שתף קטע נבחר

התלמידים שמצליחים ללמוד יותר

הם חזקים במתמטיקה ופיזיקה אבל גם אוהבים ללמוד פילוסופיה וסוציולוגיה. בני נוער שמשתתפים בתוכנית לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים מסבירים איך משלבים בין כל המקצועות ולמה לדעתם הלימודים ההומניים חשובים

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

אם נשאל תלמידי תיכון מה המקצועות המועדפים עליהם, בלי לחשוב יותר מדי הם יפרטו כמה מקצועות, אבל יש תלמידים סקרנים שמתעניינים גם במקצועות ריאליים כמו מתמטיקה וכימיה וגם בתחומים הומניים כמו מדעי הרוח, מדעי החברה ואומנויות.

 

ההרשמה לתכנית "אידיאה", המופעלת כיום באוניברסיטת תל אביב ובהמשך תתקיים באוניברסיטאות אחרות, בעיצומה. מדובר על תכנית למחקר בתחומים הומניסטיים - מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים. שוחננו עם כמה בני נוער שמצליחים לשלב הכול במסגרת בית הספר והלימודים בתוכנית, וניסינו להבין איך נראית התמונה המלאה מנקודת מבטם.

 

"אוהבת לעשות הכול"

אנה פינס, תלמידת כיתה י' מתל אביב, לומדת בבית ספר במגמה ריאלית ובמקביל לומדת לימודים הומניים במסגרת תוכנית "אידיאה". "סיימנו עכשיו את שלב החשיפה לכל תחומי התוכנית, ואני צריכה לבחור מסלול אבל עוד לא יודעת כרגע איזה. שוקלת להתמקד בפילוסופיה, אולי פילוסופיה פמיניסטית", היא אומרת. "בנוסף, אני מגיעה מרקע של תיאטרון. למדתי תשע שנים בבית ספר אומנויות במגמת תיאטרון, כל הבית שלי סביב תקשורת ותיאטרון אז אולי אני אחקור את תחום האומנות מההיבט הפילוסופי".

"אוהבת להבין איך דברים עובדים". אנה פינס (צילום: איריס נשר) (צילום: איריס נשר)
"אוהבת להבין איך דברים עובדים". אנה פינס(צילום: איריס נשר)
 

איך כל התחומים מתחברים יחד?

"החיים שלי עמוסים - אני מדריכה בצופים, מתנדבת בעמותת 'אליפלט' ומשתדלת להיות מעורבת חברתית גם בבית ספר. אני טובה בלימודים ריאליים, אבל אין בזה אלמנט של אהבה, או תשוקה. אני לומדת בגימנסיה הרצליה שמעודדת לימודים הומניים. מערכת החינוך, לעומת זאת, מנתבת לתחום הריאלי. תוכנית 'אידיאה' נותנת מענה לילדים מחוננים בתחומים רבים, ואני שמחה שיש לי אופציה להרחיב בתחום שהוא התשוקה שלי. אני אוהבת להתנסח, לפנות לאנשים ולא למספרים.

 

"אני אוהבת לעשות הכול, מצליחה למצוא את נקודות החיבור בכל תחום שאני נוגעת בו. בביולוגיה וכימיה למשל, אוהבת להבין איך דברים עובדים". לדבריה, סדרי עדיפויות מתנגשים אבל היא מתמודדת עם האתגר ומצליחה למצוא זמן להכול, על ידי תכנון לוחות זמנים.

 

מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?

"שאלה מפחידה. אני באמת לא יודעת. אני רוצה לשנות משהו, להפוך עולם למקום טוב יותר. שוקלת רפואה, תקשורת, אולי אקטיביזם חברתי. יש לי עוד הרבה זמן להחליט".

 

חשיפה לעוד עולם

איה משולם, תלמידת כיתה י' ממזכרת בתיה, מתגברת בבית ספר ביולוגיה וערבית. היא משתתפת בתוכנית "אידיאה" ונמצאת כרגע על סף החלטה אם להתמקד בלימודי היסטוריה או סוציולוגיה. בנוסף, היא עושה קורס אקדמי - קוגניציה של בעלי חיים, קורס שיקנה לה נקודות לתואר בעקבות תוכניות קודמות בנוער שוחרי מדע.

"כל הזמן שואלת ומרחיבה את הידע". איה משולם (צילום: לינוי סמואל) (צילום: לינוי סמואל)
"כל הזמן שואלת ומרחיבה את הידע". איה משולם(צילום: לינוי סמואל)
 

איך משתלבים לימודים הומניים לצד לימודים ריאליים?

"התחום ההומני לימד אותי שאין תשובה אחת טובה, יש כמה זוויות לכל דבר וזה שונה. גוף האדם מעניין אותי מאוד, לדעת איך מערכות פועלות ואני שוקלת להיות רופאה בעתיד. אני חושבת שהם משלימים אחד את השני. אפשר להסתכל מנקודת מבט הומנית ומדעית, זה נחמד, זה מראה שלא הכול בחיים חד כיווני.

 

"הלימודים מאפשרים חשיפה לעוד עולם. כלים שלא הייתי נחשפת בבית ספר: אני לומדת איך להוציא את המירב מהטקסט ואיך לגשת לבעיות ואתגרים". בנוסף ללימודים, משולם יודעת היטב אנגלית גרמנית, מבינה ספרדית ולומדת ערבית. "אני אוהבת ללמוד שפות, לדעת לתקשר עם בני אדם בדרכים שונות. ערבית בכלל היא שפה יפה בעיני. אני מאוד אוהבת אותה".

 

איך את מצליחה לשלב הכול?

"אני פרפקציוניסטית, סקרנית וכל הזמן שואלת ומרחיבה את הידע. אם אני אוהבת משהו, אתמיד בו וזו תכונה חשובה לכל מי שרוצה להצליח".

 

להרחיב אופקים

"אני לא מרגיש שאני צריך לבחור בתחום אחד, זה תמיד עוזר כשיודעים תחומים אחרים", מסביר רז טרקל, תלמיד כיתה י' מרחובות שלומד בתיכון במגמת פיזיקה וערבית. "לא בטוח שאעסוק בפיזיקה בעתיד, אבל חשוב לדעת את הבסיס, זה עוזר לפתח את החשיבה. ערבית בחרתי לתגבר משום שתמיד טוב לדעת עוד שפה  ולדעת לתקשר עם אנשים. חמישית מהאוכלוסייה בארץ הם דוברי ערבית ולכן חשוב לדעת את השפה".

 

"מצליח לשלב את כל תחומי העניין יחד". רז טרקל (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
"מצליח לשלב את כל תחומי העניין יחד". רז טרקל(צילום: אלבום פרטי)

מה התוכניות להמשך הלימודים?

"אני בשלב של קבלת החלטה, צריך לבחור נושא בתחום ההומני לעבודת מחקר. התלבטתי בין מדעי המדינה לבין כלכלה. הנטייה לבחור בכלכלה משום שמעניין אותי לדעת איך עובד תחום הכסף ומה ההשפעה שלו. יש בו קצת תחום ריאלי, צריך לדעת מתמטיקה ברמה גבוהה כדי להבין.

 

"אני נהנה להרחיב אופקים וללמוד. זה שבחרתי בתחום ההומני עכשיו, לא אומר שבעתיד אעסוק בזה. אני לא יודע עדין מה ארצה לעשות כשאהיה גדול אבל שני התחומים גם הומניים וגם ריאלים - מצליחים להשתלב יחד. זה תורם לעבודות ההגשה בבית ספר ותמיד טוב לידע כללי. אני גם משחק שחמט, אוהב לשחק כדורגל וכדורגל, מצליח לשלב את כל תחומי העניין יחד, למרות שזה לפעמים מעט עמוס".

 

טרקל מדגיש כי הוא מאמין שצריך להגיע להישגים גבוהים, ללמוד, לדעת, לחקור. "מתמטיקה חשובה, ידיעת שפה תמיד עוזרת וצריך להרחיב בעוד תחום, מלבד הריאלי. אנשים לפעמים מזלזלים בתחום ההומני היום, אבל אני בטוח שאפשר להתקדם איתו בעתיד, גם בהייטק ובכל מקומות העבודה", הוא מסכם.

 

"לא רוצה לסגור את עצמי לתחום אחד"

ורדי שפר רק בת 15 (קפצה שנה בגן), בכיתה י' מגבעתיים, לומדת בתיכון במגמות ריאליות: אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. במקביל, היא לומדת בתוכנית "אידיאה" במדעי הרוח ומתחברת מאוד לפילוסופיה.

"התחלנו בסוף כיתה ט' במחנה קיץ, נחשפנו להמון תחומים. הפרויקט שעשיתי יחד עם שותף ללימודים נבחר להציג בפני כל המחנה שלנו, ההורים, צוות האקדמיה ועוד אנשים מהתחום".

 

מה היה הנושא?

"בחרנו בסוקרטס - איזו דרך נכונה להוביל לשינוי חברתי, והצלחנו להדגים דרך המחאה החברתית של 2011. ילדים בדרך כלל לא מתמודדים עם שאלות של פילוסופיה ומוסר, והלימודים ההומניים מאפשרים לי כמתבגרת ללמוד יותר ולהבין יותר. זה משנה את הגישה שלי לחיים, לימד אותי המון דברים - להבין לעומק ולחוות אותם. אני גם מתנדבת ב'כנפיים של קרמבו' - הערך של קבלת האחר חשוב בעיני".

 

"נפתחו לי אופקים חדשים". ורדי שפר (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
"נפתחו לי אופקים חדשים". ורדי שפר(צילום: אלבום פרטי)

לדבריה, הלימודים ההומניים, לצד לימודי התיכון משתלבים היטב זה לצד זה: "באופן מפתיע למדתי שמיומנויות שרכשתי בתוכנית ההומנית עוזרות לי מאוד. חוץ מדברים טכניים כמו לנהל זמן, לדעת לעבוד, צורת המחשבה השתנה, כותבים המון עבודות, לומדים להתנסח ולטעון טיעונים לוגים. דווקא העובדה שאני עושה משהו שונה ממה שאני עושה בבית ספר פתחה לי אופקים וזו הסיבה שבחרתי בתוכנית ההומנית, דווקא כי לא למדתי אותם, עד התוכנית. חשבתי לנסות וגיליתי שאני טובה בתחומים אלו ושזה ממש מעניין, לא רוצה לסגור את עצמי לתחום אחד".

 

מה סוד ההצלחה שלך?

"חשוב לבוא בגישה חיובית. זה מצליח לי כי אני נהנית, כי אני רוצה באמת להצליח. אני לא מתלוננת כשיש פעולה, התנדבות או עבודה להגיש לאוניברסיטה גם אם מאוד עמוס וקשה. אני סקרנית מאוד, לא מוותרת לעצמי גם אם קשה. אם אני רוצה משהו, אתאמץ חזק ואשקיע מאמצים עד שזה יצליח. בעתיד אני רוצה לגלות דברים חדשים, לחקור ולשנות. אני רוצה להיות באקדמיה פרופסור לפסיכולוגיה או פילוסופיה ולפעמים מעדיפה כימיה".

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מסביר על התוכנית: "משרד החינוך מחויב לטפח ולמצות את מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד ותלמידה בישראל, ומתוקף כך אנו מרחיבים את תכניות המחוננים, ופותחים אותן לקהלים חדשים.

 

"תכנית 'אידיאה' היא תכנית דגל, בשותפות עם מרכז מדעני העתיד, שסוללת את דרכם של חוקרי האקדמיה הבאים בתחומים ההומניסטיים. התכנית משלבת חוויה אינטלקטואלית משמעותית, בשילוב פעילות חברתית, ומטפחת בקרב התלמידים עולמות ידע רחבים, לצד מיומנויות כתיבה, רטוריקה ואמנויות השיח. אני מברך את התלמידים שמצטרפים לתכנית הייחודית הזו, ומאחל להם הצלחה".

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוהבים ללמוד דברים חדשים
מומלצים