Tech Talk: מה זה בעצם ענן?
בכל שבוע נצלול אל אחד מהמונחים המפוצצים של עולם הטכנולוגיה וננסה להסביר אותו מספיק טוב בשביל שיחת סלון, והפעם: שירותי מחשוב ענן. כולנו משתמשים בהם באופן יום-יומי, אבל מה אנחנו יודעים על הטכנולוגיה?
להסביר את "הענן" בשנת 2018 עשוי להיראות כמו משהו מיותר לחלוטין, אבל האמת היא שרובנו משתמשים בשירותי מחשוב ענן על בסיס יום-יומי, ואפילו לא יודעים את זה. ואם יודעים - אז לא ממש מצליחים להסביר לעצמנו במה מדובר, ואם מנסים להסביר זה בדרך כלל נגמר באיזה מלמול מהוסס על חוות שרתים, ואם רוצים לשאול בקול - זה נשמע קצת מביך.
אם אתם צופים בטלוויזיה באמצעות נטפליקס, מעלים תמונות וסרטונים לפייסבוק או לאינסטגרם, אם שיתפתם מסמך בגוגל דוקס, בעלי תיבת דואר אלקטרוני, אם יש לכם תיקיית דרופבוקס משותפת לקולגות במשרד או לקבוצת הלימוד בכיתה, אם אתם מגבים את הטלפון החכם או יש לכם חשבון פייפאל, אם אתם מאזינים למוזיקה באמצעות ספוטיפיי - בכל המקרים האלה (והרשימה, כמובן, עוד ארוכה) אתם משתמשים בשירותי ענן. איך קרה שהטכנולוגיה הזו נמצאת איתנו כל כך הרבה זמן, בשימוש כל כך אינטנסיבי בחיי היום-יום, ובכל זאת אנחנו לא לגמרי מבינים אותה?
עננים עננים בתקרה
הגיוני להתחיל במושג עצמו. ה"ענן", או "שירותי מחשוב ענן", הם קודם כל מטפורה. כשאנחנו מגלגלים את המילה הזו על הלשון היא מגיעה יחד עם מגוון של קונוטציות - אף אחת מהן לא ממש רלוונטית לעולמות המחשוב והטכנולוגיה. עננים, הרי נמצאים גבוה בשמים, הם יכולים להיות לבנים וקטיפתיים או אפורים וכבדים, אבל בכל פעם שנביט למעלה - הם יהיו שם. במובן מסוים - המטפורה הזאת עושה פלאים ומתחזקת את המסתורין שאופף את המושג עבור כל כך הרבה משתמשים.
שירותי מחשוב ענן, בבסיסם, מאפשרים לנו כמשתמשים (פרטיים או עסקיים) לצרוך שירותים, לבצע פעולות ולגשת לתכנים ולחומרים הדיגיטליים שלנו - מכל מקום, באמצעות רשת האינטרנט. מה זה אומר? נסו להיזכר בחוויית השימוש שלכם ברשת לפני שני עשורים. המחשב הפרטי והאינטרנט היו שתי ישויות מובחנות ומופרדות. הקבצים והתיקיות שאוחסנו על גבי המחשב הפרטי - נמצאו רק עליו, וגישה אליהם לא חייבה גישה לרשת. אם התעוררה תקלה טכנית במחשב, אבדן התכנים הדיגיטליים שלנו היה ממשי ורובנו חווינו פירמוט גורלי מהסוג הזה לפחות פעם אחת במהלך החיים.
כדי להימנע מאבדן שכזה, התחלנו במלאכת גיבוי - שחייבה חומרה, והרבה. עזרים חיצוניים דוגמת כוננים ודיסק און קי - החלו למלא את המגירות בבית, ועליהם אוחסנו כל מיני סוגים של קבצים, חשובים יותר או פחות. ה"ענן", במובן מסוים - משחרר אותנו מהצורך בחומרה (וגם בתוכנה ייעודית) ומאפשר גישה, גיבוי, העברה ושיתוף של תכנים דיגיטליים באמצעות רשת האינטרנט.
של מי התמונה הזאת בכלל?
התיאוריה של שירותי מחשוב ענן כרוכה באופן ברור בהיסטוריה של הרשת - אבל בעשור האחרון יש מגמה ברורה של מעבר לאחסון בענן. וכמובן, הענן לא נמצא בשמים. מדובר, הלכה למעשה, בחוות שרתים ומרכזי נתונים שבהם הולכות ונערמות כמויות אדירות של מידע. המעבר הגורף לשימוש בשירותי מחשוב ענן, לפחות במגזר הפרטי, מעורר גם שאלות ייחודיות של בעלות, והנה דוגמה קלאסית:
צילמתי תמונה, העליתי אותה לחשבון האינסטגרם שלי ומחקתי אותה ממכשיר הטלפון (כדי לוודא שיש מספיק מקום לאלפי התמונות הבאות כמובן). עכשיו - של מי התמונה הזאת בכלל? מרגע שהעברתי אותה לאחסון על גבי הענן של אינסטגרם (ששייכת לפייסבוק כמובן), האם התמונה הזאת עדיין שלי?
אפשר גם לחשוב על הפן המיתוגי שחברות המספקות שירותי מחשוב ענן נהנות ממנו - מעצם העובדה שהן מנסות למכור לנו את הענן. בחזרה למטפורה - הענן הוא בכל מקום, אבל הוא בעיקר גבוה בשמים. אף אחד לא יכול להגיע אליו או לגעת בו, אבל כולנו יכולים לגשת אליו מכל מקום. זה גם האופן שבו הענן משווק לנו כמשתמשים, כשמבטיחים לנו שהמידע שלנו שמור ומוגן ברמות הכי גבוהות - בוודאי מוגן יותר מאשר אם היה מאוחסן אצלנו במחשב הפרטי.
והנה עוד תשובה לשאלת המסתורין - שירותי מחשוב ענן שואפים, תמיד, לתפקד כמו רשת חשמל. כלומר, כמו תשתית שאנחנו כל כך מורגלים אליה עד כדי כך שהיא שקופה לנו כל הזמן. אבל תשתיות נשארות "שקופות" רק כל עוד הן מתפקדות בצורה תקינה. הרגע שבו אנחנו עוצרים לחשוב על המשמעות של הפקדת התכנים הדיגיטליים בידיים של חברות מסחריות חיצוניות הוא הרגע שבו מתעוררת תקלה. למשל, פרצת אבטחה, חשיפת פרטי משתמשים או דליפת מידע - ומקרים כאלה קורים כל הזמן.
ויש עוד נקודה שכדאי לחשוב עליה, גם אם היא נראית רחוקה מאוד מאיתנו. לפני שש שנים פורסמה סדרת תחקירים בניו יורק טיימס, שחשפה את הפוטנציאל הזיהומי (ומימושו) של חוות השרתים העצומות שהולכות ומחסלות משאבים חיוניים, ומהוות מקור אדיר לבזבוז של אנרגיה. בשש השנים שחלפו מאז, אפשר להניח שהוקמו מליוני חוות חדשות ושאלה הקיימות הולכות וגדלות ביחס זהה לגידול בכמות המשתמשים. שירותי מחשוב ענן ימשיכו לתפוס נפח משמעותי במציאות הטכנולוגית שלנו, ועלינו לדרוש מהחברות הגדולות לנהוג באחריות - לא רק עם המידע שלנו, אלא גם עם הסביבה שבה הוא מאוחסן.