שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כך גרמו לרופאי בי"ח הלל יפה לשבור דיסטנס עם החולים
    ההבנה שהרופאים הפסיקו להסתכל למטופלים בעיניים, וכך נפגעה איכות הטיפול, הובילה ל"קשר עין" - מיזם שהחל לפעול באחרונה בהלל יפה, במסגרתו המטופלים הם אלו שמדרגים את הרופאים על בסיס קריטריונים של אכפתיות והקשבה. כתבה שמתפרסמת לרגל יום הרופא הישראלי המצוין היום

     

    כך זה עובד: שיחה אמיתית בחדר המיון של הלל יפה

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    לפני כשנה, כאשר נאלצה בתיה דיסקין מחדרה לשהות ימים ושעות ארוכות בבית החולים בעקבות אשפוז ממושך של אימה הקשישה, היא הרגישה שמשהו קריטי חסר לה. על אף המקצועיות הרבה של אנשי הצוות, חשה דיסקין שאף אחד לא "באמת מקשיב" לאימא שלה. היא מתארת מצב שבו אישה בת 90 שוכבת, חסרת אונים, על מיטת בית חולים, סביבה עובדים בקדחתנות רופאים ואחיות שמתפקדים היטב ברמה המקצועית – מפענחים בדיקות, רושמים תרופות, מודדים מדדים, אך מחסור חמור בכוח אדם מונע מהם ליצור קשר אמיתי עם המטופלים – ולהסתכל להם בעיניים.

     

    היום דיסקין היא אחת המתנדבות במיזם יוצא הדופן "קשר עין", שהגו ויזמו ד"ר אביבה אלעד וד"ר אלון מרגלית, ומטרתו היא עידוד תקשורת אמיתית ומכבדת בין מטפלים ומטופלים, מתוך אמונה שזהו הבסיס לשינוי הנרחב והמקיף שמערכת הבריאות זקוקה לו בדחיפות.

     

    המתנדבים בתיה דיסקין ואריה גלעד בחדר המיון בהלל יפה. תקשורת אמיתית ומכבדת (צילום: דוברות הלל יפה)
    המתנדבים בתיה דיסקין ואריה גלעד בחדר המיון בהלל יפה. תקשורת אמיתית ומכבדת(צילום: דוברות הלל יפה)
     

    במסגרת המיזם, שהחל לפעול לראשונה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, מוצבים דיסקין ומתנדבים נוספים בחדר המיון, ויוצרים קשר אקראי עם מטופלים ובני המשפחה המלווים אותם. המתנדבים מסבירים למטופלים והמשפחות את העיקרון שמוביל את המיזם, ומבקשים מהם לציין מי מאנשי הצוות היה קשוב אליהם ויצר קשר עין. המשובים שממלאים המטופלים מועברים להנהלת בית החולים על מנת להבליט רופאים ואחיות קשובים ואכפתיים, לעורר תחרות חיובית בין אנשי הצוות ולתת למטופלים הזדמנות להיות חלק פעיל בשינוי.

     

    עוד כתבות על הבראת מערכת הבריאות:

    "רופאים, מתי הפסקתם להסתכל לנו בעיניים?"

    רופאת משפחה: הפסיקו להתייחס אליי כמו פקידה

    רופאה: רצח האחות בחולון הוא לא "אירוע חריג"

     

    "כשאימא שלי שכבה בבית החולים הרגשתי שאני עוזרת גם למטופלים ששכבו על ידה", מספרת דיסקין, "ראיתי שאנשים זקוקים מאוד למישהו שיבוא וישאל אותם מה שלומם, אז דיברתי אתם קצת, הבאתי כוס מים, קראתי לאחות. הבנתי שזה חשוב שכשרופא או אחות באים לטפל, שיתייחסו למטופלים כאל כבני אדם, יסתכלו להם בעיניים, שיהיה להם פנאי אליהם. היום אני מסתובבת בין המטופלים בחדר המיון ומדברת איתם, עוזרת להם להפיג מעט את המתח שכרוך באשפוז, לחשוב חיובי. בבית החולים יש הרבה מתח ובדידות, חשוב לי להשרות רוגע, אני רואה בזה שליחות".

     

    כשהרופא מפסיק להסתכל על החולה

    "הרעיון התחיל מהאבחנה שאחד הדברים החמורים ביותר שקורים בגלל העומס הוא שמפסיקים להסתכל על החולה", אומרת ד"ר אלעד. "התופעה הזאת מובילה לאבחון שגוי, טעויות בטיפול ולאחר מכן גם פגיעה בשיתוף הפעולה של המטופל עם המלצות הרופא. הנפגעים העיקריים הם כמובן המטופלים".

     

    הפרויקט הייחודי, שעומד להתרחב למרכזים רפואיים נוספים, מבוסס על עקרונות המסע החברתי להבראת הרפואה. "המסע" הוא מיזם של ד"ר אלעד, ששם למטרה לעשות שינוי אמיתי, עמוק ומקיף במערכת הבריאות, שלטענת אנשי המסע סובלת ממשבר קשה שהולך ומעמיק מיום ליום, ובבסיסו חוסר גובר בצוותים רפואיים, עומסים קיצוניים במרכזים לרפואה דחופה, אי שוויון בין מרכז ופריפריה מול מערכות הבריאות ואוכלוסייה שמזדקנת במהירות וצרכיה אינם נענים.

     

    פרסי ההוקרה מוענקים לאנשי הצוות שזכו בתגובות הטובות ביותר מהמטופלים. עובדים על תמריץ חיובי (צילום: דוברות הלל יפה)
    פרסי ההוקרה מוענקים לאנשי הצוות שזכו בתגובות הטובות ביותר מהמטופלים. עובדים על תמריץ חיובי(צילום: דוברות הלל יפה)
     

    "הבעיה הקשה מכולן היא שכולם מוטרדים וסופקים כפיים, אבל אף אחד לא לוקח על עצמו לבצע תיקון יסודי ומתוכנן לטווח ארוך", אומרת ד"ר אלעד. "במיזם הנוכחי בהלל יפה, שעובד על פי עקרונות הפסיכולוגיה ההתנהגותית וחיזוקים חיוביים, אנחנו מקשרים בין שלוש חוליות. הראשונה היא המתנדבים – אזרחים שרוצים לשנות, להיות קטר במקום לקטר. החוליה השנייה היא העצמת המטופלים והמלווים – להעביר שליטה ואפשרות לשינוי לידיים שלהם, והחוליה השלישית היא הצוות הרפואי, שמעולם לא קיבל הוקרה וקידום על התנהלות מכבדת ומתקשרת עם המטופלים".

     

    אנשי המיזם מאמינים שגם אלימות נגד צוותים רפואיים, סוגיה בוערת ומדממת במיוחד שעולה שוב ושוב לכותרות, יכולה להרוויח ולהשתפר כתוצאה מיצירת קשר אמיתי בין מטפלים ומטופלים. "המטרה היא לחזק ולעודד התנהגות חיובית", אומרת ד"ר אלעד, "הנחת היסוד היא שברגע שמתסכלים לאנשים בעיניים זה יגרום להפחתה באלימות".

     

    "אנחנו רוצים להבליט את אנשי הצוות שהיו הכי קשובים"

    "אנחנו הראשונים שהרמנו את הכפפה ואנחנו מקווים שמרכזים רפואיים נוספים ימשיכו את המסע הזה ביחד", אומר ד"ר אוהד הוכמן, סגן מנהל המרכז הרפואי הלל יפה. "לאחר שהמטופלים ממלאים טפסים ומציינים את איש או אשת הצוות שהיו הכי אכפתיים וקשובים, המשובים נאספים ומועברים אלינו לשם הסקת מסקנות ולקחים בכל הקשור לחוויית המטופל, אך גם בכדי להבליט אנשי צוות קשובים ואכפתיים לטובת יצירת מודל תמריצים חיוביים בנושאי בקרת איכות טיפול ושירות".

     

    "היעד הסופי של מיזם קשר עין הוא מערכת בריאות שפועלת בהצלחה וביעילות למען רווחת מטופליה באופן שקול ושוויוני, כאשר כל מרכיביה פועלים יחד לקידום בריאות המטופלים ולמניעת הפגיעה בהם", אומרת ד"ר אלעד. "חשוב לנו להדגיש שהמסע החברתי לא פונה למחאה חברתית או להטלת אשמה בגופי השלטון, אלא לעשייה חברתית רחבה שאמורה להביא לשינוי האמור".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "כך גרמו לרופאי בי"ח הלל יפה לשבור דיסטנס עם החולים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לתת יד ולהקשיב. בסיס של טיפול טוב
    צילום: shutterstock
    צילום: שמוליק שלוש
    ד"ר אביבה אלעד. להבריא את מערכת הבריאות
    צילום: שמוליק שלוש
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים