שתף קטע נבחר

למה צריך שירות צבאי כדי להיות פקח עירוני?

בעקבות הקרב על המסחר בשבת והמודעה של עיריית אשדוד לגיוס פקחים, גילתה בדיקת ynet כי מספר רשויות דורשות שירות צבאי לקבלה לתפקיד. מומחה לדיני עבודה: "אפליה אסורה". בנציבות שוויון הזדמנויות מבטיחים לבדוק: "קריטריון בלתי רלוונטי עלול להדיר קבוצות גדולות מהאוכלוסייה"

  

 

בשבוע שעבר עלתה לכותרות מודעת דרושים למכרז מטעם עיריית אשדוד לגיוס פקחים לעבודה בעירייה, בעקבות אישורו של חוק המרכולים. במכרז פורטו דרישות התפקיד, אשר אחת מהן הייתה כי "על המועמד לתפקיד להיות מי שהשלים שירות חובה מלא ותקין בצה"ל".

 

בבדיקת ynet התברר כי ישנן רשויות נוספות שהכלילו דרישות דומות במודעות הדרושים שלהן לתפקיד פקח עירוני. מתוך הרשויות שנבדקו באופן אקראי בנוסף לעיריית אשדוד, עלה כי עיריית ראש העין פרסמה מכרז דומה, כמו גם המועצה המקומית קריית עקרון, עיריית כרמיאלועיריית אריאל.

 

הגדרת תפקידו של "פקח עירוני" משתנה מעט מרשות לרשות, כפי שניתן לראות משלל המודעות, אך מהות התפקיד אינה משתנה והיא שמירה על הסדר הציבורי ואכיפתם של חוקי העזר העירוניים.

 

 

מה הקשר בין שירות צבאי לפיקוח עירוני?  (צילום: קובי קואנקס) (צילום: קובי קואנקס)
מה הקשר בין שירות צבאי לפיקוח עירוני? (צילום: קובי קואנקס)

ברשויות אחרות כמו ראשון לציון, רחובות, וגבעתיים, הוסיפו מיקוד ופרסמו מכרזים למשרת "פקח מסייע לשיטור העירוני" אשר בהן הוצבה הדרישה לשירות צבאי. בחלק מהרשויות טענו כי מכרזים אלו מתפרסמים בהתאם להנחיות המשרד לביטחון פנים, וכי הדבר מתחייב מאופי התפקיד, אך במשרד לבטחון פנים אמרו בתגובה לפניית ynet כי "כדי להתקבל לתפקיד פקח מסייע למערכי אכיפה עירוניים (במסגרת השיטור העירוני) – המשרד לביטחון הפנים אינו דורש היותו בוגר שירות צבאי מלא (כתנאי לקבלתו לתפקיד זה במסגרת הרשויות המקומיות)".  

 

לעומת זאת, עיריית תל אביב לא ציינה שירות צבאי כלשהו כתנאי קבלה למשרה דומה, כמו גם עיריית חולון, עיריית כפר סבא, עיריית חיפהעיריית לודהמועצה המקומית גן יבנה, המועצה המקומית בני עי"שהמועצה המקומית חריש, והמועצה המקומית שומרון.

 

ברשויות נוספות לא ציינו את השירות הצבאי כדרישה הכרחית אך הוא עדיין הופיע במודעה. במכרז שפורסם על ידי המועצה המקומית כפר שמריהו לתפקיד פקח עירוני, נכתב "שירות צבאי מלא" תחת "כישורים ודרישות נוספות"; במכרז של עיריית בני ברק לתפקיד "פקח לשיטור עירוני", ניתנה עדיפות ליוצאי יחידות קרביות; במכרז של עיריית הרצליה למשרת "פקח מסייע בשיטור העירוני" נכתב "שירות צבאי מלא - יתרון" תחת "כישורים ודרישות נוספות"; ובמכרז של עיריית באר שבע למשרת "פקח מסייע בשיטור העירוני" נכתב "שירות צבאי/שירות לאומי/יוצאי יחידות קרביות רובאי 7 - עדיפות" תחת "דרישות מיוחדות".

 

 

הפרסום של עיריית אשדוד. מקור: אתר עיריית אשדוד ()
הפרסום של עיריית אשדוד. מקור: אתר עיריית אשדוד

בעקבות פרסום המודעה של עיריית אשדוד אמר ל-ynet עו"ד נחום פיינברג, מומחה לדיני עבודה, כי "הצבת הדרישה של שירות צבאי עבור משרת פקח עירוני, מהווה אפליה אסורה ועבירה על חוק שוויון הזדמנויות".

 

החוק קובע כי דרישה שכזאת יכולה להיות רלוונטית אם הדבר מתחייב מאופיו של התפקיד, אך פיינברג טען כי התנאי המוקדם במקרה זה "אינו ראוי ולא רלוונטי למשרה" והוסיף כי: "אין ספק ולא יכול להיות ספק שהפירסום עומד בניגוד לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה".

  

בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה מסרו בתגובה: "על פניו שירות צבאי אינו רלוונטי לעיסוק במשרת פיקוח עירוני ברשויות מקומיות, ונראה כי הדבר אינו מתחייב מאופי ומהות התפקיד. ומשכך, מודעה שכזאת מעלה חשש לכאורה לאפליה בקבלה לעבודה, בין היתר, על רקע לאום ודת. מכאן, שקביעת קריטריון בלתי רלוונטי בדבר שירות צבאי כקריטריון חובה, עלולה להדיר ממקום העבודה קבוצות גדולות מהאוכלוסייה, כגון ערבים וחרדים".

 

"נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, אמונה מכוח החוק על אכיפת אזרחית של תופעות האפליה בשוק העבודה, ובשל כך, נשמח לקבל פרטים אודות הפרסומים המפלים לכאורה, על מנת שנפעל לבירור העניין מול הרשויות המפרסמות".

 

"הפגיעה אסורה גם אם אף אחד לא התלונן"

חוק שוויון הזדמנויות קובע איסור הפליה כללי, לרבות בגין לאום, דת, שירות מילואים ועוד. בנוסף, החוק קובע איסור מפורש למעסיק לדרוש ממועמד לעבודה את הפרופיל הצבאי שלו או לעשות בו שימוש במידה שהגיע לידו.

 

בסעיף 2(א) בחוק נכתב "לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים, לרבות מחמת תדירותו או משכו".

 

בנוסף, סעיף 8 לחוק אוסר על פרסום מודעות דרושים שיש בהן משום אפליה, ובו נכתב: "מעסיק או הזקוק לעובד, לא יפרסם מודעה בדבר הצעת עבודה או שליחה להכשרה מקצועית אלא אם כן הצעת העבודה צוינה בלשון זכר ובלשון נקבה, בין ביחיד ובין ברבים, וכן לא יפרסם מודעה כאמור שיש בה משום הפליה על פי הוראות הסעיף". סעיף 2(ב) לחוק קובע כי "גם קביעת תנאים שלא ממין העניין תיראה כהפליה", ובסעיף 2(ג) לחוק נכתב ההבחנה תהיה מותרת רק כאשר היא מתחייבת מאופיו או ממהותו של התפקיד.

 

בתי הדין לעבודה דנו בנושא דרישת שירות צבאי כתנאי לקבלה לעבודה וקבעו כי עצם הדרישה לשירות צבאי/לאומי במודעת דרושים לתפקיד מסוים היא אפליה אסורה.

 

עו"ד נחום פיינברג (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עו"ד נחום פיינברג(צילום: מוטי קמחי)

כך למשל, בבש"א (ת"א) 3863/09 עבדול כרים קאדי ואח' נ' רכבת ישראל, קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי הצבת דרישה של שירות צבאי במסגרת קבלה לעבודה שהינה אזרחית במהותה, מבלי שהדבר יהא רלוונטי לדרישות התפקיד, מהווה אפליה עקיפה, שכן, מרבית אזרחיה הערבים של המדינה אינם משרתים שירות צבאי על פי חוק, כמו גם אזרחים הפטורים משירות צבאי מטעמי דת.

 

במקרה אחר קבע בית הדין האזורי לעבודה כי תנאי של שירות צבאי או לאומי, כאשר אין הדבר מתחייב מאופי התפקיד, מהווה עבירה על החוק. בעניין זה קבע בית הדין כי הפגיעה בקבוצה חברתית מסוימת כפי שעולה מנוסח מודעות גיוס העובדים, אסורה גם אם לא קם אדם בודד שטען כי נפגע מתוכנה או כי לא התקבל לעבודה בשל כך.

 

עו"ד פיינברג מדגיש כי על פי סעיף 9 לחוק שיווין הזדמנויות, נטל ההוכחה כי אי קבלת המועמד לעבודה לא הייתה נגועה באפליה - מוטלת על המעסיק, ומוסיף כי גם אם העדיפות או היתרון מוערכים באחוזים בודדים הרי שזה פוגע בשיוויון.

  

תגובות נוספות מטעם הרשויות

 

תגובת עיריית כרמיאל: "מבדיקה שערכנו עולה כי אכן מדובר בטעות. מנכ"ל העירייה הנחה לתקנה במכרזים הבאים".

 

תגובת עיריית ראש העין: "אנו מודים על הפניית תשומת הלב לנושא. הנושא ייבחן מול הגורמים המקצועיים ויתוקן ככל שיעלה הצורך בכך במכרזים הבאים".

  

תגובת עיריית גבעתיים : "אנו מודים לך על הפניית תשומת ליבנו לנושא. הנושא יבחן למול הגורמים האמונים ויתוקן, ככל שיעלה הצורך בכך, באופן מיידי".

 

תגובת עיריית רחובות: "מדובר במכרז לתפקיד פקחים העובדים בשיתוף עם שוטרים בניידות השיטור העירוני, האמונות על שמירת הסדר והביטחון בעיר. המכרז מפורסם בהתאם להנחיות המשרד לביטחון פנים. הפקחים עוברים סינון גם על ידי משטרת ישראל. על כל פנים אנו מודים על הפנית תשומת לבנו לנושא, ונבדוק את הסוגיה".

 

תגובת עיריית הרצליה: "כפי שכתוב במכרז - אין מדובר בתנאי סף הכרחי. באם יגיע מועמד/ת המתאים/ה לתפקיד ועונה על הקריטריונים בתנאי הסף – היא/הוא יתקבל לעבודה.

 

תגובת המועצה המקומית כפר שמריהו: המועצה המקומית כפר שמריהו פועלת תוך הקפדה על הוראות החוק. במסגרת המכרז נקבע תנאי סף אחד לתפקיד והוא: 12 שנות לימוד או תעודת בגרות מלאה. במסגרת הפרסום נקבעו פרטים נוספים שיכולים לתרום להצלחת מילוי התפקיד ושאינם תנאי סף, ואף אין בהם לסתור הוראות חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, ובכלל זה האפשרות של המועמד לציין האם סיים שירות צבאי, האם יש לו מידע בתוכנת אופיס, האם ברשותו רישיון לאופנוע ועוד. אין אלה דרישות סף, המועמד רשאי לציין או שלא לציין הפרטים ואין בהן ליצור אפליה".

 

תגובת המועצה המקומית קריית עקרון: "לאור העובדה שבמועצה המקומית קריית עקרון, אין שיטור עירוני, הרי שחלק ממטלות יחידת הפיקוח משיקות לתחומי אחריות של השיטור העירוני. מטעמים אלה קיימת רלוונטיות לשירותו הצבאי של הפקח, כפי המקובל בחלק לא מבוטל מרשויות מקומיות אחרות, ועל בסיס זאת נקבעו תנאי הסף במכרז. המועצה מפרסמת עשרות מכרזים לתפקידים אחרים ולתחומים אחרים, בהם תנאי זה לא מתבקש, וכלל הציבור יכול להציע את מועמדותו לתפקיד זה או אחר. אולם, במקרה הספציפי זה, המדובר בחריג לכלל מהטעמים שאוזכרו לעיל. המועצה פועלת תוך הענקת שוויון הזדמנויות מלא, ותמשיך לעשות כן תוך העסקת כל סוגי האוכלוסייה בתחומה".

 

תגובת עיריית בני ברק: "מדובר בעדיפות לתפקיד ולא בתנאי סף, וסעיף זה במכרז עבר בדיקה מוקדמת של יועץ משפטי, שקבע כי רק תנאי סף פוגע בשוויון הזדמנויות בעבודה ולא עדיפות".

  

תגובת עיריית באר שבע: "העירייה פעלה ופועלת לבדיקת תנאי הסף ודרישות המכרזים המתפרסמים, באופן שוטף, לאור הוראות הדין והנחיות הגורמים המקצועיים, תוך שימת לב, בין היתר, לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. עוד יובהר שהפנייה מתייחסת למכרז פומבי למשרות פקחים מסייעים למערך האכיפה העירוני, באגף הפיקוח שפורסם לפני כשנה, (בינואר 2017), ונסגר, בזמנו.

 

"הסמכת פקחים מסייעים (ע"י השר לביטחון פנים) מוסדרת בחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (התשע"א-2011), שמטרתו לייעל את אפשרויות הפיקוח והאכיפה של הרשויות המקומיות, ולאפשר להן לסייע למשטרה בפעולות למניעת אלימות.

 

"למותר לציין כי קיים שוני בין התנאים והדרישות להסמכת פקח עירוני כפקח מסייע - שיהיו נתונות לו סמכויות לפי החוק, לבין הסמכת פקח עירוני; וכי בין התנאים שנקבעו להסמכת פקח מסייע מצויים גם תנאים לפיהם על המועמד להיות בעל רישיון או תעודה לנשיאת כלי ירייה, לפי חוק כלי ירייה (התש"ט-1949), ככל שיוחלט ע"י המשטרה שעליו לשאת כלי נשק, ועליו לעמוד בהוראות והנחיות המשטרה והרשויות המוסמכות, כפי שצוין במכרז.

 

"לאור מהות ואופי התפקיד של הפקח המסייע ובהתאם לדרישת הגורמים המקצועיים בעירייה, נכתב בין ה'דרישות המיוחדות', כי תינתן עדיפות למועמדים ששירתו שירות צבאי/שירות לאומי/יוצאי יחידות קרביות /רובאי 7.

 

"לעניין חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988, אין לראות בדרישות שפורטו במכרז הפליה, לאור האמור בסעיף 2.(ג) לחוק, הקובע כי 'אין רואים הפליה לפי סעיף זה כאשר היא מתחייבת מאופיים או ממהותם של התפקיד או של המשרה'".

 

את תגובות עיריות אשדוד, אריאל וראשון לציון לא קיבלנו עד מועד פרסום הידיעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים