שתף קטע נבחר

למרות החשש מריכוזיות בענף המשקפיים: אושר מיזוג ענק בין לוקסוטיקה לאסילור

רשות ההגבלים העסקיים אישרה את רכישתה של יצרנית העדשות הצרפתית "אסילור", על-ידי יצרנית המשקפיים האיטלקית. ברשות בודקים תלונה על שימוש לרעה, לכאורה, שעשתה לוקסוטיקה בשוק משקפי השמש. וגם: כיצד תמדדו משקפיים דרך המחשב הביתי?

הרשות להגבלים עסקיים בישראל אישרה את המיזוג בין יצרנית המשקפיים האיטלקית לוקסוטיקה (המייצרת את משקפי ריי-באן, פרדאה, ואוקלי) ליצרנית העדשות הצרפתית אסילור - מהגדולות בעולם. זאת חרף החשש מריכוזיות גבוהה בענף המשקפיים בישראל. שוויי המיזוג המוערך של שתי החברות: כ-50 מיליארד דולר.

 

גורמים המקורבים לרשות ההגבלים מסבירים, כי האישור למיזוג ניתן לאחר שבאירופה הוא אושר. החשש, אומרים אותם מקורות, נעוץ באפשרות שהחברה המאוחדת, תתנה שיתוף פעולה עם ספקים ברכישת עדשות ממנה - "קשירה" בשפה מקצועית. כך, למעשה, יצרניות העדשות המקומיות המתחרות עלולות להידחק מן השוק.

 

משקפי השמש שעוזרים לתפוס חשודים

לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות של ynet 

 

 

תמונות מתוך סרטון למדידת משקפיים באופן וירטואלי (יח
מדידת משקפי שמש וירטואלית(יח"צ, באדיבות אסילור-לוקסאוטיקה)

"שוק המשקפיים האירופי דומה לשוק הישראלי, ולכן היינו בקשר ישיר עם האירופים לאורך כל שלבי הבדיקה. ללוקסוטיקה ולאסילור יש לקוחות משותפים - אופטיקאים, חנויות ורשתות אופטיקה ומשקפי שמש. החשש שהם יקשרו בין המוצרים, אך באירופה הגיעו למסקנה שחשש זה מצריך רף גבוה להוכחה. בעניין זה החלטנו לאמץ את ההחלטה האירופית", מציינים המקורבים לרשות.  

 

לפני שמונה שנים רכשה לוקסוטיקה את רשת אירוקה, אך הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, דיוויד גילה, לא אישר את העסקה. בחברה לא שוללים כי ייתכן שבעתיד הם ירכשו רשת משקפיים בישראל ויפתחו גם ערוץ שיווק ישיר לצרכן הסופי, כפי שהחברה העולמית מחזיקה בבעלותה חנויות מסוג זה. גם כאן, לא ברור כיצד המהלך ישפיעו על שאר הרשתות והחנויות בענף.

 

היה ולוקסוטיקה-אסילור הישראלית תרכוש רשת אופטיקה אחרת בארץ, הדבר יצטרך שוב להיבחן ברשות ההגבלים העסקיים. "נראה בזה כמהלך בעייתי", מזהיר מקורב לרשות להגבלים. "מכיוון שזהו מיזוג אנכי, ויש יחסי ספק-לקוח בין רשת מקומית לבין יצרנית, הרי שרשתות מתחרות יוכלו להיפגע מכך. כל מיזוג נבחן לגופו, אך בהחלט מיזוג מסוג זה מעלה חששות יותר קונקרטיים".

 

ברשות להגבלים אישרו בתוך כך, כי בשבועות האחרונים הגיעה אליהם תלונה המתייחסת לשימוש לרעה, לכאורה, שעושה לוקוסטיקה בשוק משקפי השמש, וכי התלונה נמצאת בבדיקה.

 

תמונות מתוך סרטון למדידת משקפיים באופן וירטואלי (צילום: יח
מדידת משקפי שמש וירטואלית(צילום: יח"צ, באדיבות אסילור-לוקסאוטיקה)

תמונות מתוך סרטון למדידת משקפיים באופן וירטואלי (יח
מדידת משקפי שמש וירטואלית(יח"צ, באדיבות אסילור-לוקסאוטיקה)

בישראל אושר המיזוג רק כשנה לאחר אישורו באירופה ובארצות-הברית, ולאחר אישורו בכ-13 מדינות נוספות בעולם, בה אוסטרליה, קנדה, הודו, יפן, דרום-אפריקה, דרום קוריאה וטיוואן. בישראל, פרט ללוקסאוטיקה, שמחזיקה נציגות בינלאומית יחידה, ישנם יבואנים מקומיים כמו שטוייר (יבואנית סלין, גוצ'י, דיור ואיב סן לורן), עינית (טום פורד, סברובסקי), שלדג (יבואנית אנדי וורהול, איוואן באן), לוכסויזן וסגם, המייבאים מותגים שונים ממספר מפעלים בעולם, אשר רובם באיטליה.

 

לוקסוטיקה מחזיקה בבלעדיות על ייצור מרבית המותגים המוכרים. מרבית הצרכנים אינם מודעים לעובדה שמאחורי מרבית המותגים המובילים, עומדת למעשה חברה אחת המחזיקה בבלעדיות בהן - ריי-באן, פראדה, דולצ'ה וגבהאנה, ראלף לורן, שאנל, אוקלי, ורסצ'ה ווג ובולגרי.

 

למרות שנציגות החברה בישראל מודה כי הורדת המחירים בשנים האחרונות, היא על רקע כניסת מתחרות לואו-קוסט וגם בגלל ירידת שער הדולר והיורו, מחירם עדיין גבוהים בהשוואה לשחקניות אחרות שקמו בשנים האחרונות בשוק. שחקני לואו-קוסט כמו קרולינה למקה, ייבוא מקביל באופטיק של סופר-פארם ומותגים פרטיים של רשתות כמו אופטיקנה (המחזיקה במותג הפרטי קאיה, למשל), אירוקה ואופטיקה הלפרין - אכן הצליחו להוריד במעט את המחירים ולהגדיל את כמות המבצעים גם בענף המותגים, אך הדרך עוד רחוקה מבחינת המחיר הסופי של המותגים.

 

"ייבוא מקביל של מותגי לוקסוטיקה אמנם קיים, בחנויות פרטיות, באופטיקה הלפרין ובסופר-פארם", מסביר גורם בענף. "ועדיין, הוא בעיקר לדגמים ישנים יותר. לגבי דגמים חדשים, הייבוא המקביל בישראל בהיקפים קטנים מאוד. ללוקסוטיקה יש שליטה על הדגמים החדשים שלה. ברגע שהם יוצאים לשוק, יבואנים מקבילים רוכשים את דגמי העודפים, בעיקר דרך יבואנים בחו"ל".

 

על פי הערכות בענף, שוק משקפי השמש ומשקפי הראייה בישראל מגלגל כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. מדי שנה נמכרים כ-2.5 מיליון זוגות משקפיים, כשבשוק יש כ-700 נקודות מכירה. לפי הערכות, לוקסוטיקה שולטת בכ-35% משוק המשקפיים הממותגים בישראל.

 

 

 

למדוד משקפי שמש בלי לצאת מהבית

כבר היום ניתן למדוד משקפי שמש באופן וירטואלי. האפשרות הזו קיימת כעת כפיילוט רק באחד ממותגי לוקסוטיקה. כיצד זה עובד בפועל? מחברים את המצלמה של מסך המחשב הביתי, מצלמים סרטון של 5 שניות, תוך תזוזה איטית של הראש משמאל לימין, בהתאם להנחיות.

 

הסרטון נשמר? לחצו על דגם מסוים, והוא מופיע על גבי התמונה שלכם, עם אפשרות להזיז עם העכבר מימין לשמאל, כדי לבחון אותם מכל הכיוונים. כלומר, המשקפיים מתחלפים מבלי שתצאו מהבית. זה אמנם לא מקנה לכם את חוויית המדידה הפיזית, אך זה בהחלט יכול לתת תמונת מצב ראשונית.


פורסם לראשונה 19/03/2018 18:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: יח"צ, באדיבות אסילור-לוקסאוטיקה
משקפיים מדידה וירטואלית
צילום: יח"צ, באדיבות אסילור-לוקסאוטיקה
מומלצים