שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "מתי תהפוך ת"א ידידותית לרכב אוטונומי? תוך עשור וחצי"
    תערוכת ה-CES, שנערכה לאחרונה, הפגישה בין בכירי תעשיית הרכב הקלאסית לזו של העידן החדש. ארז דגן ממובילאיי התפנה לריאיון קצר איתנו

    תערוכת האלקטרוניקה CES שהתקיימה לאחרונה בלאס וגאס, נערכה בסימן "המכונה חכמה מאי פעם".

     (הלל פוסק)

     

    כצפוי, אפשר לומר, עשרות חברות ישראליות המעורבות כיום בעיצוב פני העתיד בו מכונית תקבל יותר ויותר החלטות עצמאיות, זכו להתעניינות אדירה

    מהתקשורת העולמית. מובילאיי, שמאחוריה לפחות 15 מיליארד סיבות למעמדה הבכיר בתחום, הייתה באופן טבעי חלק ממופע הפתיחה המרשים של התערוכה אותו הנחה מנכ"ל אינטל. זו ששילמה את הון העתק כדי לרכוש את החברה הישראלית.

     

    בכירי מובילאיי מבטיחים עדיין שפרויקט פיתוח פלטפורמת רכב אוטונומי עליו הכריזו ביחד עם ב.מ.וו ואינטל יסתיים כמתוכנן ב-2021, אבל ההנחה הרווחת היא שכדאי "להרגיע" מעט את הציבור. כדי שלא יצפה למהפיכה מוקדמת מדי על הכביש, במסגרתה יותר ויותר מכוניות עם נהגים מנמנמים ישתלבו בשעות העומס. אבל חשוב יותר, כי צריך לחשוב על כסף. הכנסות בעזרתן ניתן יהיה לממן את הוצאות הפיתוח וההקמה העצומות של אותה יישות אוטונומית מלאה, רגע קסום ומובטח כבר שנים..

     

    מה שמסביר את התוספת החדשה לחמש רמות האוטונומיה המוכרות לנו, עליה הרחיב אמנון שעשוע בדבריו ששודרו ישירות כאן. הכירו את רמה +2, במסגרתה כלי הרכב מצוידים במערכות שיבוססו על מיפוי המונים, פרויקט איסוף המידע על-ידי מערכות מובילאיי שישולב בכשני מיליון כלי רכב חדשים במהלך 2018 וצפוי לגדול.

     

    בכך יוכלו כלי הרכב לנווט בזהירות בנתיבים שתועדו ברזולוציה גבוהה במיוחד, יהיו בטוחים יותר לעצמם ולסביבה אבל גם יאפשרו מנוף הכנסות יעיל. כזה שיאפשר להגיע בנוחות לרמה 4 (נהיגה אוטונומית ללא צורך בהתערבות נהג) ורמה 5 (ללא צורך בנהג, הגה או דוושות).

     

    זה המקום להזכיר כי כיום - ובמהלך 2018 - לא ניתן אפילו להשתמש ברמה 3. יוצרי המכונית הראשונה שאמורה לאפשר זאת, אודי A8 החדשה, הבטיחו אמנם בעבר כי אוטוטו היא נוסעת על הכביש הציבורי ומדגימה טכנולוגיה אוטונומית שלא נראתה עדיין ברכב סדרתי. אבל הבטחות לחוד, ומציאות לחוד. אין אישור בינתיים.

     

    ועוד תזכורת: בסקר חדשנות עדכני שפרסם בלומברג, ממוקמת ישראל כיום ראשונה בעולם במחקר ופיתוח ביחס לאוכלוסיה. עוד נקודה שמסבירה מדוע בכירי כחול-לבן היו מצרך סופר-מבוקש ב-CES העמוסה גם כך בכוכבי על של כל תחום טכנולוגי רלוונטי.

     

    הסביבה העירונית מתאימה

    ארז דגן, סמנכ"ל בכיר בנושאי פיתוח מתקדם ואסטרטגיה במובילאיי, הוזמן להיות אחד מדוברי פאנל "כלי רכב אוטונומיים בערי המחר" לצד נציגי פיתוח וטכנולוגיה בכירים של שלוש מארבע הגדולות בתעשיית הרכב, טויוטה, GM, ורנו.

     

    אז תגיד, אתה יושב לצד בכירי יצרניות הרכב הגדולות שמרוויחות עשרות מיליארדים על מכוניות, ואחראי לכך שבעתיד הקרוב חלק מהמכוניות האלה יהיו לא יותר מחללים להסעת אנשים בעזרת מנוע חשמלי ומחשב, תוך שהיתרון של חברת רכב על-פני יצרניות טכנולוגיה מנוטרל לחלוטין. אז נראה בעתיד כלי רכב עם לוגו מובילאיי?

     

    "לא יקרה, זה לא הביזנס שלנו וזה פחות מעניין אותנו. אנחנו כן נהיה חלק מפרויקטים שיעסקו במכוניות, כמו זה עם ב.מ.וו בו אני מעורב מאוד".

     

    די ברור כיום שסביבה עירונית צפויה להיות אטרקטיבית במיוחד עבור רכב עירוני. מה דעתך על זה?

     

    "הסביבה העירונית אכן מתאימה יותר, אבל צריך לזכור שמסוכן יהיה לסמוך עליה בנושא זה. הרכב האוטונומי אמור לדעת להסתדר גם אם הסביבה עדיין לא תהיה מוכנה. למשל, ברור שבתחילת הדרך תהיה בעיה של שילוב כלי רכב אוטונומיים ולא אוטונומיים. זה יהיה אתגר בו רכב ללא נהג יהיה חייב לתת מענה שימנע בכוחות עצמו סיכונים ותאונות".

      

    למדינה - או בעצם, לכל המדינות - אמור להיות אינטרס בטיחותי עצום להשתתף בפרויקט המיפוי ברזולוציה גבוהה, ובכל זאת הוא רק שלכם. פניתם לממסד בעניין?

     

    "אל תשכח שמדובר במשרד התחבורה", אומר דגן בזהירות.

     

    מה לדעתך האתגר הגדול ביותר של שילוב הרכב האוטונומי בתחבורה?

     

    "שמירה על הנוסע, אבל כמובן גם התאמת התשתית ואי אפשר בלי רגולציה מתאימה".

     

    באיזה תחום יתרום הרכב האוטונומי במיוחד?

     

    "בניגוד למה שחושבים, לא בחוויית הנהיגה 'בלי ידיים'. הוא ייתן בעיקר מענה בתחום של יעילות תחבורתית עירונית. למעשה, כבר עכשיו הוא עושה את זה".

     

    בעניין אחר, יש באוויר תחושה של הנמכת ציפיות בכל הנוגע לשילוב הרכב האוטונומי והתקדמות לקראת נהיגה עצמאית לחלוטין. אתה מודע לה?

     

    "לא הייתי מגדיר את זה כך, אבל נכון שאנחנו מנסים למצוא יתרונות שניתן ליישם כבר עכשיו"

     

    האם חלק מהעניין קשור לפגיעה התדמיתית הגדולה שהגיעה עם אותה תאונה-אוטונומית מפורסמת של טסלה ?

     

    "יש בהחלט משמעות לתדמית הציבורית והדרך שבה הציבור מגיב לטכנולוגיה חשובה מאוד להצלחה"

     

    היית אומר שמבחינה זו טסלה גרמה לנזק?

     

    דגן נזהר פעם נוספת בתשובה הנוגעת לאחת הסערות הגדולות בהיסטוריה של מובילאיי: "אפשר לומר שטסלה הטעתה אנשים להאמין בדבר מסוים"

     

    לסיום, מתי תהפוך למשל תל אביב לידידותית מספיק עבור רכב אוטונומי מבחינת תשתיות?

     

    "קשה מאוד לתת הערכת זמן, אבל אם אני חייב - עשור וחצי מהיום".

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""מתי תהפוך ת"א ידידותית לרכב אוטונומי? תוך עשור וחצי""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים