שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    טסט לסלולרי משומש: כך תבדקו בעצמכם שלא עובדים עליכם
    אפליקציה חדשה שהושקה היום תאפשר לכם לבדוק במהירות אילו תקלות יש ברכיבים רבים בסמארטפון שלכם או במכשיר משומש שאתם מעוניינים לקנות. בפיתוח הושקעו 10 מיליון שקל. בין היתר ניתן לבדוק באמצעותה תקינות של מסך מגע, רמקול, אוזנייה ומיקרופון. מה לא תוכלו לבדוק? האם נגרם נזק מוחשי למכשיר והאם הוא גנוב

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אפליקציה חינמית חדשה בשם TestM שהושקה היום (ג') תאפשר לכם לבצע בעצמכם בדיקת תקינות למכשיר הסארטפון שלכם. הבדיקה אורכת מספר דקות כשבסופה יונפק דו"ח בשפה ברורה עם פירוט כל תקלות החומרה במכשיר.

     

    לעוד כתבות בנושא סמארטפון לחצו כאן

     

    את האפליקציה פיתחה חברת TestM בשיתוף אתר יד2 והיא נמצאת בימים אלו בהליכי רישום כפטנט. עלות ההשקעה בפיתוח: 10 מיליון שקל. מאחורי הרעיון עומד מנכ"ל החברה, עדן כהן (27), יזם טכנולוגי ומפתח תוכנה.

     

    האפליציה מיועדת לכל מי שרוצה לבדוק את תקינות הסמארטפון שלו, לפני שהוא מכניס אותו לתיקון במעבדה ונפרד ממאות שקלים בלי לדעת איזה רכיב באמת מקולקל. גם מי שמעוניין לרכוש מכשירי סלולר יד שנייה ורוצה לקבל מידע עליו יכול לעשות שימוש באפליקציה. מה לא תוכלו לבדוק? האם נגרם נזק מוחשי למכשיר והאם הוא גנוב.

     

    האפליקציה החדשה מתחברת לחומרה של המכשיר, ובאמצעות פיתוח אלגוריתם 'מנגישה' את המידע הזה בצורה פשוטה לצרכן. היא מתאימה לבדיקת אלפי סוגי סמארטפונים שונים. עד היום, לאחר פיילוט בינלאומי שנמשך בחודשיים האחרונים, כבר בוצעו מעל מיליון הורדות של האפליקציה ברחבי העולם.

       ()
     

    מגלה תקלות בחומרה, לא מגלה האם המכשיר גנוב

    על מנת להפעיל את האפליקציה יש להוריד אותה תחילה ב-Google Play או ב-App Store, ללחוץ על Full Test ולעקוב אחר ההוראות. וכך, בעזרת סדרת בדיקות אינטראקטיביות, תוך כ-5 דקות ניתן לגלות אילו רכיבים במכשיר תקינים ואילו תקולים.

     

    בסיום התהליך מונפק דו"ח אותו ניתן לשמור כתמונה ולשתף אותו עם הקונים הפוטנציאליים, או להזין את מספר הדו"ח בתוך מסך עריכת פרטי המודעה באתר יד2, והקונה הפוטנציאלי יוכל לפתוח את הלינק ולקבל את כל הפירוט אודות תקינות המכשיר.

     

    מה האפליקציה בודקת? לדברי החברה, האפליקציה בודקת תקינות של 22 רכיבי חומרה במכשיר, ביניהם: מסך מגע, רמקול, אוזנייה, מיקרופון, אוזניות שמע, מייצב, מצפן, חיישן קרבה, חיישן אור, חיישן רטט, חיישן זיהוי טביעות אצבע, לחצנים, מטען, מצלמה קדמית, מצלמה אחורית, מצלמת זום, תאורת לד, WIFI, Bluetooth, Cellular ו-GPS.

     

    מה האפליקציה לא יכולה לבדוק? האם נגרם נזק מוחשי למכשיר: שריטות, סדקים, שברים על המכשיר או שריטות על עינית המצלמה. כמו כן, כשבודקים פיזית מכשירי אנדרואיד שבהם ניתן לפתוח את גב המכשיר ולהחליף את הסוללה, מומלץ לבדוק האם הסוללה מקורית או לא. אם הוחלפה, יש לבדוק את הסימון שכולל את התאריך שכן לרוב ניתנת אחריות של שנה על הסוללה מיום הקנייה.

     

    כמו כן, לא תוכלו לבדוק את מצב התוכנה של המכשיר ואת ה'דאטה' שבו. מבחינת הצרכנים, המשמעות היא שהמידע האישי שלהם לא יהיה חשוף לאפליקציה. מבחינת המוכרים, אין השפעה על המכירה, שכן התקלות היחידות שקשורות לתוכנה נפתרות עם פרמוט המכשיר והרי המוכר ממילא מפרמט את המכשיר לפני שהוא מוכר אותו.

     

    דבר נוסף שלא ניתן לבדוק הוא האם מדובר במכשיר גנוב או לא.

     

    "מרבית המכירות מתבצעות במפגש בין הקונה למוכר. במפגש זה הקונה מכניס כרטיס סים-קארד למכשיר ובודק האם הוא יכול לקבל ולהוציא שיחות טלפון", מסביר יבין גיל מור, מנכ"ל יד2. "כמו כן, בסיום הבדיקה אנו מציגים למי שבדק את המכשיר את המספר הסידורי שלו (IMEI). אנו לא מפרסמים באתר את המספר הזה, כדי למנוע מצב של זיופים. ואולם, בשלב הרכישה, הקונה יכול לפנות אל מפעילת הסלולר שבה נרכש המכשיר ולבדוק האם מדובר במכשיר גנוב או לא".

     

    לדבריו, פתרון זה רק מקטין את הסיכון לרכישת מכשיר גנוב ולא מונע אותו לגמרי. זאת, משום שחברות הסלולר מעדכנות בקצב איטי יחסית על אובדן או גניבה ואין קובץ מרכזי לכלל החברות. במקרה כזה, יכול להיות שהמכשיר ייחסם כמה ימים לאחר מכן.

     

    "אנו פועלים מול גופים רגולטוריים כדי שהמידע הזה יעודכן בזמן אמת על ידי חברות הסלולר וכן עם כוחות המשטרה, במקרה שאנו מגלים מפרסמים כאלו באתר", הוא אומר. "אנו מפעילים נגדם סנקציות ומסירים מודעות שלהם מהאתרים. מכשירים גנובים, לרוב נמכרים במזומן ולא באתרי סחר מקוון שבהם הסיכוי להתחקות אחריהם גדול. בכל מקרה, אנו ממליצים למי שרוכש מכשיר שיהיה לו צילום של המוכר וצילום של תעודת זהות שלו. וכך, במקרה הצורך הוא יוכל להגיש תלונה אם יתגלה שהמכשיר נחסם מפני שנגנב".

     

    "צרכן לא ירכוש סמארטפון יותר ללא בדיקה"

    על פי הערכות, שוק הניידים המשומשים בעולם מגלגל כיום כ-17 מיליארד דולר בשנה. זאת, למרות שני החששות העיקריים של המעוניינים לרכוש סלולרי משומש: חוסר המידע לגבי תקינותו והחשש מפני קניית מכשיר גנוב שיכול להיחסם כעבור כמה ימים ולהיות למעשה בלתי שמיש.

     

    בישראל, שוק הסלולר יד שנייה מגלגל מעל 100 מיליון שקל בשנה רק באתר יד2. בנוסף, מתבצעות רכישות נוספות באתרים אחרים וכן במכירה שאינה אונליין, מה שמעיד על כך שהמספרים גבוהים אף יותר.

     

    מנתוני יד2, ב-2017 נמכרו כ-1.8 מיליון מכשירים סלולריים משומשים, כשהמחיר הממוצע למכשיר הוא 1,350 שקל. בכך, מכשירים סלולריים מככבים במקום הראשון ברשימת המוצרים הנמכרים ביותר בשנת 2017. במקום השני פינות אוכל ובמקום השלישי שולחנות.

       (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    "אנו מזהים את קטגוריית הסלולר כאחת הקטגוריות המבוקשות ביותר", אומר גיל מור. "רק בחודש ינואר האחרון רשמה הקטגוריה מעל 2 מיליון חיפושים באתר. הבעיה היא שהחסם המרכזי הוא חוסר היכולת של הקונה לבדוק במעמד הרכישה את מצבו של המכשיר. אנו מאמינים שכמו בתחום הרכב, שבו מרבית הרוכשים עושים בדיקה לפני הרכישה, צרכן לא ירכוש סמארטפון ללא בדיקת תקינות החומרה שלו".

     

    לדבריו, "אנו בעצם מבצעים בדיקה שהיא 'מתחת למכסה המנוע'. במקרה שצרכן יגלה שיש תקלה כלשהי במכשיר, הוא יוכל להתמקח עם המוכר ולהוזיל את המחיר. זה חלק מדיאלוג השקוף שיוצר משא ומתן הוגן".

     

    הוא מוסיף, כי "האפליקציה תוכל לשמש ככלי בדיקה במעבדות הסלולר ולהוות אסמכתא שתוצג ללקוח שהנייד תוקן, ובכך למנוע תלונות עתידיות. גם הצרכן, מצדו, יוכל להנפיק דו"ח לפני הכניסה למעבדה ולאחריה, כדי שיידע מה לתקן והאם התיקון בכלל כלכלי. ואם יחליט לתקן, יוכל לוודא שהרכיב אכן תוקן".

     

    מנהל מעבדה: "האפליקציה הזו היא בעיקר גימיק"

    מה חושבים על האפליקציה במעבדות הסלולר? שוחחנו עם טכנאים, כדי לברר האם יש בשורה משמעותית לצרכן.

     

    "האפליקציה נותנת מענה ל-70 אחוז מהתקלות", אומר יוני כץ, בעל מעבדת FIX&GO. "היא לא בודקת כמה דברים מאוד חשובים: את מצבו הפיזי של המכשיר, את מצב הסוללה והאם יש קורוזיה במכשיר שעלולה לגרום למשל לנזק בסוללה. בנוסף, את מרבית המכשירים משנת 2017 לא ניתן לפתוח עם מברג כדי להגיע אל הסוללה, וזה דבר שמתבצע רק במעבדה, תוך חיבור למכשיר בדיקה שרק למעבדות משתלם לרכוש.

     

    "לגבי מכשירים ישנים יותר, מומלץ לבדוק האם המדבקה המוצמדת אליהם לבנה או אדומה. אם היא אדומה, סימן שהמכשיר בא במגע עם מים. לגבי בדיקה כללית של המכשיר, מומלץ לבדוק גם את השקע שלו, ולא לרכוש מכשיר שבו יש סימני קורוזיה בשקע".

     

    "האפליקציה הזו היא בעיקר גימיק", אומר כפיר קרתא, מנהל מעבדת סל סנטר ברמת-השרון. "היא אמנם עדיפה על מצב שבו צרכן לא מבצע בדיקה במעבדה, אבל לא הייתי מסתמך עליה בעיניים עצומות. טכנית אני יכול ליצור תקלה שהאפליקציה לא תזהה".

     

    האם המעבדות ישתמשו באפליקציה ככלי בדיקה?

    כץ: "אני לא מאמין. אנחנו עושים את הבדיקה מהר יותר לבד. מבחינת הלקוח, זה נותן אמנם מענה חלקי, אבל זה כרגע המענה הכי טוב שיכול להיות לו אם הוא לא מעוניין לקחת את המכשיר לבדיקה במעבדה".

     

    האם בדיקה כזו עולה כסף במעבדה?

    כץ: "יש מעבדות שנותנות זאת כחלק מהשירות, ויש כאלו שגובות 30-80 שקל עבוד בדיקה מקיפה".

     

    השתתף בהכנת הידיעה: גיא לוי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "טסט לסלולרי משומש: כך תבדקו בעצמכם שלא עובדים עליכם "
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים