שתף קטע נבחר

סכנה באילת: שיכורים משתוללים על אופנועי ים וסירות

פרצה בחוק מאפשרת לנהגי אופנועי ים וסירות לנהוג שתויים מבלי להיענש, ולסכן מתרחצים בחופי העיר. גורמים בשיטור הימי: "אין סעיף האוסר השטת כלי שיט בהשפעת אלכוהול, בדומה לרכב"

 

 

ביחידה לשיטור ימי באילת מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים בזירת ים סוף. אכיפת הסדר הציבורי במים ואכיפת עבירות מנהליות, פעולות חילוץ והצלה של גולשים וסירות דיג ומענה משלים לבט"ש (ביטחון שוטף) בשיתוף פעולה עם חיל הים. "כך בעצם אנחנו מסייעים בתווך הימי מבחינת הגבולות עם ירדן ומצרים", אומר מפקד היחידה, פקד שרון זנטי.

 

"יורדים לאילת" - הכתבה הקודמת: מה קורה במחסום של מג"ב?

 

בניגוד לגיבורי סדרת "משמר המפרץ" ששומרים על חזות מצודדת, המציאות היא אפורה, מתישה ומלאת אתגרים המאפיינים עיר תיירות בישראל, על מגוון איומי היום-יום. את כל הפעילות מבצעים ביחידה בעזרת אמצעים טכנולוגיים וכלי שיט חדשים: שתי סירות, סירה מהירה ושני אופנועי ים. בסיס השיטור הימי באילת מונה צוות של 11 איש, הכולל קצין ועשרה שוטרים.

 

השוטרים ביחידה עוברים הכשרה של ארבעה חודשים כמו כל שוטר רגיל ובמקביל יוצאים להכשרות כגון השטת ספינה, הפעלת ציוד רדיו, ניווט ימי, חילוץ והצלה במים, ירי מתוך כלי שיט ויחד איתם גם 12 מתנדבים בפעילות השוטפת. בנוסף, היחידה משתפת פעולה עם שוטרים שהם מפעילי כטב"ם (רחפן) שמצלמים ומתעדים עבירות ימיות ונמצאים בקשר מתמיד עם השיטור הימי.

שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)
שרון זטני מפקד היחידה שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
פקד זנטי, מפקד יחידת השיטור הימי באילת(צילום: מאיר אוחיון)

שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

סירת הפונטון שיטור ימי באילת (צילום: מאיר אוחיון)
סירת הפונטון. אין צורך ברישיון(צילום: מאיר אוחיון)
 

עד כמה גדולה הסכנה למתרחצים בחופי אילת וכמה פרוץ החוק כשמדובר בהשטת כלי שיט, ניתן להבין היטב מדבריו של זנטי: "לסירה גדולה יחסית בשם 'פונטון', בעלת 6 כוח סוס שיכולה להשיט עד 12 איש, אין צורך ברישיון. לעתים אותם אנשים שאין להם ניסיון בים, עלולים להיקלע למצבים שיסכנו אותם, את האנשים בסירה ואת המוני הרוחצים במים. את הסירה הזו רשאי להשיט כל אדם שמלאו לו 16".

 

לדבריו, "בעצם לא צריך רישיון משיט כדי להשיט את הדבר הזה שלעתים יוצר לא מעט אירועי חילוץ והצלה. הוא גם לא מכיר את חוקי השיט והזירה הימית". גורמים נוספים בשיטור הימי מגדירים את הים "שדה מוקשים" ואת הרוחצים כמי שחייהם בסכנה בכל רגע נתון, אך ידו הקצרה של החוק מונעת מהם לפעול. 

 

פרצה בחוק שמקשה על היחידה לשיטור ימי באילת נוגעת לבעיית השכרות. בניגוד לאכיפה על הכביש, השוטרים בים לא יכולים לרשום דו"ח למשיטי אופנועי ים או סירות שיכורים שעלולים בשל מצבם לגרום לתאונה. כך נוצר מצב אבסורדי שבו שוטרים נמצאים במקרה זה חסרי אונים מול תרחישים העלולים לגרום לאסון.

 

זנטי מודה כי מדובר במצב מסוכן ביותר גם כלפי המשיטים, כלפי סירות או אופנועי ים אחרים, או אפילו כלפי המתרחצים בים: "אנו נתקלים לא מעט במשיטים רבים שמשיטים כלי שיט והם שיכורים. אין חוק ספציפי שאוסר על משיטים שתיית אלכוהול".

 

גורמים במשטרה מדגישים כי "בחוק הימי אין עבירה ספציפית שאוסרת להשיט כלי שיט בהשפעת אלכוהול כמו ברכב. בהיעדר חוק ספציפי עם עונש מרתיע כמו על הכביש, קשה ואף בלתי אפשרי לאכוף את עבירות השטת אופנוע ים או סירה בשכרות ובהיעדר עונשים מתאימים, אין הרתעה כלפי אותם עבריינים".

 

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הודיע הבוקר כי יגיש הצעת חוק בנושא: "נדהמתי לגלות את הפרצה בחוק המתירה לנהגים להשיט סירות ואופנועי ים בעודם שיכורים תוך סיכון חייהם וחיי אחרים. מדובר בסכנת חיים ממשית ובאבסורד שגורמי האכיפה עומדים מולו חסרי אונים.

 

"לא ייתכן שבזמן שאנו נלחמים בנהיגה בגילופין על הכביש, נאפשר לשיכורים להשתולל עם אופנועי ים במהירויות גבוהות ולהשיט סירות עם עשרות אנשים עליהם תוך סיכון שלהם ושל ספינות אחרות.

הצעת החוק שגיבשתי תשים סוף להפקרות, תסגור את הפרצה בחוק ותיתן כלים בידי השיטור הימי שאמון על האכיפה להילחם בתופעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
יחידת השיטור הימי באילת
צילום: מאיר אוחיון
מומלצים