שתף קטע נבחר

שיק או שוק גרסת 1904: הפאשניסטה הראשונה בישראל

נעליים? "פתוחות יילבשו רק לנשף, לחתונה ולריקודים", כובעי נוצות? "לא נאה למין היפה", ומה לובשים באביב? "לבן הוא הגוון". חמדה בן יהודה, מעבר להיותה אשתו של מחייה השפה העברית, הייתה מבקרת האופנה הראשונה בישראל, ואפילו המציאה את המילה "אופנה". הנה כמה טיפים שלה - לגזור ולשמור. מפניני ארכיון הספרייה הלאומית

זו תחילת המאה ה-20 בארץ ישראל, ואליעזר בן יהודה ממציא מילים בלי סוף: אקדח, חשמל, גלידה, נזלת, ממחטה - העיקר שהיהודים ידברו בעברית. אך מלאכת חידוש המילים הייתה קשה וארוכה. וכך, מי שנרתמה לעזור לאליעזר היא לא אחרת מאשר אשתו (השנייה) חמדה בן יהודה. מכיוון שאליעזר וחמדה נדרו נדר שבביתם ידברו אך ורק עברית, גם חמדה לקחה חלק בהחייאת השפה.

 

חמדה ואליעזר בן יהודה (מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית) (מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית)
חמדה ואליעזר בן יהודה(מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית)

בשנת 1904, החליטה חמדה, שהייתה אשת העולם הגדול, שהגיע הזמן שגם נשות היישוב ידעו להתלבש כמו שצריך. על כן היא החליטה להקים את מדור האופנה הראשון של ארץ ישראל. הבעיה: המילה "אופנה" לא הייתה קיימת בשפה העברית. וכך רצה הגורל שחמדה לא רק כתבה את טור האופנה העברי הראשון, היא גם הייתה ממציאת המילה.

 

וכך, בעיתון "השקפה" (שבמקרה הוקם על ידי בעלה) מ-16 ביוני 1904 התפרסם לא רק מדור האופנה העברי הראשון, אלא לראשונה פורסמה המילה אופנה: "זו הפעם הראשונה בימי חייה תבוא האָפְנָה בשערי העתונות העברית", כתבה חמדה בענווה. "בפחד ובחרדה אמיתית אני כותבת השורות האלה, מי לא ילגלג? מי לא יצחק לי? מי לא ידינני לחובה? ומי יודע, אם גם לא יחרימוני".

 

את המילה אופנה גזרה בן יהודה מהמילה הלועזית Modaa, ובמדור הקבוע שלה, עליו חתמה בשם "שושנה לבנה", היא בישרה לנשות היישוב על הטרנדים החמים מפריז העיר הגדולה. בין לבין, היא גם תיבלה את הטורים שלה במסרים יפים של העצמה נשית והאמונה שלה בחוסנה ובחשיבותה של האישה העבריה:

"מה ינעם לראות ארץ-ישראלית יפה", כתבה באחד מטוריה, "בעלת העיניים השחורות, שזופת השמש ומברכה בחן, לבושה איזה לבוש ממין החדש הנושם רעננות גם מתוך הישן, מתוך העבר".

 

חמדה בן יהודה (מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית) (מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית)
חמדה בן יהודה(מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית)

הנה כמה טיפים מתוך המדורים השונים של חמדה - לגזור ולשמור:

 

נעליים: מה הולך עם מה?

"הנעליים היותר מקובלים כיום הם הירוקים והאדומים. אבל לובשים גם כן נעליים שחורים ללבוש לבן או גון אחר פתוח, ולהפך - נעליים לבנים ללבוש שחור. נעליים חצאים ופתוחים ילבשו רק לנשף לחתונה לריקודים".

 

כובעי נוצות: שיק או שוק?

"זה שנתיים שהחלה בעולם מלחמה על הנוצות, כי זה לא נאה למין היפה של זמננו, שזו אכזריות לגזול מהציפורים ומהעופות את נוצותיהם... אבל בינינו, זה יפה, יפה מאוד".

 

הטור הראשון ()
הטור הראשון

שחור?

"באותו יום שהגיעתנו השמועה המחרידה כי הרצל איננו – נשים ועלמות צעירות לבשו אבלות עמוקה... כשהלב נשבר ושתת דם יאות כי יהיה הגוף עטוף שחור, אז נדמה כאילו העולם חשך כלו – והוקל לנו".

 

מה לובשים באביב?

"השנה נלבש הארגים היותר קלים מצמר או מצמר גפן, בד קל בטיסט, תול, לינון, מוסלין, צעיף. הגונים של האופנה האחרונה הם: ערמוני – פתוח, אגוזי ורזרה (כגון הפרח רודה) אך יש עוד גון אחד אשר מעולם ועד עולם היה ויהיה לפי האופנה – זה הגון הלבן, וזה הוא גון היותר נאה ויאות לתושבי ארצנו".

 

ומה להלביש את הילדים?

"ועל כן העצה היותר טובה לאימהות היא להלביש את הילדים באופן היותר פשוט, לא לענות אותם בכל רגע בצעקות וגם לפעמים במכות על השתבבותם. שמלותיהם צריכות להפך להיות פשוטות ונוחות להתכבס כדי להרשות להם לשחק לרוץ ולהשתובב כאות נפשם".

 

 

לעוד סיפורים מהספרייה הלאומית היכנסו לבלוג הספרנים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית
חמדה בן יהודה
מתוך אוסף אברהם שבדרון, הספרייה הלאומית
לאתר ההטבות
מומלצים