שתף קטע נבחר

"חוכמת ההמונים צריכה להכתיב אופנה, לא טרנדים"

עדילי כהן, יזמית אופנה צעירה, מנסה לשנות את העולם. היא הקימה מיזם אינטרנטי לאופנה בעיצוב אישי: בלי מלאים, טרנדים מתחלפים וטקסטיל זול שמיובא מהעולם השלישי. גם אקולוגי, וגם מספק פתרונות אופנתיים לפי בחירה. הוט קוטור גרסת האונליין

מי שמתעניין בעולם האופנה ובהרגלי הצרכנות העכשוויים מבין שאנחנו עומדים בפני שינוי גדול: הקניונים מתרוקנים מהמוני הקונים שפקדו אותם, חברות אופנה נלחמות על קיומן בעולם רווי וגדוש במותגים, ומגמה חדשה הולכת ותופסת תאוצה - התאמה אישית לכל דבר שאנחנו צורכים, מהסלט שאנחנו מזמינים בהפסקת הצהריים ועד הסרט שאנחנו רוצים לראות בערב בנטפליקס. ואם אנחנו רוצים לבחור ולהתאים את האוכל שלנו בדיוק לטעמנו האישי - למה לא גם את השמלה שנלבש לאירוע בערב?

 

לכתבות נוספות בנושא צרכנות לחצו כאן

 

אל הנישה הזו נכנסה עדילי כהן (בת 29) שהקימה לפני כשנה את האתר שלה "Anywear", שמציע אפשרות לכל לקוחה לעצב את הבגד שלה, בדיוק לפי מידותיה וטעמה האישיים. באתר אפשר למצוא חמש גזרות בסיסיות של שמלות, כשתהליך העיצוב מתבסס עליהן אבל מציע במהלכו אינספור שילובים, בדים וצבעים היוצרים את השמלה הסופית, הייחודית והחד־פעמית. "אנחנו מציעים לכל אישה לעצב את השמלה הייחודית שלה בשישה קליקים", נכתב באתר.

תמונה של עדילי כהן שפתחה מיזם אינטרנטי לאופנה בעיצוב אישי (תומריקו)
עדילי כהן(תומריקו)
 

כהן, שגדלה בבית של אמא תופרת וסבא חייט, תמיד חלמה להיות מעצבת אופנה. היא למדה לימודי תרבות במכללת ספיר, עשתה קורסים בעיצוב אופנה בבית האמנים, והתחילה לחשוב על המיזם שלה במהלך לימודי עיצוב ויזמות בתואר השני שלה במכללה למינהל.

 

"כשהייתי קטנה, לבגדים היה יותר ערך", היא מספרת על המחשבות שהובילו אותה להציע אופנה אחרת מהאופנה המהירה השולטת היום בעולם. "פעם בגד עלה יותר ונשמר יותר זמן, וככל שהתבגרתי הבגדים הפכו להיות זמינים וזולים יותר. מאז הערך של הבגדים רק יורד. בגלל שתמיד אהבתי אופנה, הרגשתי שמשהו אבד בדרך, וחשבתי איך אפשר להחזיר לה את הערכים שאבדו לה במרוצת הזמן".

 

מה הבעיה בלקנות בגדים זולים וזמינים בחנויות?

"כשאתה נכנס לחנויות היום, אתה לא בטוח שהבגדים מדברים אליך, או שאתה לא מוצא בדיוק את מה שאתה מחפש. גם בעניין המידות, הגוף שלנו צריך להתאים למידות סטנדרטיות, והן אף פעם לא מתאימות בדיוק למידות הגוף שלנו. ויש גם את העניין של התקשורת הבינאישית: הבגדים של האופנה המהירה הם חסרי שייכות ממשית אלינו. אבל כשאנחנו לבושים בבגדים שיש לנו אליהם יותר קשר - אנחנו מתקשרים אחרת, נוח לנו הרבה יותר".

 

"כל אחד יכול לעצב"

לפני כשנה, כאמור, היא יצאה לפיילוט הראשון שלה, בעזרתם של ליאור סושרד (שותף ומייסד) שעזר לה לשכלל את חוויית המשתמש וליצור מאגר של בינה מלאכותית שיודעת לזהות העדפות של משתמשים, ג'ודי אבן, בעלת ניסיון של 25 שנה בתחום הטקסטיל, אורית מוסינזון, ממייסדי WIX, אנה ויינר, תדמיתנית, וארי כהן, מייסד־שותף ואחראי על השיווק. "הפיילוט שעשינו גרר תגובות מדהימות. בנות שהתנסו באתר ועיצבו שמלות העלו פוסטים ושיתפו תמונות, ותוך ימים ספורים זה נחל הצלחה גדולה שלא שיערנו", היא מתארת.

 

אז מה קורה בפועל, איך אפשר לעצב באתר שמלה לפי הטעם האישי?

"קודם כל את בוחרת את סוג הגזרה שאת רוצה, המבוססת על גזרות בסיס כמו שמלת A או חצאית עיפרון. הגזרות מתעדכנות ומתחלפות מדי חודש. אחר כך את יכולה לבחור את סוג השרוול, מפתח הצוואר וכדומה, ואז את בוחרת את סוג הבד והצבע. הייצור נעשה בירדן ובארץ, ותוך 14 ימי עסקים (או מוקדם יותר, בהזמנת אקספרס) השמלה מגיעה ללקוחה.

 

מה עומד מאחורי הרעיון?

הרעיון של המיזם הוא שאפשר יהיה לעשות כל בגד, כולל בגדי ילדים ותינוקות ואפילו שמלות כלה. כל אחד יכול לעצב. אפשר לבחור מתוך טבלת מידות קיימת ואפשר גם לשנות, וזה נתפר אישית למידות שלך. המיזם גם פותר בעיות של צניעות ויכול להציע פתרונות לנשים שרוצות שמלות התפורות לפי הצרכים הדתיים (או האחרים) שלהן".

 

בנוסף מציע האתר גם שיתופים עיצוביים, כך שאפשר להיכנס ולבחור עיצוב קיים בהתאמה אישית למידות שלך, מתוך עיצובים של אנשים אחרים, שגם מקבלים אחוזים מהמכירה. המדהים הוא שטווחי המחירים הם בסביבות 380 שקל לשמלה, מחיר המתאפשר בגלל הייצור הדיגיטלי והתדמיתנות הממוחשבת שחוסכת עלויות, זמנים וכוח אדם.

 

אבל Anywear מציע לא רק חוויית משתמש חדשה. מדובר במהלך שפותר בעיות רבות אחרות, עמוקות יותר, שעולם האופנה העכשווי שקוע בהן עד צוואר. "חוכמת ההמונים היא זו שאמורה להוביל את הטעם, לא מעצבי אופנה", מסבירה כהן. "אנשים אמיתיים צריכים להכתיב את הטרנדים, ולא מותגי־על שרחוקים מהרחוב ומחייהם של רוב הצרכנים".

 

בנוסף, מצביעה כהן על הנושא האקולוגי, אחת הבעיות הבוערות בתעשייה שנחשבת לאחת המזהמות בעולם. "זה שורש הבעיה בכל תעשיית האופנה", היא מסבירה. "עד לפני 20 שנה היו ארבע קולקציות שונות לכל מותג. היום כל שבוע יש קולקציה חדשה. מה שקורה הוא עודף של טרנדים, בזבוז של משאבים.

 

"היום כל הזמן מנסים להשאיר אותך מחוץ לאופנה, האופנה היא מהירה ומתחלפת, רק כדי שתקנה עוד ועוד. אני מייצרת רק את מה שיש לו צורך. הבגד נתפר במיוחד עבורך, אין לנו מלאי שנתפר סתם, מה גם שהסיכוי שתלבש בגד שתפור למידותייך ולטעמך ותשמור עליו הרבה יותר גדול. זו לא רק שמלה, זה דרך חיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים