שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תביעה ייצוגית נגד בוקינג: "הצרכנים והמלונות מפסידים המון כסף"
    נתונים מדאיגים אודות מחירים והסכמים של בוקינג ואקספדיה מול מלונות בישראל עלו מתוך חיפוש לשם הזמנת לינה בארץ. חיפוש שהוביל לבקשה לתביעה ייצוגית. "נגרם נזק לצרכן. אם הייתה תחרות בין סוכני נסיעות או בין המלונות לבוקינג ואקספדיה, המחיר היה שואף למטה"

     

    ריאיון באולפן ynet עם עו"ד יוסי האזרחי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הזמנת חופשה כבר מזמן הפכה למשימה שתלויה בנו - הנוסעים - ולא רק בסוכני הנסיעות. וכשזה תלוי בנו, רובנו נתקלנו לא פעם בהזמנת מלון דרך בוקינג. אתר ההזמנות העצום שמציע מגוון אדיר של מלונות, כנראה בכל יעד שתחפצו בו, ושדרכו ניתן להזמין את מקום הלינה בצורה פשוטה וקלה.

    הגשת תביעה ייצוגית על הזמנת מלונות בישראל (מתוך אתר בוקינג)
    הגשת תביעה ייצוגית על הזמנת מלונות בישראל(מתוך אתר בוקינג)

    כבר שנים מספרים לנו שהמחירים בבוקינג הם הנמוכים ביותר בשוק. האם באמת כך הדבר ומה עומד מאחורי הסיסמה הזאת? משרד עורכי דין בישראל חקר את העניין לעומק בעקבות פנייה של ניר בן זאב (התובע). חקירתם בנושא העלתה מספר נתונים מדאיגים שגרמו להם להגיש בקשה לאישור תביעה כייצוגית בשמו של בן זאב, תביעה שלמעשה נעשית עבור כל מי שהזמין מלון בישראל בשבע השנים האחרונות.

    הזמנתם מלון בישראל דרך בוקינג? כנראה שתשלמו יותר (מתוך אתר בוקינג)
    הזמנתם מלון בישראל דרך בוקינג? כנראה שתשלמו יותר(מתוך אתר בוקינג)
     

    בשבוע שעבר הוגשה הבקשה לבית משפט מחוזי מרכז בתל אביב מטעם עורך הדין יוסי האזרחי, ממשרד פרידמן - האזרחי יחד עם משרד עורך הדין שמוליק קסוטו. התביעה היא נגד חברות הזמנת המלונות בוקינג, אקספדיה והוטלס.קום (חברת בת של אקספדיה).

     

    האזרחי טוען כי אותן ענקיות תיירות פועלות באמצעות הסדר כובל מול המלונות בישראל ובכך פוגעות בתחרות. בראיון באולפן ynet הסביר האזרחי: "נגרם נזק לצרכן כי אם הייתה תחרות בין סוכני נסיעות אחרים או בין המלונות לבין בוקינג ואקספדיה אז המחיר היה שואף למטה".

    אתר ההזמנות אקספדיה (מתוך אתר אקספדיה)
    אתר ההזמנות אקספדיה(מתוך אתר אקספדיה)

    "הצרכן ניר בן זאב הזמין חדרים במלונות בישראל דרך בוקינג והבין שכל ההשוואות שעשה לא מניבות תוצאה הגיונית ולכן פנה אלינו עם המידע הזה", מספר עו"ד האזרחי ל-ynet. "עשינו מין חקירה משלנו וגילינו שבאירופה הנושא הזה התפוצץ כבר ב-2013 והחל מ-2015 התנאים של בוקינג ואקספדיה מול המלונות בוטלו. לעומת זאת בישראל אותן חברות מתייחסות אחרת, יותר נכון עם אותם הסכמים מקוריים וישנים שהן היו מתנהלות איתם בעבר אך חדלו כאמור מלפני שלוש שנים".

    בוקינג ואקספדיה: חוקים שונים בארץ ובעולם? (צילום מסך)
    בוקינג ואקספדיה: חוקים שונים בארץ ובעולם?(צילום מסך)
      

    ישנן שתי חברות בעולם התיירות הבינלאומי אשר שולטות בענף אתרי הזמנת המלונות: "אקספדיה" ו"פרייסליין" (priceline) - אליה שייך בין היתר גם בוקינג. שתי חברות הענק האלו מחזיקות אתרים רבים אשר מציעים ללקוחות להזמין דרכם מלונות, כשלמעשה מדובר פחות או יותר באותן ספקיות ולכן גם באותם מחירים.

     

    חברת בוקינג מהווה שחקן מרכזי בישראל, יותר מהאחרות, מבחינת הזמנת מלונות בארץ ובחו"ל מצד הקהל הישראלי. בסיס החברה נמצא באמסטרדם בהולנד והיא ונתמכת בינלאומית על ידי 170 משרדים ביותר מ-60 מדינות סביב העולם.

    חדר במלון בישראל - מה מחירו דרך בוקינג ומה המחיר האמיתי? (מתוך אתר בוקינג)
    חדר במלון בישראל - מה מחירו דרך בוקינג ומה המחיר האמיתי?(מתוך אתר בוקינג)
      

    עו"ד האזרחי מנסה לדבריו בתביעתו להסדיר את המצב גם עבור המלונות בארץ וגם עבור הלקוחות. "החברות האלו מחזיקות היום נתח משמעותי מאוד ממכירות חדרי לינה במלונות בישראל. הסתבר לנו, אחרי מחקר שעשינו, שאותן חברות פועלות באמצעות הסדר כובל מול המלונות בישראל".

     

    האזרחי הוסיף והסביר: "ההסדר הכובל הוא בעצם בין אותן חברות לבין בתי המלון שעל פיו הם סוגרים את האפשרות של בתי המלון והסוכנים - להתחרות בהם. איך הם עושים את זה? הם מתנים את פרסום המלונות באתרים שלהם בכך שהמלון יתחייב שלא לאפשר פרסום של מחיר נמוך יותר - לא של המלון ולא של סוכנים מתחרים. זאת אומרת שגם בוקינג וגם אקספדיה זכאיות לפרסם את המחיר הנמוך ביותר שמפורסם באינטרנט או בדלפק המלון, במרכז ההזמנות".

     

    בשיחה עם גורם בכיר בשוק הזמנת החופשות בארץ עולות שתי בעיות עבור המלונות שרוצים לפרסם עצמם באתרים הגדולים וגם עבור הצרכנים: פעם אחת, המלונאים או בעלי בתי המלון לא יכולים להתנהל באופן עצמאי לאור המעקב אחריהם מצד אותם אתרים, כמו כן הם לא מורשים להציע מחירים זולים יותר (בין אם ישירות בדלפק המלון ובין אם זה דרך סוכני נסיעות) כי אחרת "ייענשו" על ידי אותם אתרי הזמנות.

    "הסדר כובל מול המלונות בישראל" (מתוך אתר בוקינג)
    "הסדר כובל מול המלונות בישראל"(מתוך אתר בוקינג)
      

    בפעם השנייה, אם המלונות לא ישלמו את הסכומים הנדרשים ואת העמלות הגבוהות (בין 20 ל-30 אחוזים) לאותם אתרים זה אומר שהם לא יקודמו בצורה בולטת מספיק בין שלל דפי המלונות שיש באותם אתרים. כך שאם חשבתם שהמלונות שמופיעים ראשונים בחיפוש שלכם הם המלונות הזולים או הפופולריים ביותר - תדעו שכנראה מדובר פשוט במלונות שהצליחו לשלם הכי הרבה לאתר.

     

    "זה עד כדי כך קיצוני שאם סוכן או מלון יציע ללקוח מחיר זול יותר מבוקינג או מאתרים דומים והדבר יוודע לאותם אתרים, המלון מתחייב: ראשית, לעדכן את המחיר באתרים, מאותו רגע ואילך, לפי המחיר הנמוך שניתן ללקוח. שנית, המלון גם מתחייב לשלם את ההפרש ללקוחות שגילו על המחיר הזה", מסביר האזרחי ומדגים: "כלומר אם אני כצרכן גיליתי שיש סוכן שמפרסם לילה במלון במאה שקלים ובבוקינג המחיר 105 שקלים אז אני פונה לבוקינג ודורש את ההפרש חזרה ובוקינג דורש מהמלון לשלם את ההפרש".

    "המלונות בארץ והצרכנים נאלצים לשלם את המחיר" (מתוך אתר בוקינג)
    "המלונות בארץ והצרכנים נאלצים לשלם את המחיר"(מתוך אתר בוקינג)
     

    כאן עולה השאלה מדוע אם כך המלונות ממשיכים לשתף פעולה עם אותה "בריונות" לכאורה מצד אתרי ההזמנות. התשובה כאן די פשוטה: המלונות עדיין צריכים את האתרים האלו. "לרשתות המלונות ולמלונות הקטנים אין ברירה. זה כלי שיווקי שאין לו שני בישראל, בעיקר מאחר ובוקינג מושק גם בשפה העברית ולכן נכנס בצורה חזק מאוד לשוק הישראלי יותר מאתרים דומים אחרים", מסביר אותו גורם מתחום הזמנת המלונות בארץ. "בהתחלה בוקינג באמת הציע את המחיר הזול ביותר אבל האתר גדל במימדיו וכעת צריך לממן את עצמו", מוסיף אותו גורם.

     

    עו"ד האזרחי טוען כי "מלון בישראל, כמו כמעט בכל מקום בעולם, לא יכול היום לעבוד שלא באמצעות בוקינג ואקספדיה". לדבריו, מעל 30 אחוזים מסך האנשים המגיעים למלונות (מדובר באנשים פרטיים שהזמינו חדרים בודדים ולא בקבוצות) הגיעו אליהם בעקבות בוקינג או אקספדיה וכדומה.

    הזמנת מלונות בארץ באמצעות אתר אקספדיה (מתוך אתר אקספדיה)
    הזמנת מלונות בארץ באמצעות אתר אקספדיה(מתוך אתר אקספדיה)
      

    "בפועל מי שמנהל את המלון היום זה בוקינג ואקספדיה ולא המלון. לכן מלון בישראל לא יכול שלא לעבוד עם אותן חברות. אני חושב שבתביעה שלנו אנחנו בעצם 'מוציאים את הערמונים מהאש' עבור המלונות, כי חוץ מהצרכן אני מאמין שגם המלונות מפסידים פה המון כסף", כך האזרחי.

     

    תגובת משרד עורכי הדין פישר-בכר שמייצג את אקספדיה: "ההמצאה של עו"ד יוסי האזרחי לא בוצעה כדין ומסמכיו יוחזרו לו עוד היום. ההמצאה צריכה להיות המצאה מחוץ לתחום מכיוון שלחברות אמריקניות אין נציגויות בישראל". מבוקינג טרם התקבלה תגובה לפנייתנו.

     

    מהתאחדות המלונות נמסר כי אין בכוונתם להתייחס לנושאים הקשורים לתמחור, כל בית מלון ינהג על פי שיקול דעתו המסחרית. 

    עו"ד יוסי האזרחי (אולפן ynet)
    עו"ד יוסי האזרחי(אולפן ynet)

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "תביעה ייצוגית נגד בוקינג: "הצרכנים והמלונות מפסידים המון כסף""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתוך אתר בוקינג
    בקשה לתביעה ייצוגית נגד בוקינג ואקספדיה
    מתוך אתר בוקינג
    אולפן ynet
    עו"ד יוסי האזרחי
    אולפן ynet
    מומלצים