שתף קטע נבחר

שר התחבורה: "הרכבת החשמלית מת"א לירושלים תפעל ב-30 במרס"

השר הודיע שהקו המהיר יושק כמתוכנן בערב פסח - מתחנת ההגנה עד הבירה. זמן הנסיעה: 28 דקות. בתחילה תעמוד התדירות על 2 רכבות בשעה

 

ארכיון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
ארכיון(צילום: ירון ברנר)

משרד התחבורה הודיע היום (ג') שקו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים יחל לפעול ב-30 במרס, ערב חג הפסח, באמצעות רכבת חשמלית שתיסע במהירות של 160 קמ"ש. לדברי השר ישראל כץ, בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת ניתן יהיה לנסוע בקו הלוך חזור ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו.

 

בשלב הראשון תפעיל הרכבת מסילה אחת מתחנת האומה בירושלים לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. תדירות הקו תעמוד בחודשים הראשונים על שתי רכבות בשעה לכל כיוון, כפי שפורסם ב-ynet ובניגוד להבטחות שלפיהן יופעלו ארבע רכבות בשעה. עוד נמסר כי זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה יעמוד על 28 דקות בלבד.

 

ההתחייבות של השר כץ ואנשי משרדו לא חדשה. בספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה התחייב משרד התחבורה על חשמול הקו מתחנת הרצליה ועד לבנייני האומה עד מרס 2018, אלא שבפועל ההבטחה העדכנית של השר מתייחסת בשלב זה לתחנת תל אביב ההגנה עד לירושלים. המשמעות היא שנוסעים מצפון יסעו ברכבת המונעת באמצעות דיזל עד תחנת תל אביב ההגנה, ושם יחליפו לרכבת החשמלית לירושלים.

 

במשרד מדגישים כי בשלב השני, שיחל כמה חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת רכבת האומה לבין תחנת ההגנה, ותדירות הקו תגדל לשלוש רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא, כך שבכל 20 דקות תצא רכבת לירושלים וממנה. בעתיד ניתן יהיה להגדיל תדירות הקו לשש רכבות בשעה בשעות השיא.

 

הקו הוא חלק מממרכז תחבורתי שיכלול העתיד גם שתי תחנות של הרכבת קלה, תחנות מוניות ומתחם "חנה וסע" שבו יותר מ-1,200 מקומות חנייה. המבנה התחתון של התחנה בירושלים נמצא בעומק של יותר מ-80 מטר מתחת לפני הקרקע. הוא מורכב ממנהרות ופירים וכולל ארבעה רציפים באורך של 300 מטרים כל אחד. על פי משרד התחבורה, בשעת חירום ישמש מבנה התחנה מקלט אטומי ויוכל לתת מחסה לכ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת.

 

קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר, שיעבור דרך נתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא. הרכבת תשמש כארבעה מיליון נוסעים בשנה הראשונה. עלות הקמת הקו נאמדת בשבעה מיליארד שקל והוא נחשב לפרויקט לאומי שיוכל להקל על דרכי הגישה לבירה.

 

גורם בענף התשתיות הודה בשיחה עם ynet שמדובר באתגר משמעותי שהציב שר התחבורה בפני גורמי הביצוע לנוכח אתגרים טכניים רבים שעלולים להוביל לעיכוב. ממידע שהגיע לידי ynet ופורסם כאן עולה שהעיכוב בפרויקט עלול להגיע לכדי שלושה עד ארבעה חודשים, מידע שבמשרד התחבורה מכחישים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים