שתף קטע נבחר

כך תשמרו שילדכם לא ייפגע ברשת

הילדים יודעים יותר טוב מאיתנו איך לתקשר בוואטסאפ ובאינסטגרם אבל עדיין צריך להיות כל הזמן עם יד על הדופק כדי למנוע מקרים מסוכנים. לקראת שבוע גלישה בטוחה - כל מה שצריך לדעת כדי לוודא שהילדים בטוחים

הרשת החברתית הכניסה לעולמנו אפשרויות רבות ליצירת קשרים שבעבר לא התאפשרו, אך לצד החידושים במגוון האפשרויות נוספו גם מספר סכנות. ניתן לעשות ברשת שימוש מושכל או שימוש לרעה. גם ברשתות החברתיות, לצד התמורות הנפלאות של האפשרויות הגלומות בעבודה מושכלת איתן, יש גורמים העושים בהם שימוש לרעה.

 

היתרונות של הרשתות החברתיות הן שהן נמצאות זמינות בכל בית, מכל אמצעי דיגיטלי - מחשב או סלולר. מאידך, הן גם מאפשרות כניסה בלתי אמצעית לכל אורחות חיינו. ובעידן זה, "ביתי הוא מבצרי" – כבר אינו נכון. חדשות לבקרים אנו נתקלים באירועים ומצבים בהם ילדים הפכו לקורבנות ברשת, ולעיתים עומדים ההורים חסרי אונים מול מצוקות ילדיהם. לעניין זה, המעבר לרשת חברתית יצרה שלוש בעיות עיקריות:

 

קראו עוד:

אימא עשתה "שיימינג" מפתיע לגננת

התגובה המפתיעה של נער שעבר שיימינג

הילד שלי מוחרם בוואטסאפ. מה עושים?

 

  • דה-הומניזציה לילדים אחרים - כלומר הילדים הופכים להיות אובייקטים, ושאין שם או פנים של ילד - קל יותר להעליב אותו או לפגוע בו.
  • ירידה במיומנויות החברתיות העוסקות בזיהוי אותות מצוקה - בגלל שהילדים מאחורי מסכים ישנה קהות רגשית של אמפטיה לקשרים חברתיים.
  • היעדר תרגול מיומנויות בינאישיות מחליש את השליטה במיומנויות התנהגותיות בתחום החברתי ומקשה על ילדים להתאים את עצמם למציאות חברתית דינמית, מחוץ לרשת החברתית.

 

 

הרשת החברתית היא מציאות שלא ניתן להילחם בה. התפקיד ההורי הוא לחנך את הילד כיצד לעשות שימוש מושכל ונכון ברשת - מתוך ערכיות ומוסריות חברתית. הנה מספר התייחסויות לעבודה נכונה ברשתות החברתיות, המחולקות לשלושה היבטים של שימוש ברשת החברתית: כלים לשימוש מושכל, שמירה על ילדינו משימוש לרעה ומה הורה יכול לעשות כדי לחנך את ילדו לשימוש נכון ברשתות החברתיות.

 

שמירה על ילדנו משימוש לרעה ברשתות חברתיות:

1. הסבירו לילדים לא לענות לאחרים שאינם מוכרים להם, הפונים אליהם במסר אישי, גם כאשר הם חברים בקבוצה. זה יכול להיות מתחזה שנמצא בקבוצה ומחכה להזדמנות.

 

2. למדו את ילדיכם לשתף אתכם במצבים שלא נעים להם משרשורים או בקבוצות.

 

3. למדו את הילדים לזהות בשרשורים החברתיים סימני אזהרה לחרמות, העלבות ואלימות כלפי ילדים בכיתה או בבית הספר. למדו בהקשר זה את ההבחנה החשובה בין דיווח על ילד בסיכון, לבין הלשנה על פעילות של ילדים. בדיווח יש סיכון לפגיעה בי או בזולת.

 

האם לעקוב אחרי הילדים ברשת? גלעד האן, חוקר עבירות ופשעי מחשב עם התשובות:

 

 

לא הכול רע - שימוש מושכל ברשת חברתית:

1. רשתות חברתיות מאפשרות לילדים בעלי קשיים בתחום החברתי (הפרעת קשב, חרדה חברתית, הפרעה בתקשורת חברתית ודוגמתם) תרגול מיומנויות חברתיות בתיווך ההורה. מיומנויות התקשורת שילמד ברשת ידרשו תרגול בחיק המשפחה ובחיק קרובים, אך הסיכון לפגיעה הכרוך בטעויות מסוג זה נמוך יותר.

 

2. הרשתות מאפשרת לילדים להתחבר לילדים בעלי אינטרסים דומים וליצור שפה משותפת סביב תחומי עניין.

 

3. ילדים יכולים לעבוד בקבוצות על מטלות לימודיות ושיעורי בית, גם שהמרחב הפיזי לא מאפשר זאת, באמצעות הרשתות החברתיות. קבוצות למידה מאפשרות לכל תלמיד לממש יכולות ייחודיות בקבוצת הלמידה.

 

כיצד להשתמש נכון ברשת החברתית?

1. חנכו לערכים. למדו את הילד אמפטיה, מוסר, דרך ארץ - אלו ערכים שרלוונטיים לרשת ולחיים המציאותיים. במידה ונתקלים בשיימינג ברשת, עבדו עם הילדים על העניין במונחים ערכיים של הקורבן.

 

2. בקשו להיות שותפים לשיח ברשתות החברתיות בהם מעורבים הילדים. בקשו מהם לראות שרשורים ולהתייחס לצדדים החיוביים והטובים בשרשור ולצדדים הלא טובים שבו.

 

3. לצד שיפור ותרגול מיומנויות ברשת החברתית, עודדו את הילדים להיפגש עם ילדים, ולתרגם את התקשורת הנדרשת ברשת החברתית למיומנויות חברתיות בפועל.

 

הרשתות החברתיות הן אמצעים דיגיטליים שאפשר לעשות בהן שימוש לאימון, תרגול ולמידה של מיומנויות חברתיות, וליצור באמצעותן אפשרויות לימוד של מיומנויות חברתיות סביב קבוצות אינטרס. לצד יתרונות אלו חשוב שתהיה הכוונה נכונה לילדים בהתמודדות עם סכנות הכרוכות ברשתות החברתיות וחינוך לערכים ולתרבות שיח שתאפשר שימוש מושכל במערכות.

 

הכותב הוא מרצה בחוג לחינוך, האקדמית גליל מערבי


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למדו את הילדים לזהות סימני אזהרה
צילום: shutterstock
מומלצים