שתף קטע נבחר

החמירה את החוק: ועדת הכלכלה נגד איחורי טכנאים ונותני שירות

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שמוסיפה את חובת הדיוק גם על מקרים בהם הטכנאי אמור לבוא לבית הצרכן כדי להתקין מוצר חדש כחלק מעסקת הרכישה, או כדי להחזיר את המוצר למוכר מסיבה כלשהי שאף היא במסגרת העסקה. החוק לא יחול על משלוחי מזון ומכולת

ועדת הכלכלה הרחיבה היום (ב') את החוק להגנת הצרכן מפני טכנאים ונותני שירותים המאחרים לבית הצרכן. החוק הקיים מחייב את העוסק לפצות את הצרכן על האיחור הממושך, רק במקרים שהטכנאי אמור לבוא במסגרת חוזה למתן שירות לתיקון או לבדיקת תקינותו של מוצר מסוים שנמצא בביתו על פי החוזה.

 

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית, שמוסיפה את חובת הדיוק גם על מקרים בהם הטכנאי אמור לבוא לבית הצרכן כדי להתקין מוצר חדש כחלק מעסקת הרכישה, או כדי להחזיר את המוצר למוכר מסיבה כלשהי שאף היא במסגרת העסקה. 

 

עוד בטרם הוועדה תאשר סופית את תיקון החוק לקריאה שנייה ושלישית, עליה לבדוק את הניסוח הראוי שיקבע במפורש האם החוק יחול או לא יחול במקרים שנותן השירות איחר לזמן שנקבע בהבאתו משלוחי מוצרי מזון ומכולת, אותם רכש הצרכן במרכול או בחנות שמציעה את המשלוח, או על מוצרי מזון טריים, כגון פיצות או תבשילים אחרים, המיועדים למאכל בידי הצרכן ובני ביתו.

 

התוספת על הבידול שבין האיחורים הוצעה על ידי יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנ"צ), כדי להסיר מראש את האפשרות שהחוק החדש ינוצל למטרות שהמחוקק לא התכוון אליהם. ח"כ כבל טען כי מניסיונו, אחרי אישור חוקים רבים נמצאו צרכנים שחיפשו ומצאו בו פרצות.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בנוסף, ח"כ כבל יזם את התיקון המחייב את החברות השונות לפצות את הצרכנים במקרים של איחורי טכנאי להרכבה או פירוק מוצר, כמו גם על איחורי נותני שירות במסגרת קביעת מועדי ההובלה של המוצר, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתיים וביקור טכנאי או נותן שירות במשך כל תקופת אחריות על מוצר עליה משלם הצרכן, מעבר לתקופה הראשונה.

 

ח"כ כבל אמר: "כל נושא איחור הטכנאים אמנם טופל, אלא שנמצאו חברות שעשו 'הבה נתחכמה לו' ופירשו את החוק באופן כזה שלא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. שיהיה ברור לעוסקים כי מרגע שרכש מוצר או נחתם חוזה למתן שירות - הצרכן הופך ללקוח עד לרגע הסרת המוצר או תום תקופת החוזה. פה לא מדובר ברגולציה, אלא בדרישה בסיסית לנהוג ביושרה מול הלקוחות".

 

התיקון אושר בוועדה, למרות התנגדות נציגי ענף האלקטרוניקה, ההובלה וההפצה באיגוד לשכות המסחר. הם טענו כי יש רק 10%-15% של איחורים. מנכ"ל חברת לוגיסטים, אבי אייל טען, "החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות, כי אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך.

 

"האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית -ואז זה יעלה יותר". עו"ד קרן חן סופר הסבירה: "לטכנאי מאחר יש תחליף אבל לא למשאית שנתקעה עם מקרר".

 

ח"כ כבל דחה את הטענות. "אפשר להגיע להסדר עם הצרכן בטעות חד-פעמית. אבל איחור קבוע מחייב לתכנן אחרת את קווי האספקה, כך שהצרכן לא יצטרך להמתין שעות בבית". מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות ג'וש גולדשמיד הוסיף, "יש לפחות 40 אלף צרכנים שהסרט 'שכחו אותי בבית' לא מצחיק אותם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים