שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    על איזו יד יניח תפילין מי ששתי ידיו חזקות?

    שאלה:

    בני צריך להתחיל להניח תפילין בקרוב. הוא שולט ומשתמש בשתי ידיו, מלבד כתיבה שכותב בשמאל. על איזו יד עליו להניח תפילין?

     

    יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    תשובה:

    בגמרא (מסכת מנחות דף לז) למדו חכמים שמניחים את התפילין על יד שמאל. לעומת זאת, איטר יד שמאל מניח בשמאלו שהיא ימין כל אדם. נואמרו לכך מספר הסברים:

     

    א. בתורה נאמר: "וקשרתם לאות על ידך" (דברים ו', ח') . סתם יד, היא יד שמאל.

     

    ב. נאמר בתורה: "וקשרתם... וכתבתם..." (שם, שם, ח'-ט'). ולמדו - מה כתיבה בימין - אף הקשירה בימין. ממילא, היד שמניחים עליה את התפילין היא יד שמאל.

     

    ג. נאמר בתורה: "וקשרתם לאות על ידכה" (שמות י"ג, ט"ז) (עם ה"א בסוף, ולא ידך כבשאר המקומות). ולמדו - שהכוונה היא ליד "הכהה". רש"י מפרש שם שזו היד שאין בה כוח.

     

    הכול תלוי בכתיבה?

    פרשני "התוספות" מסתפקים לפי הטעם השני, שההנחה קשורה ליד שבה כותבים; מהו הדין באדם הכותב בימין, ושאר מעשיו ביד שמאל? האם יש ללכת אחרי הכתיבה - ואז יניח ככל האדם, או הולכים אחר רוב מעשיו - ואז יניח ביד ימין? הם לא הכריעו בדבר.

     

    הראשונים נחלקו בפסק ההלכה: יש הסוברים שלעולם הולכים אחר כוחו של האדם ורוב מעשיו, ואין מתחשבים ביד הכותבת דווקא (רא"ש מנחות שם ועוד).

     

    לעומתם סוברים אחרים שהכול תלוי בכתיבה, כהסבר זה בגמרא, ולכן אם כותב ביד שמאל יניח בימין, אף על פי שעושה שאר מעשיו בימין (טור אורח חיים סימן כז).

     

    בשולחן ערוך (או"ח כז, ו) מובאות שתי הדעות. וזו לשונו: "ואם כותב בימינו, ושאר כל מעשיו עושה בשמאלו, או כותב בשמאל ושאר כל מעשיו עושה בימין, יש אומרים, שיניח תפילין ביד שתש כֹוח, דבעינן (שצריך) יד כהה, ויש אומרים שהיד שכותב בה היא חשובה (ימין לעניין זה), ומניח תפילין ביד שכנגדה". הרב משה איסרלש (הרמ"א, הפוסק לאשכנזים) מוסיף על הדעה השנייה – שכך נוהגים.

     

    מלשונו של בעל השולחן ערוך משמע, שהוא סובר שהעיקר הוא כדעה שהולכים אחר הכתיבה, וכך כאמור, גם מכריע הרמ"א. גם מהמשנה ברורה משמע כן, וכך פוסק בקיצור שולחן ערוך (י', י"ב). לכן צריך ללכת אחרי הכתיבה.

     

    הרב עובדיה יוסף ("יביע אומר" חלק ו, ב) ממליץ להניח את התפילין שנית, אחר התפילה ביד השנייה, ויקרא בהם קריאת שמע כדי לצאת ידי כל הדעות מספק.

     

    לסיכום:

    ובעניין השאלה שלפנינו: הנער שולט בשתי ידיו אבל כותב בשמאל. לכן, כפי שהתברר, עליו להניח תפילין על ידו הימנית, כמו שנוהג אדם איטר.

     

    מי ששולט בשתי ידיו אבל כותב ביד אחת - מחשיבים את היד שכותב בה כימין, ויניח תפילין על היד האחרת (משיב: הרב שמואל שפירא).

     

  1. לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.
  2.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים