שתף קטע נבחר

אמריקה בהרי ירושלים

יד קנדי שבדרום הבירה מנציחה נשיא אמריקני שנרצח, ומהווה בסיס טוב לטיולים ופיקניקים • לקחנו לשם את רכב הפנאי החדש של שברולט, האקווינוקס

בסוף השנה שעברה הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי תחנת הרכבת העתידית בעיר העתיקה בירושלים תיקרא על שמו של נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ, לאות הוקרה על החלטתו להעביר את שגרירות ארצו לבירה.

 

אם התוכניות יבשילו ותחנת טראמפ באמת תיבנה בסופו של דבר, הוא לא יהיה הנשיא האמריקני הראשון שמונצח בירושלים. בדרום העיר, סמוך למושבים אורה ועמינדב, נמצאת יד קנדי, אנדרטה לזכר נשיא ארה"ב לשעבר ג'ון פיצג'רלד קנדי, שנרצח ב-1963. האנדרטה מזכירה בצורתה גזע כרות, המסמל את חייו ומותו הפתאומי של הנשיא ה־35 של ארה"ב, מטאור פוליטי שנורה באמצע כהונתו הראשונה בבית הלבן.

 

בתוך האנדרטה נמצא נר תמיד הזהה לזה הדולק ליד קברו של קנדי בבית הקברות הצבאי בארלינגטון. אפשר לצפות עליו מבחוץ, ליהנות מהנוף שכולל ביום טוב תצפית לא רק להרי חברון ויהודה, אלא גם תצפית עד לאשדוד ולמישור החוף. במקום יש גם פינת פיקניק.

 

יש משהו שקט ומכובד באנדרטה שבהרי ירושלים. השברולט אקווינוקס שחונה מתחתיה עבר גם הוא שינוי לעומת דגמי כביש-שטח ותיקים יותר של ג'נרל מוטורס. לא זועק מניקלים, לא גדול מדי. הדור החדש של האקווינוקס שהושק בארץ בסוף השנה הוא קפיצה גדולה מקודמו שהתיישן. הוא קצר ממנו ב־12 ס"מ, נמוך ב־2 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו קצר ב־13 ס"מ.

 

צילומים: פבל צ'רניצקי ()
צילומים: פבל צ'רניצקי

 

 

למרות זאת, נפחו של תא המטען נמוך רק בכ־50 ליטר ומגיע ל־850 ליטר, הגדול מסוגו, וגדול משמעותית מרבי המכר של הקבוצה, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'. גם תא הנוסעים של האקווינוקס מרווח יותר, בעיקר במושב האחורי שנהנה ממרווח רגליים מצוין ויציאת מזגן משלו, ויאכלס בקלות שלושה מושבי תינוקות, או יעניק איכות חיים נדירה ברמת המחיר הזו לנוסעים מבוגרים.

 

זה הופך את האקווינוקס למתאים מאוד לתפקיד רכב טיולים, עם תא מטען בולע כל, ונוסעים שלא יקטרו מאחור שצפוף להם. גם לשאלה הקבועה "מתי נגיע" עונה השברולט בביצועים נאים. הלך מנוע ה־2,400 סמ"ק 182 כ"ס, ובמקומו בא מנוע טורבו־בנזין מודרני, 1,500 סמ"ק עם 170 כ"ס, שמשודך לתיבת אוטומטית עם שישה הילוכים. הביצועים טובים מאוד, עם כ־7 שניות בלבד בתאוצת עקיפה מ־80 ל־120 קמ"ש. זה יותר מגרסאות ה־2,000 סמ"ק של המתחרים הקוריאנים, אך איטי יותר מגרסאות ה־1,600 סמ"ק טורבו שלהם, היקרות מהשברולט. יש אפשרות להעברת הילוכים ידנית, אבל היא מסורבלת, באמצעות כפתור על גבי ידית ההילוכים. צריכת הדלק בנסיעת המבחן עמדה על 10 ק"מ לליטר, לא מצטיינת. גם התנהגות הכביש לא מתבלטת, ושם מרגישים יותר את הממדים והשורשים של האקווינוקס. נוחות הנסיעה טובה.

 

כבר הדגם הבסיסי ב־150 אלף שקל מגיע עם מערכת מולטימדיה ומסך מגע 7 אינץ', דיבורית בלוטות', מצלמת רוורס, בקרת שיוט והתנעה ללא מפתח. יש גם מערכת המתעדת את מהירות הנסיעה, עבור הורה מודאג שנותן לבנו או בתו את המפתח. הדגם המאובזר, ב־160 אלף שקל, משדרג למסך 8 אינץ', התנעה מרחוק באמצעות השלט, מה שמאפשר לחמם או לקרר את הרכב לפני הנסיעה, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, הגה וידית הילוכים מצופים עור, מושב נהג חשמלי, דלת תא מטען חשמלית ועוד. רק האבזור הבטיחותי חסר, ואינו כולל עדיין מערכות חשובות כמו בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, שמציעה שברולט בארה"ב. מערכת שכן נמצאת, היא מערכת מקורית למניעת שכחת ילדים.

 

 

צילומים: פבל צ'רניצקי ()
צילומים: פבל צ'רניצקי

 

 

לטבול במים קרירים 

יד קנדי היא בסיס טוב לטיולים. אפשר לרדת עם הרכב בכביש המתפתל לעבר חירבת סעדים, וליהנות ממנו בשבילי קק"ל ביער הסמוך. האקווינוקס לא מצויד בהנעה כפולה, ומשטחי בוץ, סלעים ועליות משובשות יעצרו אותו, אבל מרווח גחון של 17.5 ס"מ מקל עליו לעומת רכבים פרטיים, כך שהוא מתמודד טוב יותר עם בורות וסלעים קטנים.

 

חירבת סעדים היא תזכורת לכך שהאזור היה מיושב הרבה לפנינו. מדובר בשרידי חווה חקלאית מהתקופה הביזנטית, וכעת אפשר ליהנות שם מהמעיין, שכמו שאר המעיינות באזור עשוי להיות יבש בחודשי הקיץ. במקום קבר שייח', שרידי מסגד קדום ושרידי כנסייה שקדמה לו.

 

עין סעדים הסמוכה, שהשלטים יכוונו אתכם לעברה, היא מעיין ששימש אז להשקות את שדות החווה החקלאית. אפשר לצפות ממנו לנחל שורק, למעיינות הסטף ולהר איתן.

 

שביל המעיינות יוצא מהחנייה הסמוכה ועובר בין עצי אורן ואלון, חרוב וזית. הוא מוביל לעינות עמינדב, שמלאות מים קרים ברוב ימות השנה. השביל ממשיך גם לעינות עוזי ולעין תמר ולאחר כ־2 ק"מ בסך הכל, מתחבר לדרך עפר, ממנה חוזרים לכביש ולחנייה. נסיעה טובה.

תעודת זהות

מנוע: טורבו בנזין, 1,490 סמ"ק. הספק 170 כוחות סוס ב 5,600- סל"ד, מומנט 28 קג"מ ב 2,000- סל"ד

תיבת הילוכים: אוט', 6 הילוכים, טיפטרוניק. הנעה קדמית

ביצועים: 9 שניות בתאוצה מ 0- ל- 100 קמ"ש, 182 קמ"ש מהירות מרבית, 11.9 ק"מ לליטר צריכת דלק ממוצעת

בטיחות: לא נבחן במבחן הריסוק האירופי. 6 כריות אוויר, מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, ללא מערכות בטיחות אקטיבית

אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ

מחיר : 150-160 אלף שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פבל צ'רנינסקי
שברולט אקווינוקס
צילום: פבל צ'רנינסקי
מומלצים