שתף קטע נבחר

העלאת המס על דלק מזהם נבלמה בכנסת

ועדת הכספים מעכבת את רפורמת המיסוי הירוק של האוצר. חברי הכנסת דרשו שהעלאת המיסוי על סולר ודלקים מזהמים תעשה ביחד עם הכנת התשתיות לשימוש בגז טבעי, וטענו כי "העלאת המיסוי על פחם תייקר את תעריפי החשמל לצרכנים"

ועדת הכספים מעכבת את אישור צווי רפורמת המיסוי הירוק שמציעה הממשלה, ומובילים אותה משרדי האוצר והאנרגיה. הצווים הוגשו היום (ג') לוועדה לאחר אישורם בהחלטת הממשלה, אך הוועדה החליטה שלא לאשרם. משמעות העיכוב היא קבורת הצווים.

 

החוק אמנם מאפשר לממשלה לפרסם את הצווים ברשומות לפני אישור הוועדה אבל מחייב אותה לאשר או לדחות אותם תוך 60 יום מהפרסום. הצווים פורסמו לפני 34 יום, כך שתוקפם יפוג בעוד 18 יום. הממשלה טרם הגיבה על העיכוב, אבל בוועדה לא מאמינים שבכוחה להכין נוסח מתוקן על פי הדרישות שעלו היום תוך פחות מ-3 שבועות.

 

יו"ר וועדת הכספים משה גפני. בלם את ההצעה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר וועדת הכספים משה גפני. בלם את ההצעה(צילום: מוטי קמחי)

ההתנגדות לצווים בוועדה היתה מקיר לקיר. חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה, יצאו נגד העלאת מס הבלו על דלקים מזהמי הסביבה (סולר ופחם), שנועד לעודד מעבר המשתמשים בהם לגז טבעי, אך זאת בשעה שהתשתיות הנדרשות למעבר החלופי אינן מוכנות.

 

במיוחד התנגדו לביטול הסדר סבסוד הסולר המתדלק את התחבורה הציבורית והעסקית (משאיות, מוניות וכו'), למעט כלים חקלאיים. בהסדר הסבסוד מקבלים בעלי הרכב הזכאים לסולר במחיר מוזל החזרי מס שעולים לאוצר 3 מיליארד שקל בשנה.

 

האיום לסגירת מפעל המלט בהר-טוב הכריע את הכף

צווים אחרים התוו את העלאות הבלו גם על הפחם, המשמש בעיקר לייצור חשמל ומאיימים בהתייקרות ניכרת של תעריפי החשמל, ועל רכיב הפטקוק הדרוש לתעשיית המלט. הבולט בסבב ההתנגדויות של כל בעלי העניין בענפים הנפגעים במשק, היה האיום בסגירת מפעל המלט בהר-טוב ופיטורי מאות עובדיו. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בסיכום כי לא ניתן לאשר כלאחר יד, ללא דיון מעמיק, את רפורמת המיסוי הירוק המוצעת במסגרת הזמן הקצר שהוקצבה לכנסת לטיפול החפוז בהצעות תקציב 2019 ועשרות פרקי חוק ההסדרים.

 

קל וחומר אחרי תגובת יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) כי לפני שמעלים מסים צריך קודם להוציא כסף מהכיס להכנת תשתיות ורק אחר כך לתת לכנסת את האופציה לבחור בין הדלק היקר לבין הגז הזול והיותר נקי. אמר והדגיש: "לא נכון להביא את הצווים כעת, כי הם נועדו רק להמציא מקורות לתקציב. עובדה שהאוצר דוחף את זה, ולכן אני מבקש לא לקבל החלטות עד שלא נעשה דיון מקצועי ופרטני ולא בפורום הזה. לא ניתן כך לפגוע בנהג משאית שעליה פרנסתו בשביל מקורות תקציביים". איתות ברור מפי הח"כ המקורב ביותר לראש הממשלה נתניהו, שלרפורמה כזאת לא מובטח רוב בכנסת.

 

היו"ר גפני העמיד להצבעה רק נושא אחד המבטא התנגדות להעלאה דרסטית של המיסוי על הגז הטבעי בעתיד, עם התגברות השימוש בו: רק את הצעת החוק לפיה המס על הגז לא יעבור את הרף של 0.2 שקל לליטר בשנת 2026. זאת בניגוד למתווה של האוצר לפיו המס על הגז יעלה בהדרגה מ-10 אגורות לליטר ב-2024 עד 1.9 שקל לליטר מ-2029 ואילך. גפני: "אם באמת רוצים לעודד שימוש בגז טבעי, שלא יעלו את המיסוי מעבר לרף סביר." התנאי הזה זכה לתמיכה פה אחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים