שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    גיימינג בחדר המורים: מיינקראפט נכנס לכיתות
    גרסה חינוכית של משחק המחשב הפופולרי "מיינקראפט" הוכנסה במסגרת נסיונית לבתי ספר יסודיים בפתח תקווה. וזו רק ההתחלה

    הפוטנציאל החינוכי של "מיינקראפט", אחד ממשחקי המחשב הפופולריים בעשור האחרון, מקבל תוקף רשמי: לראשונה בישראל, הוכנסה גרסה מיוחדת של המשחק אל בתי ספר יסודיים בעיר פתח-תקווה. גרסת MPTX2 של "מיינקראפט" נוצרה לרגל חגיגות 70 שנה למדינת ישראל ו-140 שנה לעיר פתח תקווה, במטרה להעשיר את היידע של התלמידים בנוגע להיסטוריה ולמורשת העירונית והארצית.

     

     

    "מיינקראפט" הוא משחק מחשב שהתחיל כמשחק אינדי וצבר פופולריות עד שנרכש לבסוף על ידי מיקרוסופט ב-2014. מדובר במשחק מסוג "ארגז חול" (Sand Box), וככזה הוא מהווה בעצם עולם וירטואלי, שבו השחקנים יכולים ליצור כיד הדימיון. זו אחת הסיבות לכך שהוא סומן כבר בתחילת הדרך כמשחק בעל פוטנציאל חינוכי רחב, שיוכל להשתלב יחסית בקלות בבתי הספר. ובכל זאת, מאז ששוחרר המשחק ב-2009, הוא עוד לא קיבל יישום פדגוגי רשמי בישראל - עד לתוכנית הנסיונית בפתח-תקווה.

     

    משחקים במיינקראפט (צילום: עיריית פתח תקווה)
    משחקים במחשב, אבל בכיתה(צילום: עיריית פתח תקווה)

     

    הפיילוט כלל כ-300 תלמידים, למעלה מ-30 מורים ו-11 בתי ספר יסודיים בסך הכל. בכל בית ספר הוקמה "נבחרת מיינקראפט" לתלמידים בכיתות ד'-ו', שהוזמנו להשתתף במיזם ולהקדיש שעתיים בשבוע, בסוף יום הלימודים, לטובת "מיינקראפט" ממוסד עם המורים והמורות, שעברו הדרכה מקדימה על המשחק. הגרסה החינוכית נערכה במתכונת רבת משתתפים, כך שכלל התלמידים יכלו ליצור במרחב משותף, והורכבה ממשימות פדגוגיות מוגדרות שהצריכו עבודת מחקר, יצירתיות, שיתוף פעולה ואפילו כתיבת קוד.

     

    המשימות הוגדרו מראש וכללו, למשל, בנייה של מבנים היסטוריים בעיר לצד הקמת עיר עתידית - הכל במסגרת הכלים שעומדים לרשות התלמידים בתוך העולם הווירטואלי של מיינקראפט. "התלמידים למדו המון דברים, שאני בכלל לא בטוחה שהיו לומדים במסגרת של שיעור שגרתי", מספרת פזית כהן, מחנכת ורכזת תקשוב בבית הספר בר-לב בעיר. "אחת המשימות למשל דרשה מהקבוצה לבנות מחדש את אחד מבתי הספר בעיר, וזה היה יפה לראות איך התלמידים לוקחים בחשבון את סוג הלבנים שיתאימו לבנייה של פעם, אפילו את גובה המבנה - שיהיה כמה שיותר ריאליסטי ביחס לעולם של מיינקראפט".

     

    הגרסה החינוכית היא תוצר של שיתוף פעולה בין מינהל החינוך בעיריית פתח-תקווה, אגף המגזר הציבורי בחברת "מיקרוסופט", פסג"ה פתח תקווה, טופ אדיו ומרחב "Beta ספר" לטיפוח יזמות בתחום החינוך. "הכרתי את המשחק רק בשם", מספרת כהן, "כמובן שהתלמידים ידעו טוב מאוד במה מדובר, וזה חלק גדול מההצלחה של הפרויקט בעייני - העובדה שהוא לקוח מתוך העולם שלהם".

     

    משחקים במיינקראפט (צילום: עיריית פתח תקווה)
    גם הפעם - מעט מדי תלמידות(צילום: עיריית פתח תקווה)

     

    הנבחרת של כהן כללה 25 תלמידים, מתוכם רק שתי בנות. קרינה בטאט, מדריכת תקשוב במחוז תל-אביב שליוותה את המיזם הפדגוגית, מספרת, כי המגמה של מיעוט תלמידות בנבחרות המיינקראפט בלטה בכל בתי הספר שהשתתפו. "התלבטנו לגבי זה יחד עם המורים. זו הפעם הראשונה שמתקיים פרויקט כזה, ושיתפנו אותם בשאלה אם לחייב תלמידים ותלמידות להשתתף, או פשוט לעשות את זה באופן פתוח. בסופו של דבר החלטנו לאפשר פתיחות, מכיוון שהיה לנו ברור שזה לא סוף פסוק ושהפרויקט יצליח למשוך גם תלמידות".   

     

    בטאט רומזת, שזו רק ההתחלה. תוכנית הפיילוט הוכיחה את עצמה, וכעת הצוותים עומלים על הכנסת המשחק גם אל מקצועות הליבה, ובוחנים אפשרות להעשיר את תהליך הלמידה הסטנדרטי באמצעות חוויה טכנולוגית ומשחקית.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים