הכירו את אלילי הנוער החדשים
עם עשרות אלפי עוקבים, קמפיינים שמתחילים לזרום ובני נוער שרצים אחריהם עם בקשות לסלפי, היוטיוברים הם הדור הבא של הסלבס. "התעשייה כבר מבינה את הכוח שלנו, בקרוב יוטיוב ינצח את הטלוויזיה", בטוח שחר סויקיס שמחזיק ב־152 אלף עוקבים. השבוע הוא והקולגות ייצאו מהמסך וישתתפו בפסטיבל גיימינג בתל־אביב
הדור החדש של הסלבס לא שר, לא משחק ולא מדגמן, ובכל זאת יש לו קהל מעריצים בכמויות היסטריות. הכירו את היוטיוברים — צעירים שמעלים תכנים שונים לערוץ שלהם ביוטיוב, ואוחזים בעשרות אלפי עוקבים, כלומר משתמשים רשומים, שעוקבים אחר התוכן שלהם בקביעות.
שחר סויקיס, בן 25 מרמת־גן, מקדיש את 12 השנים האחרונות ליצירת תוכן שמתפרסם ביוטיוב. "אני מחשיב את עצמי לאחד מחלוצי התחום", מתגאה סויקיס, שמחזיק ב־152 אלף עוקבים. "ב־2005, כשהייתי בן 13, נולדה האפשרות לשיתוף תוכן אישי ביוטיוב, וכבר אז הייתי אחד מאותם אנשים שעשו זאת. זה היה קשה בהתחלה, לא היה לזה מספיק קהל בארץ, היינו מאחורי שאר העולם. היום זה אחרת. יש כמות מטורפת של גולשים שצופה בתוכן שלנו".
גם בת הזוג של סויקיס, נוי קאי (26), היא יוטיוברית מצליחה עם 26 אלף עוקבים. "אני גרה בדירה משותפת עם שחר, והחלל המרכזי שלנו בבית הוא לגמרי חדר צילום. בלחיצת כפתור, צבע האורות משתנה. אני בחרתי לקחת את התוכן שלי לכיוון קצת אחר, למקום האישי והמשתף. שחר יוצר תוכן מאוד מגוון ובוחר לגעת בכל התחומים בחייו".
גם אליאור בילוקס, בן 17 מאשדוד, הוא יוטיובר עם 100 אלף עוקבים. "אני היוטיובר המוכר ביותר בנושא הכדורגל והספורט ובעוד חודשיים אני סוגר שלוש שנים של עשייה ביוטיוב", הוא מספר. "בגיל 14 התחלתי לצפות בסרטונים שהופצו ביוטיוב על ידי בני נוער בחו"ל, אהבתי את זה וחשבתי לעצמי, למה שאני לא אעשה תוכן זהה בישראל?"
מיכאל ספיר (151 אלף עוקבים) נחשף לתחום בשלב מאוחר יותר בחייו, בגיל 25, כאשר הוא כבר נשוי ואב לשניים. "הגעתי להיות יוטיובר לגמרי בטעות. באיזשהו בוקר העליתי סרטון הומוריסטי שלי עם הבת שלי לעמוד הפייסבוק שלי, עשו לו מלא שיתופים, וכך הוא הפך להצלחה. פתאום קיבלתי הודעות, ואנשים רבים התחילו לעקוב אחריי, אז עברתי לשתף תוכן ביוטיוב. בהתחלה, המשפחה והחברים היו לגמרי נגד. הם אמרו לי: מה אתה ילד, אתה כבר אבא, עזוב אותך מהשטויות האלה. אבל זה לגמרי גורם לי הנאה. עם הזמן, התחלתי לעלות שלושה סרטונים בשבוע, בהם כל המשפחה לוקחת חלק, והתוכן שלי התגבש ועוסק בנושא הקומי של חיי היום יום. אשתי ושני הילדים הם חלק בלתי נפרד מהסרטונים שלי, ואפילו כל אחד מהם פתח משתמש ביוטיוב, כן, אפילו בתי בת הארבע עושה את התוכן לגמרי בעצמה ובעלת 30 אלף עוקבים".
אתם חושבים ש"סלב יוטיוב" הוא סלב לכל דבר?
בילוקס: "סלב יוטיוב זה לגמרי סלב. יוטיוב לא רחוקה מלעבור את הצפיות הקיימות היום בטלוויזיה. אנשים ברחוב מבקשים ממני תמונות וחתימות, ואני עושה מפגשים, ואנשים משלמים כסף כדי להגיע לראות אותי. אם זה לא סלב אז מה כן?"
קאי: "סלב זה אדם מוכר שהקהל מתחבר אליו, אנחנו לגמרי עומדים בהגדרה הזאת".
סויקיס: "יוטיוב ינצח כבר בעתיד הקרוב את הטלוויזיה ואפילו יחליף את הצורך בה. כולם נמצאים עם הראשים בתוך הטלפונים הניידים, יוטיוב נמצא בתוך אותם טלפונים בעוד הטלוויזיה לא. אז ברור שעם הזמן הטלוויזיה תישאר מאחור. ההצלחה יוצאת מגבולות הרשת, והיום כל התעשייה מבינה את זה. ככה פנו אליי מפסטיבל GAME IN MAKO FEST כדי שאנחה, וזה מרגש אותי מאוד".
לצד סויקיס, גם ספיר ובילוקס ישתתפו בהנחיית פסטיבל הגיימינג, שיתקיים השבוע ברביעי וחמישי (28־29 במארס) בהיכל שלמה בתל־אביב. באירוע, שמתקיים זו השנה השלישית, ינחו השלושה מגוון אירועים וייפגשו עם המעריצים. זה לא שיתוף הפעולה הראשון שלהם: מדי ראשון ושני בשעה 1:00 בלילה הם מנחים תוכנית משותפת בערוץ 12.
זאת עבודה לכל דבר?
בילוקס: "אני התחלתי עם זה כתחביב, ועם הזמן גיליתי שאפשר להרוויח מההנאה הזאת גם כסף. ככל שהצפיות בתוכן שלי עולות, מפרסמים רוצים לפרסם אצלי בתוכניות וגם מוכנים לשלם על זה יותר. הם מבינים שחשיפה אצלי בתוכנית משתלמת להם והם משלמים לי על זה. בנוסף, כמו כל סלב אחר, ברגע שאתה מוכר ואהוב ההצעות והפניות מתחילות להגיע".
נוי: "מבחינתי זאת לא עבודה, אלא תחביב שמכניס עוד כסף מהצד".
שחר: "אני קם בבוקר, כותב תסריטים, מצלם, מביים ועורך. כל מה שרואים בסרטון שלי אני עושה בעצמי, זה לוקח ממני את כל זמני. ובנוגע לכסף, הפצת התוכן מספקת לי משכורת שמספיקה לי לגמרי, במידה שאני מתמיד ומעלה סרטון לפחות פעמיים בשבוע. יוטיובר שמקפיד על כך, ויש לו מספיק עוקבים בהחלט יכול להחשיב את זה לעבודה. המפרסמים מחשיבים זאת כעבודה לכל דבר. הם פונים אליי עם מוצר או שירות ותמורת עלות מסוימת אני מכניס אותם לסרטונים שלי בצורות שונות, וכך נותן להם חשיפה לקהל היעד שלהם".
וזה לא מרגיש לכם שהסרטונים שלכם הופכים מאישיים למסחריים?
שחר: "התוכן אכן הופך פעמים רבות למסחרי, אבל זה לא גורם לאיבוד הפן האישי. אף אחד לא דוחף לי מילים לפה, או מחייב אותי לפרסם מוצר מסוים. אני עושה את זה מבחירה לאחר חשיבה שהמוצר שהוצע לי אכן מתאים להשתלב אצלי בתוכן".