שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרבה יותר ממונטיזציה: כך פועלת כלכלת הקבוצות בפייסבוק
    יותר ויותר מנהלי קבוצות ברשת החברתית הצליחו להפוך את השהות שלהם בפייסבוק לקריירה של ממש. בעוד שחסויות ושיתופי פעולה מסחריים אינם נתפסים כמקור הכנסה יציב במיוחד עבור המנהלים, הם פונים להקמת ארגונים ומיזמים חברתיים. ככה זה עובד

    עם פייסבוק לא הולכים למכולת? אז זהו, שלא בדיוק: זה לא סוד שאפשר לעשות כסף, והרבה, מהפעילות שלנו ברשתות החברתיות. אבל מעבר לשיתופי פעולה מסחריים מזדמנים, חסויות על פוסטים או תמונות ממומנות באינסטגרם, יש מי שמצליחים להפוך את עמדת הניהול המקוונת לקריירה גם מחוץ לגבולות הרשת החברתית. בעוד שעסקים קיימים, ארגונים, עמותות ומיזמים חברתיים נשענים על רשתות חברתיות כדי לקדם את הפעילות שלהם - מסתבר שאפשר גם לעשות את המסלול ההפוך: להפוך קבוצה פעילה לארגון רווחי, אדמינית למנכ"לית, לייקים למשכורת.

     

    ניהול קבוצת פייסבוק הופך לפול טיים ג'וב (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
    ניהול קבוצת פייסבוק הופך לפול טיים ג'וב(אילוסטרציה: Shutterstock)

     

    אם אתם חברים בקבוצת פייסבוק כלשהי סביר להניח שכבר נתקלתם ביוזמות עסקיות מסוגים שונים: החל מהוצאת סטיקרים או חולצות עם לוגו הקבוצה, דרך מסיבות "במחיר סמלי" אבל עם הרבה מאוד ספונסרים, ועד סופי שבוע מאורגנים, הכל כבר קורה בקבוצות וזה לא כל כך משנה באיזה סוג של קבוצה מדובר. מכאן, הדרך להקמת ארגון או עסק קטן היא קצרה להפליא.

     

    החודש: פייסבוק חוגגת 14

     

    בכנס הראשון למנהלי קהילות של פייסבוק באירופה, שנערך בתחילת החודש בלונדון, הוכרזה תוכנית המנהיגות הקהילתית של הרשת החברתית, ששמה לה למטרה לקדם פעילות של מנהלי קבוצות. במסגרת התוכנית תעניק פייסבוק למנהלים ולמנהלות עד מיליון דולר לטובת יוזמות "בעולם האמיתי". אבל הכנס הזה גם הפגיש לראשונה בין אדמינים של קבוצות פייסבוק מצליחות, מעניינות, נישתיות או טיפוליות. הרבה מהם שמחו לספר כיצד ניהול הקבוצה הפך לפול טיים ג'וב.

     

    מישהי לרוץ איתה

    "זה התחיל מפוסט אקראי שבו סיפרתי על הקושי לחזור לכושר אחרי הלידה וחיפשתי מישהי לרוץ איתה", מספרת מל באונד, מקימת קבוצת הפייסבוק This mum runs (האמא הזאת רצה) המונה למעלה מ-12 אלף חברות בבריטניה. "למחרת הופיעו 75 נשים שהצטרפו אלי לריצה". באונד ראתה כי טוב, הקימה קבוצת פייסבוק ומשם הדרך לקריירה נסללה. היא יזמה מפגשי ריצה שבועיים, אימוני ריצה חינמיים לאימהות, והמשיכה לתחזק את הקבוצה בתכנים רלוונטיים. קצת יותר משלוש שנים אחרי הפוסט ההוא, קבוצת הפייסבוק הפכה לארגון של ממש, כשבאונד עומדת בראשו ומעסיקה עוד חמישה עובדים ולמעלה מ-400 מתנדבים.

     

    בכנס הקהילות הראשון באירופה (צילום: הגר בוחבוט) (צילום: הגר בוחבוט)
    בכנס הקהילות הראשון באירופה(צילום: הגר בוחבוט)

     

    "התחלנו לגבות כסף על אימונים", היא מספרת, "וכמובן שהגיעו גם בקשות מחברות הקבוצה שרצו חולצות. אז הוצאנו חולצות ואז רצו גם סווטשירט, והיום יש לנו קו של כ-40 מוצרים". באתר האינטרנט של הארגון, סווטשירט נמכר בכ-40 פאונד (כמעט 200 שקלים), וכן - מה שמניע רכישה כזאת הוא קודם כל תחושת השייכות שנוצרת בקבוצה. באונד מדגישה כי שיתופי הפעולה המסחריים שלה לא כוללים מותגים המזוהים עם תחרותיות והישגיות בספורט - מכיוון שהרעיון הוא להעניק לנשים "ראש נקי", לרוץ כמה שהן מסוגלות, לאמץ אורח חיים בריא יותר, מבלי להיכנע ללחצים של הישגיות. עכשיו השאיפה היא לצאת מגבולות בריטניה ולהביא את הארגון גם למקומות אחרים בעולם.

     

    הפליטים - לרשת

    מצוקת הפליטים היא לא רק בעיה ישראלית, ובגרמניה השכילו לזהות הזדמנות. לשוק ההייטק המקומי דרושות הרבה ידיים עובדות - וכשאנגלית היא שפת תכנות אוניברסלית, המכשול הלשוני הופך לזניח. "התחלנו עם אירוע בפייסבוק, שקורא לפליטים להגיע להרצאה על פיתוח רשת (Web development)", מספר מוזמל אמאן, "מתוך מחשבה שדווקא פליטים שצריכים להשתלב בחברה ובשוק העבודה יכולים למלא את המחסור שנוצר בתחום הזה". המיזם, תחת השם המדליק Devugees - שילוב של "פליטים" ו"פיתוח", הפך לארגון של ממש ולו שותפויות עסקיות רחבות ומספר מסלולי הכשרה, ואמאן מועסק בו במשרה מלאה.

     

    "בגרמניה יש למעלה מ-51 אלף משרות פנויות בתחומי ה-IT ובשנת 2015 החלה נהירה גדולה של פליטים למדינה", מספר אמאן. לאירוע ההוא הגיעו 100 איש, "ובמהלכו הסברנו מה מהות העבודה, כמה אפשר להרוויח בתחום ולמה להשתייך אליו זה בסך הכל דבר חיובי שפותח הזדמנויות. אנשים קיבלו השראה".

     

    מיליארד חברים בקבוצות פייסבוק. ג'ניפר דולסקי (צילום: יח"צ) (צילום: יח
    מיליארד חברים בקבוצות פייסבוק. ג'ניפר דולסקי(צילום: יח"צ)

     

    מרבית הפליטים מגיעים מסוריה, אבל יש שמגיעים מאריתריאה, איראן, אפגניסטן ומדינות נוספות. "אנחנו מלמדים בשפה האנגלית, אבל מציעים גם שיעורי גרמנית כך שבחלוף הזמן הסטודנטים לומדים גם את השפה המקומית", הוא אומר. תהליך ההכשרה כולל תשעה חודשים של קורס ועוד שלושה חודשים של התמחות. כל שבעת הסטודנטים שלקחו חלק במחזור הראשון של הפרויקט - מועסקים היום בתעשייה.

     

    מיליארד חברים לא טועים?

    שיטת הקמת ארגונים, מיזמים חברתיים ומוסדות ללא כוונת רווח - לא חייבת להיות בעלת ערך חברתי מובהק. למעשה, הרבה מהקבוצות המצליחות בפייסבוק מתאגדות סביב היום-יום: תחומי עניין ותחביבים, זוגיות, הורות ואל-הורות, מיניות, תזונה וכדומה, והן יכולות להפוך לעסקים של ממש מכיוון שבסיס הלקוחות כבר ישנו. עד כמה גדול הפוטנציאל?

     

    "כמיליארד משתמשים הם גם חברי קבוצות, ובשנה החולפת נוצרו 22 מיליון אירועים מתוך הקבוצות הקיימות", מספרת ג'ניפר דולסקי, מנהלת קבוצות וקהילות בפייסבוק. לפייסבוק אין מדיניות מובהקת בכל מה שקשור למונטיזציה, זולת כלל אצבע אחד: "אם יש תוכן ממומן - מוכרחים לסמן אותו ככזה", מבהירה דולסקי. הכלל הזה חל כמובן גם על פוסטים המועלים במסגרת של קבוצות, אבל הרבה ממה שקורה ברשת החברתית, אם אף אחד לא מדווח - זו לא באמת בעיה.

     

    הפוטנציאל העסקי שבניהול קבוצות פייסבוק מקבל בימים אלה דחיפה גדולה מהרשת החברתית, שהפכה בשנה האחרונה את עניין הקבוצות (או "קהילות" כמו שמקפידים לומר בפייסבוק) למוקד הפעילות המרכזי שלה. המעבר הזה גרר בין היתר שינוי מהותי באלגוריתם של הפיד, שמציג למשתמשים כעת הרבה יותר תכנים שמגיעים מחברים, בני משפחה וקבוצות, על חשבון תוכן של מפרסמים.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הרבה יותר ממונטיזציה: כך פועלת כלכלת הקבוצות בפייסבוק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים