שתף קטע נבחר

המנוף שקרס יוצר ב-1984. בדיקה קבעה: הכול תקין

מהתמונות עולה שהמנוף שהרג את נטע רוטמן בכפר סבא הוא ישן מאוד. בבדיקות שנערכו לו לאחרונה לא נמצאו ליקויים. המפעיל משה אסף חשוד בגרימת מוות ברשלנות, מעצרו הוארך. השופט: "היעדר אכיפה מוביל ל'מחלת הנפילה' של מנופים בישראל"

 

המנוף קרס בכפר סבא והרג את נטע רוטמן , המפעיל חשוד בגרימת מוות ברשלנות: מעצרו של מפעיל המנוף, משה אסף, הוארך הבוקר (יום ב') ביומיים בבית משפט השלום בפתח תקווה. המנופאי נעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות ואחזקת סם לאחר שעל גופו נמצאה מריחואנה. השופט ארז מלמד אמר כי "היעדר אכיפה בענף הבנייה בישראל מוביל ל'מחלת הנפילה' בישראל, שפוקדת מנופים לעתים קרובות מדי".

 

פועלי הבניין צונחים אל מותם, ואין מי שנותן את הדין

 

לפי גורמים בתחום, הליקוי שהוביל לקריסת המנוף נגרם מהתיישנות המתקן - שיוצר לפני יותר מ-30 שנה, ב-1984. השופט ציין שאין בחוק הגבלה על גיל המנופים ואמר כי גיל המנוף לא מצביע על מצבו.

 

בבדיקה שנערכה למנוף בחודש שעבר לא נמצאו ליקויים מהותיים, ולדברי סנגורו של המנופאי, עו"ד משה ליפשיץ, הוא נמצא תקין גם בבדיקה חוזרת שנערכה בשבוע שעבר. ליפשיץ הוסיף כי לדברי מרשו התאונה נגרמה מכשל טכני שלא היה תלוי בו. לגבי כמות הסם הקטנה שנמצאה אצל מרשו, אמר ליפשיץ: "אין קשר בין מה שהיה לו בכיס לבין קריסת המנוף, שקרתה בשל כשל טכני של החומר שממנו עשוי המנוף".

 

החברה הקבלנית שפעלה באתר היא "שובל הנדסה ובניין" ובעברה שתי תאונות קטלניות: ב-2015 נהרג סמיון חודוש, מפעיל עגורן צריח, באתר שבו עבדה החברה ביישוב צורן. חודוש נפל בעת שטיפס במעלה המנוף. בנוסף, לפני חמש שנים נפל עובד מגובה 9 מטר כשעבד על גג.

מפעיל המנוף החשוד, משה אסף (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
מפעיל המנוף החשוד, משה אסף(צילום: שאול גולן)

קריסת המנוף על רכבה של נטע רוטמן ()
קריסת המנוף על רכבה של נטע רוטמן

המשטרה טענה בדיון כי "נגרם מוות ברשלנות בכך שהזניחו את הכלי. מדובר בכלי ישן מודל 1984, יש חשש למסוכנות ממנו ולכן הנהג עצור". לדברי נציג המשטרה, המנוף לא פעל בזמן האירוע.

  

מפעילי מנופים מתריעים ללא הרף על רמת הבטיחות והתחזוקה הלקויה של מנופים ועגורנים באתרי הבנייה, שרבים מהם ישנים מאוד. עוד טוענים גורמים בתחום כי החברות מחויבות לבדוק את המנופים מדי חצי שנה, אך הן שמשלמות לבודקים, וכמו כן אין מגבלות תקינה על גיל המנופים. ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות מוכר בענף הבנייה ומייסד הפורום למניעת תאונות, אמר ל-ynet: "ככל הנראה ועל פי התמונות מזירת התאונה, מדובר במנוף זחלי ישן מאוד".

הבדיקה שנערכה למנוף וקבעה כי הוא תקין (צילום: רענן בן צור) (צילום: רענן בן צור)
הבדיקה שנערכה למנוף וקבעה כי הוא תקין(צילום: רענן בן צור)

תסקיר בטיחות נוסף שנערך למנוף לפני כחודש (צילום: רענן בן צור) (צילום: רענן בן צור)
תסקיר בטיחות נוסף שנערך למנוף לפני כחודש(צילום: רענן בן צור)

 

לדבריו, "מנופים מסוג זה הינם ישנים מאוד, שעבר זמן ובטל קורבנם, אך במשרד העבודה והרווחה מאפשרים למנופים האלה לעבוד, למרות שהם מודעים לסכנות החמורות ולהתמוטטויות של מנופים מסוג זה באתרים שונים ברחבי הארץ.

 

"בכוונתי לפנות עוד היום במכתב רשמי למפקח העבודה הראשי במשרד העבודה, מר אריק שמולביץ, כדי שיפעיל את סמכותו החוקית ויאסור שימוש במנופים שגילם יותר מ-20 שנה ומהווים סכנה בטיחותית חמורה לפועלים ולציבור", מוסיף בן שמעון. הוא סבור שדרישתו תיתקל בהתנגדות עזה מצד קבלנים ולוביסטים, שמעדיפים לעבוד עם ציוד ישן כדי לחסוך בעלויות ובהוצאות השוטפות.

נטע רוטמן ()
נטע רוטמן

"נושא הבטיחות בעגורנים מוזנח שנים"

במשרד הרווחה שלחו מומחה ממינהל הבטיחות כדי שיחקור את התאונה הקטלנית לצד המשטרה - אך דיווח על החקירה טרם נמסר להם. עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי "זה עוד מצב טוב, כי זה מקרה עם פרופיל תקשורתי גבוה". לדבריו, בדרך כלל לא שולחים אף מומחה לעבוד עם המשטרה במקרים שיש הרוגים. עוד הוא טוען כי אין שום מומחה למנופים במינהל הבטיחות. אסל אמר כי "מהתמונות שהתפרסמו עולה כי מדובר במנוף שיוצר בשנות השבעים".

 

לפי עו"ד אסל, שהגיש תביעה לפיצויים נגד החברה והמדינה מטעם משפחתו של המנופאי חודוש, "אירוע קריסת העגורן אתמול באתר של חברת שובל הנדסה כלל לא הפתיע אותנו. הכתובת הייתה על הקיר. בעגורן שבו נהרג סמיון לא הותקנו אמצעי בטיחות למניעת נפילה מגובה, ועל כך שילם סמיון בחייו. מתיק משרד העבודה שהועבר אלינו התברר שבביקורת שנעשתה באתר החברה בצורן התגלו ליקויי בטיחות קשים, אך מנהל הבטיחות בעבודה הסתפק בדרישה לקונית לחברת הבנייה לתיקון הליקויים, וזאת במקום לפעול להגיש לבית הדין לעבודה כתבי אישום בגין הפרת פקודת הבטיחות בעבודה".

 

 (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

 (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
(צילום: יאיר שגיא)

עו"ד משה ליפשיץ, המייצג את המנופאי החשוד (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
עו"ד משה ליפשיץ, המייצג את המנופאי החשוד(צילום: שאול גולן)

"התאונה שאירעה אתמול בכפר סבא באתר העבודה של שובל הנדסה היא תוצאה של רשלנות מבצע העבודה ורשלנותו של מנהל הבטיחות בעבודה, ששנים רבות הזניח את נושא הבטיחות בעגורנים", הוסיף. "למרבה הצער נטע רוטמן שילמה בחייה את המחיר על רשלנות זו. הדרך למניעת תאונות מסוג זה פשוטה. בעבר פניתי לראש העיר הרצליה יהונתן יסעור וראש העיר רעננה נחום חופרי. הצעתי להם להיות חלוצים בתחום הבטיחות בעגורנים וביקשתי מהם לפעול והוסיף תנאי בהיתר הבנייה שלפיו באתרי בנייה במרכזי הערים, מקומות סואנים ובקרבת בתי ספר וגני ילדים - ייאסר שימוש בעגורנים שגילם עולה על עשר שנים".

 

שאול שמיל, הבעלים של חברת ההנדסה הוותיקה 'שאול שמיל מהנדסים', הלין על המצב: "כבעלים של חברת הנדסה שאמונה במשך עשרות שנים על פרויקטים גדולים ומורכבים אני שואל: מה עוד צריך לקרות בארץ הזאת? האם זה צו הגורל שאישה נרמסת בתוך מכוניתה על ידי מנוף מאתר בנייה שנפל ללא פיקוח? ואותו אירוע, בדיוק מדהים, קרה אשתקד באתר בנייה בבת ים.

 

"ועשרות פועלים, ללא שם, שצונחים אל מותם, מתוך פיגומים? ונמחצים בתוך חניון מקורה? וטובעים בתוך מאגר מי שופכין סרוחים? האם רק משום שמדובר בבני בלי שם, לא סלבס, לא מנכ"לים בחליפות מעונבות - איש אינו עושה דבר על מנת להשקיע בפיקוח ובתכנון נאות של כל פרויקט ופרויקט? הכיצד ייתכן שמעצמת סייבר וטכנולוגיה עולמית דוגמת ישראל נותרה מדינת עולם רביעי, וזאת במקרה הטוב?"

  

מ"שובל הנדסה" נמסר בתגובה: "ראשית, אנחנו המומים וכואבים את מותה של האישה ומשתתפים בצערה העמוק של משפחתה. מדובר במנוף זחל, שהופעל על ידי קבלן משנה, שנבדק ואושר על פי פקודת הבטיחות בעבודה על ידי בודק מוסמך בהתאם לדרישות משרד העבודה בשבוע שעבר. למפעיל מנוף הזחל יש רישיון כחוק ובתוקף על ידי משרד העבודה. לצערנו הרב, מסיבה בלתי ברורה, שתיחקר כמובן לעומק, המנוף התקפל והתרסק. החברה תשתף כמובן פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים ותציג בפניהם את כל האישורים הנדרשים".

 

אתר בנייה בשדרות שבו נהרג פועל בתחילת החודש (צילום: דובורת איחוד הצלה) (צילום: דובורת איחוד הצלה)
אתר בנייה בשדרות שבו נהרג פועל בתחילת החודש(צילום: דובורת איחוד הצלה)

 

"ניצחה את המגבלה ביד רמה ועם חיוך"

רוטמן, בת 52 מקריית אונו, הייתה נכה מלידה והתניידה בכיסא גלגלים. היא עבדה כמנהלת מחלקת ייעוץ בעמותת "נגישות ישראל", הפועלת לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה.

 

אלון מאורי (48) בן זוגה של נטע רוטמן ב-18 השנים האחרונות, סיפר ל-ynet כי רק לפני שבוע חגגה נטע יום הולדת 52. "היא דיברה איתי דקה לפני שזה קרה, כשהיא הייתה ברכב", הוא שחזר. "אחרי דקה קיבלתי שיחה מאיתורן שבה נאמר לי שיש בעיה עם הרכב. ניסיתי להתקשר אליה ולדבר איתה. חשדתי, אחרי כמה זמן הייתה תמונה בטלוויזיה ולא היו לי הרבה ספקות, הכול התאים".

 

 

הוא סיפר על אישה לבבית ואוהבת. "היא הייתה אהבת חיי, בכל מה שהיא נגעה היא עשתה בצורה מדהימה ומקצועית. היא גידלה את שני ילדיי התאומים, והיינו משפחה כשהם באו אלינו פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני. לפני תשע שנים נסענו איתם לטיול קרוואנים בחוף המזרחי של ארה"ב כטיול בר מצווה. בכלל היא ואני עשינו חיים משוגעים, בחופשות ובכלל, הייתה לנו תקופה מטורפת ומאושרת, כל מי שפגש אותי אמר לי שזכיתי", אמר מאורי בכאב.

 

רוטמן הייתה אמורה לטוס הבוקר לווינה להשתתף בכנס בבנייני האו"ם בנושא נגישות. "הלכה לנו מישהי מדהימה שניצחה את המגבלה ביד רמה ועם חיוך", אמר מייסד עמותת "נגישות ישראל", רני בנימיני.

 

מתחילת השנה נהרגו שישה בני אדם בתאונות עבודה בבניין ו-23 נפצעו באורח בינוני עד קשה. אשתקד נהרגו 60 איש בתאונות עבודה. כ-60 אחוז מהתאונות הקטלניות באתרי בנייה הן נפילות מגובה.


פורסם לראשונה 19/02/2018 09:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נטע רוטמן שנהרגה מקריסת המנוף
מומלצים