שתף קטע נבחר

קניתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי הישן בחינם

כדי לעודד מחזור של מוצרי אלקטרוניקה, המדינה מטילה את חובת הפינוי של מוצרי חשמל ישנים על החברות שמהן אתם רוכשים את המוצר החדש. מה כדאי לדעת, באילו מקרים לא תהיו זכאים לפינוי בחינם ומי קובע את מחיר התוספת? אתר "המקצוענים" עם המדריך שיחסוך לכם כסף על הובלה ויגן על הסביבה

רכשתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי של המוצר הישן בחינם על פי חוק. אמנם החוק נכנס לתוקף בשנת 2014, אך רבים מכם עדיין אינם מודעים לו ומשלמים לחברת הובלה על פינוי הפריט הישן מביתם. זאת, בניגוד לזכותכם לקבל את שירות הפינוי הזה בחינם מהחברה ממנה רכשתם את המוצר החדש. המוצרים הישנים, אגב, מיועדים למחזור.

 

אז באילו מקרים אתם זכאים לפינוי זה, באילו מקרים לא תזכו לפינוי ומתי תידרשו לשלם תוספת מחיר? לפניכם המדריך - חלק א'.

 

   (צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)
(צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)

"כיום רק כרבע מבין אלו הרוכשים מוצר חשמלי חדש מממשים את זכות לפינוי המוצר הישן", מסביר דן הלמן, מנכ"ל משותף בתאגיד מ.א.י למיחזור אלקטרוניקה. "הסיבות לכך הן מגוונות, מחצית מהצרכנים רוכשים מוצרי חשמל לדירות חדשות, כך שאין להם מוצרים ישנים להחזיר. ולגבי יתר הצרכנים חלקם כלל לא מודעים לזכותם לפינוי בחינם, חלקם מעוניינים לשמור את המוצר הישן בנוסף או למסור אותו לאחד מקרוביהם והיתר מאמינים שיצליחו למכור את המוצר הישן באתרים למכירת מוצרי יד שנייה".

 

האם מאז שהחוק נכנס לתוקף יש שינוי בהיקף הצרכנים שזוכים לפינוי מוצרי חשמל?

"בהחלט, ישנה עלייה משמעותית. מנתונים שבידנו, בשנת 2014 רק 10,420 מוצרי חשמל פונו מהבתים. בשנת 2015 - 39,458 מכשירים פונו, בשנת 2016 – 109,316 מכשירים פונו ובשנת 2017 – 132,472 מכשירים פונו. נכון לעכשיו, בשנת 2018 פונו כבר 43,622 מכשירים, כך שמדובר בעלייה משמעותית. ככל שמודעות הצרכנים גוברת כך היקפי הפינוי גדלים".

 

עוד כתבות בנושא:

הובלה צריכה כיסוי

אל תעשו את זה לבד: פירוק והרכבת רהיטים בהובלה

עוברים דירה בלי משברים של השנייה האחרונה

 

מה בדיוק קובע החוק?

החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, נחקק בשנת 2012 ונכנס לתוקף רק בשנת 2014. "החוק מטיל חובה על כל מי שמשווק ציוד חשמלי ואלקטרוני לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה (כלומר, המוצר הישן)", מסביר הלמן. "כל זאת בתנאי שהפסולת המתקבלת מהלקוח היא בכמות, במשקל ובייעוד הדומים למוצר הנמכר".

 

   (צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)
(צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)

האם חובת הפינוי על ידי המשווק היא עבור מוצרי חשמל מכל הסוגים?  

"כן, אך יש הבדל בין מוצרי חשמל קטנים (מיקרוגל, טוסטר וכו') לבין מוצרי חשמל "לבנים" (מקרר, מכונת-כביסה, תנור אפייה, מדיח כלים וכו'). את מוצרי החשמל הקטנים ניתן להחזיר במעמד הקנייה לכל חנות חשמל ואלקטרוניקה שבה רכשנו את המוצר החדש", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".

 

"הבעיה היא שלא כולם מסתובבים עם המוצר הישן בעת שהם הולכים לקנות את החדש, ולכן כדאי לברר מראש אם ניתן יהיה להחזיר את המוצר הישן למשווק גם אחרי שלב הרכישה. ישנם משווקים שמאפשרים זאת. לגבי מוצרי חשמל גדולים יותר, הרי שהצרכן אינו אמור לשאת בעלות ההובלה של פינוי המוצר הישן, וזה חלק מחובת המשווק על פי חוק. זאת, כל עוד המוצר הישן מנותק מתשתיות וניתן להוביל אותו בהובלה רגילה".

 

הלמן: "החוק לא מבחין בין מוצרי חשמל קטנים לגדולים, אלא קובע שהאופן שבו קיבלת את המוצר החדש הוא האופן שבו תחזיר את הישן. כלומר, גם אם רכשת מוצר קטן יחסית כמו מיקרוגל, אך המשווק העביר לך אותו באמצעות מוביל, הוא יהיה מחויב לפנות גם את המיקרוגל הישן שברשותך".

 

האם המשווק מגלם את עלות הפינוי במחיר מוצרי החשמל החדשים?

כן, אך מדובר בתוספת זניחה. הלמן: "התעריף שנגבה עבור הפינוי הוא שקלים בודדים לכל מוצר, והם נגבים מהיצרנים ומהיבואנים ולא

מהמשווקים. מכיוון שרק כרבע מהצרכנים דורשים פינוי, ואילו היבואנים והיצרנים נדרשים לשלם את התוספת עבור כלל המכשירים, זה מתקזז. גם אם זה 'מעמיס' על הצרכן עוד כמה שקלים למוצר, זה לבטח לא מתקרב לעלויות הפינוי באמצעות הובלה עצמית שעלותה נעה סביב כמה מאות שקלים גם עבור הובלת פריט בודד. כמו כן, בשנים האחרונות ישנה ירידה במחירי החשמל, והמשווקים נמצאים בתחרות משמעותית ממילא על כיסו של הצרכן".

 

כדאי ליידע את המשווק מראש, כדי לא להיקלע לאי נעימות מול חברת ההובלה

מתי עליי להודיע למשווק על כך שאני מעוניין בפינוי המוצר הישן? "בעיקרון, זו אחריות של המשווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני ליידע את הקונה על כך שמגיע לו פינוי ללא עלות של המוצר הישן", מסביר הלמן. "אם המשווק לא עשה זאת, המועד הנכון שבו מומלץ להודיע למשווק הוא בעת מעמד הקנייה של המוצר החדש או בעת תיאום מועד ההובלה שלו".

 

מה יקרה אם שכחתי להודיע לו והמוביל כבר נמצא אצלי בבית עם המוצר החדש?

"זכותו של הלקוח להודיע על רצונו בפינוי המוצר הישן גם במעמד האספקה של המוצר החדש", אומר הלמן. "ואולם, היחסים בין לקוח לבין מוביל הם תמיד יחסים מורכבים, וכדי למנוע אי נעימות כדי להסדיר את העניין מראש. למשל, אם משאית ההובלה יכולה להכיל רק 16 מוצרים, והמוביל לא עודכן על כך שעליו לשמור מקום גם לפינוי של המוצר הישן, יכולות להתעורר מחלוקות מיותרות בעת ההובלה על העניין".

 

ומה קורה אם כמה שבועות לאחר שהמוצר החדש בביתי, אני מגלה שלא הצלחתי למכור אותו באתרי יד-שנייה ועדיין מעוניין בפינוי של המוצר?

הלמן: "בשלב זה, זו כבר לא אחריות של משווק המוצר החדש, אלא זה באחריות של הרשות המקומית. הדייר אמור לדאוג להוריד למדרכה את המוצר החשמלי הישן, והרשות המקומית אחראית לאסוף את המוצר למחזור".

 

ישנם מקרים בהם לא תהיה זכאים לפינוי המוצר  

ישנם מקרים שבהם למוביל מטעם המשווק יש את הזכות לסרב לפנות את המוצר מביתכם. למשל, אם המוצר אינו מוכן לפינוי בהתאם לנוהל שנקבע בחוק או אם המוצר הישן עלול לסכן את בריאות המוביל – כלומר, אם הוא מפורק, מזוהם בצורה קיצונית או שבור.

 

הנוהל מחייב את הצרכן להכין את המוצר לפינוי. קיימים ארבעה תנאים שבהם הצרכן צריך לעמוד: 

לדאוג לנתק את המוצר מחשמל, מגז, ממים, מרהיט או מכל חיבור לתשתיות הבית או לחפצים אחרים.

לדאוג לפינוי המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר כך שהמוביל לא יצטרך לפרק את המוצר החשמלי כדי להוביל אותו. 

על הצרכן לדאוג לפנות את המוצר הישן מפסולת (מזון, כביסה, קרח או כל פריט שאינו חלק מהמוצר הישן).

לוודא שהמוצר הישן שלם (כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו דלת או מנוע).

 

בכתבה הבאה, נרחיב על המקרים החריגים שבהם תהיו מחויבים בתוספת תשלום עבור הפינוי, מה קורה ברכישות של מוצרי חשמל און-ליין ומי אחראי לנזק שנגרם בעת ההובלה.

 

מחפשים חברת הובלה? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.
צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.
מומלצים