שתף קטע נבחר

הסינים עוברים לחזית: כבר לא רק חיקויים זולים

חברות הטכנולוגיה הסיניות הפכו לאחרונה מחקייניות מושלמות של מוצרים מהמערב לפורצות דרך בחידושים כמו קורא טביעות אצבע המובנה בצג, מכשיר עם שני מסכים או סמארטפון שכולו מסך. האם סמסונג ואפל צריכות לדאוג?

מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש כשאתם חושבים על גאדג'טים ומוצרים טכנולוגיים תוצרת סין? ככל הנראה — חיקויים זולים באיכות נמוכה, שהועתקו בלי בושה ממוצרי טכנולוגיה מהמערב. לצערה של התעשייה הסינית, היא הרוויחה ביושר את התדמית הזו. במשך שנים ארוכות חברות הטכנולוגיה מסין נתפסו כחקייניות: כאלה שלוקחות רעיון שהומצא במקום אחר, מעתיקות אותו במדויק ומוכרות אותו שוב במחיר אפסי.

 

 

אלא שבתקופה האחרונה התדמית הזו מתחילה להיסדק. פתאום כבר לא כל־כך מוזר לראות חברות טכנולוגיה סיניות שמציגות חידושים מרעננים ורעיונות יוצאי דופן, אפילו חתרניים. אולי הדוגמה האחרונה והבולטת ביותר היא של יצרנית הסמארטפונים הסינית Vivo. מדובר אמנם מותג אנונימי במערב ובישראל, אך הוא מצליח מאוד בסין ובשווקים כמו רוסיה והודו. למעשה, Vivo היא חלק מאימפריית הסלולר השלישית בגודלה בעולם אחרי אפל וסמסונג: BBK של המיליארדר דואן יונגפינג. תחת המטרייה הזו אפשר למצוא גם את מותג הסמארטפונים Oppo ואת וואן־פלוס הפופולרי.

 

טביעת אצבע מתחת למסך (צילום מסך) (צילום מסך)
טביעת אצבע מתחת למסך(צילום מסך)

 

בחודשים האחרונים הצליחה Vivo להפתיע פעמיים: לפני שבועות ספורים היא הפכה לראשונה בעולם המשלבת קורא טביעות אצבע מתחת לזכוכית של צג המכשיר. למה זה כל־כך מיוחד? כי לרוב הסמארטפונים בשוק יש כיום קורא טביעות אצבע, אך ברובם הוא ממוקם בכפתור או במשטח ייעודי, לפעמים בחזית המכשיר (דבר שמגביל את העיצוב) או בגב (לא תמיד נוח לשימוש). אך הסמארטפון X20 Plus UD של Vivo צויד לראשונה בחיישן טביעות אצבע המובנה בתוך הצג של המכשיר, מתחת לזכוכית עצמה.

 

כלומר, כדי לשחרר את נעילת הטלפון פשוט לוחצים עם האצבע על נקודה מסוימת במסך עצמו. זה "משחרר" מקום בחזית המכשיר ומאפשר ליצור לו עיצוב מנקר עיניים בלי להתפשר על נוחות השימוש. לפי השמועות, גם אפל וגם סמסונג רצו מאוד לשלב אצלן טכנולוגיה כזו אך טרם הצליחו, והנה מגיעה דווקא Vivo ועושה זאת ראשונה. אמנם טכנולוגיית זיהוי טביעות האצבע היא של חברת "סינפטיקס" האמריקאית, אך לעובדה שדווקא יצרנית סינית היא הראשונה ליישם זאת יש משמעות רבה.

 

המסך עולה

בתערוכת ברצלונה האחרונה חשפה Vivo את ה־Apex, אב־טיפוס למכשיר, שגנב את ההצגה מכל הגדולות. מדובר במכשיר שכולו מסך (המסך תופס כ־98% מגוף המכשיר), ללא שוליים כלל. כדי להגיע לכך, Vivo רקמה כמה רעיונות נועזים במיוחד: בגלל שאין מקום אפילו למצלמת סלפי, המצלמה פשוט נשלפת בעת הצורך מחלקו העליון של הסמארטפון ברגע שתרצו לצלם. אין רמקול רגיל, ובמקום זאת השמע יועבר לאוזן המשתמש באמצעות ויברציות לעצמות הלחיים (Bone conduction). וכן, גם כאן יש חיישן טביעות אצבע הממוקם מתחת לצג. התוצאה מרהיבה: הכי קרוב לטלפון מהעתיד שראינו עד עכשיו. מסך מלא, אפילו ללא חריץ בחלק העליון של המסך (כמו באייפון X). מצד שני, לא ברור מתי (ואם) נראה את המכשיר על המדפים.

 

המצלמה הקדמית קופצת מתוך המכשיר (צילום מסך) (צילום מסך)
המצלמה הקדמית קופצת מתוך המכשיר(צילום מסך)

 

כשהחידוש הכי גדול שסמסונג מציגה בתערוכת ברצלונה הוא אמוג'י מונפש, רעיונות נועזים כאלו — אפילו אם יתבררו בעתיד כגימיקים — הופכים למרענן הרשמי של החורף עבור ענף הטכנולוגיה והסלולר, שסובל לאחרונה מיובש של רעיונות חדשניים. אגב, ה־Apex מזכיר את אחד הסמארטפונים הראשונים שהציג עיצוב נטול שוליים שכולו מסך: עוד לפני LG, סמסונג ואפל, הייתה זו דווקא שיאומי הסינית שהציגה את ה־Mi Mix עם עיצוב נטול שוליים. לרכיבים שבדרך־כלל נמצאים בחלק העליון של הסמארטפון מצאו המהנדסים הסינים תחליפים: הרמקול הוחלף ברמקול מיוחד, שמייצר סאונד דרך מסגרת המתכת, מצלמת הסלפי נדדה לחלק התחתון של המכשיר, וחיישן הקרבה הוחלף באולטרסאונד. גם אם לא היה להיט מכירות, ה־Mi Mix הסיני בישר את בוא הטרנד האחרון של הסמארטפונים.

 

המצלמה עברה למקלדת

וזה לא הכל: בתערוכת ברצלונה הצליחה חברה סינית נוספת להפתיע את כולם: וואווי הציגה את המחשב הנייד Matebook X pro, גם הוא עם מסך גדול ונטול שוליים. אז מה עושים עם מצלמת הרשת הממוקמת בדרך־כלל בחלק העליון של המסך? וואווי פתרה את זה בדרך מקורית ואף מבריקה: המצלמה עברה למקלדת, כשהיא מוסתרת מתחת לאחד המקשים. בלחיצה, היא נפתחת ומצלמת. היתרון לא רק עיצובי: הוא קורץ לשוחרי הפרטיות, מאחר שכאשר המצלמה לא בשימוש היא סגורה וחסומה. מצד שני, העיצוב הזה סובל מחיסרון בולט: בזמן שיחת וידיאו, בן השיח שלכם יזכה לראות את הפנים שלכם מזווית נמוכה, מוזרה ובהכרח לא מחמיאה.

זה לא הכל: נוביה, מותג היוקרה של היצרנית הענקית ZTE הסינית, הציגה בתערוכה קונספט של סמארטפון בעיצוב של מכונית־על, המיועד במיוחד לגיימרים כבדים, עם מערכות קירור ייעודיות — בין השאר כאלה שמגבירות את זרימת האוויר וחומרים מיוחדים לפיזור חום.

 

המצלמה מתחבאת במקלדת במחשב של וואווי (צילום: Huawei) (צילום: Huawei)
המצלמה מתחבאת במקלדת במחשב של וואווי(צילום: Huawei)
 

 

אך גם לפני ברצלונה, שוב ושוב ראינו את היצרנים הסינים מהמרים ומתנסים ברעיונות שחברות "זהירות" יותר במערב או בקוריאה לא היו מעזות להתקרב אליהם. ZTE, למשל, השיקה בשנה שעברה את ה־ZTE Axon M, סמארטפון "דו־מסכי" מתקפל. יש לו שני מסכי מגע מלאים וזהים בגודל 5.2 אינץ', וציר שמחבר ביניהם. כשהשניים פתוחים מתקבל מכשיר דו־מסכי דמוי־טאבלט או מחברת. כשמקפלים אותם, מתקבל מכשיר עם מסך אחד מלפנים והשני מאחור. הרעיון מדליק, גם אם בפועל המבקרים לא התלהבו.

 

סמארטפון דו מסכי של ZTE (צילום מסך)
סמארטפון דו מסכי של ZTE(צילום מסך)

 

730 מיליון משתמשים

וכמובן, המגמה אינה שמורה רק לסמארטפונים ולמחשבים. בשנים האחרונות רושמות חברת סיניות הישגים טכנולוגיים מרשימים בעולמות האינטרנט, תשלומים במובייל, בינה מלאכותית, תחבורה שיתופית ומיקרו־מעבדים. ענקיות סיניות כמו "טנסנט", "עליבאבא" ו"באיידו" הן כבר מזמן לא חיקוי חיוור של מקביליהן במערב; כמה חברות סיניות הן חלוצות עולמיות בתחום שיתוף האופניים הציבוריים (כמו Mobike, שבימים אלה נוחתת בארץ); חברת DJI משנז'ן שולטת ללא עוררין בשוק הרחפנים העולמי; אפליקציית הקריוקי Musical.ly הסינית סחפה את בני הנוער בכל העולם ועשתה אקזיט של מיליארד דולר; ואילו חברות האינטרנט המערביות מתקנאות באפליקציות כמו WeChat, שבה עושים הסינים שימוש לכל דבר כמעט, ממסרים ועד תשלומים.

 

איך זה קורה? מדובר, כמובן, בתהליך ארוך המורכב ממכלול רב של גורמים. בענף מייחסים אותו, בין השאר, להיקף העצום והצומח של השוק המקומי בסין: במדינת הענק יש 730 מיליון משתמשי סמארטפונים, רבים מהם בני מעמד הביניים, והציפיות שלהם ממוצרי הטכנולוגיה האישיים שלהם גבוהות מבעבר. היצרניות, שמוכרות בהיקפי ענק, עושות יותר כדי לעמוד בדרישות, ותופסות את עצמן כחברות טכנולוגיה ולא סתם כיצרניות "ברזלים" זולים.

 

צריך גם להזכיר את מקומו של הממשל הסיני, המעורב באופן פעיל בתעשייה, וסימן לעצמו כמטרה להגדיל ולהרחיב את תעשיית הטכנולוגיה, לדחוף יזמות ולהגביר את החדשנות שיוצאת מסין. כתבה שפורסמה לאחרונה במגזין Wired מספרת כיצד מתחם שלם של דוכני ורוכלי אלקטרוניקה זולה פונה לטובת בנייני משרדים לסטארט־אפים ומשקיעים.

 

ואחרי כל זה, בכל זאת חשוב לזכור: החקיינות הסינית עדיין כאן. למשל, בתערוכת ברצלונה ראינו לצד ההברקות המקוריות שורה ארוכה של סמארטפונים סיניים, שחיקו ללא בושה את עיצוב האייפון X עם ה"חריץ" העליון במסך.

 

האם המגמה המקורית תימשך? שאלה טובה. צריך לזכור שמדובר במדינה סגורה, שמטילה צנזורה הדוקה על האינטרנט ועל הגישה למידע, מעורבת בחיי אזרחיה וכן בכלכלה ובשוק המקומי. סין תגלה בקרוב האם גם בתנאים כאלה ניתן להצמיח תעשיית טכנולוגיה תוססת, חדשנית ומשגשגת, כמו זו שצמחה בארה"ב.

 

 

הכתבה פורסמה במקור בידיעות אחרונות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים