שתף קטע נבחר

"היא האמינה שלבגד יש נשמה": התערוכה שצוללת לארון של רונית אלקבץ

רונית אלקבץ, שהלכה לעולמה בשנה שעברה, לא הייתה רק שחקנית מוערכת, אלא גם אייקון אופנה, ובמשך 30 שנה אספה פריטי לבוש, אביזרים ותכשיטים. כעת הם מוצגים בתערוכה, שנפתחה בדיוק בתאריך יום הולדתה של השחקנית, בניהולו האומנותי של אחיה שלומי אלקבץ: "היא חסרה בכל מקום", אמר, והדגיש: "התערוכה היא דרך להביע אג'נדה - לא תרפיה"

 

200 פריטי אופנה, אביזרים ותכשיטים של אישה אחת יוצגו החל ממחר (ג׳) במוזיאון העיצוב מדיטק חולון. אישה שכבר לא עמנו, אבל במורשתה התרבותית קיים אלמנט אופנתי מובהק.

 

רונית אלקבץ, מהשחקניות המוערכות בישראל, שהלכה לעולמה בשנה שעברה, ובדיוק היום (27.11) הייתה אמורה לחגוג את יום הולדתה ה-53, אספה בקפידה שלל פרטי אופנה במשך ארבעה עשורים - שמלות של מעצבי-על, תלבושות של דמויות

שגילמה בסרטים ושמלות כלה. אלה מוצגות כעת במוזיאון, משחזרות תחנות בחייה של השחקנית המנוחה.

 

אלקבץ בשמלה בעיצוב אלבר אלבז בשבוע האופנה גינדי 2015 (צילום: גיל חיון, 2015) (צילום: גיל חיון, 2015)
אלקבץ בשמלה בעיצוב אלבר אלבז בשבוע האופנה גינדי 2015(צילום: גיל חיון, 2015)

"ז׳ה טם רונית אלקבץ", נקראת האקספוזיציה הלא שגרתית הזו, והיא כוללת לצד פרטי האופנה גם הקרנות וידאו ארט וסאונד שמשלבים צילומים וחומרי ארכיון של אלקבץ. ברקע, על קירות המוזיאון, מתנוססות כרזות סרטיה של השחקנית, בהן "ולקחת לך אישה", "שבעה", "מבול" ו"גט".


על סט הצילומים של הסרט "צלקת", 1994 (צילום: עדי) (צילום: עדי)
על סט הצילומים של הסרט "צלקת", 1994(צילום: עדי)
"אני רוצה להודות לרונית שאספה במשך 30 שנה באדיקות ובכישרון רב את כל מה שבתערוכה הזו", אומר אחיה והמנהל האומנותי של הפסטיבל, שלומי אלקבץ, שעמל על התערוכה יחד עם האוצרת יערה קידר במשך השנה וחצי האחרונות.

 

אלקבץ בדמותה של ציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006 (צילום: יוסף זוז) (צילום: יוסף זוז)
אלקבץ בדמותה של ציון בסרטו של ז'וזף דדון, 2006(צילום: יוסף זוז)

"צריך לזכור שרונית הייתה אדם ציבורי, וחלק גדול מהפעולה, החובה והצורך שלה היה להוביל מהלכים ציבוריים. כחלק מהעניין היא גם נתנה מהחיים שלה - אם בראיון, בתמונה, וכמובן דרך האומנות. אם היה מדובר בלהציג את אוסף הבגדים לבדו אז לא הייתי מעורב בתערוכה הזו. אבל אנחנו מציגים פה נרטיב, משהו פוליטי, חברתי, פמיניסטי, שורשי... זו לא תערוכת הנצחה, אבל היה עניין לשמר את האוסף כי הוא נדיר, לא קיים כזה אוסף".

 

"התערוכה היא דרך להביע אג'נדה. היא לא תרפיה". אמר אלקבץ ל-ynet. וכשנשאל באיזה חלק בחיים הוא מרגיש את חסרונה של אחותו במיוחד, ענה בפשטות: "בכל חלק".

 

על סט הצילומים של "צלקת", 1994 (צילום: עדי קפלן, 1994) (צילום: עדי קפלן, 1994)
על סט הצילומים של "צלקת", 1994(צילום: עדי קפלן, 1994)

"המפגש עם תחום הבגדים של רונית היה אחת החוויות העוצמתיות בחיי", מוסיפה האוצרת קידר. "ההקפדה שלה על האופן שבו דברים נשמרו, בנייר משי, על חלקם נכתב לאן הם נועדו ומי עיצב. הכל היה מקופל ומגוהץ. רונית האמינה שלבגד יש נשמה, ושהוא צריך להמשיך אחריה כמו ספר או סרט".  

 

בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלה: כריסטיאן לקרואה (צילום: Joseph Dadoune) (צילום: Joseph Dadoune)
בסרטו של ז'וזף דדון, 2006. שמלה: כריסטיאן לקרואה(צילום: Joseph Dadoune)

מתוך "צלקת" (צילום: עדי קפלן, 1994) (צילום: עדי קפלן, 1994)
מתוך "צלקת"(צילום: עדי קפלן, 1994)

מתוך "גט". צילום באדיבות שלומי אלקבץ (צילום: עמית ברלוביץ) (צילום: עמית ברלוביץ)
מתוך "גט". צילום באדיבות שלומי אלקבץ(צילום: עמית ברלוביץ)

 (צילום: איציק שוקל, 1988) (צילום: איציק שוקל, 1988)
(צילום: איציק שוקל, 1988)

מתוך תערוכת הצילום של שרון בק, "1920". מחוך בגד-גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל (צילום: Sharon Back) (צילום: Sharon Back)
מתוך תערוכת הצילום של שרון בק, "1920". מחוך בגד-גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל(צילום: Sharon Back)
 
מתוך "גט" (צילום: עמית ברלוביץ) (צילום: עמית ברלוביץ)
מתוך "גט"(צילום: עמית ברלוביץ)

מתוך "ולקחת לך אישה", 2004 ( Courtesy of Transfax Film Productions) ( Courtesy of Transfax Film Productions)
מתוך "ולקחת לך אישה", 2004( Courtesy of Transfax Film Productions)

 

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב מ-28 בנובמבר ועד אפריל 2018.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסף זוז
האישה בעלת אינספור התלבושות. אלקבץ
צילום: יוסף זוז
לאתר ההטבות
מומלצים