שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לקראת גל הקור: כך תזהו ירידה בחום הגוף בקשישים
    מערכת חורפית צפויה לפקוד את ישראל החל ממחר עם רוחות רבות עוצמה, גלים אדירים, שלג כבד בחרמון וצניחה משמעותית של הטמפרטורות. לקראת מזג האוויר החורפי שיהיה קצר אך קיצוני, מדריך משרד הבריאות כיצד יש למנוע פגיעות קור אצל אוכלוסיית הגיל השלישי

    סערת חורף צפויה לפקוד את אזורנו החל ממחר (ו') ולמשך סוף השבוע, ומשרד הבריאות קורא להיערך למניעת פגיעות קור בעיקר בקרב האוכלוסיה הרגישה ביותר לכך - הגיל השלישי: במשרד קוראים לאוכלוסיות הקשישים, להורים לתינוקות ולילדים צעירים לנקוט במספר פעולות כדי לצמצם את נזקי הקור.

     

    על פי התחזית, הסערה תחל ממחר ותגיעה לשיאה ביום שישי, והיא תכלול גשמים עזים, משבי רוח של עד 90 קמ"ש, גלים אדירים של עד 7 מטרים בים התיכון, שלג כבד בחרמון וטמפרטורות נמוכות מאוד. בשבת, צפויה הסופה להיות כבר מאחורנו.

     

    לדאוג שטמפרטורת הגוף לא תרד מתחת ל-35 מעלות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לדאוג שטמפרטורת הגוף לא תרד מתחת ל-35 מעלות(צילום: shutterstock)

     

    בגיל המבוגר, קיימת סכנה מוגברת בקור כתוצאה במצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה) בו טמפרטורות הגוף יורדת אל 35 מעלות ומטה, בעוד שטמפרטורה תקינה היא 37 מעלות בקירוב.

     

    הסכנה הבריאותית בגיל המבוגר גבוהה מאוד בסביבת טמפרטורות נמוכות, בשל שילוב של גורמים גופניים והתנהגותיים: קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם. בזקנה היכולת לאזן (לווסת) את חום הגוף פוחתת. בתוך כך, קשישים במצב תזונתי ירוד פגיעים יותר לקור, והם נוטים לשתיה מועטה מדי ולהתייבשות גם בחורף. הקשיש עלול לשהות בחוסר תנועה בבית, חוסר לבוש נאות בבית ובחוץ, ולחמם פחות את הבית כדי לחסוך בהוצאות החימום.

     

    כדי למנוע זאת, ממליץ משרד הבריאות לנקוט בפעולות הבאות:

    • חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ-21 מעלות. מומלץ להיעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר.
    • יש לדאוג ללחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאוויר יבש ניתן להשתמש במכשיר אדים.
    • יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו').
    • יש לבדוק את בטיחות התנורים בדירה – תוך הסתייעות בבני משפחה ואנשי מקצוע.
    • יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם.
    • להקפיד על לבוש חם.
    • יש לשתות בכמות מספקת (10 -8 כוסות שתייה ליום) – גם ללא תחושת צמא!
    • להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול.
    • יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות (5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות.
    • בעת השהות בבית יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.

     

    מקרים בהם יש להתייעץ עם הרופא המטפל כוללים נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור, ומצבי בריאות מסוימים שעלולים להחמיר במיוחד עקב טמפרטורות נמוכות. בני משפחתם וקרוביהם של קשישים המתגוררים לבד, צריכים לשמור על קשר ולדאוג לביקורים לפחות פעם ביום. 

     

    כיצד תוכלו לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף?

    ניתן להבחין בבית קר, והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל. עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור. מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה היות שהוא מיועד למדוד עלית חום. אם יש חשד לירידת חום הגוף: יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

     

    צפו: עד איזו טמפרטורה ניתן לשרוד?

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים