שתף קטע נבחר

הסיוטים הגדולים של חופשות חורף

בעקבות ביטולי הטיסות מאירופה בשל מזג אוויר סוער והסכנות שעלולות להיות בחופשות סקי, עו"ד לענייני תיירות ותעופה אהוד פאי מסביר: על מה חשוב להקפיד כשמזמינים חופשה חורפית ואיזה פיצוי תהיו זכאים לקבל, אם בכלל, במקרה שהחופשה הפכה לסיוט

לרגל תחילת עונת החורף: מה חובה לעשות כשמטיסים ציוד סקי לחו"ל ומה תהיו זכאים לקבל אם התייבשתם במשך שעות בשדה התעופה עקב מזג אוויר סוער? וגם - מה הפיצוי שקיבלה משפחה שהזמינה חופשת סקי באלפי אירו אך קיבלה בפועל אתר שאין בו שלג ומדוע נדחתה תביעתה של מטיילת שעפה ממזחלת באתר החרמון ונפצעה?

הטיסה בוטלה בשל מזג האוויר? דעו זכויותיכם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הטיסה בוטלה בשל מזג האוויר? דעו זכויותיכם(צילום: רויטרס)
חופשה חורפית ברחבי אירופה הופכת בשנים האחרונות לפופולרית מאוד, ולמרות שעלותה יכולה להגיע לעיתים לאלפי אירו, עדיין ישנם ישראלים רבים שמשקיעים ממיטב כספם עבור החופשה המושלגת. לרוב מדובר בחוויה מיוחדת ומרגשת, במהלכה ניתן לראות נופים קסומים, להרגיש את החורף באופן שלא קיים כמעט בארץ וכמובן לערוך מסעות שופינג מפנקים. מה גם שחופשות מסוג זה רלוונטיות גם למשפחות וגם לזוגות ולחברים.

 

 

אולם לעיתים, גם במהלך חופשות אלו, יכולים להתרחש אירועים שונים שאינם בהכרח בשליטתכם, העלולים לסרבל או להרוס (חס וחלילה) את החופשה, גם אם תכננתם אותה במשך חודשים ולפרטי פרטים.

 

ביטול או עיכוב טיסה עקב מזג אוויר

אחד המקרים הנפוצים והמעצבנים שיכולים לקרות במהלך חופשה הוא מקרה של ביטול או עיכוב משמעותי בטיסה. מקרה כזה עלול לגרום לכם להתייבש במשך שעות רבות בשדה התעופה או לפספס ימים שלמים מהחופשה בה השקעתם ממיטב כספכם, כך שלבסוף אתם מגיעים אליה או ממנה מתוחים, תשושים וכעוסים.

 

בחלק מאותם מקרים, על חברת התעופה לשלם לכל נוסע פיצוי של אלפי שקלים שנע בין 1,280 ל-3,070 שקלים, תלוי במרחק האווירי של הטיסה. פיצוי זה עשוי לרפא במעט את הסבל והנזק שנגרם.

לא תמיד מגיע לנוסעים פיצוי מחברת התעופה (shutterstock) (shutterstock)
לא תמיד מגיע לנוסעים פיצוי מחברת התעופה(shutterstock)
 

אולם כאשר ביטול הטיסה אירע בשל מזג אוויר סוער (סופת שלגים או ערפל), עשויות חברות התעופה להיות פטורות מתשלום הפיצוי, במידה והן מוכיחות באמצעות אסמכתאות כגון: דו"ח מטאורולוגי כי תנאי מזג האוויר גרמו לעיכוב או ביטול הטיסה. בנוסף, עליהן להוכיח כי הן פעלו ככל שנדרש על מנת למנוע את עיכוב או ביטול הטיסה.

 

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי גם במקרים כאלה יש לנוסעים זכויות. במקרים בהם הטיסה בוטלה עקב מזג אוויר סוער, על חברת התעופה לספק כרטיס לטיסה חלופית במועד המוקדם ביותר שניתן. בנוסף, במקרים של עיכוב טיסה, עליה לספק לנוסעים ללא תשלום - מזון, משקאות ושירותי תקשורת, ובמקרים בהם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר עליה לספק גם אירוח במלון ושירותי הסעה.

מה מגיע לכם ומה לא כאשר הכל מושבת בשל מזג אוויר קיצוני (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מה מגיע לכם ומה לא כאשר הכל מושבת בשל מזג אוויר קיצוני(צילום: EPA)
 

על כן אם נקלעתם לסיטואציה כזו ונדרשתם לממן עלויות של מלון או מוניות וכיו"ב, חשוב לשמור קבלות על מנת לדרוש החזר עבורן. כמו כן, במקרים בהם יש עיכוב בטיסה של מעל חמש שעות או ביטול טיסה, רשאים הנוסעים לבטל את הטיסה ולקבל את התמורה של כרטיסי הטיסה חזרה, בתוך 21 יום ממועד דרישתם בכתב.

 

דוגמה: על צוות המטוס להיות מיומן בתנאי מזג אוויר חורפיים

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון, נדונה תביעת נוסע כנגד חברת תעופה, אשר היה אמור לטוס מתל-אביב לפראג. אולם במהלך הטיסה הוחלט בשל תנאי מזג האוויר לנתב אותה לשדה התעופה במינכן, וכתוצאה מכך הגיע הנוסע לפראג באיחור של כ-25 שעות.

אם הטיסה נדחתה או התבטלה - תעדו ושמרו הכל (shutterstock) (shutterstock)
אם הטיסה נדחתה או התבטלה - תעדו ושמרו הכל(shutterstock)
 

לאור זאת, דרש הנוסע לקבל פיצוי משום שהפסיד לטענתו מחצית מחופשתו אליה הגיע מותש ומתוח. חברת התעופה טענה מנגד בין כי היא פטורה מתשלום פיצוי משום שהעיכוב נגרם בגלל מזג האוויר, ואף הגישה דו"ח מטאורולוגי שהעיד על שינוי משמעותי שחל בתנאי מזג האוויר בפראג במהלך הטיסה.

נתקעתם בשדה בגלל שיבושים? יש מצב שתקבלו פיצוי (shutterstock) (shutterstock)
נתקעתם בשדה בגלל שיבושים? יש מצב שתקבלו פיצוי(shutterstock)
 

במקרה זה, החליט בית המשפט לקבל את התביעה חלקית, וחייב את חברת התעופה לשלם לנוסע סך של 2,800 שקלים, לאחר שנקבע כי היא לא הוכיחה כי היא עשתה כל שביכולתה על מנת למנוע את הצורך בניתוב הטיסה.

 

עוד נקבע, לאור עדות שניתנה על ידי נציג חברת התעופה, כי לא ניתנה הוראה להפנות את הטיסה למינכן רק בשל תנאי מזג אוויר, אלא גם משום שבמטוס לא היה צוות שהיה ערוך להנחית את המטוס בתנאי מזג אוויר ששררו באותה עת בפראג, וכי חברת התעופה יכולה הייתה להציב בכל טיסה לאירופה במהלך חודשי החורף צוות המיומן להנחית את המטוס גם בתנאי מזג אוויר חורפיים.

 

על מה חשוב להקפיד כשמזמינים חופשת סקי?

ישנם מקרים שבהם מטיילים רוכשים חופשת סקי, אך לבסוף שהם מגיעים לאתר בחו"ל הם מגלים להפתעתם כי אין בו בכלל שלג המתאים לגלישה או כי מדובר באתר שאינו מתאים לצרכיהם, למשל אתר המיועד לגולשים מתקדמים בלבד.

 

לכן חשוב לוודא מול סוכנות הנסיעות באופן מפורש וחד משמעי - שאתר הסקי פעיל לרבות כל המתקנים בו, ומומלץ להקליט את שיחת ההזמנה עם סוכן הנסיעות וגם להדפיס ולשמור מיילים והתכתבויות שלכם עם סוכנות הנסיעות.

 

הזמינו חופשת סקי אך קיבלו חוף ים – סוכנות הנסיעות תפצה

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בתל-אביב, נדונה תביעת בני משפחה כנגד סוכנות נסיעות שדרכה הם הזמינו חופשת סקי לחו"ל, בה הם טענו כי בעת שביצעו את ההזמנה נאמר להם שבאתר הסקי הסמוך למלון שהוזמן על ידם קיימים תנאים לגלישת סקי.

כל מה שאתם חייבים לדעת לפני חופשת סקי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כל מה שאתם חייבים לדעת לפני חופשת סקי(צילום: shutterstock)
 

אולם עם הגעתם מסר להם נציג מקומי כי אתר הסקי כלל לא פעיל, והמלון ריק מאורחים. לאור זאת, נאלצו בני המשפחה להתאכסן במלון חלופי הממוקם לאורך חוף הים, כשהם מצויידים בציוד גלישה ובבגדי חורף. בתביעה דרשו בני המשפחה לקבל חזרה את עלות החבילה שנרכשה על ידם, החזר הוצאות בגין רכישת ביגוד ופיצוי בגין עוגמת נפש.

 

מנגד טענה הסוכנות, בין היתר, כי אין לה אחריות לאשר אירע לבני המשפחה, וכי היה עליהם לברר בעצמם אם באתר היה קיים שלג טרם הזמנת החופשה. בית המשפט קיבל את מרבית התביעה, וחייב את הסוכנות לשלם למשפחה פיצוי בסך של כ-9,000 שקלים, תוך שקבע, כי בעת ביצוע ההזמנה התכוונו בני המשפחה לרכוש חופשת סקי ולא הייתה להם כל כוונה לקבל חופשה אחרת, ולכן היה על הסוכנות לבדוק ולוודא כי התנאים באתר הסקי ראויים לגלישה, ומכיוון שלא עשתה זאת, עליה לפצות את המשפחה.

 

מטיסים ציוד סקי? חובה למלא "הצהרת ערך מיוחדת"

ציוד סקי בדרך כלל הנו ציוד יקר ערך. אם בכוונתכם להטיס ציוד כזה, עליכם לפנות אל נציגי חברת התעופה לפני הטיסה ולציין בפניהם במפורש כי הכבודה שברצונכם להטיס כוללת ציוד יקר ערך, ולבקש למלא טופס הנקרא: "הצהרת ערך מיוחדת". בהצהרה זו אתם מצהירים על הציוד שהנכם מטיסים. מלבד זאת, מומלץ כמובן לרכוש ביטוח נסיעות מתאים הכולל גם ביטוח כבודה.

הקפידו על ביטוח הציוד ולמידת האתר לפני הגלישה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקפידו על ביטוח הציוד ולמידת האתר לפני הגלישה(צילום: shutterstock)
 

עבור הטסת ציוד יקר ערך מוצהר תידרשו אומנם לשלם לחברת התעופה תשלום נוסף, אך במידה וחלילה הוא יאבד או ייפגע בטיסה, תהיו זכאים לקבל פיצוי התואם את ערכו. ערך זה צפוי להיות גבוה בהרבה מאשר סכום הפיצוי שניתן בדרך כלל, שגם אינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל.

 

במידה וחלילה הגעתם ליעדכם וגיליתם שהכבודה נאבדה או נהרסה, חובה לגשת עוד בהיותכם בשדה התעופה אל נציגי חברת התעופה ולדווח על כך, ולהקפיד למלא טופס הודעה על הדיווח ולדרוש לקבל עותק שלו.

 

החופשה הסתיימה בבית החולים? לא בטוח שתקבלו פיצוי

חופשת סקי כוללת פעילות ספורטיבית מלאת אדרנלין. יחד עם זאת, מדובר בספורט אתגרי, ולכן חובה לרכוש מראש ביטוח מתאים ולהסביר במפורש לחברת הביטוח על אופי החופשה. לפעמים חוויה זו גם עלולה להכאיב פיזית אם לא נוקטים בה בזהירות יתרה, ובמקרים פחות נעימים לנזק גופני בלתי הפיך.

 

חשוב להבהיר כי בחלק לא מבוטל מהמקרים שבהם גולשים שנפגעו הגישו תביעות כנגד מנהלי אתרי הסקי, החליט בית המשפט לדחותן. זאת משום שבית המשפט קבע כי סקי מהווה פעילות ספורטיבית הכרוכה בסיכונים טבעיים אותם הגולש צריך לצפות מראש, וככל ונגרם לגולש נזק, הוא נגרם תוך הסתכנות מרצון ובאחריותו האישית.

 

רק במקרים בהם הגולש מוכיח, למשל באמצעות עדויות או תמונות, שהתאונה אירעה עקב רשלנות מובהקת של מנהלי האתר, כמו: היעדר שלטי אזהרה, היעדר פיקוח, תחזוקה, ציוד לקוי או הדרכה רשלנית, עשוי בית המשפט לייחס להם אחריות לתאונה ולנזק שנגרם לגולש.

 

לאור זאת, בהגיעכם לאתר סקי בפעם הראשונה, מומלץ קודם כל לסייר בו, לקרוא את השילוט בו ולהבין בדיוק היכן מצויים מסלולי הגלישה ולאיזה סוג גולשים כל אחד מהם מיועד (מבוגרים או ילדים, גולשים מתחילים או מתקדמים וכו'). בנוסף, חשוב גם להקפיד שלא לפעול בניגוד להוראות האתר. במידה וחלילה אירעה לכם תאונה, רצוי לאסוף עדויות של גולשים אחרים שהיו עדים לתאונה לרבות פרטי יצירת קשר עמם, וכן חשוב לתעד ולצלם את מקום התאונה.

 

עפה ממזחלת בחרמון ונפצעה - אך תביעתה נדחתה

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט השלום בחיפה, נדונה תביעת מטיילת אשר גלשה באמצעות מזחלת באתר החרמון, ובמהלך הגלישה נכנסה לבור עמוק שהיה לטענתה במשטח ההחלקה. כתוצאה מכך המזחלת בה גלשה התהפכה והיא עפה בעוצמה רבה ונפגעה.

 

בתביעה שהגישה כנגד החברות המנהלות את האתר, דרשה המטיילת לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לה בטענה כי החברות התרשלו משום שלא היה במסלול בו גלשה כל פיקוח, והן לא הקפידו כי משטח ההחלקה יהיה מפולס, דבר שגרם לה לטענתה ליפול לתוך הבור.

נפצעתם בזמן גלישה? לא בטוח שמגיע לכם פיצוי (צילום: באדיבות אתר החרמון) (צילום: באדיבות אתר החרמון)
נפצעתם בזמן גלישה? לא בטוח שמגיע לכם פיצוי(צילום: באדיבות אתר החרמון)
  

מנגד טענו החברות בין כי התאונה שאירעה למטיילת מהווה חלק מהסיכונים הטבעיים הכרוכים בגלישת סקי וכי היא הסתכנה מרצון משום שהיא ידעה כי גלישה במזחלת כרוכה בסיכון. בית המשפט החליט לדחות את התביעה תוך שקבע כי החברות לא התרשלו וכי התאונה אירעה למטיילת במסגרת פעילות ספורטיבית בה היא לקחה חלק מרצון.

 

עוד נקבע, כי המטיילת גלשה על המזחלת יחד עם חברה בעוד שאותה מזחלת מיועדת לשימוש לילד בודד, ועם הגעתה לאתר, היה עליה ללמוד תחילה מי גולש ועל מה גולשים. אך בניגוד לכך, מיד עם הגעתה שכרה את המזחלת והחלה לגלוש בלי לשים לב לשלטים שהיו פזורים במקום.

עו"ד אהוד פאי (צילום: שגיא מורן) (צילום: שגיא מורן)
עו"ד אהוד פאי(צילום: שגיא מורן)
 

• אהוד פאי הוא עו"ד העוסק בדיני תעופה ודיני תיירות.

• לשאלות ופניות מוזמנים לפנות לכתובת הדוא"ל: office@felaw.co.il.

• אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
shutterstock
כל השאלות והתשובות בנוגע לחופשות חורף שהשתבשו
shutterstock
מומלצים