שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    המכוניות והביגוד לא צפויים להתייקר, בינתיים. כך ישפיעו עלינו המכסים של טראמפ
    "אנחנו לא מייצרים מטילי פלדה ולא מטילי אלומיניום ובטח לא מייצרים מכוניות", מרגיעים כלכלנים בישראל את החששות מפני פתיחת מלחמת סחר עולמית. "ישראל לא במעגל הראשון של הפגיעה, אלא במעגל השני". עם זאת תרחיש קיצון של סחרור מכסים, עלול לפגוע בייצוא, בצמיחה ובתעסוקה

     

     

    נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מאיים לפתוח במלחמת סחר, והשווקים בעולם סוערים. לאחר שביום חמישי האחרון הכריז על הטלת מכסים בשיעור של 25% על יבוא פלדה ו-10% על יבוא אלומיניום, בסוף השבוע איים הנשיא להטיל מכסים על יבוא מכוניות מאירופה, כשמנגד האיחוד האירופי איים בהטלת מכסים נגדיים על מוצרים אמריקניים. האם באמת צפויה להיפתח מלחמת סחר עולמית, וכיצד זה ישפיע על המשק הישראלי?

     

    טראמפ איים ואירופה מגיבה: "נטיל מכסים על ליוויס והארלי דיווידסון"

     

    "ישראל כמשק קטן ופתוח, שתלוי מאוד בסחר העולמי לצמיחתו, פגיעה" (צילום: AP) (צילום: AP)
    "ישראל כמשק קטן ופתוח, שתלוי מאוד בסחר העולמי לצמיחתו, פגיעה"(צילום: AP)

     

    ההשפעה על הכלכלה העולמית: "כל המדינות יפסידו"

    "העניין הזה של העלאת נכסים על פלדה ואלומיניום זה לא דבר דרמטי", מרגיע פרופסור אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, "אבל יש פה איתות שכללי המשחק השתנו. הסינים לא נפגעים כל כך מהמכסים הספציפיים האלה, אבל הם מבינים שמשהו קרה והם מבינים שכל ההתנהלות שלהם צריכה להשתנות.

     

    "טראמפ משנה את כללי המשחק. הוא בא לעולם ואומר: 'תראו, אנחנו היינו באיזשהו מובן הפראייר של העולם עד עכשיו'. הם אפשרו לכולם, בייחוד לסין, לייצא אליהם בכמויות מאוד מאוד גדולות עם מיסים מאוד נמוכים, אבל העולם לא הגיב באותה מידה - לסין יותר קשה לייצא. דבר שני, האירופאים לקחו להם את כל המיסים. למשל אפל, היא בעצם עושה את כל המחקר והפיתוח והידע בארה"ב, אבל את המיסים היא בוחרת לשלם באירלנד".

     

    -העולם באמת ישתנה בעקבות המהלכים האלה של טראמפ? או שזה יהיה טראמפ נגד העולם ובסופו של דבר העולם ינצח?

    שמחון: "לא, העולם לא ינצח מפני שארה"ב היא אמנם רק 20% מהכלכלה העולמית, אבל היכולת של ארה"ב לצבור כוח קנייה הוא ענקי, אי אפשר לנצח את ארה"ב. היא מייצרת את כל הטכנולוגיה העולמית. אבל מצד שני זה כמו הביצה והתרנגולת - כי גם האמריקנים זקוקים בסופו של דבר לשווקים נוספים מעבר לשווקים הפנים-אמריקניים, שאין ספק שהם עצומים".

     

    גם אנליסטים אחרים אינם נשמעים מודאגים מההתפתחויות, וממליצים לקחת את המהלך של טראמפ בערבון מוגבל. "זה טראמפ וזה חלק מהעניין - הוא אוהב תמיד להטיל פצצה כחלק מניהול משא ומתן, לשיפור עמדות לעבר המטרה שברצונו להשיג", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות.

     

    "בסופו של דבר, היגררות לעימות גלובלי בין מדינות, כשכל מדינה מתחילה להגן על התעשיות שלה, זה מצב בו כל המדינות יפסידו, ואני מקווה שמקבלי ההחלטות מבינים את זה. לכן אני מאמין שזה לא משהו שיתפתח לממדים כאלה".

     

    לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, המייצג את ענפי המסחר והשירותים, צעדי טראמפ הם "שגיאה גדולה וראייה צרה על תעשיה מוגדרת בארה"ב, מבלי לקחת בחשבון את תגובות הנגד של העולם בכל הקשור לסחר חופשי, וללא ראיית רוחב מספקת. בסופו של דבר ייפגע הצרכן האמריקני". לדבריו, "עם החלטה זו ארה"ב עלולה לאבד שווקים והכלכלה בטווח הבינוני תפגע". 

     

    ההשפעה על המשק הישראלי: "אנחנו לא במעגל הראשון"

    כיצד תשפיע על ישראל העלאת מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום? "בהנחה שתתממש העלאת תעריפים במכסים על פלדה ואלומיניום, היא לא תשפיע במיוחד על ישראל", אומר גוזלן, "החשש הוא שבמידה והעולם ייגרר לתגובות נגד מצד מדינות מובילות שיתחילו להטיל מכסי מגן על התעשיות שלהן, ייפגע הסחר העולמי. ישראל כמשק קטן ופתוח, שתלוי מאוד בסחר העולמי לצמיחתו, פגיעה לתרחיש כזה, והייבוא ובעיקר הייצוא של ישראל ייחלשו בהתאם.

     

    "הסיכון הגדול הוא שהדבר הזה יביא לסחרור של מכסים, של הטלת מכסים הדדית. מבחינת הצמיחה והתעסוקה אלה הן חדשות רעות, אם אכן ניגרר לכך, אבל אני חושב שהסיכון לכך הוא לא גבוה, זהו תרחיש קיצוני שעדיין רחוק".

     

    עם זאת, מזכיר גוזלן: "צריך להבין שאנחנו לא במעגל הראשון של הפגיעה, אלא במעגל השני. אם היינו היום יצרנים של מתכות, היינו במעגל הראשון שנפגע, אבל אנחנו לא שם. הפגיעה הישירה על המשק הישראלי היא בהחלט זניחה".

     

    נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, מחדד: "בגדול, זה מאוד ראשוני ולא באמת הטילו מכסים, אלא מדובר בהצהרות ואיומים. צריך לבחון בפועל על אילו פריטי מכס, כלומר, על אילו מוצרים בסופו של דבר יוטלו מכסים מהצד האמריקני, ואם תהיה איזושהי תגובה מהצד האירופי או מהמדינות האחרות".

     

    היימן צופה כי התעשייה הישראלית עשויה להיות מושפעת בשתי דרכים אפשריות, ואף מזהה תועלת מסויימת למשק הישראלי: "ההשלכה האחת היא השלכה ישירה שיכולה לבוא לידי ביטוי בכך שיוטלו מכסים על מוצרים שחברות תעשייתיות ישראליות יודעות לייצר. דווקא פה יכולה להיות בצורה מינורית השלכה חיובית על התעשייה הישראלית. לישראל יש הסכמי סחר עם האיחוד האירופי וגם הסכם ותיק עם ארה"ב ועם כל מדינות ה-NAFTA - מדינות צפון אמריקה.

     

    "בעצם פה יכול להתחזק אצלנו לכאורה היתרון שלנו ביצוא לארה"ב ולאירופה במוצרים שיוטלו עליהם מכסים. ההשפעה הזו מינורית, כי לפי מה שפורסם דווקא לא מדובר במוצרים שישראל מתמחה בהם או שיודעת לייצר או לייצא. אנחנו לא מייצרים מטילי פלדה ולא מטילי אלומיניום ובטח לא מייצרים מכוניות. 

     

    "דווקא ההשפעה העקיפה יכולה בסופו של דבר לפגוע בתעשייה הישראלית ובסחר הבינלאומי הישראלי. אם בישראל אין היום תעשיית רכבים, הרי שחברות ישראליות כן מייצרות רכיבים לתעשיית הרכב העולמית. יכולה להיות חברה שמייצרת מייצבים ליגואר ואחרת שמייצרת מחשבים ל-BMW, ואם הסחר הבינלאומי ייפגע, יכולות להיפגע גם חברות ישראליות שנבנו על המערכת הבינלאומית של שרשראות אספקת מוצרים ורכיבים למוצרים סופיים".

     

    ההשפעה על הצרכן הישראל: המכוניות לא יתייקרו בשלב זה

    - המצב החדש ישפיע על ישראל בתחום הרכב? האם מכוניות יתייקרו באירופה, והאם זה ישפיע על שוק הרכב הישראלי?

    גוזלן: "לא בטוח עדיין, כי לא בטוח שהמחיר באירופה יעלה גם. יש פה כרגע העלאת תעריפים במידה מסוימת שצפויה דווקא ליצור עודף היצע מחוץ לארה"ב, אז לא בטוח שהמחירים יעלו. אבל בגדול, יש פה איזו השפעה אינפלציונית, וזה לאו דווקא רק לגבי תעשיית הרכב, אלא גם לגבי תעשיית התעופה וכל מה שקשור לאריזות מזון. אם תהיה העלאת מחירים, חלק מזה יזלוג גם אל הצרכן, אבל כרגע זה בשיעורים מתונים".

     

    היימן: "לפי הנתונים שיש לנו היום, אני לא חושב שיכולה להיות התייקרות של המכוניות פה בישראל, לפחות לא בשלב הזה. יש לנו הסכמי סחר חופשי גם עם ארה"ב וגם עם אירופה, וההסכמים עובדים לשני הכיוונים, וגם היום רכבים מארה"ב ומאירופה, למשל מסלובקיה וגרמניה, נכנסים לישראל בלי מכס. יש מסי קנייה, אבל זהו כלי של הממשלה לגבות מיסים וזה לא באמת משפיע על הסחר הבינלאומי או על הסחר הישראלי. זה משפיע על המחירים בישראל אבל לא בגלל תלות בסחר הבינלאומי".

     

    - אילו מוצרים אחרים יתייקרו?

    היימן: "אני לא חושב שלהצהרות של טראמפ יהיו השפעות, לפחות לא בטווח הקצר, על הצרכן הישראלי בגלל שיש את הסכמי הסחר החופשי ובגללם בין ישראל לארה"ב אין מכסים".

     

    גוזלן: "מכסים על ג'ינס, ליוויי'ס ועל סחורות חקלאיות, שהאירופים כבר איימו שיעלו, הם ניסיון לפגוע חזרה בבטן הרכה בארה"ב או במה שנחשב אצל טראמפ בטן רכה – תעשיות מקומיות בארה"ב. אם זה יקרה, אצלנו יתייקר הביגוד. זה יקרין לשלילה גם על שוקי היעד גם מבחינת הייצוא הישראלי וימתן מאוד את הביקושים בעולם".

     

    מכסי מגן – יותר נזק מתועלת 

    גם אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של "אקסלנס", אינו מודאג וסבור כי דווקא התגובות השליליות בעולם מורידות מהסיכון להסלמה ולפתיחת מלחמת סחר. כהנוביץ' מצטט את דבריו של הכלכלן וזוכה פרס נובל, מילטון פרידמן, שהסביר במאה הקודמת את חוסר ההיגיון הכלכלי בהגנה על תעשיות מקומיות.

     

    "עוד במאה הקודמת תעשיית הפלדה בארה"ב דרשה להטיל מכסים גבוהים על יבוא פלדה זול", כותב כהנוביץ', "חתן פרס נובל בכלכלה מילטון פרידמן הסביר אז למה הטלות מכסים כשיטה ל'פרוטקציוניזם' היא בעלת השלכות מזיקות יותר ממועילות:

     

    "1. הדולרים שמקבלים יצרני הפלדה בחו"ל מופנים בסופו של דבר בחזרה למשק האמריקני ותומכים בתעשיות אמריקניות אחרות. טענה שנכונה לכל סחורה.

    2. אם מדינות אחרות יסבסדו את יצוא הפלדה לארה"ב מדובר למעשה בסיוע חוץ שלהן לארה"ב, 'אין סיבה להתנגד לה'.

    3. ייבוא של פלדה בזול נותן יתרון תחרותי לתעשיות אמריקניות רבות, שמשתמשות בפלדה בתהליכי היצור שלהן, כגון תעשיית הרכב, ומשפר את כח הקניה של הצרכן האמריקני.

    4. ובאופן פרטני לפלדה: יבוא משאיר את הזיהום של הייצור שלה בחו"ל".

     


    פורסם לראשונה 05/03/2018 15:12

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים