שתף קטע נבחר

שימוש בטלפון מגדיל פי 10 את הסיכוי לתאונת דרכים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת מחקר מקיף על השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה וממליצה על דרכים להקטנת הסכנות שהוא מייצר. בין ההמלצות: שלילת רישיון מיידית ל-30 יום לנהג שנתפס בשלישית ואיסור מוחלט על דיבור בטלפון לנהגי משאיות ואוטובוסים

איסור שימוש בטלפון סלולרי על נהגי משאיות ואוטובוסים, מיקוד האכיפה על קריאה וכתיבה בסמארטפון ושלילת רשיון ל-30 יום בפעם השלישית שנהג נתפס משתמש במכשיר בזמן נהיגה. אלו חלק מהמלצות ועדת שפר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. האלוף (מיל.) נמרוד שפר הציג היום (ג') את מסקנות הוועדה לבחינת הדרכים להקטנת מספר הנפגעים עקב שימוש בסמארטפונים בנהיגה. שפר הודה כי "משיקול של בטיחות נטו היה צריך לאסור כל שימוש בסמארטפון, אבל הצוות הבין שזו דרישה לא ריאלית".

 

 
בתחילת דבריו תיאר שפר את עבודת הוועדה והסביר כי אחת הבעיות בהתמודדות עם הנושא היא ש "אין כמעט מחקר על הקשר הסיבתי בין שימוש בסמארטפון ובין תאונות דרכים ותאונות דרכים קטלניות". שפר ציין כי מחקר אמריקאי שהתפרסם ב-2014 מצא כי רק אחוז אחד מהנפגעים נפגע כתוצאה משימוש בסמארטפון, בניגוד לתפיסה הציבורית כי המכשיר גורם לעלייה בתאונות הדרכים. אך מנגד הציג מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה לפיו השימוש בסמארטפון מגדיל ב-10% את הסיכוי לתאונות דרכים קטלנית וציין כי בארה"ב נהרגים בממוצע כל יום 11 בני נוער כתוצאה מטקסטינג (כתיבת הודעות בסלולרי) בנהיגה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

 

"השימוש בסמארטפון הוא כבר תופעה במימדים של התמכרות" אמר שפר. "אנחנו מניחים שאי אפשר לנתק את הנהגים לגמרי מהסלולרי ועל כן הצוות גיבש אסטרטגיה להפחתת השימוש בסמארטפון, מיקוד אכיפה בתופעות הבעייתיות ביותר כמו קריאה וכתיבה תוך כדי נהיגה, ומניעת תאונות הדרכים על-ידי הטמעת מערכות בטיחות פאסיביות".

 

לכן ממליצה הוועדה לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה במקרים של קריאה או כתיבה בסמארטפון בזמן נהיגה, כך שבעבירה ראשונה שנהג נתפס יסתפק השוטר באזהרה, בפעם שניה יקבל הנהג קנס של 4,500 שקלים, גבוה פי שלושה מהנהוג כיום. בפעם השלישית ישלל רישיונו של הנהג מיידית ל-30 יום. המלצה דרמטית נוספת היא קידום חקיקה שתאפשר למשטרה להשתמש בנתוני תעבורת הנתונים בסמארטפון של נהג המעורב בתאונת דרכים חמורה - ללא צו שופט.

 

"הגענו למסקנה שיש בעיה בחקירות של תאונות הדרכים שמתמקדות בשאלה מי אשם, ולא בגורמים לתאונה ולכן אין מידע עליהם. למשל - על השפעת הסמארטפון" הסביר שפר. "המלצנו להשתמש בנתונים של הסמארטפון עצמו, מהירות נסיעה, שעון מדויק, זה עניין של שינוי רגולציה לא מסובך".

 

מהדו"ח עולה עוד כי השימוש בסלולרי מגדיל פי 10 את הסיכון לתאונה, גם פעולות הגדרת יעדי ניווט (ולא רק גלישה וכתיבה) נחשבות למסוכנות ופוגעות בבירור בביצועי הנהיגה, כך גם ניסיון לאתר אנשי קשר לצורך ביצוע שיחה. בדו"ח הרשות מציינים כי הבחינו במתאם בין העלייה בשליחה וקבלת מסרונים ותאונות דרכים קטלניות וכי הסחת הדעת כתוצאה מהשימוש במכשיר מורכבת יותר מהסחת דעת אחרת.

 

מספר ממצאים שנחשפו על השימוש בסלולרי בזמן נהיגה לפי מחקרים אחרונים:

  • בעת התפרצות הולך רגל לכביש נצפתה עלייה של 137% בעת שליחת מסרון פשוט ושל 204% בעת שליחת מסרון מורכב יחסית. באירוע של מכונית חוצה נרשמה עלייה של 121% בעת שליחת מסרון פשוט ושל 171% בעת שליחת מסרון מורכב יחסית.

 

  • נהגים שהיו עסוקים בטלפון הסיטו את מבטם מהכביש למשכי זמן ארוכים עד כדי ארבע שניות, כפליים מהזמן שהסיטו את מבטם מהכביש בעת שיחה עם נוסע.

 

  • במהלך שליחת מסרון זוהתה עלייה של עד פי 15 במשך הזמן שבו מבט הנהג לא היה על הכביש, מ-2% בנהיגה בלבד ל-25% ו-31.8% בכביש עירוני או מהיר בהתאמה.

 

  • השפעת שליחת מסרון על אי שמירת נתיב נמשכה דקה לאחר סיום שליחתו.

 

  • שיחת טלפון במהלך נהיגה נמצאה כקשורה באופן ברור עם עלייה בזמן תגובה לאירועים בכביש ובשוליו, קבלת החלטות שגויה והסתברות מוגברת לתאונה.

 

  • חוקרים מצאו כי כדי להגיע להסתברות זהה לתאונה לזו שהתקבלה ללא שימוש בטלפון, היה צורך בהפחתה של לפחות 30% ולעיתים קרובות אפילו עד 50% מהמהירות בעת ביצוע שיחות טלפון. 80% מהנבדקים לא מפחיתים את מהירותם בשיעור זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הסיכוי לתאוה - גבוה בהרבה
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים