שתף קטע נבחר

Tech Talk: מה זה בעצם סטרימינג?

בכל שבוע נצלול אל אחד מהמונחים המפוצצים של עולם הטכנולוגיה וננסה להסביר אותו מספיק טוב בשביל שיחת סלון, והפעם: סטרימינג. רגע לפני הכניסה שלספוטיפיי, אחד משירותי הסטרימינג המוזיקליים הכי גדולים לישראל - זה בדיוק הזמן להבין איך עובדת הטכנולוגיה ואיך היא משפיעה על תעשייה שלמה

בשני העשורים האחרונים - טכנולוגיית הסטרימינג (הזרמת מדיה בעברית) הוכיחה את עצמה כהרבה יותר מבשורה: מאז הנסיונות הראשונים של הזרמת קובצי קול ובהמשך גם מולטימדיה על גבי הרשת, הלכה והשתכללה הטכנולוגיה והובילה למהפיכה אמיתית, גם בצד המשתמשים - בצריכת תוכן, וגם בצד של תעשיית הבידור עצמה. סטרימינג הוא מונח שכבר הגשים את עצמו - ובמובן הזה לא מדובר במילת "באזז" שגרתית בכלל. אלא שהפוטנציאל הגדול ממשיך להוכיח את עצמו, והשימוש בסטרימינג הופך להיות מרכזי יותר, ונוכח כמעט בכל בית בישראל.

 

 

שירות הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי עתיד להיות מושק בישראל באופן רשמי בתחילת השבוע הבא (יום ב'), ועבור חובבי המוזיקה המקומיים מדובר בבשורה אמיתית: בעוד שבני הדור שלי נאלצו להעביר עשרות גיגה של מידע מוזיקלי איתם ממחשב למחשב, לכונן גיבוי, לנגן ואז גם לטלפון - שירותי הסטרימינג המוזיקליים פותרים את הצורך הזה לגמרי. ספוטיפיי כמובן לא פועלת בתוך ריק, יש היצע רחב מאוד של שירותים שמציעים הזרמה של מדיה - מוזיקה, קולנוע, טלוויזיה, ספורט ואירועים - בחינם או בתשלום חודשי. במקום שטח אחסון בלתי נגמר, המגבלה היחידה כאן היא קישוריות טובה לרשת בכל זמן. אבל מה זה בעצם סטרימינג?

 

בכל בית. סטרימינג (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
בכל בית. סטרימינג(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

אם אתם מנויים לשירותי טלוויזיה דוגמת סלקום TV, פרטנר TV או נטפליקס, צורכים מוזיקה באמצעות אפל מיוזיק או דיזר, מושיבים את הילדים מול יוטיוב, אם חיפשתם שידור ישיר של ליגת האלופות ברשת, ואפילו אם צפיתם בסרטון הקצר שבראש הכתבה - אתם אולי לא יודעים את זה, אבל השתמשתם בטכנולוגיית סטרימינג. למרות שהיא כבר מזמן פרצה את גבולות המחשב והדסקטופ - ונמצאת היום גם בטלוויזיות, בטאבלטים ובטלפונים החכמים שלנו, עדיין סטרימינג מזוהה יותר מכל עם ההיסטוריה של סרטוני רשת שנצרכו מול מסך המחשב, והיא בעצם הטכנולוגיה שאיפשרה את ההתפתחות הזאת מלכתחילה.

 

שברים של מידע

הרעיון הבסיסי של סטרימינג הגיע מתוך המגבלות: ברגע שהטכנולוגיה איפשרה תצוגה סבירה של קובצי מולטימדיה על גבי המחשב והרשת - נולדה בעיה אקוטית. איך מעבירים קבצים שמכילים כל כך הרבה מידע במהירות וביעילות? פעם, היינו פשוט מורידים אותם למחשב. אם אתם עוד זוכרים את עצמכם מחכים חצי יום לאלבום חדש, שעה לכל שיר או שלושה ימים עבור סרט (באיכות שהיום אף אחד לא היה מוכן לצפות בה) - היתרונות של סטרימינג כבר ברורים לכם. הסיבה לאיטיות ולסרבול בהורדת קבצים נגעה לעובדה שחיבור האינטרנט היה עוד בחיתולים.

 

הקובץ השלם מפורק לחתיכות (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
הקובץ השלם מפורק לחתיכות(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

עם התפתחות הפס הרחב - זמני ההורדה התקצרו אבל זה עדיין לא היה פתרון אידיאלי, מפני שכל קובצי הקול או הווידאו ברשת חייבו הורדה שלהם למחשב האישי. כלומר, גם זמן הורדה ממושך וגם שטח אחסון. התשובה הייתה סטרימינג - וככה זה עובד: במקום להעביר קובץ ענקי של סרטון אחד, בזמן ממושך ובאופן שמחייב שטח אחסון פנוי - מפרקים את הקובץ לחתיכות קטנטנות של מידע, ומזרימים את החתיכות האלה אחת אחרי השנייה מהשרת אל משתמש הקצה.

 

ההתמודדות של רוחב הפס עם שברי המידע שמועברים נעשית בצורה הרבה יותר מהירה ופשוטה, וגם בעיית האיחסון נפתרת מפני שהקובץ לא מועבר למחשב ולא נשמר עליו. אלא ששברי המידע שנשלחים אחד אחרי השני, מוכרחים גם להתקבל בסדר הנכון. לשם כך ישנו קובץ קטן שאחראי על רישום הסדר של כל החתיכות הקטנות, ודואג לשמור עליו. והנה עוד תוספת למיטיבי לכת: תהליך ניהול המידע כולו נעשה בשלוש שכבות מרכזיות. הראשונה, כולל את המקטעים המקודדים (היום נניח לפי תקן דחיסה H.264 עבור קובץ וידאו), את המעטפת המארגנת שלהם - למשל MP4, וכמובן את המנוע ש"מזרים" את התוכן מהשרת עד למכשיר הפרטי של המשתמשים.

 

כולם רוצים להזרים. נטפליקס (צילום: HWzone) (צילום: HWzone)
כולם רוצים להזרים. נטפליקס(צילום: HWzone)

 

בינתיים, טכנולוגיית הצפייה הולכת ומשתכללת ושידורים ברזולוציות גבוהות מיתרגמים לקבצים גדולים הרבה יותר. סטרימינג מאפשר כאמור התמודדות עם תוכן מולטימדיה מורכב מהסוג הזה. בשנים האחרונות גם שידורים חיים של אירועים גדולים, טקסים ותחרויות ספורט מועברים על גבי הרשת באמצעות סטרימינג, עם יתרון ברור של צפייה מיידית וישירה. סטרימינג מהסוג הזה מוזרם ממצלמות ומיקרופונים שנמצאים במקום ומתעדים את האירוע. זאת בניגוד לסטרימינג On Demand, שזמין לצופים בכל זמן מתוך קטלוג.

 

כמו שזה נראה עכשיו, העתיד טומן בחובו עוד ועוד שירותי סטרימינג של רשתות וחברות שירצו להציע תכנים בעצמן. אם ניקח לדוגמה את נטפליקס, ששואבת תכנים מאולפנים שונים - לצד בניית קטלוג עצמאי ודי מרשים משל עצמה שכולל הפקות מקור, נראה שבעתיד יעמדו בפני צרכנים יותר ויותר ברירות. אם נרצה לצרוך תוכן של חברת הפקה ספציפית - בין אם מדובר במוזיקה, סרט או אירוע טלוויזיוני מסוים, ניאלץ לפנות לשירות ההזרמה של אותו אולפן או חברת הפקה. מצד אחד, נוכל להתאים אישית את התכנים אפילו יותר מעכשיו, כי לא נהיה מחוייבים לקטלוג שחצי ממנו לא באמת מעניין אותנו. מצד שני, ניאלץ להתנהל בנפרד מול כל אחד מהגורמים האלה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
סטרימינג
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים