שתף קטע נבחר

הפיקוח לסוכני הביטוח: תנאי לקבלת עמלה - פגישה עם הלקוח

בפיקוח על שוק ההון דורשים מסוכני הביטוח לבצע הליך שיווק הכולל פגישה עם הלקוח, אחרת ייאסר עליהם לקבל עמלה מהחיסכון הפנסיוני שלו. עם זאת, המהלך עלול דווקא לייקר לעובדים החלשים את דמי הניהול

רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, פרסמה היום (א') הבהרה לסוכני הביטוח בנוגע לצירוף עובדים לחיסכון פנסיוני, לפיה הם חייבים להיפגש עם העובד ולבצע הליך שיווק פנסיוני, אחרת ייאסר עליהם לקבל דמי ניהול מהחיסכון.

 

 

ההבהרה של הרשות, עליה חתומה דורית סלינגר, מגיעה בעקבות ביקורות שערכה רשות שוק ההון בנוגע לצירוף עמיתים למוצר פנסיוני ובפרט לצירוף עמיתים לקרנות הפנסיה "ברירת המחדל". נזכיר כי משרד האוצר בחר במכרז שתי קרנות פנסיה בדמי ניהול מוזלים (קרנות ברירת המחדל) אליהן ינותבו כל העובדים שלא בחרו היכן להפקיד את כספי החיסכון הפנסיוני, זאת בנוסף לאפשרות הצטרפות לכלל העובדים המעוניינים בכך. הרעיון בהקמת הקרנות הללו היה לאפשר גם לעובדים החלשים שאין להם כח מיקוח ומשלמים דמי ניהול מקסימאליים או קרוב לכך, ליהנות מדמי ניהול מוזלים בחיסכון שלהם.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

על פי ממצאי הביקורת, ישנם סוכני ביטוח פנסיוני שטרם צירוף עמיתים למוצר פנסיוני אינם מבצעים הליך שיווק כנדרש. עוד עולה שעבור פעולת הצירוף הסוכנים מתוגמלים בעמלה, זאת כאשר פעולת הצירוף לא נעשתה כחלק מהליך שיווק פנסיוני ומבלי להיפגש בכלל עם העובד. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במקרים של עובדים המנותבים לקרן ברירת המחדל.

 

החשש: המהלך ייקר את דמי הניהול

נציין כי רוב המעסיקים הגדולים מטופלים כיום על ידי סוכנויות ביטוח גדולות (מנהלי הסדרים) אשר "סוגרים עסקה" למעסיק ובמסגרתה מתווכים למעשה בין המעסיק לקרן ברירת המחדל. במסגרת זו, סוכנויות ההסדר מקבלות עמלה מקרן ברירת מחדל עבור אותו עובד שהמעסיק צירף ולמרות שאותו עובד לא עבר הליך שיווק פנסיוני. כאמור, הפיקוח מבהיר שבמקרה כזה הסוכן לא יוכל לקבל עמלה. אלא שההבהרה הזו עשויה לגרום נזק דווקא לאותם עובדים חלשים, ולמעשה לרוקן מתוכן את מכרזי קרנות הפנסיה המוזלים.

 

למעשה, ההבהרה של סלינגר מתמרצת את אותם מנהלי הסדרים שלא לטפל בצירוף עובדים לקרן ברירת מחדל עם דמי ניהול מוזלים, היות ומעכשיו אסור להם לקבל עמלה על "העברה אוטומטית" שלא כוללת מפגש עם העובד. במציאות כזו, הסוכן יעדיף להיפגש עם הלקוח, מה שכרוך מבחינתו בהשקעת זמן וכסף ובהתאם ירצה לצרף את העובד למוצר עם דמי ניהול יקרים יותר מתוך רצון להרוויח עמלה כלשהיא.

 

גורמים בענף איתם שוחחנו, מציינים כי מהלך כזה של רשות שוק ההון יעקר את רפורמת קרן ברירת המחדל במקום לחזק אותה כיוון שהמעסיקים הגדולים, עליהם התבססו קרנות ברירת המחדל, מטופלים על ידי מנהלי הסדרים ומעכשיו לאותם מנהלי הסדרים אין כל תמריץ לצרף את העובדים לאותן קרנות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים