סיגר אדמדם: זהו האסטרואיד שעשה היסטוריה

הכירו את אומואמוה, חבר מכוכב אחר: הוא סלעי, אורכו 400 מטר ובהירותו משתנה כל הזמן. צפו בהדמיית העצם הזר שהגיע ממערכת שמש אחרת

הוא היה חלק ממערכת שמש אחרת, ועכשיו הוא נע לידנו: צורתו של העצם הבין-כוכבי הראשון שנצפה היא כשל סיגר, הוא אדמדם וזז במהירות של 95 אלף קמ"ש. כך עולה מתצפיות על האסטרואיד שהגיע למערכת השמש מהחלל החיצון. צפו בהדמיית האסטרואיד שמכונה "אומואמוה" ובאנשי נאס"א מתארים את התגלית.

אסטרונומים אמרו כי הם יודעים כעת יותר על העצם הראשון שהגיע למערכת השמש מהחלל החיצון, כולל גודלו וצבעו. נתונים חדשים מטלסקופים שונים חשפו כי האסטרואיד, שנצפה בחודש שעבר כשהוא מתרחק מהשמש, הוא סלעי בצורת סיגר ואורכו כ-400 מטרים. לפי ההערכה, אורכו של האובייקט הבין-כוכבי גדול פי 10 מרוחבו. המדענים מאמינים כי צבעו אדמדם.

אורכו גדול פי 10 מרוחבו. האסטרואיד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אורכו גדול פי 10 מרוחבו. האסטרואיד(צילום: AFP)

(צילום: youtube) (צילום: youtube)
(צילום: youtube)

"זה היה יום מיוחד, חיכינו לזה עשרות שנים", אמרו בנאס"א על התגלית – זיהוי "מבקר" ראשון מחוץ למערכת השמש. "במהלך עשורים העלינו תיאוריות שעצמים בין-כוכביים כאלה נמצאים איפשהו כאן. עכשיו, לראשונה, יש לנו עדות ראשונה שהם קיימים", צוטט תומאס זורבוקן מנאס"א בהודעה על הממצא החדש שפורסם אתמול במגזין Nature.

העצם אותר על ידי האסטרונום הקנדי רוברט וריק מהמכון האסטרונומי באוניברסיטת הוואי. הוא הביט בתמונה ובהתחלה סבר חי האובייקט שנראה בה הגיע מתוך מערכת השמש, אבל מבט על אותו אזור בלילה שלפני כן הראה כי לפי כיוון ההתקדמות של האסטרואיד הוא הגיע מחוץ לחלל החיצון, מאזור הכוכב וגה. עם זאת, עקב תנועת הכוכבים וגה לא היה שם כשהאסטרואיד החל את מסעו.

המסלול של האסטרואיד (הדמיה: נאס"א) (הדמיה: נאס
המסלול של האסטרואיד(הדמיה: נאס"א)

שמו של האסטרואיד 1I/2017 U1 או "אומואמוה" – מילה בלשון בני הוואי המתארת סייר או שליח מהעבר הרחוק. הבהירות שלו משתנה מאוד כל העת, ככל הנראה כי הוא מסתובב על צירו כל 7.3 שעות. זו הפעם הראשונה שנראה אסטרואיד שבהירותו משתנה כל כך. אומואמוה מורכב ככל הנראה מסלעים וממתכות, ואין בו מים או קרח.

אסטרונומים ממשיכים לעקוב אחר האסטרואיד, שנע במהירות של 95 אלף קמ"ש. הוא היה חלק ממערכת שמש אחרת עד שנפלט ממנה ובמשך מאות מיליוני שנים נע למעשה בין כוכבים. בעוד חצי שנה הוא יעבור במסלול של כוכב הלכת צדק. "ברור שזה סוג חדש של אובייקט. זה ישפר מאוד את הבנתנו כיצד נוצרה מערכת השמש וכיצד היא התפתחה", אמר וריק ל-CBC" ניוז" בעת חשיפת התגלית.