דור העתיד של הלימודים
לפעמים להצטיין בלימודים זה רק חצי מהדרך להצלחה, בעיקר אם התלמידים אינם נחשפים לאמצעים שיסייעו להם לשאוף ולהגיע מעבר למצופה, ואז הסיכויים להצלחה עלולים להיפגע. הכירו את התכנית שמוצאת את המצטיינים של בתי הספר ומקדמת אותם
בשיתוף רשת עמל
לכל אחד מאיתנו יש כישרונות ויכולות, השאלה היא מה אנחנו עושים איתם ועד כמה הסביבה שלנו מעודדת אותנו לפתח אותם. בתי ספר - יחד עם הסביבה הביתית-משפחתית – הם ה-מקום לקידום ועידוד תלמידים עם יכולות שונות.
תכניות שונות בבתי ספר ברחבי הארץ פועלות כדי לשלב בין תלמידים ברמות שונות לקבוצות לימוד משותפות כדי לעודד זה את זה ללמוד, וכמובן, עושים שימוש באמצעי למידה שפותחים פתח לתלמידים להכיר עולמות חדשים ולרכוש ידע לא רק דרך ספרים, אלא גם במעבדות, פעילות בשטח ועוד.
בבית הספר הרב תחומי עמל אמירים שבאופקים, פועלת תכנית "מצוינות יתרה" במסגרת קדם עתידים, תכנית שמפעילה ברחבי הארץ עמותת עתידים בשיתוף עם האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. מטרתה לסייע לתלמידים המצטיינים מחטיבות הביניים והחטיבות העליונות מהפריפריה להגיע לתעודת בגרות איכותית, תוך הקנייה ופיתוח של כישורים אישיים שיאפשרו להם להמשיך בלימודים אקדמיים, בעיקר בתחומי המדעים המדויקים וההנדסה למיניהם.
לאחרונה שבה משלחת מדעית כלל ארצית של התכנית מביקור בשוויץ, שם נחשפו התלמידים לתחומי המדע והטכנולוגיה ברמה בינלאומית. כחלק מהביקור למדו על פרויקט המוח הכחול - פרויקט ענקי וראשון מסוגו, פרי שיתוף פעולה בין צוות שוויצרי וצוות ישראלי, שמטרתו ליצור העתק מדויק של המוח האנושי ולדמות את פעולתו בתוך מחשב.
חברי המשלחת ביקרו גם ב-CERN, המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים, באוניברסיטת EPFL בלוזאן בפקולטות להנדסת מים וסביבה, בפקולטה להנדסת מכונות ובקמפוס Bio-Tech. בין השאר נפגשו התלמידים המצטיינים של התוכנית עם סטודנטים יהודים מקומיים שהציגו את מחקריהם לחוקרים במכוני מחקר שונים.
"זוהי השנה הרביעית שלי בתוכנית", מספר דוד שמאילוב, תלמיד מצטיין בביה"ס עמל אמירים, "ומדע זה משהו שתמיד עניין אותי. אפשר גם להגיד שזה עובר אצלנו במשפחה, אימא שלי מורה למתמטיקה ואבא שלי עובד בתחום ההנדסה. מקצועות כמו מתמטיקה ומדעים תמיד היו לי אינטואיטיביים וקלים להבנה עוד מבית הספר היסודי ובגלל זה ידעתי תמיד שזה הכיוון שבו אני אמשיך."
שמאילוב לומד הנדסת מכונות ברמה אוניברסיטאית במסגרת התכנית, "הלימודים הם ברמה גבוהה, של אוניברסיטת בן גוריון. עד עכשיו עשינו 4 קורסים וכרגע אני עובד על עבודת גמר, זה דבר שלא הייתי מקבל בשום מקום אחר. ההורים שלי תומכים בי וחושבים שזאת השקעה נחוצה, בכלליות הם מאוד מתלהבים מהתוכנית וחושבים שכל עוד יש לי זמן עכשיו להשקיע בזה עדיף מאשר לבזבז זמן ולחכות כמה שנים כדי להגשים את זה."
גם שיר בורפקר, אביב אסרף, נהוראי שדה ורן סוויסה, תלמידים מצטיינים המשתתפים בתכנית, שבו משוויץ ומעידים שהמסע היה מעשיר מבחינת הלימודים, משהו שנתן להם דחיפה נוספת להשיג את היעד שלהם.
"התוכנית מאוד מעשירה ופותחת את המחשבה על איך זה, למעשה, הולך באוניברסיטה לעומת בית ספר והטיול עצמו נתן לנו כיוון על מה שאנחנו רוצים ללמוד בעתיד, אני כנראה אלמד הנדסת מכונות ומכוונת לכיוון עתודה צבאית וכך אוכל לבנות קריירה מזה", מספרת שיר.
"מאיץ החלקיקים שלקחו אותנו לראות בשוויץ היה מבחינתי גולת הכותרת", מוסיף אביב. "אני זוכר שבכיתה י' הרכז של התוכנית הגיע לבית הספר לספר לנו על התוכנית, בהתחלה לא התעניינתי, אבל אחרי שחבר המליץ לי ניסיתי להתקבל ומאז אני שם. הפרויקט שאני עובד עליו עכשיו הוא בנייה של בלון שיוכל לצלם את מה שמתחתיו ברזולוציה גבוהה והחשוב הוא איך להשאיר אותו באוויר לכמה שיותר זמן וכמובן שיישאר יציב ולא יזוז."
אביב מעיד על עצמו כמישהו שתמיד רצה ללמוד הנדסת מכונות, אבל רק בעזרת התוכנית הצליח להבין את הפן המעשי של הלימודים: "התוכנית הזאת נתנה לי עוד מידע והתנסות בפועל ובכלל זאת תכנית ארצית והכרתי המון אנשים חדשים עם תחומי עניין משותפים לשלי, אני אומר לכל התלמידים החל מכיתה י', אם זה משהו שמעניין אתכם, לכו על זה."
מצמצמים פערים בעזרת לימודים
במקביל לקידום לימודי מדע וטכנולוגיה, פועלת התכנית במטרה לצמצם פערים חברתיים וכלכליים בין המרכז לפריפריה, וכל התלמידים המשתייכים לתכנית לומדים 5 יחידות לימוד במקצועות אנגלית ומתמטיקה, ומקצוע מדעי או טכנולוגי נוסף אחד לפחות באותה רמה. את התכנית מלוות הפקולטות המובילות להנדסה ולמדעים ובתמיכתן, אליהן מגיעים התלמידים יום בשבוע לאחר הלימודים ומשתתפים במחקרים.
"החינוך למצוינות הוא חלק אינטגרלי מהחזון החינוכי של בית הספר", מסביר ראש מנהל החינוך באופקים אבי ביתן. "המטרה היא להפוך את המצוינות לדרך חיים בעשייה החינוכית היומיומית שאמורה לבוא לידי ביטוי בפעולות חינוכיות ערכיות והישגיות בכל קנה מידה מדיד.
"אנחנו לא משאירים אף תלמיד מאחור, בשביל זה קיים מערך מעקב מתמיד אחר כל תלמיד שמטרתו לאתר את החסמים העלולים לעכב את התקדמות. לכל חסם ניתן מענה בדרכים שונות ומגוונות מהרמה היחידנית, שבה באמצעות שיחות, עידוד, הכוונה ועוד לצד מענים מותאמים לקבוצות הומוגניות לצורך שילובם במערך הנורמטיבי של בית הספר על בסיס רמה נדרשת".
"החינוך למצוינות הוא אבן דרך במערכת החינוך העירונית, כך שלצד חיזוק התלמידים החלשים אנחנו לא מוותרים גם על חיזוק ועידוד תלמידים מצטיינים", מסביר איציק דנינו, ראש עיריית אופקים. "לשם כך יצרנו מספר שיתופי פעולה, כדוגמת הקשר עם מכון וייצמן, שיפתח באופקים סניף לוויין, שבמסגרתו יקבלו תלמידי התיכון חיזוק בתחומי המדעים."
האגף למחוננים ומצטיינים של משרד החינוך ועמותת ידידי עתידים שותפים למיזם שעל הצלחתו מעידה מנהלת בית הספר הרב תחומי עמל אמירים באופקים, אפרת בוהדנה, שרואה בתוכנית מרכיב חשוב במהפכה החינוכית שעבר בית הספר, התוכנית לדבריה סייעה לבית הספר להפוך למוביל במצוינות מדעית וטכנולוגית. היא מונה שורה ארוכה של מיזמים, תכניות ופרויקטים, אשר שינו את פניו של בית הספר ללא הכר. מכיתות מדעיות-טכנולוגיות בשיתוף עם חברות ההייטק בהן מקבלים תלמידי כיתות ז' – י"ב שעות נוספות במקצועות הריאליים, דרך תכנית השוחרות של חיל התקשוב בצה"ל אשר מאמץ את תלמידי ט' – י"ב בכיתות המדעיות ועד לימודי "יזמות עסקית" בשיתוף עם בכירי המשק ותעשיות ההיי-טק.
מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום עיני, רואה בחינוך למצוינות כמפתח לעתיד, במיוחד באופקים, "אני גאה מאוד במנהלת בית הספר ובצוות המורים המקצועי והמסור, אשר נותנים מענה לכל תלמיד על פי יכולותיו וכישוריו. בזכות העבודה המאומצת הנעשית על ידם, הדגש שהם שמים על הענקת טיפול אישי לכל תלמיד והעצמתו, ובזכות מגוון רחב של כלים פרקטיים ופרויקטים ייחודיים הניתנים לתלמידים, מגיע בית הספר להישגים חסרי תקדים ולפריצות דרך".
דום ציינה בדבריה את שיתוף הפעולה הפורה מאוד עם ראש עיריית אופקים ועם ראש מנהל החינוך בעיר, "התוצאות מדברות בעד עצמן" ואולי זהו למעשה המשפט החשוב ביותר, לתלמידים להורים וכמובן ליוזמי התוכנית, את התוצאות של ההשקעה רואים בשטח ולפי איך שזה נראה התלמידים הללו הם פני העתיד.
בשיתוף רשת עמל