שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הדינמיקה המיוחדת של תאומים מחוננים
    הם לומדים בתוכנית למחוננים, עוזרים אחד לשני במה שצריך וכבר התרגלו להשוואות שעושים ביניהם. תאומים מספרים איך זה עובד ביום יום ולמה הם לא היו מתחלפים עם אף אחד

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    הם לומדים במסגרת התוכניות לקידום מחוננים ומצטיינים, אבל הם לא לבד. לצידם בתוכנית זהה או מקבילה, לומד האח התאום או האחות התאומה. איך זה משפיע על הלימודים, האם משווים ביניהם והאם יש תחרות?

     

    בימים אלה ההרשמה לתכניות "מרכז מדעני העתיד" בעיצומה. המרכז מפעיל תכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיתוף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומטה הסייבר הלאומי במשרד רה"מ. זו הזדמנות טובה להבין על הדינמיקה בלימודים, התייחסות המורים והחברים, והתמיכה מהמשפחה.  

     

     ( )

    שחר ונגה סיני מפרדס חנה הן תאומות זהות ומחוננות בנות 17, לומדות בכיתה י"א באותה כיתה. "בתוכנית המחוננים, אנחנו בשני מסלולים נפרדים" משתפת שחר. "אני בתוכנית אלפא, תוכנית שהמטרה שלה היא לחקור. העבודה שלי היא לחקור מחלות זיהומיות. נוגה לעומת זאת, התחילה שנה לפני. היא לומדת ב'אודיסיאה' מסלול ביומד - קורסים בתחום הכימיה והביולוגיה."

     

    שחר מספרת שאת מסלול הלימודים היה להן קל לבחור: "אנחנו מאוד שונות. אנחנו לומדות אמנם באותה כיתה בתיכון, אבל אני במגמת אומנות, מנגנת על גיטרה. נוגה שוחה ועושה יוגה ועוד המון דברים אחרים. התוכניות באוניברסיטה הן שונות: נוגה התחילה שנה לפני בכיתה ט', היא חוקרת עולם רחב, יותר ידע ממשי.

     

    "אני לעומתה ידעתי שזה פחות יתאים לי משום שהתוכנית שלה דורשת יותר זמן. אני לא מסוגלת להגיע פעמיים בשבוע לאוניברסיטה וללמוד כמות חומר שהם לומדים. אני מעדיפה ללמוד עצמאית ולכן תוכנית אלפא התאימה לי בול, בחרתי לעסוק בעולם הלימוד והמחקר".

    שחר ונגה סיני (צילום: שי בן יהודה) (צילום: שי בן יהודה)
    שחר ונגה סיני(צילום: שי בן יהודה)
     

    העובדה שנוגה התחילה שנה קודם, דווקא היוותה עבור שחר יתרון: "זה ריגש אותי להיכנס לעולם האוניברסיטה", היא מספרת. ראיתי איך הלימודים תורמים לנוגה, מפתחים אותה ועוזרים לה בתחומים אחרים בחיים. ראיתי אותה פורחת בזכות דברים שהיא השיגה והיא גם עוזרת לי. צללתי לנושא ספציפי שלא הכרתי, למדתי בעצמי ומלבד התמיכה של המנחים והצוות באוניברסיטה, יכולתי לפנות לנוגה ולבקש ממנה עזרה".

     

    כשהתחילה את מחנה הלימודים, שחר מצאה את עצמה בפעם הראשונה לבד. "פתאום הבנתי איך אנשים אחרים מרגישים שאין להם מישהו צמוד, אפילו החברים שם לא ידעו שיש לי תאומה, הם גילו את זה רק כשהיא הגיעה לביקור וחשבו בהתחלה שזו אני. תמיד היינו יחד ולאנשים קשה לראות כל אחת בפני עצמה, ראו בנו גימיק של תאומות. הלימודים השונים דווקא היו יתרון: לכל אחת יש את העולם שלה וזה מאוד משחרר, הדיונים שלנו מעניינים יותר, לכל אחת יש משהו אחר לחדש בשיחה ולא דברים רגילים שחווינו יחד".

     

    אין תחרות בינכן?

    "אלפא ואודיסיאה הן תוכניות אחיות, אז יש תחרות בצחוק, מי יותר טובה, גם הסביבה מנסה להשוות, אבל כשמכירים אותנו, מבינים שאנחנו שתיים שונות מאוד. בפועל אין תחרות.

     

    "למשפחה שלי יש סטנדרטים גבוהים עבורי, אבל זה לא קשור לאחותי התאומה, הם עוזרים ליצור הפרדה. כל אחת מעריכה את העבודה של השנייה. נוגה היא השראה עבורי, גרמה לי לרצות להתקדם, רציתי להיות כמוה, אבל לא בהכרח בדרך שלה, כי הדרכים שלנו שונות. ראיתי מה היא השיגה בעבודה שלה ורציתי לקחת את זה למקום שלי. גם התוכניות שלנו דומות אבל שונות במהותן ומתאימות לאנשים שונים".

     

    יש יתרונות לעומת תלמידים אחרים?

    "אנחנו יודעות איך כל אחת חושבת אז קל לנו להסביר חומר אחת לשנייה וגם תומכות ומחזקות בפן הרגשי, יש תמיכה נפשית. יש לי נפש תאומה בבית, שתינו באוניברסיטה, עוד תחום בחיים, היא מבינה מה אני עוברת ואנחנו אחת למען השנייה".

     

     ( )

    רון ורועי הראל, תלמידי כיתה ט', הם תאומים לא זהים. שניהם התחילו השנה לימודים באותה תוכנית - במסלול הסייבר, "אודיסיאה", אוניברסיטת תל אביב לנוער, בנוסף, שניהם לומדים באותה כיתה, ולמעשה הם כמעט כל הזמן יחד, אפילו החברים שלהם משותפים.

     

    מה אתם לומדים?

    "אנחנו בשנה א', במסלול הסייבר ויש לנו המון קורסים. למשל: מתמטיקה תיכונית, לוגיקה, תורת הקבוצות, לומדים שפת תכנות ועוד". מסביר רון.

    רון ורועי הראל (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
    רון ורועי הראל(צילום: אלבום פרטי)
     

    איך בחרתם את המסלול?

    "היה לנו יום שלם שבו מרצים מהתוכנית סיפרו על המסלולים השונים. רועי מההתחלה בחר במסלול הסייבר, פחות עניין אותו להקשיב למרצים אחרים ולא הייתה לו בכלל התלבטות. אני לעומתו התעניינתי גם במסלול הפיזיקה ובסוף בחרתי גם אני במסלול הסייבר, הבנתי שמדעי המחשב, מתמטיקה, יותר מעניין אותי מפיסיקה".

     

    העובדה שהם תאומים ולומדים יחד באותו מסלול דווקא עובדת לטובתם "אנחנו עוזרים אחד לשני , משווים בין התשובות, כל אחד מראה איך הוא פתר את התשובה ואנחנו יושבים יחד כשיש מקום בשיעור", אומר רון. "יש לזה אפילו יתרון משום שיש מרצה אחד שמדבר מהר מאוד ובשיעור שלו או שמקשיבים או שכותבים ומעתיקים - קשה לעשות את שניהם. אז אם לא כתבתי ובחרתי להקשיב, אני יכול להשלים ולהעתיק מרועי".

     

    אתם מרגישים שונה משאר התלמידים?

    "אנחנו בדיוק כמו כולם. אם ילד אחר מהקבוצה צריך עזרה, הוא יכול לבקש וישמחו לעזור לו. בעיניי זה אותו דבר, חוץ מזה שיש לי את רועי כל הזמן. בבית לא משווים בינינו. המשפחה תומכת מאוד, בחוץ לעומת זאת לאנשים לפעמים קשה להפריד בינינו. בשיעורי בית האחרונים, הבודק כתב לי 'תסתכל אצל אחיך'. זה קצת הפריע לי, היה מוזר. הרגשתי שמשווים ביננו. לפעמים אנחנו צריכים להתאמץ קצת יותר, להבליט את עצמנו בנפרד כדי להיות ייחודיים".

     

    "האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך רואה בתכניות מרכז מדעני העתיד כמשלימות למענה הפדגוגי/אקדמי, הניתן לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות העל יסודיות ולקראת לימודיהם האקדמיים", אומר מנחם נדלר, מנהל האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. "התכניות משלבות הן טיפוח, העמקה וחקר בחזית המחקר והלימוד האקדמי והן מענה רגשי, חברתי וערכי לתלמידים.

     

    "משתתפי התכניות הייחודיות הללו מדווחים על חוויה לימודית וחברתית נדירה, שתלווה אותם שנים רבות קדימה ואשר מעניקה להם דחיפה משמעותית לעולם האקדמי והמחקרי. מהיכרותי הקרובה עם התהליך הלימודי, החוויה הייחודית ניכרת גם לצוותים האקדמיים המלמדים ומנחים את בני הנוער לאורך התכנית, בכתיבת עבודות המחקר ובקורסים האקדמיים".

     

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלבום פרטי
    "לאנשים לפעמים קשה להפריד בינינו"
    צילום: אלבום פרטי
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים