שתף קטע נבחר

הלך לעולמו הוגו מרום, ממקימי חיל האוויר: "איש ללא גיל"

הילד שהוברח מצ'כוסלובקיה לפני השואה הפך לאחד הטייסים הראשונים במלחמת העצמאות. לימים הקים את בית הספר לטיסה ואת מרכז ניסויי הטיסה של התעשייה האווירית. הוא הלך לעולמו בגיל 89. בתו: "הוא רצה לשנות את העולם"

 

"כמו בחור צעיר". הוגו מרום (צילום: Monni) (צילום: Monni)
"כמו בחור צעיר". הוגו מרום(צילום: Monni)
הבוקר (יום א') הלך לעולמו רס"ן (מיל') הוגו מרום, ממקימי חיל האוויר הישראלי ובוגר קורס הטיס הראשון שלו. הוא היה בן 89 במותו. הלווייתו תתקיים מחר ב-13:00 בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.

 

במהלך שירותו הצבאי הקים מרום את טייסת 110, היה לאחד מטייסי הניסוי הראשונים של מערכת הביטחון והקים את מרכז ניסויי הטיסה של התעשייה האווירית. "אבא היה איש ללא גיל, כמו בחור צעיר", ספדה לו בתו, האמנית איוי פוליג, בשיחה עם ynet. "הוא רצה לשנות את העולם".

 

מרום נולד בעיר ברנו בצ'כוסלובקיה כהוגו מייזל. חודשיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, בקיץ 1939, הוא נשלח על ידי משפחתו לאנגליה עם 668 ילדים נוספים במסגרת הקינדר-טרנספורט שארגן ניקולס וינטון על רקע הכיבוש הנאצי.

 

בנעוריו השתתף מרום בפעילויות גדנ"ע של חיל האוויר המלכותי ולאחר תום המלחמה שב לצ'כיה. בריאיון לביטאון חיל האוויר ב-2010 הוא סיפר שכבר מילדות חלם להיות טייס: "הייתי מוכן לעשות הכול, ולו שאתחיל את הקורס".

1960. הוגו מרום במטוס פוגה מגיסטר שהורכב בישראל על ידי התעשייה האווירית (צילום: ארכיון המדינה) (צילום: ארכיון המדינה)
1960. הוגו מרום במטוס פוגה מגיסטר שהורכב בישראל על ידי התעשייה האווירית(צילום: ארכיון המדינה)

1954 מעביר את הפיקוד על טייסת 110 לישראל לחוסבקי (להב) (צילום: עמותת חיל האוויר) (צילום: עמותת חיל האוויר)
1954 מעביר את הפיקוד על טייסת 110 לישראל לחוסבקי (להב)(צילום: עמותת חיל האוויר)

1950. קורס טייס מספר 1 בכפר סירקין. מרום למעלה מצד שמאל ומתחתיו ג'ו אלון (צילום: עמותת חיל האוויר) (צילום: עמותת חיל האוויר)
1950. קורס טייס מספר 1 בכפר סירקין. מרום למעלה מצד שמאל ומתחתיו ג'ו אלון(צילום: עמותת חיל האוויר)
 

בינתיים החלה בארץ מלחמת העצמאות, וקבוצה של טייסים מצ'כיה ואיטליה, שהיוו את הבסיס לחיל האוויר הישראלי, נשלחו לקורסי טיס במדינותיהם ולאחר מכן שבו להמשך ההכשרה בישראל. "במהלך הקורס בצ'כוסלובקיה לא היה לנו מושג מה מצבנו", סיפר מרום באותו ריאיון. "לקראת הסוף קראו לי ולחניך נוסף להגיע ללשכת מפקד הבסיס ואני חששתי שאנחנו נופלים מהקורס, אלא שהמפקד הודיע לנו שאנחנו החניכים המצטיינים".

 

כשהגיע לישראל ב-1949 קיבל את הפיקוד על טייסת 100 והשתתף במבצעים בנגב עוד בטרם קיבל רשמית את כנפי הטיס. בהמשך היה בין מקימי בית הספר לטיסה בכפר סירקין והיה חניך בקורס הטייס הראשון בו ב-1950. את כנפי הטיס, שוב כחניך מצטיין, קיבל מראש הממשלה דוד בן גוריון. ב-1953 הקים את טייסת 110 של מטוסי המוסקיטו בבסיס חצור.

 

לאחר שחרורו מצה"ל שימש כאחד מראשוני טייסי הניסוי במערכת הביטחון ובהמשך הקים את מרכז ניסויי הטיסה של התעשייה האווירית. לאחר פרישתו ממערכת הביטחון הקים חברת ייעוץ שמתמחה בבניית שדות תעופה. מרום, תושב שכונת צהלה בתל אביב, צבר במהלך השנים בשמיים כ-22 אלף שעות טיסה.

 

בתו איוי פוליג סיפרה היום: "אבא היה דינוזאור וכולם אמרו שהוא נותן להם השראה. הוא היה איש בלי גיל ואמר שיסיים את חייו על כסא העבודה ולא בגמלאות. התחביב שלו היה צורפות, זו הייתה התרפיה שלו".

 

לפני שלושה חודשים טס מרום לצ'כיה והשתתף בפתיחת מוזיאון שבו הוצבה תמונה שלו שבאמצעותה הוצג כאחד הטייסים החשובים בהיסטוריה של המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים