הורים מספרים: הילדים עוזרים, אנחנו משלמים
הם חושבים שיש מטלות בבית שהילד יכול לקבל עליהן כסף ומאמינים שזה יעזור לו ללמוד על התנהלות כלכלית. ומה דעתה של מנחת הורים? "גם אנחנו כהורים עושים הרבה מעבר לתפקיד הבסיסי שלנו, ואף אחד מאיתנו לא חושב שהוא צריך לקבל תשלום תמורת השירות שלו"
"הילדים שלי עוזרים בבית מהגיל שבו הם מבינים איך לקחת צלחת ולשים אותה על השולחן. זה התחיל בערך כשהם היו בני שנתיים וחצי", משתפת דקלה שלום מפתח תקווה, אימא לשני בנים בני 8 ו-11.
אילו מטלות הם עושים?
הייתה פגישה בבית, הכנו רשימת מטלות שתלויה על המקרר, בכל יום יש מטלה: לפנות שולחן, להכניס כלים למדיח, לסדר חדרים ולאסוף דברים מהגינה. פעם ניסיתי לגרום להם לשים אוכל לחתול וזה לא הצליח. בנוסף, בסופי שבוע הם עוזרים לנו בניקוי בסיסי. את החדר הם לא מנקים כי יש עוזרת, אבל אם נשפך משהו או התפזר, ברור להם שזו האחריות שלהם לנקות אחריהם, בדיוק כמו שברור שאם הם רוצים לאכול, הם צריכים לערוך את השולחן ולפנות אותו. ככל שהם גדלים ומסוגלים לעשות יותר- יש להם יותר מטלות".
שלום טוענת שהעשייה עוזרת להם להרגיש חלק מהבית אבל זה בא על חשבון האיכות: "הבית לא מאורגן או מסודר כמו שאנחנו רוצים, אבל בעיניי זה שווה. זה מעלה את הערך העצמי של הילדים ותחושת המסוגלות כשאני מראה להם שאני סומכת עליהם עם המטלות.
"יש לנו נטייה כהורים להגיד - אתה לא עושה טוב, אז אני אעשה. אנחנו מוותרים על דברים כי אנחנו לא מאמינים שיצליחו. בנוסף, יש ערך לשיתוף, משפחתיות כולם ביחד מנקים, עוזרים אחד לשני וזה מתחבר לתקשורת פתוחה בבית, אם אני עייפה באותו יום או לא מרגישה טוב, הם עוזרים לי, הם מבינים שגם לי כהורה לא קל לפעמים".
את משלמת להם עבור המטלות שלהם?
"לא. אני לא מאמינה בתשלום עבור מטלות ביתיות שוטפות. הילדים הם חלק אינטגרלי מהמשפחה והבית, ולכן אין סיבה לשלם להם על מה שהם עושים. עשיתם באלגן? תסדרו, רוצים לאכול? תערכו את השולחן לפני האוכל".
היא אמנם לא מאמינה בתשלום, אבל מוצאת דרך לשלם לילדיה על מטלות שהיא מגדירה אותן כאקסטרה. "כדי לחנך על ערכים של כסף או לעבודה מאומצת, הם מתוגמלים בכסף. בשבת האחרונה הם היו צריכים לקבל דמי כיס ורציתי שהעבודה תעשה מהר יותר, אז הצעתי לשלם להם קצת יותר וזה עבד.
"נושא התשלום על דברים מיוחדים עדיין בהתהוות ועל אש קטנה. הוא מגיע כשהם רוצים לקנות דברים מיוחדים. ליהונתן הצעתי לתייק חומר של העבודה שלי - מטלה שאני שונאת לעשות. תומר בן השמונה אסף דברים בגינה. הוא התלהב מהקונספט, לחץ לי את היד והיה לזה ערך גדול מאשר 'בוא נלך לקנות'. הם גם מתמקחים, מנהלים דיון ומבינים את הערך של הכסף."
קראו עוד:
- מי אתם שתחליטו על חופשת הלידה של מיכל הקטנה?
- אחת ולתמיד - כך תלבישו את הילדים בדצמבר
- חנוכה 2017: אטרקציות משפחתיות
את לא מפחדת שהם כל הזמן ירצו בונוס?
"לא, כי זה מגיע עם הסבר מנומק. ברור לי שלפעמים הם ינסו, אני נורא משתדלת שזה לא יהפוך להרגל. ההבדל, בין לשלם על מטלות אקסטרה או חינוך לערכים וכסף הוא בתקשורת בינינו. אם אני אומרת 'אתה לא רוצה לסדר, אבל אם תסדר תקבל סכום כסף', זה שוחד, לא מטלה. אבל אם זה מגיע כמכלול, חלק תקשורת ממשהו שקורה תדיר בבית וכולם עושים מטלות וביחד ואז מציעה להם תשלום על מהירות - זה משהו אחר, הוא מגיע עם הסבר מנומק ואחרי שנים של הקניית הרגלים".
ליטל מושקוביץ מכרמיאל, אימא לתינוקת בת שלושה חודשים, וכבר עכשיו ברור לה שעל מטלות בבית הילד צריך להיות מתוגמל. "אני חושבת שכבר מהרגע שבו הם מסוגלים, מבינים מהרגע שהם הולכים לגן, סביב גיל שלוש, אפשר לתגמל אותם. בגיל הזה, בטח לא לשלם להם אבל להכין טבלת מדבקות: אם הילד סידר את הצעצועים בחדר, שם את התיק במקום וסידר את המיטה שלו אפשר להדביק מדבקה ובסוף שבוע לקנות לו משהו או לתת לו דמי כיס".
מה ערך התגמול עבורך?
"אני מאמינה שזו הדרך, היא תאפשר לילד להבין את הערך לכסף לדברים שהוא מקבל, במקום להרגיש שהכול מגיע בקלות. הילד עובד תמורת הכסף שלו ומטלות בבית הם דרך להרוויח כסף. אני רוצה שהילדה שלי תעריך כל צעצוע, שהיא תגדל לעולם שבו היא מבינה שגם אנחנו כהורים עובדים מאוד קשה, גם בבית וגם בעבודה".
את לא חושבת שברגע שילד מתוגמל, הוא לא ירצה לעשות מיוזמתו?
"יכול להיות, אבל אולי עם הזמן, ככל שהילד מתבגר הוא יראה שככל שהוא עושה יותר דברים, התגמול יותר גדול וגם הערכים לסדר ועזרה בבית כבר מוטמעים והוא יבין שהוא יכול לעשות לבד והוא צריך לתרום בבית כמו כולם".
מושקוביץ מחדדת שהגבולות צריכים להיות ברורים מההתחלה: "ברור שאם הילדה תרים נייר מהרצפה, היא לא תקבל מדבקה. אנחנו נשב יחד והיא תבין איזה מטלות נדרשות ממנה, מה המשמעות והערך לכל פעולה. העבודה בבית לטעמי, יכולה לעזור לילד לחסוך כסף, להבין את הערכים. אני אקנה ואתן לו כל מה שאני יכולה, אבל יש דברים שהוא צריך לעבוד בשבילהם ומטלות בבית הן אחת הדרכים להרוויח כסף".
"חשוב להרגיל ילדים מגיל צעיר לקחת חלק במטלות של הבית", מסבירה תמר כהן לביא, מנחת התנהגות, מדריכת הורים וצוותי חינוך. "כבר בגיל שנתיים וחצי, הילד יכול לסדר את החדר שלו, אם יש לנו בעל חיים הוא יכול לשים לו מים או אוכל בכלי שלו. יש המון מטלות מותאמות לכל גיל. ילדים, אוהבים שנותנים להם אחריות, סומכים עליהם, עוזר להם להרגיש שייכים, חלק מהבית וזה תורם לדימוי העצמי שלהם, הם מרגישים בעלי ערך. ככל שנרגיל את ילדנו לקחת חלק במטלות בגיל צעיר - המטלה תהפוך לנורמטיבית, הילד מבין שזו התנהלות שגרתית, ביתית".
מה לגבי תשלום? האם עלינו כהורים לתגמל אותם עבור העזרה בבית?
"לחלוטין לא. גם אנחנו כהורים עושים הרבה מעבר לתפקיד הבסיסי שלנו, ואף אחד מאיתנו לא חושב שהוא צריך לקבל תשלום תמורת השירות שלו ולכן, זה הדדי, גם הילדים לא צריכים להיות מתוגמלים על עזרה בבית. ברגע שנתחיל לתגמל כספית, יתחילו החשבונות, הפנקסנות - הילד יחשוב שמגיע לו יותר, שמגיע לו תשלום נוסף אם עשה מטלה מיוחדת, שההורה חייב לו כסף וההתנהלות בבית צריכה להיות שונה, כולם ביחד - בשיתוף.
"כשהם גדלים בבית שבו הם לא תורמים ועוזרים, או לחילופין מקבלים הטבה תמורת המטלות בבית, אנחנו למעשה, מאפשרים להם לחיות בתוך עולם עשיר של צ'ופרים חומריים, הטבות, הם גדלים בתוך תפיסה מעוותת שאנחנו פה כדי לשרת אותם".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
כהן לביא מוסיפה "אני חושבת שכשמדברים עם ילד בצורה כנה, בגובה העיניים, על החשיבות של התרומה, לשקף שגם כהורים אנחנו עובדים קשה וזקוקים לעזרה כדי שנוכל לבלות איתם יותר זמן איכות מסבירים לילד מה הצורך שלנו כהורה ואיך זה בא לידי ביטוי בצרכי המשפחה כולה ולא מנסים לשחד אותו, תעשה מטלה ותקבל תמורתה כסף- אז הוא נרתם ועוזר מהמקום האמיתי".
מה לגבי תשלום על בייבייסטר?
"אני לא חושבת שצריך לשלם על בייביסטר, זה חלק מהאחריות של הילד, חלק ממטלות הבית, בהנחה כמובן שהוא לא מבטל את שעות הפנאי שלו לטובת שמירה על האחים. חשוב להדגיש כי אנחנו לא מצפים מהילד שלנו לבטל את כל שעות הפנאי לטובת שמירה על האחים, זה לא הוגן כלפיו.
"אנחנו צריכים לבחור מטלה סבירה שנכנסת לשגרה היומית או השבועית. לזכור שלילד יש חוגים, תנועות נוער, חברים, שיעורים - אם המטלה שלי מבטלת את זמן הילד, אז הדרישה שלי לא הגיוניות ולא סבירה".
כהן לביא מדגישה: "חשוב לחזק את הילד, להגיד תודה, להדגיש את התמורה לבית, להעניק לו הרגשה שהוא הצליח, להיות יצירתיים אם הוא מתקשה במטלה שלו - לבחור מטלה אחרת, להחליף עם אחיו, לעודד את הילד. ככה תעלה תחושת המסוגלות שלו שתתרום ליחסים עם כל המשפחה".
מה עושים כשהילדים לא רוצים לעזור בבית? צפו: