שתף קטע נבחר

רשת הוניגמן הפסיקה לכבד זיכויים; המנכ"ל התפטר

בסניפי רשת הוניגמן מסרבים בימים האחרונים לממש זיכויים שניתנו ללקוחות בשל הליך הקפאת ההליכים בו נמצאת הרשת. לפני כמה שעות הודיע מנכ"ל הרשת מיכה רונן לעובדים כי החליט לסיים את תפקידו כדי "להשאיר את ניהול החברה בתקופת הקפאת ההליכים בידי אלה המתמחים בכך"

האם הלך הכסף? בעקבות כניסת רשת הוניגמן להליך הקפאת הליכים, לקוחות שמגיעים לסניפי הרשת אינם יכולים לממש את שוברי הזיכוי שבידיהם.

 

תהליך הקפאת ההליכים אינו מאפשר להוניגמן לממש את הזיכויים ואם תעשה כך היא תפעל בניגוד לדין. הסיבה: עליה להעדיף את עובדי החברה, את רשויות המיסוי ואת הבנקים, מבחינת סדר הנושים. הצרכן בעל הזיכוי הכספי, על פי החוק, במעמד נמוך מהם מבחינת סדר הנושים. 

 

1,000 עובדי הוניגמן יקבלו משכורות

המשבר בשוק האופנה הישראלי: מי צפוי לקרוס?

 

ל-ynet הגיעו בימים האחרונים פניות מצרכנים שהגיעו אל סניפי החברה עם שוברי זיכוי ולטענתם נאמר להם על ידי עובדי החברה שאינם יכולים לממש אותם.

 

כך למשל, טלי עוז-ארי מראשון לציון, טוענת כי בסניף הוניגמן בקניון עזריאלי בת"א סירבו לבקשתה לממש את הזיכוי. "לפני כמה חודשים רכשתי שמלה בהוניגמן בסכום של 60 שקל", היא מספרת. "החזרתי אותה וקיבלתי זיכוי כספי מהרשת. מצאתי שמלה חדשה בסכום זהה בימים האחרונים וכשביקשתי לממש את השובר, המוכרת אמרה לי: 'אנחנו בתהליכי פירוק, אנחנו לא יכולים לקבל זיכוי".

 

לדבריה, כששאלה מתי ניתן יהיה לממש את הזיכוי המוכרת ענתה: 'אני לא יודעת, את צריכה לעקוב אחרי המשפט'. הייתי מתוסכלת מאוד מהתשובה שלה והחלטתי פשוט לא לקנות אותה".

הוניגמן. אי אפשר לממש את הזיכויים (צילום: יח"צ) (צילום: יח
הוניגמן. אי אפשר לממש את הזיכויים(צילום: יח"צ)
 

גם לאה מרחובות נותרה עם זיכויים שלא ניתן לממש. "יש ברשותי 2 זיכויים של הוניגמן, האחד מיום 5.10.16 בשווי של 169.90 שקל, והשני מיום 24.3.17, בשווי של 50 שקל. לפני כשבועיים נכנסתי לסניף של הוניגמן לבגדי ילדים בקניון רחובות ובחרתי בגדים לנכדים שלי. כשניגשתי לקופה המוכרת אמרה לי: 'קיבלתי הוראה לא לממש זיכויים'. אמרתי לה שהזיכוי שלי עדיין בתוקף, והיא אמרה לי: 'אני יכולה לממש זיכויים רק של לקוחות שרכשו החל מתאריך 14.2.18. למי שרכש לפני כן, אני לא יכולה לממש'".

 

לדבריה, דברים דומים אמרו לה באותו היום גם בסניף לבגדי נשים של הרשת במרכז המסחרי בצומת ביל"ו ברחובות.

על הזיכוי כתוב: תקף ל-24 חודשים ()
על הזיכוי כתוב: תקף ל-24 חודשים
 

מהוניגמן נמסר בתגובה: "מצב הקפאת ההליכים מטבעו מייצר שינוי במדיניות השירות של החברה ואנו מצרים על כך. החברה מבהירה כי זיכויים בגין רכישות בתקופת ההקפאה, החל מיום 14.2.18, יכובדו במלואם. החברה מזמינה את ציבור לקוחותיה המסור להגיע לחנויות ולרכוש בגדים איכותיים, כדי לסייע להבראת הרשת".

 

יש לכם זיכוי כספי? תקוו שהחברה לא תיכנס להקפאת הליכים

השאלה המשפטית המעניינת היא מה אמורים לעשות לקוחות שמחזיקים בשוברי זיכוי או בשוברי מתנה מרשת שנמצאת בהליך הקפאת הליכים. מתברר, שלא רק שהוניגמן פועלת על פי הדין, אלא שאם היא תאפשר מימוש של זיכויים ושוברי מתנה היא תפר את הדין.

 

"זיכוי שלקוח מחזיק ביד, הוא בעצם שובר שמאפשר לו לקבל סחורה מהחנות מבלי שהוא יידרש לשלם עליה", אומר עו"ד רונן שחר ממשרד שחר רוזנשטיין העוסק בפירוקים ובפשיטות רגל. "במצב של הקפאת הליכים, למעשה אסור להוציא שום סחורה מהרשת עד שיינתנו הוראות מתאימות על ידי בית-המשפט".

 

לדבריו, "אם הרשת תוציא סחורה כנגד הזיכוי, קופת הנושים תיפגע והדבר יהווה העדפת נושים אסורה. הוניגמן פועלת על פי הדין, ועד שלא תינתן הוראה אחרת על ידי בית המשפט, היא אינה יכולה לכבד זיכויים. צרכן עם זיכוי נחשב לנושה בדין רגיל. לפניו יש נושים בדין קדימה כמו עובדי החברה, רשויות מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי וכן נושים מובטחים כמו בנקים".

 

פתרון אפשרי מבחינה חוקית הוא מתן הנחה בשווי הזיכוי, אך לשם כך על הוניגמן לקבל אישור מבית המשפט. "בתקופת ההקפאה הרשת אמורה למכור את הסחורה במחירים המקוריים", מסביר עו"ד שחר. "כל הנחה אמורה להיות מאושרת על ידי בית המשפט. קיימת אפשרות להמיר את שווי הזיכוי בהנחה. כלומר, אם ללקוחה יש זיכוי של 100 שקל, היא יכולה לקבל אותו בצורת הנחה".

 

הוא מוסיף, כי "כשחברה נמצאת בהקפאת הליכים, לרוב הסחורה שלה נמכרת בתעריפים מופחתים. הפתרון שהזיכוי יהפוך להנחה מאפשר להכניס כסף לקופת החברה ולשרת אותה בתקופה שבה היא זקוקה לכסף, ומנגד להעניק את שווי הזיכוי בצורת הנחה. זה פתרון יצירתי שבית משפט יכול לאשר, אך זו לא החלטה שהרשת יכולה לקבל על דעת עצמה".

 

לקוחות שרוכשים בימים אלו ברשת הוניגמן לוקחים על עצמם סיכון שהזיכוי שלהם לא ימומש?

"אם הלקוחות רוכשים בתקופה שבה החברה כבר במצב של הקפאת הליכים, הם כן יכולים לממש את הזיכוי שלהם. זאת, כדי לאפשר לחברה להמשיך להתקיים. בכל מקרה, אני ממליץ ללקוחות לשאול את המוכרים בחנויות (שהם יחידת הקצה של החברה) האם יוכלו לקבל זיכוי ולממש אותו, ואף לבקש שיהיה כתוב במפורש בחשבונית".

 

ומה לגבי שוברי מתנה?

"תלוי בסוג השובר. אם השובר כבר שולם, הרשת לא יכולה לאפשר ללקוחות לממש אותו. אם זהו שובר מתנה כמו תווי קנייה שרק בעת המימוש שלהם הרשת מקבלת את הכסף, אז ניתן לכבד את השובר".

 

אז אם יש לכם בארנק זיכויים לא ממומשים של רשת כלשהי, כדאי שתמהרו לממש אותם. אחרת, אתם מסתכנים בכך שאם החברה תיכנס להליך של הקפאת הליכים, זה כבר יהיה מאוחר מדי. 

 

המנכ"ל: "לא שיערתי שנקלע להקפאת הליכים"

שלושה שבועות לאחר מינויו, התפטר מנכ"ל הוניגמן מיכה רונן מתפקידו.

 

במכתב ששלח לעובדי הרשת בשעות האחרונות, כתב: "אני מבקש להודיעכם כי לפני זמן קצר הודעתי לנאמני החברה בהקפאת ההליכים על סיום תפקידי כמנכ"ל החברה. כידוע לכם, עד לפני למעלה משנתיים כיהנתי כמנכ"ל החברה במשך למעלה מחמש שנים, ושבתי לנהל את החברה רק לפני כשלושה שבועות.

 

"ביודעי איזו חברה טובה עזבתי לפני יותר משנתיים ובהכירי את צוות העובדים המעולה של הוניגמן, הסכמתי לחזור לתפקיד המנכ"ל, בידיעה שיחד נוכל להתמודד עם הקשיים העוברים על השוק הקמעונאי בכלל, וענף האופנה בפרט, אך כלל לא שיערתי ולא העליתי על דעתי ששבועיים בלבד אחרי כניסתי לתפקיד המנכ"ל, תיקלע החברה להקפאת הליכים – תחום שאיני בקיא בו.

 

"בהיותי מנהל מקצועי 'נטו', אני מעדיף להשאיר את ניהול החברה בתקופת הקפאת ההליכים בידי אלה המתמחים בכך, ולפיכך החלטתי לסיים את תפקידי לאלתר. העובדה שנכנסתי לתפקיד הנוכחי רק לפני כשלושה שבועות, מבטיחה שהתהליכים שבהם נמצאת החברה – לא ייפגעו.

 

"אני מאמין ומאחל לחברה, לנאמנים, לבעלי החברה ובמיוחד לכם, עובדי הוניגמן היקרים, שתשכילו להוביל את הספינה במים הסוערים של התקופה הנוכחית".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים