליד חורה אמר: "מפקירים אותנו. אין לנו תשתיות, אין כבישים ובתי הספר רחוקים. זה מצב של סכנה במיוחד לילדים שנאלצים לשחק בכבישים. זה אחד הדברים שגורם לתאונות הדריסה".
תושבת אחרת הצטרפה לדברים: "אין לנו חיים, אין מי שידאג לנו. מאוד כואב לנו שזו רמת החיים שנגזרה עלינו. הילדים תמיד שואלים על מקומות ציבוריים, מגרש כדורגל, אבל לצערי אין מענה. השאלות הללו קורעות לנו את הלב". היא הוסיפה:" אני לא יכולה להשאיר את הילדים בבית כל הזמן. הם רוצים לנשום אוויר. אבל אין לנו מקומות לשחק חוץ מבכבישים".
מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים עולה כי משנת 2008 מתו 100 ילדים מדריסה בסביבת ביתם. בשנת 2016 מתו שישה ילדים מדריסה, ובשנה הנוכחית נהרגו עשרה.
קבוצת הגיל הבולטת בסוג זה של תאונות היא 4-0 (87%) וכ-88% מהמקרים אירעו בבית ובחצר הבית. רובם הגדול של הנפגעים שייכים למגזר הערבי (כ-88%), 53% מתוכם - מהמגזר הבדואי.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים אמרה כי פציעתם ומותם של ילדים בסביבת הרכב היא תופעה נפוצה בחברה הבדואית בנגב. "ניתן למנוע זאת על ידי הגברת המודעות של ההורים, לנקוט בפעולות הבאות: להקפיד על הפרדה בין שטח המשחק של הילדים הצעירים לשטח החניה. בשל גובהם של הפעוטות נהגים לא יכולים לראותם ולכן חשוב להקפיד על סריקת השטח שסביב לרכב, טרם הנסיעה בו, על מנת לוודא כי אין ילד המשחק באזור שעלול להיפגע".
לאור הנתונים העגומים לפיהם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בישראל מתאונות הם של ילדים בדואים, החליטו "בטרם" יחד עם הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב ומשרד החקלאות להוביל תכנית משותפת לקידום בטיחות ילדים בתשע רשויות בדואיות באזור.