מחקר: היהלומים שהתחבאו במטאוריט הגיעו מעולם שנכחד לפני מיליארדי שנים

כוכב הלכת המקורי שממנו הגיע המטאוריט ככל הנראה הושמד בהתנגשות קוסמית אדירה בנקודת זמן כלשהי ב-10 מיליון השנים הראשונות של מערכת השמש. המטאוריט התפוצץ בשמיים מעל מדבר נוביה בסודן וסטודנטים מחרטום אספו כ-600 חתיכות מהגוף שהגיע מהחלל

איש נאס
איש נאס"א ליד אחד המטאוריטים ב-2009(צילום: נאס"א)

מטאוריט שהתרסק אל תוך כדור הארץ לפני עשור היה חלק מכוכב לכת עתיק ואבוד שנוצר אי שם בימיה הראשונים של מערכת השמש, רק כמה מיליוני שנים לאחר לידתה של השמש שלנו. לפי חוקרים, שפרסמו לאחרונה את ממצאיהם בכתב העת המדעי Nature Communications, אותו מטאוריט, הקרוי אלמהטה-סיתה, לא רק הגיע ממקור מעניין במיוחד - אלא גם הכיל יהלומים מיקרוסקופיים שהגיעו מכוכב הלכת לשעבר שכנראה חג סביב השמש שלנו לפני כ-4.5 מיליארד שנה.

תמונה של חלקיקי יהלומים שנמצאו בסודן (צילום: מתוך המחקר)
תמונה של חלקיקי יהלומים שנמצאו בסודן(צילום: מתוך המחקר)

תחילתו של הסיפור באוקטובר 2008, אז זיהה אסטרונום חובב מאריזונה אסטרואיד שעושה דרכו ישירות אל עבר כוכב הלכת שלנו. הוא דיווח על כך לאסטרונומים חובבים ומקצועיים, שעקבו אחר הגוף השמימי בזמן שזה התפוצץ בשמיים והמטיר את שאריותיו מעל מדבר נוביה בסודן. סטודנטים מאוניברסיטת חרטום התנדבו לאתר ולאסוף את השרידים של המטאוריט ששקל במקור כ-83 טונות, והצליחו לאגור לא פחות מ-600 חתיכות, עשרות מהן גדולות יחסית.

כוכב הלכת המקורי שממנו הגיע המטאוריט ככל הנראה הושמד בהתנגשות קוסמית אדירה בנקודת זמן כלשהי ב-10 מיליון השנים הראשונות של מערכת השמש, כך לפי ממצאי המחקר. באתר Science Alert הוסבר כי עשרות גופים שריחפו במערכת השמש שלנו, שנעו ברובם מגודלו של הירח עד לגודלו של מאדים, התנגשו זה בזה וכך לבסוף נוצרו כוכבי הלכת הסלעיים שאנו מכירים היום.

תמונה של חלקיקי יהלומים שנמצאו בסודן (צילום: מתוך המחקר)
תמונה של חלקיקי יהלומים שנמצאו בסודן(צילום: מתוך המחקר)

היהלומים הנדירים שהצליחו המדענים לגלות במטאוריט הישן יכולים לסייע לחוקרים לגלות יותר על התפתחויותיהם של כוכבי לכת. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ביהלומים נמצאו קריסטלים קטנטנים שהיו זקוקים לרמה אדירה של לחץ כדי להיווצר.

"ישנם מטאוריטים רבים שהגיעו ממאדים או מהירח. אבל כאן המקור הוא קדם-כוכב לכת ("עובר פלנטרי") שנהרס במערכת השמש המוקדמת ומכאן שמדובר במשהו יוצא דופן", הסביר החוקר הראשי ד"ר פרהאנג נאיביי מהמכון השווייצרי הפדרלי לטכנולוגיה בלוזאן. "סימולציות פלנטריות מציעות כי היו עשרות עוברים פלנטריים בגודל שנע בין הירח למאדים במערכת השמש המוקדמת".

צוות המחקר השווייצרי השתמש בטכניקות סריקה מתקדמות ובחן עמן את הקריסטלים הזעירים שבתוך היהלומים שנמצאו בשאריות המטאוריט. הניתוח הראה שהיהלומים כנראה נוצרו בלחץ של לפחות 20 ג'יגה-פסקל - כמעט פי 200 אלף יותר לחץ מאשר באטמוספרה של כדור הארץ בגובה פני הים. מכיוון שלחץ מסוג זה הוא שווה למיליארדי טונות של סלע שנוחתות מהשמיים, החוקרים טוענים כי לחץ כזה יכול היה להתרחש בקדם-כוכב לכת שגודלו נע בין זה של חמה למאדים.

למחקר המלא - לחצו כאן