שתף קטע נבחר

בניית אי מלאכותי בעזה: "אינטרס משותף לישראל ולפלסטינים"

על אף חילוקי הדעות בממשלה סביב הצעת שר התחבורה כץ, מומחה לאיים מלאכותיים טוען כי מדובר בפתרון אפשרי ונחוץ. "הסביבה של עזה פשוטה יותר לבניית אי. אם נקל עליהם - הלחץ לכיוון ישראל יירד"

"בעוד 15 שנה עזה תהיה הכלא הגדול בעולם". בזמן שחברי הממשלה חלוקים בדעותיהם על התוכנית של שר התחבורה ישראל כץ להקים אי מלאכותי מול חופי עזה, עולות טענות כי מדובר בפתרון שיוביל להתנעת הכלכלה ושיפור רמת החיים של תושבי הרצועה. ארנון סופר, פרופסור אמריטוס לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה ומומחה לאיים מלאכותיים, אמר היום (ג') בריאיון לאולפן ynet כי מדובר בפתרון אפשרי שעשוי להקל על תושבי הרצועה. 

 

התוכנית התקבלה בברכה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהורה לבחון אותה לפני דיון בקבינט, אך ספגה ביקורת קשה מצד שר הביטחון אביגדור ליברמן שכינה אותו "פוליטיקאי מתוסכל" ואמר כי "לא יכול ששר בממשלת ישראל מציע להשקיע מיליארדים ברשות טרוריסטית בשליטת חמאס. כל עוד אין שום התקדמות בנושא שבויים ונעדרים, לא מדברים על שום נושא עם חמאס".

 

 

סופר טען מנגד כי המצב הדמוגרפי ברצועה מנבא שחורות: "עזה הבוקר מונה שני מיליון תושבים ובעוד 15 שנים יגורו בה קרוב ל-3 מיליון. איפה הם יחיו? זה יהיה בית הכלא הגדול ביותר בעולם".

 

הוא הוסיף כי הסביבה של עזה פשוטה לבניית איים מלאכותיים: "עזה נהנית מקרבתה לנילוס, לדיונות ולים הרדוד. כך אפשר להקים איים גדולים שיאכלסו נמלי תעופה, תשתיות, תחנות כוח. אם מפנים את כל אלה מחוץ לעזה - אתה מקל על התושבים והלחץ יהיה לכיוון הים ולא לכיוון ישראל", הוסיף סופר.

 

כץ מקדם את התוכנית לקבינט. השר ליברמן: "פוליטיקאי מתוסכל" (צילום: עמית שאבי אוהד צויגנברג) (צילום: עמית שאבי אוהד צויגנברג)
כץ מקדם את התוכנית לקבינט. השר ליברמן: "פוליטיקאי מתוסכל"(צילום: עמית שאבי אוהד צויגנברג)

קיימת טענה שהים התיכון לא נוח לבניית איים מלאכותיים, זה נכון?

"הים התיכון הוא ים פתוח. זה לא הונג קונג ולא מפרץ טוקיו, אבל מחקרים הראו שזה אפשרי. אפשר לדבר על הרחבת היבשה כמו בנמל אשדוד או הנמל הסיני במפרץ חיפה. הים הוא הנחלה היחידה שיש בה מרחב. גם לנו הישראלים וגם לעזה".

 

הדמיית האי המלאכותי. מימין: עמדת הטענת טלפונים בעזה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
הדמיית האי המלאכותי. מימין: עמדת הטענת טלפונים בעזה(צילום: MCT)

כמה זה יעלה?

לפני כמה שנים אמרו 15 מיליון דולר לדונם, שזה המחיר הנדל"ני היום בגוש דן. צריך לעשות חישובים על עזה לא בכסף אלא בצרכים אנושיים. אם שלושה מיליון בני אדם יישבו על 350 קמ"ר, הלחץ יהיה עליך ולכן האינטרס שלך ושלי זה לצאת אל הים. אני אומר שמה שמציעים לעזה נכון גם לגוש דן ולחיפה עם התשתיות המפחידות שלה".

 

"הקמת האי תתניע את הכלכלה בעזה"

עמית פז, אנליסט עסקי בחברת רואי החשבון בייקר טילי, סיפר על ההיבטים העסקיים של הקמת האי המלאכותי. "עוד לפני שבונים את האי, המחיר לדונם נע כיום בין 3-2 מיליון דולר לדונם. במקרה של רצועת עזה ההערכה היא של כ-5 מיליארד דולר. נכון לעכשיו אין לנו את הנתונים על המימון של הפרויקט, ולכן ההצדקה הכלכלית עדיין יושבת על הפרק".

 

האי יכול ליצור שינוי תודעתי אצל תושבי הרצועה שפתאום ייראו אופק כלכלי?

"אחד מהמימדים שאין לנו את כל הפרטים עליהם זה שיתוף הפעולה בין ישראל לפלסטינים. אם המימון יגיע מוועדה בינלאומית ההקמה תצטרך להיות בשיתוף פעולה הדוק עם הפלסטינים. כל מה שיהיה על האי - מפעלים, מרכזי התפלה, נמל תעופה, נמל ימי, יחד עם גביית המסים, ביטחון והתפעול המסחרי. המודל הזה בהחלט יכול לבצע מהלך תודעתי ולהוביל שיפור משמעותי".

 

הפרשן לענייני צבא וביטחון של ynet, רון בן ישי, טען כי היה מעדיף שהאי דווקא יוביל להפחתת שיתוף הפעולה בין ישראל לפלסטינים. "ישראל כץ רוצה לנתק את הקשר. האי הזה הוא באמת הפתרון הנחוץ כרגע לעזה. עצם הקמת האי תיצור עבודה ותתניע את הכלכלה בעזה. האי יאפשר לעזתים לא רק תעסוקה, אלא קשר עם העולם הגדול. קשר מסחרי תחת פיקוח ביטחוני ישראלי. זה יוביל להקטנת התלות של העזתים בישראל. הייתי רוצה שהאי ישפר את מצבם הכלכלי בתנאי שיימנעו הברחות נשק".

 

פרופסור סופר הוסיף כי הבעיה טמונה בכך שישראל טרם החליטה על הקמת האי. "הבנייה של הנמל הסיני במפרץ חיפה עומדת להסתיים אחרי שנה וחצי. זאת אומרת שברגע שיתחילו בעזה - תוך שנתיים שלוש יסיימו. הבעיה היא להחליט ולהתחיל לתכנן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
הדמיית האי המלאכותי
צילום: MCT
מומלצים