שתף קטע נבחר

התחרות בשוק המוניות מתרחבת: אפליקציית raxi תתחרה ב-Gett ובתחנות המוניות

אפליקציית raxi הושקה בהשקעה של 10 מיליון שקל ובשיתוף ארגון נהגי המוניות. הבשורה המרכזית היא עבור הנהגים: לא יידרשו להתחייב או לשלם "דמי סדרנות". מבחינת הנוסעים, היזמים מבטיחים סינון שקוף בבחירת הנהג. בקרוב תיכנס עוד מתחרה: אפליקצית Pick-Up

 

 

 

 

על רקע התחרות הגוברת בענף המוניות, הושקה היום (ג') אפליקציית הזמנת מוניות חדשה בשם raxi בהשקעה של כ-10 מיליון שקל. האפליקציה הוקמה בידי יזם ההייטק אבי בר-יהודה אשר מימן את ההקמה, ובשיתוף ארגון נהגי המוניות בישראל שבימים אלה נמצא בהליכי רישום כעמותה.

 

לכתבות נוספות בנושא מוניות לחצו כאן

 

האפליקציה מנסה להתחרות באפליקציות Gett ואובר. לטענת מקימיה היא נועדה לתת מענה לקשיים עמם מתמודדים הנהגים בהתנהלות מול תחנות המוניות המסורתיות. בין הבעיות: דמי הסדרנות הגבוהים בענף, שלטענת המקימים נעים בין 500 שקל ל-1,500 שקל באזור המרכז, והחל מ-1,800 שקל בחודש באזור הצפון. בנוסף, נסיעות "חברה" בתעריף קבוע, לרוב בשעות העומס, וללא הפעלת מונה, והעובדה שנפח ההזמנות של שירותי משלוחים ירד, בעקבות השקת אפליקציות בתחום המשלוחים, לרוב באמצעות קטנועים.

 

החידוש המרכזי עבור נהגי המוניות הוא שהם לא יידרשו לשלם עמלת תיווך לתחנות או לבעלי האפליקציה - עמלה המכונה בענף "דמי סדרנות". היזמים מבטיחים כי בכוונתם להרחיב את פעילות האפליקציה גם במדינות נוספות במהלך השנה הקרובה.

"הנהגים יהפכו לאדונים של עצמם" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"הנהגים יהפכו לאדונים של עצמם"(צילום: מוטי קמחי)

הנהג יוכל לדרג את הנוסעים 

האפליקציה משווקת כ"רשת חברתית" חינמית. היא תפעל ללא עלות, ללא התחייבות וללא דרישה לבלעדיות מנהגי המוניות או לקוחותיהם. האפליקציה אינה מעורבת בכל מעבר הכספים בין נהגי המוניות לנוסעים. נהגים בעלי יכולת סליקת אשראי פרטית יוכלו לבצע את הגבייה הכספית בעצמם. היתר, יוכלו לקבל אופציה לתשלום באשראי מצד ארגון נהגי המוניות, תמורת תשלום של 10 שקלים דמי ניהול בחודש ועוד 1.5% עמלת סליקה.

 

לדברי מקימי האפליקציה, "מודל ההכנסות שלה יישען על הכנסות מפרסום ומשירותים נוספים שיפותחו בה בעתיד".

   (מתוך המצגת) (מתוך המצגת)
(מתוך המצגת)

 

כיצד תתבצע ההזמנה והנסיעה? הנוסע יוכל לבחור את נהג המונית שיסיע אותו על סמך סינון בהתאם למספר פרמטרים שלטענת מקימי האפליקציה יהיו שקופים וללא התערבות מערכתית. בין הפרמטרים: קרבה, זמינות ודירוג חברתי. כמו כן, הנוסע יוכל לבחור שהנהג יאסוף אותו באופן קבוע.

 

מבחינת הנהג, הוא יוכל לבחור את הנוסע שיאסוף מתוך רשימת הצעות הנסיעה האפשריות באזור שלו. חידוש נוסף הוא שגם הנהג יוכל לדרג את הנוסעים בסיום הנסיעה ולא רק להיפך כפי שקורה היום. הדירוג, הן של הנוסע והן של הנהג, יתבצע בסיום כל נסיעה בצורה אנונימית, כך מסבירים יזמי האפליקציה.

 

החסרונות המסתמנים כרגע עבור הצרכן: עדיין לא ברור כיצד יפעל מוקד שירות הלקוחות של האפליקציה, הן לנהגים והן לנוסעים. כמו כן, לא יתבצע ריאיון לנהגים הפועלים עמה, ולמעשה כל נהג מונית רשום יכול להצטרף לאפליקציה.

 

Gett לעומת זאת מנהלת מוקד שירות לקוחות הפעיל במשך 24 שעות ביממה, אך מבחינת נהגי המונית החיסרון המשמעותי הוא שהם משלמים דמי סדרנות לחברה המפעילה את האפליקציה. כמו כן, בשעות הבוקר מופנות אליהם נסיעות חברה אשר לטענתן אינן רווחיות עבורם. בנוסף, לרוב בעת הזמנת המונית, הנהג אינו יכול לבחור את הנסיעה והנוסע אינו יכול לבחור את הנהג שיגיע לאסוף אותו, אלא ברירת המחדל היא שהנסיעה מוכתבת לשניהם.  

 

"הסטטוס החדש יחזיר את הכבוד למקצוע"

"מדובר באפליקציה הפועלת כמנוע חיפוש", מסרו מקימי האפליקציה. לדברי היזם בר-יהודה, "המוצר יגרום למהפכה, שכן הוא מציע שינוי מהותי בקשר בין הנהג לנוסע, ללא מתווכים וללא עמלות. אנו מאמינים כי רק קשר ישיר בין הצדדים יוביל לשביעות רצון גבוהה יותר אצל שני הצדדים. לראשונה, נוסע יוכל לקבוע מי יהיה הנהג שלו".

 

לדבריו, "עד כה נרשמו לאפליקציה כ-1,800 נהגים כשהיעד שלנו הוא 10,000 נהגים עד סוף השנה. תוך חצי שנה אנו מתכוונים להשיק אותה בארה"ב".   

 

במה האפליקציה שונה מאובר וליפט?

"אובר וליפט עורכים ראיונות לנהגים שלהם. אנחנו מקבלים כל נהג, כל עוד הוא מורשה על ידי המדינה שבה הוא פועל לקחת נוסעים בתשלום. כלומר, אם בארה"ב גם נהג שאינו נהג מונית רשאי להסיע נוסעים, הוא יוכל להירשם לאפליקציה כנהג. מי שיקודם הוא מי שיזכה לדירוג גבוה. אם נהג יקבל 200 לייקים ו-7 דיסלייקים, הוא אוטומטית יקודם".

 

מבחינת הצרכן, טרם ברור כיצד יתנהל מוקד שירות הלקוחות כשהמודל העסקי הוא חינמי, ומה המשמעות שכל נהג מונית רשום יכול להירשם לאפליקציה ולהתחיל להסיע נוסעים.

 

"היזם משקיע במוקד שירות לקוחות בשלב ראשוני, בהמשך יהיה לנו מימון מדמי החבר של אלו שיהיו חברים בארגון (20 שקל לחודש), ובחודשים הקרובים יוצעו לנוסעים שירותים נוספים בתשלום, שיהיו מתחומים אחרים לגמרי, לא מתחום המוניות", אומר בר-יהודה.



 

מדוע בחרתם להשיק תחילה את האפליקציה בישראל?

"התכוונו להשיק אותה תחילה בארה"ב, אך הבנו שאם נצליח בשוק הישראלי, שהוא שוק מאוד תובעני ולנהגי המוניות ולציבור הנוסעים כאן יש דרישות גבוהות, נוכל להצליח בכל מדינה אחרת". 

 

מצי שבתאי, יו"ר ארגון נהגי המוניות בישראל, הוסיף: "כמי שמייצגים אלפי נהגי מוניות בישראל זהו יום חג עבורנו. ניצול וקיפוח נהגי מוניות מצד גורמים רבים בענף לא יתאפשר עוד. מהיום לנהג המונית יש אפשרות מתקדמת ודיגיטלית לקבל נוסעים, מבלי שיגזרו על גבו עמלות תיווך באופן שרירותי ולא שקוף.

 

"לראשונה מאז היווסדות ענף המוניות בישראל הנהגים יהיו אדונים לעצמם. אנו מאמינים כי הסטטוס החדש יחזיר את הכבוד למקצוע ויוביל מהפכת שירות בענף. זו האפליקציה היחידה שאינה דורשת דבר בתמורה לשימוש: לא בלעדיות ולא עמלה. תחנות המוניות בירושלים כבר הצטרפו אלינו והסכימו לאפשר לנהגים לפעול גם באפליקציה וגם בתחנה. אני קורא לשאר התחנות בארץ לאפשר לנהגים ניצול שעתי מקסימלי".

 

האם יהיו סנקציות נגד נהגים?

"אנחנו אמנם רשת חברתית מחבקת וחינמית אבל גם מענישה. כשנהגים יצברו נקודות שליליות נדע להעניש אותם לפי חומרת העבירה. החל מהרחקה לשלוש שעות ועד להרחקה לצמיתות".  

 

האם בעתיד אתם מתכננים להשיק גם מודל של נסיעה שיתופית?

"השלב השני הוא השקת נסיעה שיתופית, שבה נוסעים יוכלו לנסוע יחד ולחלוק ביניהם את עלות הנסיעה, כשהמחיר יהיה קבוע מראש ולא נסיעה באמצעות הפעלת מונה". 

 

בקרוב: השקה של אפליקצייה שלישית

לפני כשנתיים (בינואר 2016) נעשה ניסיון להתחרות באפליקציית Gett מצד האיגוד המייצג את נהגי המוניות באמצעות תחנות המוניות, עם אפליקציה בשם Rider. ניסיון זה לא צלח ובחודש אוגוסט 2017 האפליקציה חדלה לפעול.

 

בימים אלה מתוכננת השקה של אפליקצייה מתחרה נוספת מטעם איגוד זה, בשם Pick-Up. תחילה האפליקצייה תושק בקרב נהגי המוניות, ובהמשך תיפתח גם לצרכנים. טרם נחשף המודל העסקי שלה ולא ברור עדיין אם היא תגבה עמלת תיווך מציבור הנהגים. 

 

בחודש נובמבר בלם בית המשפט את שני שירותי הנסיעות שהציעה חברת אובר - אובר דיי ואובר נייט - להסעות של נהגים פרטיים במהלך שעות היום והלילה בכל ימות השבוע באזור תל־אביב. השקת שני השירותים עוררה בעיה חוקית - כיוון שהסעת נוסעים בתשלום ללא רישיון מנוגדת לחוק בישראל. לכן אובר הגדירה את השירותים כ"לא למטרות רווח" אלא למטרת החזר הוצאות אחזקת רכב - כך שעקרונית הנהגים לא היו אמורים להרוויח כסף.

 

במקביל לשני שירותים אלה, שנפסקו לאחר שהוצא להם צו מניעה, ממשיכה אובר להפעיל בארץ את Uber Taxi, שירות הזמנת מוניות רגילות דרך האפליקציה.

 

Gett סירבה להגיב ולהתייחס לטענות שהושמעו ולגובה דמי הסדרנות הנגבים.

 

יהודה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, התייחס לטענות הנהגים על כך שתחנות המוניות גובות מהם דמי סדרנות גבוהים. "כבעל תחנת מוניות, אני גובה מהנהגים בתחנה רק 500 שקל כולל מע"מ. גם אנחנו מייצגים נהגי מוניות, באיגוד שלנו חברים יותר נהגים שהם לא בעלי תחנות. מבין 180 תחנות, הרוב רק מתחזקות את עצמן ואולי רק חמש תחנות מגלגלות רווח. לתחנה יש הוצאות: חשמל, מים, מסים, קצין בטיחות, מערכת טלפונית וסדרנים".

 

בהתייחס לאפליקציה החדשה אמר: "מה שבא בחינם, אף פעם לא יהיה שווה כלום. לאפליקציה צריך כסף, צריך להשקיע בפרסום. זה שהם מספרים שהפרסום יבוא מעצמו זו עבודה בעיניים. לא יהיה שירות לאזרח, לא תהיה עבודה לנהגים. אנחנו 70 שנה בענף, צברנו קליינטים, אנשים וכתובות. הנהג משלם אצלנו עבור הסדרנות, לא עבור הנסיעות. היום הם נותנים את האפליקציה בחינם לנהגים, מחר הם יגבו על זה כסף. גם Gett התחילה ב-300 שקל לחודש והיום היא גובה 1,100 שקל בחודש מהנהגים".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים