שתף קטע נבחר

איך לקבל החלטות בעידן הדיגיטלי?

כיום אנחנו יכולים לקבל לא מעט טיפים שיעזרו לנו לקבל החלטות פיננסיות נכונות. אז מה צריך לדעת?

בשיתוף בנק הפועלים

 

עם כניסת המחשב לחיינו וביתר שאת עם תחילתו של עידן האינטרנט ומהפכת המידע שהוא הביא עימו, יותר ויותר שירותים שהצריכו אותנו בעבר להגעה פיזית למקום קבלת השירות, הפכו בעשורים האחרונים לדיגיטליים, נגישים וזמינים ביותר. בכלל, כל חיינו עברו מהפך החל מהצורה שבה אנו מתקשרים אחד עם השני, בצורה שבה אנו מכירים בני זוג, בצורה שבה אנו צורכים ולבסוף בצורה בה אנו מקבלים החלטות.

 

אם נתמקד בכל הקשור לקבלת החלטות כלכליות (צרכניות, פיננסיות) הרי שזו בשונה מן העבר, הפכה לקלה מאוד, ואם לצורך הדוגמה עבור רכישת מוצר חשמלי בעבר היינו צריכים לערוך השוואת מחירים פיזית תוך גרירת רגליים מחנות אחת לשנייה, הרי שכיום הכל גלוי וחשוף בפנינו באתרי האינטרנט של החברות ובאתרי השוואות המחירים - כל הדרך לקניית המוצר המותאם לנו ביותר, במחיר הזול ביותר.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

 

"העידן הטכנולוגי המתאפיין בקלות חיפוש המידע ברשת ובכלים דיגיטליים מגוונים הופך את תהליך קבלת ההחלטות הכלכליות שלנו לנבון ונכון יותר", מסבירה ליז סלומון חיים, מנהלת מחלקת מכירות בדיגיטל בבנק הפועלים. "מנגנון קבלת ההחלטות מתחיל בשלב המיקרו מומנט - אותו רגע שבו האדם מבין שהוא צריך לקבל החלטה בנושא מסוים ואז הוא מתחיל לערוך חיפוש מידע על אודותיו. כידוע יש אוסף של אינפורמציה ברשת או כלים דיגיטליים שזמינים ונגישים לכל אחד מאיתנו ודרכם ניתן לקבל את כל המידע שאנו מחפש בנושאי החיים המגוונים, החל מרכישת דירות, דרך הזמנת טיסות ומלונות וכלה בהשוואת מחירי מוצרי צריכה. בנוסף המערכות הדיגיטליות החכמות שולחות אלינו היום מידע פרסונאלי המותאם לכל אחד מאיתנו וכך אנחנו מגיעים למצב של היצף מידע".

 

סלומון חיים מוסיפה: "בשלב זה על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה, רבים מאיתנו נזקקים לייעוץ מחמת אי יכולת ההתמודדות עם עודף המידע הזה. חלק מהאנשים פונים לצ'אטים, לבלוגים ולאתרי מומחים וחלק כמו במקרה שלנו בבנק מגיעים ליועצים שלנו ומקבלים ליווי לכל תהליך קבלת ההחלטות, בין אם מדובר במשכנתאות, הלוואות או בהתנהלות פיננסית שוטפת".

 

אילו כלים דיגיטאליים ישנם כיום לטובת קבלת החלטות פיננסית טובה יותר של הציבור?

"בבנק הפועלים, למשל, יש כלי לניהול תקציב שבו כל לקוח יכול להיכנס לחשבון שלו ולראות את התפלגות ההוצאות וההכנסות החודשיות שלו. הלקוח יכול דרך כלי זה לבחון את התנהלותו הכלכלית לעומת אנשים הנמצאים בחתך הדומה לשלו - בעלי הכנסה דומה, השכלה דומה, גיל דומה וכדומה. כמובן שלא מדובר על השוואה לחשבונות פרסונליים, אלא השוואה לפי חתך לקוחות ואז אותו לקוח יכול לבדוק האם הוא פועל כמו אנשים כמוהו וכיצד הם מתנהלים כלכלית. יתירה מכך, הוא יכול לבחון את עצמו בכלי הזה מול יעדים שהוא הציב לעצמו מראש – כמו עמידה בתקציב הוצאות מוגדר מראש".

 

"כמו כן, הלקוח יכול לקבל בכל עת הערכה באשר לצפי ההוצאות החזוי לו בסוף החודש וכיצד הוא יסיים את החודש מבחינה כספית. כך, על פי הנתונים הקיימים בבנק אותו לקוח יכול לדעת כבר בתחילת החודש מה יהיה מצב חשבונו בסופו, ואם למשל יש לו הוצאות חריגות באותו חודש, הדבר יעזור לו לקבל החלטות נכונות יותר להתנהלות הפיננסית בתקופת זמן זו".

 

ליז סלומון (צילום: יח
ליז סלומון חיים(צילום: יח"צ בנק הפועלים)

 

כלי נוסף אותו מציינת ליז הוא כלי דיגיטלי מתקדם העוזר לקבל החלטות בנוגע לכדאיות ההשקעה בשוק ההון. "עבור לקוחות המשקיעים בשוק ההון וסוחרים בין השאר בניירות ערך זרים, יש לנו מערכת שמסייעת להם לקבל החלטות השקעה מושכלות המבוססות על דירוג של אלפי אנליסטים מאתרי אינטרנט שונים בחו"ל. המערכת בודקת את ביצועי המניות מאז פרסום המלצות האנליסטים ובמקביל משווה זאת למדדי ניירות הערך בפועל. הדבר עוזר מאוד לקבל החלטות נכונות בהשקעות שוק ההון".

 

אחד התחומים החשובים ביותר לקבלת החלטות כלכליות בחיינו הוא ללא ספק הפנסיה שלנו וקיומנו בכבוד בזמן הפרישה. גם בתחום זה יש כיום כלים דיגיטליים מתקדמים העוזרים לקבל את ההחלטה הנכונה באשר לגובה ההפרשה החודשית לפנסיה והאם הפנסיה הקיימת תספיק לנו בעתיד. "בתחום המידע הפנסיוני יש לנו כלי שמרכז עבור כל לקוח את המידע על כל הרכיבים הפנסיונים שיש ברשותו והוא יכול לקבל בנוסף חישוב און ליין לגבי סכום הפנסיה העתידי שלו, בהתאם להפרשותיו הנוכחיות", מציינת סלומון חיים, "זה מאוד עוזר ללקוח להבין האם ההתנהלות הכלכלית שלו ביחס לפנסיה נכונה והאם הפנסיה אכן תספיק לו או שהוא צריך להגדיל את סכום ההפרשה ואיך לעשות זאת. בשלב הוא ניגש ליועצים הפנסיוניים שעוזרים לו לקבל את ההחלטה הנכונה".

 

"דוגמה נוספת לכלי דיגיטלי שעוזר ללקוחות לקבל החלטות כלכליות הוא כלי בנקאי שלנו שנקרא אפ קונטרול" אומרת סלומון חיים, "זהו כלי דיגיטלי שסורק את כל החיובים שיש ללקוח בכרטיס האשראי ובודק שלא נרשמו לו הוצאות חריגות. כך, למשל, אם יש ללקוח הוראת קבע בכרטיס במחיר מבצע מסוים ולאחר תקופה מסתיים המבצע והמחיר קופץ, המערכת מזהה זאת ומתריעה על החריגה בפני הלקוח, כך שהוא יודע לפנות לאותה חברה בדרישה לחזור למחיר המבצע המקורי או לקבל החלטה לעבור לחברה אחרת. זה מעניק ללקוח את היכולת לקבל החלטה כלכלית נכונה יותר בעולם הצריכה המגוון כיום. כמו כן, הרבה פעמים נעשים טעויות בחיובים ללא ידיעת הלקוחות. גם במקרה המערכת מתריעה על כך ושולחת הודעה אוטומטית לטלפון הלקוח והוא יכול לבדוק ולבטל את החיוב השגוי במידת הצורך."

 

מה בנוגע לעצמאים, יש כלים דיגיטליים מותאמים עבור מגזר זה?

"לאחרונה השקנו בשיתוף עם חברת KCS מערכת מתקדמת הזמינה ללקוחות העסקיים של כל הבנקים שנקראת Business Grow. זאת פלטפורמה שמאפשרת ללקוחות העסקיים – עסקים קטנים ובינוניים לקבל אינפורמציה על איך לנהל את העסק שלהם בצורה טובה יותר. הפעילויות כוללות ניהול לקוחות, ניהול מכירות, קידום דיגיטלי וניהול פיננסי, לרבות הנהלת חשבונות - הכל בצורה ידידותית ונוחה למנהל העסק. המערכת מתעדפת ומתזכרת את בעל העסק בביצוע משימות, משמשת כעוזר אישי מתקדם ומאפשרת לנהל פעילות יומיומית שוטפת בדרך קלה, פשוטה ובמקום אחד".

 

בשיתוף בנק הפועלים


פורסם לראשונה 20/03/2018 09:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים