שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    7 דרכים להקל על צרבת – לפני שרצים לרופא
    מיצי הקיבה המטפסים במעלה הוושט גורמים לכאב עז, תחושת שריפה ואפילו לחץ בחזה וכאבי גב. בהנחה שנבדקתם ואין המדובר חלילה באירוע לבבי, הנה כמה דרכים להקל על התופעה המטרידה, רגע לפני שאתם מתחילים בטיפול תרופתי

    זו אחת התופעות השכיחות בעולם המערבי, וגם המטרידות שבהן: עשרות אלפי ישראלים סובלים מצרבת, לצד מיליונים על פני כדור הארץ, כאשר מיצי הקיבה מטפסים במעלה הוושט, וגורמים לתחושת לחץ בחזה, צריבה בגרון, ואפילו כאבי גב.

     

    רגע לפני שנרחיב על התופעה, הנה אזהרה: תסמיני הצרבת דומים מאוד לתסמינים אפשריים להתקף לב. לכן בכל מקרה של תחושת כאבים בחזה, עם או בלי הקרנה לכתפיים, לזרועות וקוצר נשימה, חובה תמיד לפנות לחדר המיון לשלילת התקף לב באמצעות בדיקת רופא, בדיקת אק"ג ובדיקת דם לאיתור רמות האנזימים טרופונין ו-CPK העולים בעת התקף לב.

     

    סימני הצרבת דומים מאוד לתסמיני התקף לב (צילום: shutterstock)
    סימני הצרבת דומים מאוד לתסמיני התקף לב(צילום: shutterstock)

     

    כאמור, אין כמעט מי שלא נתקף לפחות פעם אחת בחייו בצרבת, תחושת צריבה עזה ואף שורפת בבית החזה בבטן בצוואר ובכתפיים שמזכירה את אותו כאב של התקף לב. הצרבת מעידה על חזרה של מיצי עיכול חומציים במעלה הוושט. אבחונים וטיפולים חדישים מאפשרים לאתר את הבעיה מבעוד מועד ולטפל בה ביעילות.

     

    חזרת תוכן קיבה אל הוושט, הקרויה בשפה הרפואית רפלוקס גסטרו-אזופגיאלי או בקצרה GERD, היא על פי רוב הגורם לצרבת. במקרים אחרים, נגרמת צרבת בשל עווית של הוושט (ספאזם אזופגיאלי).

     

     

    חזרת תוכן הקיבה שכיחה במיוחד אצל אנשים כבדי משקל, בתקופת ההריון, במקרים של בקע סרעפתי (כאשר הסרעפת נחלשת והקיבה לוחצת עליה), לאחר הקאות חוזרות האופייניות לבולמיה ולאלכוהוליזם, לאחר שתיית קפה מופרזת או אכילת מזון שמן וגם בעקבות עישון.

     

    אם אכן מדובר בצרבת, ולא חלילה באירוע לבבי, הטיפול התרופתי הוא כמובן הדפניטיבי, באמצעות תרופות כמו אומפראזול או תרופות אחרות ממשפחת ה-PPI (מעכבי משאבת פרוטונים, המפחיתים את ייצור החומצה בקיבה). אבל עד שתתחילו בטיפול התרופתי, או במקביל, הנה כמה דרכים יעילות להקלה על התופעה:

     

    1. התחילו ללכת

    הליכה היא פעילות המומלצת לכולם לבריאות טובה. אולם מסתבר שההליכה מסייעת גם במקרה של תחושת צרבת. די בהליכה של 15 דקות, כיד לסייע לתנועתיות של מערכת העיכול ולריקון הקיבה מהר יותר, במיוחד אחרי ארוכה. זאת בניגוד לישיבה לאחר ארוחה, היוצרת לחץ על הקיבה ומגבירה את הסיכוי שמיצי הקיבה החומציים שוב ייפלטו לכיוון הוושט.

     

    15 דקות הליכה והצרבת תיעלם (צילום: shutterstock)
    15 דקות הליכה והצרבת תיעלם(צילום: shutterstock)

     

    2. שחררו את החגורה

    בגדים לוחצים מגבירים גם הם את הלחץ על הקיבה הרגישה. לא תאמינו עד כמה לחץ ולו הקל ביותר, עלול לגרום ללחץ על הקיבה ולהגביר את הסיכוי שמיצי הקיבה שוב ימצאו את דרכם כלפי מעלה אל הוושט הרגישה. לכן, שחררו בגדים לוחצים, ואם אתם עושים את דרככם לארוחת שישי מלאה – הגיעו בבגדים חופשיים.

     

    3. בטלו את השנ"צ

    אם התרגלתם לתפוס תנומה אחרי ארוחה, אתם לא לבד. כן, צהרי היום מגבירים את העייפות שלנו, והאשם הוא השעון הביולוגי. אבל גם מערכת העיכול הגוזלת את זרימת הדם מהמוח עושה את שלה ומגבירה את תחושת העייפות.

     

    שינה לאחר ארוחה מגבירה את הסיכוי לתחושת צרבת משום שבתנוחה מאוזנת הקיבה מתרחבת וגורמת לריקון חלק מהתוכן שלה אל הוושט, יחד עם המיצים החומציים. לכן לאחר ארוחה הקפידו על מצב מאונך וכפי שציינו קודם לכן – עדיף להתאמץ עוד קצת ולבצע הליכה.

     

    4. חכו עם האימון

    אם אתם רוצים לשרוף את הקלוריות לאחר הארוחה, חכו מעט ואל תעשו זאת מיד אחרי שאכלתם. קיים מושג הקרוי "רפלוקס האימון", הנגרם בזמן או לאחר אימון גופני הגורם אף הוא ללחץ על הקיבה וליציאת מיצי קיבה חומציים אל הוושט. אם אתם רוצים לשרוף קלוריות מיד לאחר הארוחה, בצעו הליכה. עם האימון האינטנסיבי – חכו עוד כשעתיים שלוש.

     

    5. הפחיתו במשקל

    השמנת יתר, ובעיקר השמנה בטנית, מגבירה אף היא את הלחץ על הקיבה. ואמנם אלה הסבלים מהשמנת יתר, נמצאים בסיכון גבוה משאר האוכלוסייה לתופעת הצרבת. הורדה במשקל הוכחה כמפחיתה את תסמיני הצרבת, וגם תעניק לכם איכות חיים וירידה גם בשאר גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, ואפילו סרטן.

     

    6. המזונות שמגבירים צרבת

    מוצרי מזון עתירי שומן, משקאות עתירי קפאין מגבירים את ייצור החומצה הפוגעת בסוגר הווישטי ומאפשרת לתוכן הקיבה לעלות למעלה ולפגום בשסתום הוושט. לכן הקפידו להפחית מזונות אלה מהתפריט שלכם. שימו לב שגם מזונות חריפים עלולים להגביר את תחושת הצריבה, לכן מומלץ להמעיט גם בהם.

     

    7. הימנעו מעישון ואלכוהול

    עישון סיגריות כמו גם צריכת אלכוהול מפחיתים את הלחץ בשסתום הוושט ומחמירים את עליית תוכן הקיבה החומצי.

     

    "אנחנו יודעים ללא ספק שאורח חיים משפיע באופן מובהק על תסמיני צרבת", אומר ל-ynet פרופ' יאן גרלניק, מנהל מערך הגסטרו במרכז הרפואי העמק, "ירידה במשקל, פעילות גופנית, ואפילו הפחתה על לחץ מעל הקיבה מפחיתים את הסיכון לצרבת. עם זאת חשוב לזכור, שכל אלה אינם יכולים להחליף טיפול תרופתי או במקרה הצורך כירורגי, ולכן בכל מקרה חשוב לגשת ולהיוועץ ברופא".

     

    וזה מה שצריך לעשות במקרה של כאב אמיתי בחזה העלול להתבטא כצרבת:

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "7 דרכים להקל על צרבת – לפני שרצים לרופא"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים